تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813078523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در آستانه فرا رسيدن يازدهمين سالگرد تاسيس گوانتانامو


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در آستانه فرا رسيدن يازدهمين سالگرد تاسيس گوانتانامو
خبرگزاري فارس: در آستانه فرا رسيدن يازدهمين سالگرد تاسيس زندان گوانتانامو در خليج كوبا و ادامه فعاليت اين زندان عليرغم وعده انتخاباتي اوباما براي تعطيلي آن، گروهي از كمپين هاي حقوق بشر در انگليس راهپيمايي كردند.


به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني "پرس تي وي"، در آستانه فرا رسيدن 11 ژانويه، دهمين سالگرد تاسيس زندان غيرقانوني گوانتانامو در پايگاه نظامي آمريكا در خليج كوبا، حاميان كمپين هايي از جمله كمپين بازگرداندن شهروندان انگليسي زنداني در گوانتانامو و كمپين هاي "توقف ائتلاف جنگ" و "خلع تسليحات هسته اي" به همراه صد ها نفر از مردم، نمايندگان دانشجويي،‌ اتحاديه هاي كارگري و ساير فعالان حقوق بشري ، با برگزاري راهپيمايي در ميدان "ترافالگر" لندن خواستار تعطيلي زندان گوانتانامو توسط دولت آمريكا و تشديد تلاش هاي دولت لندن براي بازگرداندن "شاكر عامر" و "احمد بلبچه" شهروند سابق انگليسي شدند.

شاكر عامر از جمله زندانياني است كه در سال 2007 ميلادي توسط دولت اوباما تبرئه شد و حكم تبرئه شدن وي در سال 2009 ميلادي نيز توسط دولت آمريكا تائيد شد. اما تصور مي شود از آنجائيكه افشاگري هاي او در طول 10 سال زندان در گوانتانامو براي دولت آمريكا باعث شرمندگي مي شود، او همچنان در زندان گوانتانامو به سر مي برد. خانواده عامر درباره سلامت جسمي و ذهني او به دليل شرايط زندان و سوء رفتارهاي مقامات آمريكايي با او ابراز نگراني كرده اند.

احمد بلبچه نيز كه يك تبعه الجزايري است كه از سال 1999 ميلادي تا 2001 ميلادي اجازه اقامت و زندگي در جنوب انگليس را داشت، در سال 2007 ميلادي توسط ارتش آمريكا تبرئه شد اما صدور يك حكم از بازگشت او به الجزيره ممانعت كرده است.

در ميان شركت كنندگان اين راهپيمايي، گروهي از معترضان ناشناس نيز از اردوگاه هاي جنبش اشغال وال استريت در كليساي جامع سنت پل نيز حضور داشتند.

سخنرانان اين راهپيمايي از دولت لندن و اتحاديه اروپا خواستند تا با هدف تعطيل كردن زندان گوانتانامو و آزادي زندانيان و يا برگزاري دادگاه هاي عادلانه و آزاد براي آنها، دولت آمريكا را تحت فشار قرار دهند.

در نيمه راه اين راهپيمايي گروهي از شركت كنندگان و فعالان حقوق بشر در لباس هاي نارنجي رنگ و كلاه هاي سياه ظاهر شدند تا به طور بصري يادآور كساني باشند كه همچنان در گوانتانامو به سر مي برند.

اگرچه "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا در سال 2008 ميلادي با تعهد به تعطيل كردن زندان گوانتانامو و پايان بخشيدن به برگزاري دادگاه هاي نظامي بي اعتبار به رياست كاخ سفيد در آمد،‌ اما در حال حاضر كه 3 سال از رياست وي در كاخ سفيد مي گذرد او در تحقق وعده هاي خود ناكام مانده و بازداشت هاي خودسرانه و محاكمه هاي بدون اتهام 171 زنداني گوانتانامو هم چنان ادامه دارد.

از اكتبر سال 2001 ميلادي و در پي آغاز جنگ آمريكا با افغانستان، تقريبا 800 زنداني به گوانتانامو منتقل شدند و روش هاي بازجويي دولت آمريكا در اين زندان به مرگ بيش از 100 زنداني منجر شد.

در اين ميان حداقل 4 مورد خودكشي و صدها مورد اقدام به خودكشي در ميان زندانيان گوانتانامو علني شده است.

بازرسان صليب سرخ و زندانيان آزاد شده در تشريح روش هاي شكنجه در گوانتانامو به محروميت از خواب، ضرب و شتم و حبس در سلول هاي سرد و كوچك اشاره مي كنند.

انتهاي پيام/ن.ص

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن