تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815177094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش هنردر يادگيري و پيشرفت كودك


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نقش هنردر يادگيري و پيشرفت كودك
هنر نقش كليدي در يادگيري وپيشرفت كودكان دارد. شايد تعجب كنيد اگر بشنويد كه مثلا همين نقاشي كشيدن ساده كودكان باعث افزايش اعتماد به نفس، پيشرفت مهارت هاي ظريف حركتي، آماده شدن براي يادگيري خواندن و تقويت قدرت تحليل شان مي شود.پرداختن به هنر باعث مي شود بچه ها بتوانند احساسات خود را به خوبي كنترل كنند و زندگي اجتماعي بهتري داشته باشند. از آن جا كه ثبت نام در كلاس هاي هنري مختلف پرهزينه است شما مي توانيد با صرف هزينه كمي زمينه انجام اين فعاليت ها را در خانه خود و با وسايل در دسترس فراهم كنيد.

هنرهاي تجسمي

ساليان سال است كه بچه ها كاغذها و شايد ديوارها را خط خطي و با انگشت رنگ آميزي مي كنند. به تازگي محققان به تاثيرات دامنه دار اين كار پي برده اند.محققان دريافته اند هنرهاي تجسمي قسمت هاي مختلفي از مغز بچه ها را فعال مي كند؛ قسمت هاي مربوط به تصميم گيري مغز، حركات بدني و حافظه و توجه به جزئيات كه يكي از اجزاي اصلي در مهارت هاي مربوط به خواندن هم هست.

براي يك تا ۳ ساله ها، نقاشي با پودينگ:

مقداري پودينگ را در ظرف هاي مختلف تقسيم كنيد و يك قطره رنگ خوراكي به هريك اضافه كنيد. لباس هايي كه كثيف شدن آن برايتان اهميتي ندارد به تن فرزندتان كنيد يا حتي اجازه دهيد بدون لباس نقاشي بكشد (نگران نباشيد، بعدا با يك حمام همه چيز مرتب مي شود.) يك سفره پهن كنيد و هنرنمايي فرزندتان را به تماشا بنشينيد. نكته خوب در استفاده از پودينگ، خوراكي بودن آن است پس بابت اين كه كودكتان دست خود را به دهان ببرد نگراني نخواهيد داشت.حين نقاشي مي توانيد تركيب رنگ ها را هم نشان دهيد.

براي ۳ تا ۵ ساله ها، معرق كاري با ماكاروني:

در ظرف هاي مختلف، رنگ هاي خوراكي متفاوتي بريزيد و به آنها آب و ماكاروني فرمي اضافه كنيد. چند لحظه صبر كنيد تا ماكاروني ها رنگ بگيرد.آنها را در سيني بريزيد تا خشك شود. وسط يك تكه كارتن را به شكلي كه دوست داريد ببريد به طوري كه شبيه قاب عكس شود. وسايل را در اختيار فرزندتان بگذاريد تا ماكاروني ها را به كارتن بچسباند و آن را تزيين كند. حالا يك قاب عكس زيبا از هنر فرزندتان داريد.

فعاليت مذكور علاوه بر اين كه مهارت هاي ظريف حركتي را تقويت مي كند اين را نيز مي آموزد كه با هر چيزي مي توان اثري هنري ايجاد كرد. همين طور بچه ها تمركز كردن بر كاري را از ابتدا تا انتها مي آموزند، مهارتي كه بعدها در رياضيات،خواندن وحل مسائل پيچيده به آن نياز پيدا مي كنند.

براي ۵ تا ۷ ساله ها، نقاشي در ابعاد واقعي خود:

كاغذ بزرگي به ابعاد فرزندتان تهيه كنيد يا كاغذهاي كوچك را از پشت به هم بچسبانيد و به اندازه مورد نظر برسانيد. از فرزندتان بخواهيد روي كاغذ دراز بكشد و اطراف بدنش را خط بكشيد تا قالبي از بدنش روي كاغذ درست شود. حالا از او بخواهيد تا جزئيات را تكميل كند؛ مو، صورت، لباس و ... حتي براي بچه هاي بزرگ تر مي توان اسكلت و اعضاي داخلي بدن را هم امتحان كرد يا هرچيزي كه فززندتان دوست دارد و برايش لذت بخش است. او مي تواند جلوي آينه برود تا جزئيات لباس خود را با دقت بيشتري ببيند و بكشد؛ اقدامي كه باعث تقويت قدرت مشاهده و تميزدادن جزئيات مي شود. مي توانيد حاصل كار فرزندتان را پشت در اتاقش آويزان كنيد.

براي يك تا ۳ ساله ها

يك آلبوم عكس از كودكتان در حالات مختلف تهيه كنيد و با ديدن هرعكس به او كمك كنيد تا آن لحظه ها را به خاطر بياورد و تا جايي كه مي تواند از آنها برايتان بگويد. تشويقش كنيد همان كارها را تكرار كند. از جزئياتي كه مربوط به قواي حسي مختلف مي شود،استفاده كنيد مثلا توضيح دهيد كه سيبي كه در آن عكس بود، چه طعم و بويي داشت. داشتن يك تصوير ذهني از معني كلمات، مهارت مهمي براي آغاز «خواندن» است.

براي 3 تا 5 ساله ها:

اشياي مختلفي را از اطراف خانه جمع كنيد و همه را در كيسه اي بريزيد، به نوبت آنها را از كيسه خارج و اين سوال را مطرح كنيد: «اين را چه چيز ديگري مي توان تصور كرد؟» مثلا يك آبكش مي تواند كلاه شود با ماسكي روي صورت! به جز اين كه عكس هاي بامزه اي با اين بازي مي توانيد از فرزندتان بگيريد، او هم ياد مي گيرد كه خودش چگونه به تنهايي فكر كند.

براي ۵ تا ۷ ساله ها:

كتاب مورد علاقه كودكتان را بخوانيد، در حالي كه او حركات مختلف كتاب را نمايش مي دهد. حركاتي كه برايش مشكل است را توضيح دهيد دو شخصيت كتاب را انتخاب كنيد و از او بخواهيد بدون نگاه كردن به كتاب صحبت ها و حركاتشان را به خاطر بياورد تماشاگر را فراموش نكنيد. حتي خرس هاي پشمالو و عروسك ها هم مي تواند تماشاگران خوبي براي نمايش شما باشند!

براي يك تا ۳ساله ها

حتي بچه هاي كوچك يك ساله هم گاهي مي توانند كلمات را به زبان خودشان تكرار كنند، بعضي از شعرهايي كه پرسش و پاسخي است (مثل عمو زنجيرباف) را بخوانيد و از آنها بخواهيد يا جواب بدهند يا بعد از شما تكرار كنند. اين كار باعث تقويت حافظه و قدرت شنوايي كودك مي شود.

براي ۳ تا ۵ ساله ها:

با كمك كودكتان با وسايل خانه، وسايل موسيقي ساده بسازيد، مثلا در يك ظرف در دار و پلاستيكي مقداري برنج بريزيد و از آن جغجغه بسازيد يا در ليوان ها و بطري هاي شيشه اي مقدار متفاوتي آب بريزيد و آرام با قاشق به آنها بزنيد. اين بازي به راحتي مي تواند زمينه اي بر دانش فيزيك باشد! مقدار مختلف آب، نت هاي متفاوتي مي سازد.

براي ۵ تا ۷ ساله ها:

دو ترانه متفاوت را براي كودكتان پخش كنيد و از او بخواهيد آنها را توصيف كند و شباهت ها و تفاوت هايشان را توضيح دهد. از لغاتي مانند تند و ملايم، با صداي بلند يا آرام، مي توان براي توصيف استفاده كرد. در صورت آشنايي قبلي شايد صداي بعضي از سازها را هم بتواند تشخيص دهد. توجه به صداهاي يك ترانه، مهارت هاي زباني و شنيداري را به شدت افزايش مي دهد.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن