تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815533201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريم و تهديد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تحريم و تهديد
سياست آمريكا و شركاي اروپايي‌اش نسبت به جمهوري اسلامي بر مدار «تحريم و تهديد» مي‌چرخد. آنها بر اين باورند كه تحريم اقتصادي و مالي عليه ايران، اقتصاد را در اين كشور فلج خواهد كرد و مهم‌تر از آن طرح انزواي ايران از جامعه بين‌المللي را محقق مي‌سازد.

«اوباما» در سخنراني اخير خود در آمريكا در برابر رقباي حزبي از حزب جمهوري‌خواه بر سياست تحريم و تهديد عليه جمهوري اسلامي ايران تأكيد دوباره كرد و گفت: «تحريم‌هاي اقتصادي و مالي از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا اقتصاد ايران را به مرز نابودي برده است!» اينكه رئيس جمهور آمريكا به‌طور علني و رسمي چنين موضع‌گيري را عليه كشوري كه عضو رسمي سازمان ملل است و با هيچ كشوري سرجنگ و ستيز ندارد، اعلام مي‌كند و هيچ مجمع حقوقي و بين‌المللي از او درباره مغايرت اين گفتار و رفتار با قوانين بين‌المللي پرسش نمي‌كند، در نقض آشكار قوانين جامعه بين‌المللي در روش قلدري آمريكا و شركاء اروپايي او نهفته است كه همه قاعده و قانون روابط بين‌المللي را در مدار هژموني قدرت و منافع خود تعريف مي‌كنند. و خارج از آن نه جامعه بين‌المللي تعريف و نه قاعده و قانون بين‌المللي معيار روشن و مشخص دارد! تحريم بانك مركزي جمهوري اسلامي با اصول قوانين تجارت جهاني و با معيارهاي حقوقي اقتصاد و سرمايه مالي آزاد مغايرت آشكار دارد. اين تحريم كه به‌طور روشن و آشكار نقض حقوق مالي افراد و دولت‌هاست تنها در حيطه و مدار «قدرت و منافع» از آمريكا و شركاي اروپايي او، آن هم با «تهديد» شرح و توصيف پيدا مي‌كند. مدار «تحريم و تهديد» عليه جمهوري اسلامي ايران بر يك اصل و آن هژموني غرب و صهيونيست‌ها بركل خاورميانه طراحي شده است. در گذشته هم در اين ستون و بخصوص در مقاله «بهانه و اصل» نوشته‌ام كه پرونده هسته‌اي ايران و حتي موضوع و موضوعيت رعايت حقوق بشر در ايران، بيش از آنچه كه پايه و اساس تعارض غرب (آمريكا و شركاي اروپايي) عليه جمهوري اسلامي ايران دانسته شود، بهانه است. اصل برهم خوردن توازن گذشته در خاورميانه است كه در آن رژيم صهيونيستي در مخمصه سختي گرفتار آمده است و آشكارا اغلب معادله‌هاي مستقر در گذشته به‌هم خورده است. مصر از مدار كمپ ديويد جدا شده و اگرچه در بحران اقتصادي محتاج كمك‌هاي مالي است، اما مصر امروز ديگر مصر دوران حسني‌ مبارك نيست و براي محاسبه سياسي غربي‌ها نقاط تاريكي از آينده مصر وجود دارد كه بطور علني و عملي هژموني گذشته صهيونيست‌ها را به چالش كشيده است. ايران در مدار سياست‌هاي غرب نمي‌چرخد و تضاد آمريكا و شركاي اروپايي او با انقلاب اسلامي ايران كه امروز بيداري اسلامي در منطقه دوچندان بر قدرت او افزوده است، پيچيده‌تر، گسترده‌تر و عميق‌تر شده است.

سه كشور تركيه، ايران و مصر موضوع روز براي غربي‌ها در خاورميانه‌اند.

سقف مانور تركيه در خاورميانه هم محدود است وهم ناپايدار، اين مصر و ايران هستند كه توازن آينده خاورميانه را رقم مي‌زنند به‌نظر غربي‌ها مصر از مدار خارج شده و ايران هم با غرب همراهي ندارد.

اصل در طرح تحريم و تهديد وادار ساختن جمهوري اسلامي ايران به تمكين براي ترسيم توازن جديد در خاورميانه است. توازني كه در آن اسرائيل از تهديد خارج شود و بلكه تثبيت سياسي او در خاورميانه به رسميت شناخته شود و آمريكا و شركاي اروپايي اش همچنان از اين منطقه كه مركز انرژي جهاني است، نفت ببرند و كشورهاي اسلامي را در بحران نگه دارند تا هژموني قدرت خود را در اين منطقه تداوم بخشند. همين است كه سياستمداران بنام انگليسي و از پي آنها آمريكايي‌ها مي‌گويند، تحريم‌ها عليه ايران براي وادار ساختن جمهوري اسلامي به مذاكره است تا به جامعه بين‌المللي بازگردد و جايگاه خود را در نقشه راه ترسيمي آنها براي خاورميانه و تعريف شده از سوي آمريكا و شركاي اروپايي‌اش پذيرا شود.

غربي‌ها در خاورميانه نزديك به يك قرن است كه سنتي را رايج كرده‌اند و آن معادله نفت و بحران است، نفت مي‌برند و بحران تحويل خاورميانه‌اي‌ها مي‌دهند، در اين روند دلارهاي نفتي يا خرج خريد تسليحات از غرب مي‌شود و يا دولت‌هاي فاسد را فربه و فربه‌تر مي‌سازد و از اين معادله (نفت و بحران) مردم خاورميانه را جز فقر و عقب ماندگي نصيب نيست.

دو كشور مصر و ايران بزرگترين كشورهاي تعيين‌كننده در مدار توازن‌ خاورميانه شناخته شده‌اند. اكنون چه بخواهند يا نخواهند فعلاً مصر از مدار خارج شده است. جمهوري اسلامي ايران هم تن به تعريف غربي از خاورميانه جديد نمي‌دهد. به هم خوردن اين توازن نيازمند تجديدنظر رفتاري غرب است و جهت‌گيري آن از طريق طرح «تحريم و تهديد» وادارسازي ايران به پذيرش طراحي آينده خاورميانه از سوي غربي‌ها است، حتي اگر در اين طراحي سهم ايران نيز محاسبه شده باشد. اصل همين است و ديگر موضوع‌ها «بهانه» است.

اما اجراي موفقيت‌آميز طرح «تحريم و تهديد» اكنون در جاده صاف و هموار قرار ندارد. هم‌اكنون درباره كاميابي غرب در تحريم نفتي و مالي ايران بسياري از كارشناسان اقتصادي و سياسي در غرب (اروپا و آمريكا) ترديد جدي دارند. در آمريكا كه سال، سال انتخابات جديد رياست جمهوري است. موضوع ايران در دستور كار هر دو حزب جمهوري‌خواه و دمكرات قرار گرفته است. نامزدهاي انتخاباتي براي بدست آوردن حمايت گروه‌هاي فشار صهيونيست‌ها كه قدرت مالي و امنيتي قوي در آمريكا دارند، هرچه بيشتر عليه جمهوري اسلامي ايران اعلام مواضع مي‌كنند و تا مرز تهديد به حمله نظامي رجزخواني مي‌كنند. «اوباما» نه مي‌تواند و نه مي‌خواهد از قافله اين رقابت‌ها عقب بماند. زيرا رقباي وي، سياست او در قبال ايران را ضعيف توصيف مي‌كنند.

تحريم نفتي، تجاري و مالي (بانك مركزي) را «اوباما» و مسئولين دولت او به شدت در بوق‌هاي تبليغاتي مي‌دمند تا خلاء اعلام مواضع عليه ايران را در برابر رقباي حزبي و نامزدهاي انتخاباتي بپوشانند. در اروپا نيز همين روش در دستور كار چند كشور اصلي اين قاره از جمله فرانسه و انگليس است.

همه مي‌دانند كه اروپا در بحران شديد مالي بسر مي‌برد و «ساركوزي» در فرانسه به شدت نگران آينده خود و حزب‌اش است كه مقبوليت عمومي را در جامعه فرانسه از دست داده و از قدرت نفوذ جامعه صهيونيست‌هاي فرانسه كاملاً مطلع است. هر بار كه ساركوزي عليه جمهوري اسلامي ايران حرف مي‌زند و به‌قول معروف رجز قدرت مي‌خواند، بلافاصله، سياستمداران اسرائيل او را مورد تأييد و تشويق قرار مي‌دهند. مواضع خصمانه دولت كنوني انگليس عليه ما نيز نيازي به شرح ندارد كه در همه جا آشكار است.

قرار است طرح تحريم نفتي ايران تا پنج ماه آينده به مرحله اجرايي كامل برسد. اما بسياري از كارشناسان نفتي اروپا از هم‌اكنون زنگ خطر را براي اروپاي در حال بحران مالي با تصويب چنين طرحي به صدا در آورده‌اند. آنها مي‌گويند. اگر شوك نفتي موجب افزايش قيمت نفت در بازار جهاني شود، به هيچ‌وجه اروپا تاب تحمل آن را نخواهد داشت، لذا در طرح مصوب وزراي خارجه اروپا آمده است تا سه ماه آينده اين طرح را مورد رسيدگي مجدد قرار خواهند داد و اگر قيمت نفت بالا رود طرح را براي اجرا مسكوت خواهند گذاشت. ژاپن، چين، كره جنوبي و تركيه هنوز طرح تحريم نفتي عليه ايران از سوي اتحاديه اروپا را نپذيرفته‌اند و شعار حل اختلاف از طريق مذاكره را مي‌دهند. كارشناسان نفتي غرب مي‌گويند، بازار نفت يكي از پيچيده‌ترين بازارهاي تجاري در صحنه بين‌المللي است، ايران مي‌تواند مشتري خود را براي نفت پيدا كند و از آن سو تنش تحريم نفتي ايران به افزايش قيمت منجر مي‌شود مشكل جديد و حاد كشورهاي اروپايي خواهد شد، آن هم در حالي كه همه مي‌دانند آمريكايي‌ها از ايران نفت نمي‌خرند و اساساً مشتري نفت كشورهاي خاورميانه نيستند. كشورهاي اروپايي ضرر و زيان و هزينه تصويب چنين طرحي را بايد بپردازند!

از سوي ديگر بحث‌هاي جبران كمبود نفت در بازار از سوي عربستان با اما و اگرهاي بسيار مواجه است، به‌خصوص كه حكومت قبيله‌اي حاكم در عربستان با بحران و مشكلات عديده‌اي روبه‌روست. عربستان بقول كارشناسان نفتي قادر نيست تا بطور دراز مدت كمبودهاي بازار نفت را پس از تحريم نفتي ايران جبران كند و اين كارشناسان سرمايه‌گذاري بر روي عربستان و دولت قبيله‌اي سعودي را ناپايدار ارزيابي مي‌كنند. در اين ميان تنها «نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي است كه بلافاصله از سران اتحاديه اروپا براي تصويب تحريم نفتي و مالي عليه جمهوري اسلامي ايران تشكر و قدرداني كرد و در پيام خود گفت: «تنها راه، فلج كردن اقتصاد ايران است.» ديروز خانم «اشتون» رئيس سياسي اتحاديه اروپا به بهانه موضوع ادامه شهرك‌سازي از سوي اسرائيل در فلسطين اشغالي به اسرائيل رفته است، ولي اغلب مجامع خبري اين سفر را پاسخ تشكر نتانياهو از اتحاديه اروپا تفسير كرده‌اند.

شرايط كنوني در وهله اول شدت گرفتن جنگ رواني ـ تبليغاتي عليه جمهوري اسلامي ايران از سوي غرب (آمريكا و شركاي اروپايي) او را نشان مي‌دهد و در كنار آن گام به گام تشديد بحران از سوي غرب عليه ايران را آشكار مي‌كند. به قول خانم اشتون رئيس كميته‌ سياسي‌ اتحاديه اروپا كه بلافاصله پس از نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل به خبرنگاران گفت: «ما با تصويب اين طرح و تشديد برنامه‌هاي (تحريم‌ و تهديد) در پي وادارسازي جمهوري اسلامي ايران به شروع مجدد مذاكره هستيم و همچنان مي‌خواهيم از طريق مذاكره راه‌حل سياسي اختلاف‌ها را جستجو كنيم و پيشنهادهاي روشن خود را به ايران ارائه داده‌ايم».

واقعيت اين است كه خاورميانه در مسير تحول بزرگ و همه‌جانبه است. همه در تلاشند كه آينده اين تحولات را رصد كنند و همه در بستر اين تلاطم‌ها منافع و جايگاه آينده خود را براساس توازن جديد جستجو مي‌كنند. آينده خاورميانه بسوي تثبيت معادلات جديد سمت و سو پيدا كرده است. آينده‌نگري محور سياست‌ورزي در اين منطقه است و هر محاسبه‌اي براساس منافع ملي بايد برچگونگي اين آينده‌نگري استوار شود.





چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن