تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815410154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش داستان كوتاه/


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همايش داستان كوتاه/
خبرگزاري فارس: رحيم مخدومي گفت: تهيه و تدوين برنامه‌هاي قصه‌‌خواني از صدا و سيما مي‌تواند به ديده شدن داستان‌كوتاه در جامعه كمك كند. چرا كه اين قصه‌ها بايد از داستان‌هاي كوتاه انتخاب شود.


به گزارش خبرگزاري فارس، مخدومي درباره جايگاه ويژه داستان كوتاه در ايران گفت: ايرانيان با قصه و داستان خو گرفته‌اند، در گذشته اين قصه‌گويي رونق بيشتري داشت اما اين روزها خيلي اين را نمي‌بينيم.

وي ادامه داد: به طور كلي مي‌توانم بگويم در طول تاريخ، ايرانيان هميشه قصه‌ها و افسانه‌هاي كوتاه و بلند زيادي داشتند و قصه‌ بخشي از شخصيت‌شان شده است. همه‌ اين‌ها حاكي از جايگاه ويژه داستان و قصه در ايران است.‏

وي افزود: در گذشته قصه‌گويي بيشتر رواج داشت اما اين امر روز به روز كمتر شد. به طور مثال وقتي راديو قصه ظهر جمعه را پخش مي‌كرد، مخاطبان بسياري اين برنامه را دنبال مي‌كردند. اين برنامه به داستان كوتاه اختصاص داشت و توانسته بود جاي خوبي ميان شنوندگان باز كند. بعد از تعطيلي آن برنامه همه شوكه شدند و مدام منتظر شروع دوباره آن ماندند. اين‌گونه كارها لطمه بزرگي به داستان در كشورمان وارد كرد.

اين نويسنده درباره رونق داستان كوتاه در ايران عنوان كرد: ما بايد سعي كنم دوباره مردم را با داستان آشتي دهيم. تنها سريال و فيلم براي مردم كافي نيست. اگر برنامه‌هاي داستان‌خواني بدون حاشيه و هزينه در رسانه‌ ملي به وجود بيايد و مانند سريال‌ها تداوم داشته باشند، مي‌توان اميدوار بود قصه و داستان دوباره به خانه‌هايمان باز گردد.

مخدومي درباره تاثير چنين همايشي براي رونق داستان در ايران گفت: اين همايش اگر بتواند داستان كوتاه را از انزوا بيرون بكشد و فقط همايشي تشريفاتي نباشد، بسيار خوب است. متوليان اين همايش بايد از اهالي فكر كمك بگيرند و اجازه بدهند سلايق گوناگون در اين همايش گرد هم بيايند.

وي افزود: يكي از راه‌هاي موفقيت اين همايش‌ها تداوم آن است. نبايد بعد از روز اختتاميه همه چيز تا سال بعد به دست فراموشي سپرده شود، بايد استمرار و تداوم در كار باشد تا نتيجه مثبت حاصل شود.

* خليلي: روند رشد داستان كوتاه نوجوان خوب بوده است

سپيده خليلي گفت: روند رشد داستان كوتاه نوجوان در سال‌هاي اخير خوب بوده اما در ادبيات كودك هنوز مشكلاتي وجود دارد. ما بايد با نگاهي دقيق و كارشناسانه ادبيات كودك و نوجوان را بررسي كنيم و آسيب‌ها و نقاط ضعف آن را پيدا كنيم.

وي اين همايش را كار نو و جديدي خواند و گفت: به نظرم برگزراي چنين همايشي بسيار جالب است؛ چرا كه تا به حال همايشي با اين موضوع و چنين برنامه‌هايي در كشور برگزار نشده بود. اين اتفاق مي‌تواند به رشد داستان كوتاه در ايران كمك كند.

خليلي توجه به داستان كوتاه كودك و نوجوان را بسيار ضروري دانست و تصريح كرد: بهتر است در اين همايش توجه خاصي به داستان كوتاه در ادبيات كودك و نوجوان داشته باشيم. ادبيات كودك و نوجوان نياز به يك بررسي اساسي دارد تا آسيب‌ها و نقاط ضعف آن مشخص شود.

اين نويسنده روند رشد داستان‌ كوتاه نوجوانان را در اين سال‌ها قابل قبول ارزيابي كرد و عنوان كرد: بعد از اقدام ويژه كانون پرورش فكري كودك و نوجوان، داستان كوتاه نوجوانان در وضعيت بسيار خوبي قرار گرفت، اما داستان كودك هنوز نياز به رشد و پيشرفت دارد و بهتر است فعاليت‌هاي بيشتري در اين زمينه صورت بپذيرد.

سپيده خليلي درباره فيلم‌هاي اقتباسي از داستان‌هاي كوتاه گفت: اين اگر درست انجام شود و به كتاب ضربه نزند خوب است، اما اگر قرار باشد بدون هماهنگي با نويسنده داستان را تغيير دهند و فيلم ضعيفي بسازند مي‌تواند به داستان كوتاه ضربه برند.

وي افزود: پخش فيلم‌هاي اقتباسي از داستان‌هاي كوتاه كه قرار است در اين همايش اجرا شود، اقدام جالبي است و باعث تعامل بيشتري ميان سينماگران و نويسندگان مي‌شود و پيوند ميان ادبيات و سينما را بيشتر مي‌كند.‏

* ساماني: جامعه با توجه به كم‌بود زمان مطالعه به داستان كوتاه نياز دارد

وجيهه علي‌اكبري ساماني گفت: زندگي شهري به مخاطبان وقت كافي براي خواندن رمان‌هاي بلند را نمي‌دهد. به همين علت جامعه به داستان كوتاه نياز دارد تا همه بتوانند در مدت زمان كوتاهي مطالعه كنند.

ساماني توجه به داستان كوتاه را مهم خواند و گفت: متاسفانه طي اين سال‌ها به داستان كوتاه كم‌توجهي شده است. اين كه بعد از اين‌ همه سال به داستان كوتاه توجه نشان داده شده و همايشي اختصاصي براي آن برگزار مي‌شود؛ بسيار ارزشمند است. اما نبايد اين همايش محدود به يك سال و يك روز شود.

وي افزود: ممكن است اين همايش در سال اول با كمبودها و مشكلاتي مواجه باشد اما اگر با برنامه‌ريزي درست و به صورت هدف‌دار در سال‌هاي آينده ادامه داشته باشد، مي‌تواند جريان‌ساز باشد.

ساماني يكي از دلايل كم‌توجهي به داستان كوتاه را عدم استقبال خوانندگان دانست و عنوان كرد: چند موضوع دست به دست هم دادند تا داستان كوتاه در ايران با كم توجهي مواجه شود. يكي ناشران هستند كه بيشتر رمان‌هاي عامه‌پسند چاپ مي‌كنند؛ چون فروش بيشتري دارد.

وي ادامه داد: بعضي از نويسندگان هم براي منفعت مالي به نوشتن رمان مي‌پردازند. توقع مخاطب هم پايين مي‌آيد و به خواندن همين رمان‌هاي بي‌محتوا راضي مي‌شوند. اين چرخه بايد اصلاح شود. در اين همايش بايد اين مسائل مورد بررسي قرار گيرد و راهي براي برطرف كردن آن انديشيده شود.

اين نويسنده نياز به يك ديدگاه كلي نسبت به وضعيت داستان كوتاه در ايران را ضروري دانست و تصريح كرد: يكي از اقداماتي كه در كشور ما مي‌تواند به بهبود داستان كوتاه كمك كند نگاه كلي به وضعيت داستان كوتاه است. اگر در اين همايش آماري از تعداد ناشراني كه بيشتر به چاپ داستان كوتاه مي‌پردازند، نويسندگان داستان كوتاه و مقايسه اين‌ها با ناشران و نويسندگان رمان ارايه شود مي‌توان علت ضعف داستان كوتاه در كشور را بررسي كرد.

انتهاي پيام/و

چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن