تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814692413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

70 هزار كيلومتر از آبهاي ايراني خليج فارس و درياي عمان درگير كشند قرمز است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: 70 هزار كيلومتر از آبهاي ايراني خليج فارس و درياي عمان درگير كشند قرمز است
تهران - رييس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان گفت: نوع گونه اي كه منجر به بروز پديده كشند قرمز در خليج فارس و درياي عمان شده بومي است و حدود 70 هزار كيلومتر مساحت را در گير كرده است.


" محمد صديق مرتضوي " در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: اين پديده مناطق شمال و جنوب تنگه هرمز ، قشم ، سواحل امارات عربي ، حد فاصل بندر لنگه تا پارسيان ، جزيره لاوان ، كيش ، فارور و پارس جنوبي را درگير كرده است.

وي اظهار داشت: بررسي هاي آزمايشگاهي و تصاوير ماهواره اي نشان مي دهد كه اين گونه بومي است و رنگ دريا در مناطقي كه در درگير شده به رنگ سبز در آمده است.

وي ادامه داد: در واقع رفتار پلانكتون هايي كه منجر به بروز پديده كشند قرمز مي شود در شرايط مختلف آب و هوايي و دما متفاوت است و به صورت روزانه كاش پايش و نمونه برداري از پلانگتون ها صورت مي گيرد تا علت بروز آن مشخص شود.

به گفته وي همه ساله با شروع فصل زمستان كشند قرمز در آبهاي خليج فارس و درياي عمان پديدار مي شود كه امسال نيز به روال گذشته اين اتفاق افتاده است.

رييس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان اظهار داشت: حدود چهار روز است كه سواحل ايراني درياي عمان در حوالي جاسك درگير اين پديده شده و ظرف چند روز آينده اطلاعات دقيق تري در مورد اين كشند مشخص و اعلام مي شود.

وي گفت : در مناطق ساحلي ، توريستي ، مسكوني ، ورودي هاي سايت پرورش ميگو مي توان با روش هاي فيزيكي مانند پاشيدن خاك رس اين پديده را از بين برد اما در مناطق عميق تر بايد عوامل طبيعي مانند باد و يا از بين رفتن عامل بروز كشند ، اين پديده از بين برود.

مرتضوي تاكيد كرد : البته بايداعتبارات مالي لازم براي مبارزه با اين پديده نيز تامين شود.

پديده كشند با شكوفايي فيتوپلانكتون‌هاي مضردر آب‌هاي دريا رخ مي دهد ، مقدار معمول آن حدود دوهزار عدد در ليتر است كه دو عامل اصلي دما و مواد مغذي بخصوص مواد فسفردار و نتيرات در ازدياد فيتوپلانكتون‌ها نقش دارد.

تخليه پساب‌هاي صنعتي و خانگي كه مملو از موادي همچون نيترات ‌ها و فسفات‌ ها هستند در دريا موجب فراهم شدن غذاي زياد براي فيتوپلانكتون‌ها و ازدياد آني جمعيت آن‌ها مي‌ شود ، تناوب تابش آفتاب و بارندگي كمك به سزايي در رشد اين موجودات دارد.

علمي **9014**1544

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30775035

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن