واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ماجرا آغاز ميشود جام جم آنلاين: مسائل و موضوعهاي خانوادگي هميشه مورد علاقه فيلمسازان مختلف در تلويزيون و سينماست و هر فيلمسازي در طول عمر حرفهاي خود به سراغ چنين موضوعهايي رفته است. حجت قاسمزاده نيز به عنوان يك فيلمساز خارج از اين قاعده نيست. او نيز در فيلمهايي كه پيش از اين ساخته نسبت به چنين موضوعهايي تمايل نشان داده و آخرين ساخته او با نام «پس از پايان» تا حدود زيادي يادآور فضاي فيلمهاي قبلي اين فيلمساز است. زاويه نگاه او به موضوعهاي خانوادگي نيز به گونهاي است كه معمولا زندگي خانوادههايي را مورد توجه قرار ميدهد كه به نوعي جزو اقشار تحصيلكرده و اصطلاحا روشنفكر جامعه محسوب ميشوند و دغدغهها و مشكلات آنها جنس خاصي دارد كه بيشتر از آنكه ناشي از مشكلات و مسائل مالي باشد، دغدغههايي خاصتر را دنبال ميكند. داستان فيلم پس از پايان از زماني آغاز ميشود كه زني به نام مريم بعد از فوت پدرش در يك تصادف رانندگي، از همسرش جدا ميشود و با اسبابكشي به خانهاي جديد، تلاش ميكند تا زندگي تازهاي را آغاز كند. در طول داستان به اين نكته اشاره ميشود كه در فوت پدر مريم، همسرش مقصر بوده چون هنگام وقوع تصادف آنها عازم سفري كاري بودهاند و در زمان تصادف نيز بهنام همسر او پشت فرمان اتومبيل بوده است. آغاز فيلم بر ايده مناسبي استوار است. بر روي عنوانبندي ابتدايي فيلم تصاويري از يك خانه خالي ديده ميشود كه به مرور با وسايل جديدي پر ميشود. همه چيز حكايت از نو شدن و آغاز يك زندگي تازه دارد. در همان ابتدا به مساله بيماري مريم اشاره ميشود و اين مساله در ادامه داستان زمينه مناسبي را براي ايجاد گرههاي داستاني فراهم ميكند. فضاي اغلب ساختههاي حجت قاسمزاده فضايي خلوت و ساده است. فيلمهاي او بيشتر از آنكه متكي بر تعدد شخصيت و حادثه باشد، بر اساس چند شخصيت ساده و محدود روايت ميشود و همين شخصيتها طرح و حادثه داستان را شكل ميدهند. خلوت بودن فضاي فيلم، نكتهاي است كه علاوه بر بازيگران به لوكيشنهاي فيلم نيز قابل تعميم است. خيابانهاي خلوت، دفتر خلوت، پاركينگ خلوت، مجتمع خلوت و...، همگي انگار قرار است فضايي را فراهم كند كه مخاطب بر شخصيت مريم به عنوان شخصيت محوري داستان تمركز بيشتري پيدا كند. نكته قابل توجه ديگر روايت نسبتا نامتعارف داستان از وقايع است. همه چيز در داستان به شكلي آرام شكل ميگيرد. قرار نيست بيننده شاهد حوادث و اتفاقات متعدد باشد. حتي مساله گم شدن آمپولهاي مريم نيز به گونهاي به تصوير كشيده ميشود كه هر مخاطبي در درجه اول اين حدس را ميزند كه ممكن است مريم در اثر تنهايي دچار توهم شده باشد اما در پايان فيلم، در مدتي محدود گرههاي داستاني باز ميشود. فضاي فيلم «پس از پايان» مانند ديگر ساختههاي قاسمزاده از نوع خاصي از بازي بازيگران بهره ميبرد. در زمينه جنس بازي بازيگران وحدت و يك دستي خاصي به چشم ميخورد. بازي آتنه فقيه نصيري، فرخ نعمتي و ديگر بازيگران كمابيش با هم يكدست است. تنها بازيگر متفاوت بهناز جعفري است كه البته به نظر ميرسد آن نوع بازي شلوغ و پرهيجان وي در اين فيلم كنترل شده است. بازي آتنه فقيه نصيري در اين فيلم تا حدود زيادي يادآور بازي او در فيلم «از شنبه تا پنجشنبه» است، با اين تفاوت كه در فيلم قبلي او زني بود كه در پي اختلافي تصميم به جدايي از همسرش ميگيرد اما در اين فيلم بيننده او را در مقطعي بعد از جدايي از همسرش مشاهده ميكند. همين مساله سبب شده تا مريم زني تلخ و جدي باشد. از سوي ديگر عناصر مختلفي مانند: ديالوگنويسي، نوع پوشش و... نيز به تشديد اين حس در اين شخصيت كمك ميكند و از او چهرهاي تازه و غيرتكراري نسبت به ديگر نمونههاي مشابه در سيما به وجود ميآورد. حجت قاسمزاده در كارگرداني اين فيلم دو نقطه قابل توجه ديگر نيز دارد؛ بحث اول ديالوگنويسي فيلم است و مساله ديگر، يكدستي كارگرداني كه هيچ كجا خارج از حد و اندازه لازم، در هيچ مسالهاي اغراق نشده است. حتي صحنه تصادف نيز با آنكه به نظر ميرسد صحنهاي پر هزينه است، بيش از آنچه كه در فيلم نياز است مورد استفاده قرار نگرفته و بر خلاف برخي نمونههاي مشابه با تاكيد فراوان و بيش از حد بر آن، تاثيرگذاري آن مخدوش نشده است. فيلم پايان خوبي دارد و قطعا نميتوان تاثير غافلگيري پاياني فيلم را بر مخاطب ناديده گرفت. در شرايطي كه هر مخاطبي حدس ميزند تا گم شدن آمپول، جابجا شدن اتومبيل مريم در پاركينگ و حوادث مشابه نتيجه تلاشهاي مذبوحانه همسر مريم است، كشف حضور شاهرخي در اين ماجراها لذت فراواني براي مخاطب دارد؛ لذتي كه خارج از قاعده تكراري و نخنما شده بسياري از توليدات نمايشي است. اين فيلم تلويزيوني چهارشنبه گذشته از شبكه 2 سيما پخش شد. رضا استادي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 372]