تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815576610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توضيحات وزير خارجه به سوال نماينده ايلام، مجلس را قانع نكرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: توضيحات وزير خارجه به سوال نماينده ايلام، مجلس را قانع نكرد
مجلس شوراي اسلامي از پاسخ وزير امور خارجه به سوال نماينده ايلام در خصوص دلايل سكوت وزارت خارجه در خصوص توسعه طلبي ارضي امارات و مداخله اين كشور در مسايل داخلي ايران قانع نشد.
به گزارش خبرنگار خانه ملت، "داريوش قمري (قنبري)" در تشريح سوال خود از وزير امور خارجه اظهار داشت: در سياست خارجي هر كشور مهمترين ارزشي كه براي آن كشور قابل تصور است، بحث دفاع از منافع ملي است.

وي با بيان اينكه يكي از مهمترين عناصر منافع ملي بحث دفاع از تماميت ارزي است، خاطرنشان كرد: متاسفانه مدتي است كه كشور امارات يكسري ادعاهاي واهي را در ارتباط با تماميت ارزي ما مطرح كرده و به دنبال به مخاطره انداختن تماميت ارزي كشور ماست.

قمري افزود: اينها در ادعاهايشان يه يكسري مسايل تاريخي استناد مي‌كنند در حالي كه اين از طنزهاي تاريخ است كه كشوري با اين سابقه تاريخي كوتاه چنين ادعاهايي را مطرح كند.

نماينده ايلام گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند اصول حاكم بر سياست خارجي ما عزت، حكمت و مصلحت است كه براين اساس اينگونه سكوت و مماشات دستگاه ديپلماسي ما در مقابل امارات قابل پذيرش نيست.

وي با تاكيد بر اينكه كشور امارات متحد عربي تا قبل از سال 1970 ميلادي فاقد هرگونه تاريخ و هويت مستقل است، يادآور شد: مدتهاست اين كشور با اين سابقه تاريخي با طرح يكسري ادعاهاي موهوم به تهديد تماميت ارضي كشورمان مي پردازد و اخيرا نيز نسبت به تاسيس برخي دفاتر اداري در جزيره ابوموسي كه مساله‌اي مربوط به امور داخلي كشور ماست مسايلي را مطرح نموده است.

قمري تصريح كرد: متاسفانه وزارت امور خارجه كشور ما نسبت به اين موضع گيري‌هاي امارات واكنش مناسبي نشان نداده است و مشخص نيست كه دلايل چنين سكوتي چيست؟

"منوچهر متكي" در پاسخ به سوال نماينده ايلام گفت: آنچه به عنوان شرايط جاري وجود دارد امر روشني است و آن مالكيت و حاكميت جمهوري اسلامي ايران بر منطقه ايراني خليج فارس از جمله جزيره ابوموسي است اين موضوع حتي در توافقات و ترتيبات مورد توافق طرفين در سال 1971 براساس بيانيه منتشره و نامه هاي متبادله بعدي كاملا مشخص است.

وي افزود: ملت عزيز و بزرگ كشورمان نشان داده كه از وجب به وجب ميهني خود و سرزمين اسلامي ايران دفاع جانانه‌اي را خواهد داشت. حتي زماني كه يكي از شقي‌ترين حكومت‌هاي خودكامه منطقه يعني رژيم بعثي صدام چشم طمع به ايران داشت ملت ايران پاسخ روشن و قوي خود را به اين تجاوز داد.

وزير امور خارجه تصريح كرد: حاكميت و مالكيت اعمالي جمهوري اسلامي ايران سرفرازانه بر وجب به وجب خاك و آب ميهن اسلامي براساس اراده ملت عزيزمان و حافظان مرزهاي ايران تداوم پيدا خواهد كرد.

وي با بيان اينكه ادعاهاي كشور امارات مبناي قانوني و تاريخي ندارد، گفت: مسئولين مستقر جمهوري اسلامي ايران در ابوموسي رسيدگي به اين ميهمانان ساكن جزيره را همواره داشته‌اند واين طبيعت و فرهنگ ملت ماست.

متكي يادآور شد: اقدام امارات به نظر ما با تحريك ديگر كشورها در خارج از منطقه صورت مي گيرد البته مواضع ما در اين زمينه روشن و مشخص است. بديهي است ما هرگز براي حقوق حقه خودمان وارد هيچ گفتگويي نشده ايم.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: ما كشور امارات را متوجه كرده ايم كه تداوم چنين سياست هايي قطعا به نفع و مصلحت امارات نيست و آنها را از حركات غيرقانوني و غيرمستقيم و غيردوستانه برحذر كرده‌ايم.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران ريشه اساسي در اين منطقه دارد و كنش ها و واكنش هاي آن با كشورهاي منطقه، كنش هاي اصولي منطقي و مبتني بر صميمت و دوستي است و در جاي خود پاسخ هاي شفاف و قاطع را هم خواهد داد.

متكي گفت: دستگاه ديپلماسي ما هم در بيانيه ها و اظهارات و هم در پيگيري مصوبات شوراي عالي امنيت ملي، ذره اي در دفاع از حقوق كشورمان ترديد نكرده است.

اين گزارش مي افزايد: پاسخ وزير امور خارجه نماينده ايلام را قانع نكرد و براساس آيين نامه جديد وارد بودن اين سوال به راي گذاشته شد كه نمايندگان با 113 راي موافق و 88 راي مخالف به وارد بودن سوال نماينده ايلام راي مثبت دادند.

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن