واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: زندگي بههمين سادگي اتفاق ميافتد شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه با يك حادثه، مسير زندگيتان به كلي عوض شده و درگير يك سري ماجراها شويد كه بخشي از زندگيتان را مختل كرده باشد. هرچند حوادث جزيي و پيشپاافتادهاي باشد... مثلا جا گذاشتن كيف پول، بياحتياطي و تصادفي كه در وهله اول گرچه ناخوشايند به نظر ميرسد، اما ممكن است درست مثل داستاني كه عليرضا اميني تلهفيلمي بر مبناي آن ساخته، با پاياني خوش مسير ديگري را رقم بزند. «هاشم جواني شهرستاني است كه پس از عزيمت به تهران زندگي خود را داخل ماشينش ميگذراند. او كه بتازگي ويزيتوري يك شركت پخش لوازم بهداشتي را به عهده گرفته، در يكي از روزها با يك تصادف كاملا ساده زندگياش دستخوش اتفاقاتي ميشود و...». عليرضا اميني كه جديدترين اثر سينمايياش «هفت دقيقه تا پاييز» با اقبال نسبتا خوبي در بين آثار تازه اكران شده روبهرو بود اين بار نيز در يك داستان روايي به قلم شيوا كاظمي يك تصادف ساده را بهتهيهكنندگي قاسم اموري جلوي دوربين دارد. اولين گام سازمان تاكسيراني براي تهيه گزارش تلهفيلم يك تصادف ساده برسر يكي از لوكيشنهاي خارجي اين فيلم حاضر ميشويم. عوامل اين تلهفيلم مينيبوس حامل تجهيزات كارشان را در يكي از خيابانهاي فرعي شريعتي، مقابل سازمان تاكسيراني استان تهران مستقر كردهاند. اين يكي از چند لوكيشن خارجي اين تلهفيلم است كه به گفته عليرضا بيات (مدير توليد كار) در مكانهاي ديگري نيز ازجمله بيمارستان، خانه شخصيت ذاكر، كلانتري و... برداشتهاي اصلي كار انجام شده است. در بين افرادي كه در پيادهرو تجمع كردهاند آشناترين چهره محمد حمزهاي است كه در اين كار علاوه بر نقش متفاوتي كه بازي ميكند در كنار اميني به عنوان دستيار در تيم كارگرداني نيز حضور دارد. با توجه به سرعت توليد فيلمهاي تلويزيوني، كارگردانها راغبترند تا ميزانسنهاي موجود در فيلمنامه را در لوكيشنهاي بسته كه در بين عوامل توليد فيلم و سريال به لوكيشنهاي آپارتماني معروف شده است، فيلمبرداري كنند. حمزهاي كه پيش از اين در سريال «فاصلهها» با كاراكتر ياور بيشتر به مخاطبان شناسانده شد، درباره تفاوت برداشتهاي داخلي و خارجي توضيحاتي ميدهد: «عموما برداشتهاي خارجي، مخصوصا سكانسهايي كه به صورت نزديك با مردم كوچه و خيابان و شرايط عمومي گذرگاهها در ارتباط است، مشكلات زيادي را پيش روي گروه توليد قرار ميدهد. در اين كار خاص نيز بخشي از برداشتهاي ما در خيابانها گرفته ميشود. شخصا در آثار بسياري از اين دست همچون ژانر جنگي كه بندرت برداشتهاي داخلي را ميطلبد و نيز آثار به اصطلاح خياباني حضور داشتهام و فكر نميكنم در كنار آقاي اميني با مشكلات زيادي روبهرو باشيم». حمزهاي كه نزديك به يك دهه با افراد سرشناسي چون فرزاد موتمن، محمدرضا ورزي، حسين سهيليزاده، ايرج كريمي و... همكاري داشته درخصوص تفاوتهاي اين نوع همكاري نسبت به بازيگرداني ميگويد: «بازيگرداني عموما ارتباط حسي شخص سومي است كه در كنار تيم كارگرداني كمك ميكند تا درونمايه نقش آشكار شود ولي وظيفه دستيار كارگردان علاوه بر هدايت بازيگران كه عمدتا بر مبناي حركات بدني است، با چيدمان صحنه، ميزانسنها و كمك به گروه فيلمبرداري همراه است». حمزهاي در اين اثر كاراكتر شخصي را بازي ميكند به نام محمود كه از بچههاي پايين شهر تهران است و همه عشقش در دنيا ويراژ دادن در خيابانهاي شلوغ شهر است. بازيگر كاراكتر محمود درخصوص اجراي اين نقش ميگويد: «در تكامل اين نقش همفكري بسياري با آقاي اميني صورت گرفت، تصميم بر اين شد كه براي او لهجهاي در نظر نگيريم. از اين رو با جستجو در زندگي بچههاي خوب چنين مناطقي، نوع روابط و ارتباطات كلاميشان را در درونمايه اين كاراكتر قرار داديم و نتيجه شخصيتي به نام محمود شد كه اميدوارم در پايان كار براي مخاطب مانند ياور شخصيتي باورپذير و دوست داشتني از آب در بيايد.» عاشق بازيهاي متفاوتم رامين راستاد، بازيهاي متفاوتي دارد، هرچند كاراكترهاي مختلفي از سطح جامعه كه با بازي او در آثار تلويزيوني پيشروي مخاطب ترسيم شده، كمتر اين تفاوت را منعكس ميكند، اما با ريزبيني در نوع بازي، حسگيري و گاهي تكنيكهاي كلامي او ميتوان به اين تمايز پي برد. راستاد كه در جديدترين سريالش «تبريز مهآلود» با گريمي بسيار جذاب و ديدني در نقش ناپلئون بناپارت ظاهر شده معتقد است كه همچنان نقشهاي بسيار زياد و پيچيدهاي در عالم بازيگري وجود دارد كه مايلم در قالب شخصيتهايي به ياد ماندني در آنها ظاهر شوم. راستاد كه در اين تله فيلم ايفاگر نقش هاشم است، شخصيتي كاملا جدي را بازي كرده، اما مانند كارهاي قبلياش شيريني خاصي را به نمايش گذاشته و معتقد است: «همواره سعي دارم حتي در قالب شخصيتهاي منفي نيز به نوعي شيرين بازي كنم. مخاطبان هم در اين باره اظهار رضايت ميكنند. شايد همين مساله باعث شود تا عموما شخصيتهاي منفي تاثير رواني مثبتي را در ذهن بيننده برجاي بگذارد.» وي در خصوص نقشش چنين توضيح ميدهد: «هاشم فردي تحصيلكرده است كه با اميد يافتن كار به تهران آمده و يك پرايد دارد كه همه زندگياش را در صندوق عقب آن جاي داده و در ادامه بر اثر اتفاقاتي گرفتاريهاي عجيب و غريبي در تهران برايش پيش ميآيد. اين شخصيت كاملا مثبت است و تلاش ميكند تا به نفع آدمهاي اطرافش كار كند.» نماهاي متحرك و پيچيده ژانرهاي مختلف در تلويزيون و سينما عمدتا به لحاظ تكنيكها و ابزارهاي توليدي نوع خاصي از ادوات را ميطلبد. در سينماي ما نيز بهرهگيري از نوع خاصي از ابزار آلات، تصوير و نور با توجه به محتواي فيلم و ژانر موردنظر بيشتر مبتني بر سابقه و نكتهسنجي كارگردان اثر است. اسماعيل آقاجاني، (مدير تصويربرداري اين اثر) كه بيش از يك دهه در كارهاي شاخصي حضور داشته و در جشنواره توكيو كانديداي تصويربرداري شده است، در اين خصوص ميگويد: «آقاي اميني در كارهايش ميزانسنهاي حركتي و پيچيدهاي دارد و اغلب پلانهايش اكتيو است و فرقي نميكند ژانرش در چه زمينهاي باشد.» وي ادامه ميدهد: «معتقدم اگر محتواي داستان از كيفيت بالايي برخوردار باشد، جاي كار براي خلاقيت وجود دارد، اما متاسفانه از آنجا كه اكثر قصههاي تلهفيلمها سطحي هستند، نميتوان از لحاظ تكنيك و خلاقيت در برداشت پلانها مانور داد.» آقاجاني ادامه ميدهد: «تلهفيلم يك نوع فيلم است و به نوبه خود مخاطبان زيادي دارد، بينندهها نيز دوست دارند اين تلهفيلمها از لحاظ بازي، صحنه، گريم و... قابلقبول و مطلوب باشد، اما از آنجايي كه بيشتر افراد به مقوله تلهفيلم سطحي نگاه ميكنند از اهميت پاييني برخوردار است. معتقدم اگر نگاه همه به تلهفيلمها مانند كارهاي سينمايي حرفهايتر و مطلوبتر باشد آثار به دست آمده بسيار خوب و قابل رضايت است.» همه براي يكي، يكي براي همه گروه در جلوي تاكسيراني استان تهران در حال چيدمان ميزانسنهاست، رفت و آمد بسيار زياد است و بيشتر مراجعان با تعجب نگاه ميكنند. از سوي ديگر آقاي كارگردان به گروه ميگويد تا شلوغ است تصويربرداري را آغاز كنند. حمزهاي نيز در كناري، ديالوگها را مرور ميكند و در ذهنش ميزانسنها را با توجه به ديالوگها و فيلمنامه ميچيند. در اين فاصله از قاسم اموري (تهيهكننده اين اثر) ميخواهيم درخصوص محتوا و ساختار فيلم توضيحي دهد: «تلهفيلم يك تصادف ساده، ايدهاي كاملا اجتماعي در رابطه با معضلات اجتماعي و فرهنگ ترافيك است! درواقع يك بحث آموزشي دارد و آن هم حقوق و فرهنگي است كه ديگران بايد نسبت به هم رعايت كنند.» وي ادامه ميدهد: «در اين تلهفيلم سعي شده چاشني طنزي جاي داده شود تا پيامي براي مخاطب خود به ارمغان بياورد.» نقشهاي طنز را ميپسندم گلاره عباسي از بازيگران جواني است كه در آثار متعددي همچون همه فرزندان من، كتابفروشي هدهد، در چشم باد، هويت، ترانه مادري و ... حضور داشته است و با بازي در نقش فرشته در سريال نون و ريحون توانسته جايي در دل مخاطبان پايتخت باز كند. او به گفته خودش سعي دارد متفاوت باشد چه در ژانر جدي و چه كمدي. عباسي دوست دارد بار ديگر طعم سريالهاي كمدي را بچشد و معتقد است اگر خطكشي بين بازيگران كمدي با جدي از بين برود هر بازيگري ميتواند تمام نقشها و ژانرها را تجربه كند، چراكه تمام نقشها شبيه هم نيستند و آدمها متفاوتند و ميتوانند ژانرهاي مختلفي را بازي كنند. گلاره عباسي اين روزها در سريال حيراني (علي محمدي بنكدار) بازي دارد. وي كه ايفاگر نقش مريم همسر هاشم (رامين راستاد) در تلهفيلم يك تصادف ساده است، ميگويد: «ويژگي گروه باعث شد اين كار را بپذيرم. دوست داشتم كنار آقاي اميني كه كارگردان جواني است تجربه كسب كنم چراكه متفاوت كار ميكند و نوع نگرش و ايدهشان را دوست دارم.» عباسي درخصوص متفاوت بودن دو كاراكتر فرشته و مريم ميگويد: «در نون و ريحون، فرشته در ژانر كمدي در قالب دختر شهرستاني آذري زبان به مخاطبان شناسانده شده در صورتي كه در اينجا كاراكتر مريم بسيار متفاوت است و لهجه خاصي ندارد و به اصليت زندگي او اشاره نميكند و رگههاي طنز و كمدي نيز ديده نميشود. كار كاملا جدي است و اين شهرستاني بودن تاثيري در روند قصه ندارد.» وي ادامه ميدهد: «تنها شباهت اين دو نقش فقط شهرستاني بودنشان است وگرنه ژانر و كاراكتر مريم خيلي متفاوتتر از نقش فرشته با شخصيتي كاملا مثبت و جدي است.» گروه و عوامل تلهفيلم «يك تصادف ساده» تهيهكننده: قاسم اموري، كارگردان: عليرضا اميني، نويسنده: شيوا كاظمي، مدير توليد: عليرضا بيات، مدير تصويربرداري: اسماعيل آقاجاني، صدابرداران: امير پرتوزاده، امير رحماني. بازيگران: رامين راستاد (هاشم)، محسن قاضيمرادي (ذاكري)، محمد حمزهاي (محمود)، مهوش قادري (مهري)، گلاره عباسي (مريم) و... پروانه صدقي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 575]