تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815506141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايش خشكسالي و دروغ نقد شد؛ تئاتر هميشه با اجتماع درگير بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: نمايش خشكسالي و دروغ نقد شد؛ تئاتر هميشه با اجتماع درگير بوده است
رابطه اجتماعي علاوه بر حضور زيباشناسي و حضور ويژه، دامنه ارتباطي را بيشتر مي‌كند و اثبات اين ادعا هم اين است كه اگر فاكتو‌ر‌هاي اجتماعي را از تئاتر حذف كنيم مخاطبين تئاتر كمتر خواهد شد.
ايلنا: نشست نقد و بررسي نمايش خشكسالي و دروغ به نويسندگي و كارگرداني محمد يعقوبي با حضور آيدا كيخائي، پيمان معادي، افشين خورشيد باختري و امين عظيمي در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، خورشيد باختري درابتداي اين نشست با اشاره به رابطه تئاتر و اجتماع و كاركرد اجتماعي آن گفت: يعقوبي ازجمله نويسندگاني است كه توجه ويژه‌اي به اجتماع دارد و در تمامي آثاري كه نگارش كرده، زاويه نگاهش به اجتماع، روابط اجتماعي و انسان‌هاست. اين نگاه به يكي از ويژگي‌هاي يعقوبي بدل شده است. كسي كه در جستجوي نقد روابط آدم‌‌ها است.

وي اضافه كرد: رابطه اجتماعي علاوه بر حضور زيباشناسي و حضور ويژه، دامنه ارتباطي را بيشتر مي‌كند و اثبات اين ادعا هم اين است كه اگر فاكتو‌ر‌هاي اجتماعي را از تئاتر حذف كنيم مخاطبين تئاتر كمتر خواهد شد.

در ادامه اين نشست، امين عظيمي از آيدا كيخائي درباره راز و رمز نويسندگي محمد يعقوبي پرسيد و كيخايي گفت: يعقوبي سخت مي‌نويسد؛ وقتي نمايشنامه‌اش تمام مي‌شود من متوجه تمام شدن آن مي‌شوم. يعقوبي معتقد است كه نمايشنامه بايد داراي شروع، ميانه و پايان باشد. در نمايشنامه‌هاي او شايد بعضي از صحنه‌ها در تمرين‌ها شكل بگيرد اما حرف آخر او مي‌زند. ازنظر‌هاي بازيگران و عوامل استفاده مي‌كند ولي درنهايت نظر آخر را او مي‌دهد.

پيمان معادي هم درباره انتخاب براي اين نمايش گفت: انتخاب معادي؛ پيشنهاد يعقوبي بود. دوسال پيش اين نمايش را ديده بودم و مهمترين‌آن هم خود يعقوبي و نگاه او بود.

وي اضافه كرد: من به تئاتر آمدم كه بدانم تئاتر چيست و چه نوع تجربه‌اي است. در ابتدا ترديد داشتم كه براي اينجا هستم يانه؟ اما رفته رفته با كار انس گرفتم و جو گروه برايم احساس لذت آورد.

در بخش ديگري از نشست يعقوبي درباره تغيير نگاه اجتماعي خود در آثارآينده‌اش و حساسيت‌هاي خود در اين رابطه گفت: تئاتر هنر زنده است و بايد بازخورد اجتماعي داشته باشد و آنها كه منكر بازخورد اجتماعي تئاتر مِي‌شوند؛ نمي‌دانند كه تئاتر هنر زنده است.

وي ادامه داد: كار كردن در اين حوزه سخت است اما من تغيير نگاه و حوزه نمي‌دهم و اين راهي است كه ادامه مي‌دهم و مِي‌دانم كه ديگر كار‌هاي من هم بازخورد اجتماعي خواهد داشت.

يعقوبي درباره اظهارنظر باختري كه نمايش يعقوبي پايان قطعي ندارد، بيان كرد: تمام كار‌هاي من پايان قطعي ندارد و اين موضوع در خشكسالي و دروغ به اوج خود مي‌رسد. استفاده از تكرار، استفاده از تكنيك تاكيد است و بعضي از آنها عدم قطعيت و مضحكه شدن كاراكتر‌هاست. در بيشتر لحظه‌هاعدم تمركز است و در پس اين روابط ظاهري هيچ چيزي شكل نمي‌گيرد.

يعقوبي با اشاره به اينكه تكرار براي من تكنيك است و هر تماشاگري برداشت خود را دارد، بيان كرد: تكرار در پايان، فضاي سنگيني دارد و يك طنز زميني مي‌دهد.

آيدا كيخايي در ادامه با اشاره به استفاده از تكرار به عنوان پنهان كاري گفت: تكرار درواقع ويژگي پنهان كاري را نشان مي‌دهد كه همان دروغ است.
پايان پيام

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن