تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815420806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي؛ جديدترين موضوع اختلاف


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي؛ جديدترين موضوع اختلاف


جامعه - شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي؛ جديدترين موضوع اختلاف

معصومه ايماني:در حالي كه مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور، «ساختار شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي در تهران را هرمي و گلدكوئيستي» مي‌داند، رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران تاكيد مي‌كند كه «اقدام شهرداري و شوراي شهر در تشكيل شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري امور به بخش خصوصي است».

مهندس هاشمي، با اشاره به اينكه ساختار شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي در تهران هرمي و گلدكوئيستي است، تاكيد كرده است: «سازمان تعزيرات حكومتي و بازرسي كل كشور بايد هرچه سريع‌تر در اين خصوص وارد عمل شوند». مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با تاكيد بر اينكه متاسفانه با بررسي عملكرد شهرداري تهران در حوزه‌هاي مختلف حمل و نقل از جمله اتوبوسراني و تاكسيراني نتيجه قابل ملموسي به‌دست نمي‌آيد، افزود: «در حقيقت با بررسي عملكرد مسوولان شهرداري تهران در حوزه حمل و نقل، اين عملكرد فانتزي به نظر مي‌رسد».

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اينكه در بخش تاكسيراني سياست‌هاي شهرداري تهران منجر به تحميل هزينه‌هاي گزاف و بسيار زياد به راننده‌هاي تاكسي و مردم شده است، گفت: «شهرداري تهران با راه‌اندازي شركت‌هايي تحت عنوان «خصوصي» موجب تحميل هزينه‌هاي زياد به مردم شده است». مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور ساختار اين شركت‌ها را كاملا‌ من‌درآوردي دانست و تصريح كرد: «ساختار اين شركت‌ها بيشتر شبيه شركت‌هاي هرمي و گلدكوئيستي است، به شكلي كه 50 تا 60 هزار راننده تاكسي شبانه‌روز تلاش مي‌كنند و سود ميلياردي اين كسب درآمد به افراد خاصي تعلق مي‌گيرد كه اين امر ظلم بزرگي است كه در تهران در حال انجام است و با سكوت معنادار شهرداري تهران توجيه شده است. اميدواريم اهداف ديگري از تاسيس اين شركت‌ها مترصد نباشد».

وي با درخواست از شوراي شهر تهران مبني بر رسيدگي جدي به اين موضوع تاكيد كرد: «انتظار داريم شوراي شهر تهران تنها به تصويب چند مصوبه در اين خصوص اكتفا نكرده و مردم و رانندگان تاكسي را از عملكرد غيرقابل دفاع اين شركت‌ها نجات دهد. از سوي ديگر سازمان تعزيرات حكومتي و بازرسي كل كشور نيز بايد هرچه سريع‌تر در اين خصوص وارد عمل شوند». هاشمي گفت: «ستاد حمل و نقل و سوخت كشور به‌زودي برنامه‌هاي خود را براي اصلاح وضعيت تاكسيراني تهران به مردم اعلام مي‌كند». اين در حالي است كه شكيب درخصوص فعاليت شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي در تهران به كارگزاران، گفت: «شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي در شهرداري تهران شكل گرفته‌اند و از آنجايي كه نظارت عاليه‌اي بر فعاليت آنها از سوي سازمان تاكسيراني صورت مي‌گيرد، نمي‌توان نحوه فعاليت اين شركت‌ها را به شركت‌هاي گلدكوئيستي يا هرمي تشبيه كرد».

رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه قصد پاسخ‌دهي به هيچ‌كس را ندارد،‌ خاطرنشان كرد: «از سال‌ها قبل آژانس‌هاي تاكسي در سطح شهر در حال فعاليت هستند كه اين آژانس‌ها تحت نظارت هيچ نهادي نيستند و براساس يك عرف معمول 20 درصد از درآمد هر تاكسي به آژانسي كه در آن فعاليت مي‌كند، تعلق مي‌يابد».
وي افزود: «اين در حالي است كه براساس مصوبه شوراي شهر تهران در آيين‌نامه ضوابط تاسيس و فعاليت شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران، تاكيد شده كه فقط 10 درصد از درآمد هر راننده تاكسي به شركتي كه تحت پوشش آن است، اختصاص مي‌يابد». به اعتقاد عضو شوراي شهر تهران، «كم كردن تعرفه معمول حق شركت‌ها از درآمد تاكسي‌ها، شكستن يك محل درآمد متعارف در جامعه بوده و شوراي شهر با اقدامي شجاعانه اين كار را انجام داده است».

وي درخصوص دلايل كاهش تعرفه شركت‌هاي تاكسيراني، گفت: «تعداد تاكسي‌هاي تحت پوشش اين شركت‌ها زياد است و اگر 10درصد از درآمد هر تاكسي نصيب اين شركت‌ها شود، درآمدي عادلانه خواهند داشت». شكيب تاكيد كرد: «هنگامي كه يك كار را به بخش خصوصي واگذار مي‌كنيم، براي ايجاد انگيزه در اين بخش بايد انگيزه‌هاي مالي و سود در نظر بگيريم». رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در ادامه با اشاره به مسووليت‌هاي شركت‌هاي خصوصي گفت: «اين شركت‌ها وظيفه دارند كه بر نحوه فعاليت تاكسي‌هاي تحت پوشش خود نظارت كنند و اين دقيقا همان وظيفه‌اي است كه سازمان تاكسيراني در قبال تاكسي‌هاي تحت پوشش خود انجام مي‌دهد». به گفته وي «در واقع تمام فعاليت شركت نظارت و ساماندهي بر تاكسيراني شهر تهران به اين شركت‌ها واگذار شده و بايد اين شركت‌ها اين وظايف را به نحو احسن انجام دهند كه اين موضوع با در نظر گرفتن خودروهاي گشت به تعداد مناسب و كنترل و نظارت بر قيمت‌ها ميسر خواهد شد». عضو شوراي سوم شهر تهران در ادامه تاكيد كرد: «هزينه‌هايي كه اين شركت‌ها براي نظارت بر تاكسي‌هاي شهر تهران مي‌گيرند، زياد نيست و اين شركت‌ها حالت گلدكوئيستي و هرمي ندارند، چراكه براساس شرح وظايف خاصي كه داراي مصوبه شوراي شهر تهران است، فعاليت مي‌كنند و هدف از تاسيس اين شركت‌ها اين است تا وظايف سازمان تاكسيراني توسط اين شركت‌ها در شهر پياده و اجرايي شود و در نهايت سازمان تاكسيراني يك نظارت عاليه بر بخش تاكسيراني و شركت‌هاي خصوصي داشته باشد».

در بند «ب» ذيل ماده 14 آيين‌نامه ضوابط تاسيس و فعاليت شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي تاكيد شده است: «شركت‌ها مجازند با تاييد سازمان نسبت به حداكثر 10 درصد از مبالغ وصولي از دريافت‌كنندگان خدمات از رانندگان تاكسي‌هاي تلفني بابت هزينه‌هاي ثابت و جاري خود اقدام كنند. اخذ هرگونه وجهي مازاد بر مبلغ مزبور تحت هر عنوان از رانندگان تاكسي‌هاي تلفني ممنوع است». همچنين در تبصره يكم ذيل ماده 11 اين آيين‌نامه آمده است؛ «شركت‌هاي خصوصي و خودروهاي تحت پوشش اعم از ملكي يا قراردادي به هيچ‌وجه مجاز به حمل و نقل و جابه‌جايي مسافر از طريق تردد در سطح شهر به صورت گردشي نيستند. همچنين اين شركت‌ها مي‌توانند حداكثر 10 درصد از ظرفيت ناوگان تاكسيراني خود را به خدمات‌دهي به ادارات، شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي اختصاص دهند».

اين در حالي است كه مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور تاكيد كرده است: «در حوزه تاكسيراني به دليل عدم‌مديريت مناسب بر مديريت و نظارت بر تاكسي‌ها، در حال حاضر 30 هزار تاكسي خالي در شهر تهران بدون مسافر وجود دارد و اين موضوع منجر به نارضايتي مردم شده است». هر يك از ما نيز هنگام تردد در سطح شهر، ‌با تاكسي‌هاي خالي متعددي كه آرم شركت‌هاي خصوصي را بر خود دارند، روبه‌رو مي‌شويم و مسافر دربستي گرفتن يا جابه‌جايي مسافران گردشي از فعاليت‌هايي است كه برخي از رانندگان شركت‌هاي خصوصي از آن تامين درآمد مي‌كنند». گلايه‌هاي مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور به بخش تاكسيراني تهران محدود نمي‌شود. هاشمي با انتقاد از وضعيت اتوبوسراني تهران گفت: «در حالي دوستان اقدامات بزرگ دولت در تبصره 13 را كوچك نشان مي‌دهند كه تمام اتوبوس‌هاي جديدي كه در حال حاضر در تهران فعاليت مي‌كنند، به صورت تقريبا مجاني به شهرداري واگذار شده ولي به دليل عملكرد ضعيف شهرداري در اتوبوسراني سهم جابه‌جايي مسافر توسط ناوگان اتوبوس به‌رغم توسعه ناوگان مناسب توسط دولت از 22 به 17 درصد كاهش يافته است كه يكي از دلايل كاهش اين سهم نبود تفكر مديريتي و افزايش 800 درصدي نرخ بليت اتوبوس در قالب خصوصي‌سازي است». مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور ادامه داد: «در بخش اتوبوسراني در حالي كه مسوولان شهرداري به واردات اتوبوس‌هاي فانتزي از چين افتخار مي‌كنند كه مبالغ چند ميلياردي خريد و واردات آنها از جيب مردم هزينه شده است. همچنين در حالي شهرداري تهران احداث سالانه 15 كيلومتر مترو را افتخار خود مي‌داند كه اين امر بدون كمك‌هاي دولت غيرقابل انجام بوده و كمك‌هاي دولت در بخش ريلي به شهرداري تهران سه برابر دوره مشابه است».

از سوي ديگر به نظر مي‌رسد؛‌ بخش حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران بدون توجه به انتقادهاي متعدد دولت به بخش اتوبوسراني، به اقدامات خود ادامه مي‌دهد. ايجاد و توسعه اتوبوس‌هاي تندرو موسوم به BRT از جمله اقداماتي است كه شهرداري تهران مشغول آن است و بي‌اعتنا به تمام مخالفت‌هاي موجود در اين حوزه به فعاليت‌هاي خود و حتي واردات اتوبوس از خارج اقدام مي‌كند، اقدامي كه دولت از آن به عنوان «واردات اتوبوس‌هاي فانتزي از چين» ياد مي‌كند.

در جديدترين اقدام در اين حوزه، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از ورود سري دوم اتوبوس‌هاي چپ‌در خارجي به ايران خبر مي‌دهد.
سيدجعفر تشكري‌هاشمي گفت: «مجموعا 156 دستگاه اتوبوس دوكابين وارد كشور شده كه هم‌اكنون بخشي از آنها در حال حركت به سمت تهران است». وي افزود: «سري دوم اتوبوس‌هاي دوكابين خارجي در خطوط يك و سه سامانه تندرو به كار گرفته خواهند شد كه اميدواريم بتوانيم با استفاده از اين اتوبوس‌ها خدمات‌رساني مناسب‌تري به شهروندان ارائه دهيم».
به گفته تشكري، «در حال حاضر روزانه 470 هزار نفر در نخستين خط تندروي اتوبوسراني جابه‌جا مي‌شوند كه پيش‌بيني مي‌شود با ورود اين اتوبوس‌ها و ارتقاي كيفيت ناوگان،‌ شاهد افزايش جابه‌جايي مسافران، ايمني، ‌رفاه و استقبال بيش از پيش شهروندان از حمل و نقل عمومي باشيم».

معاون شهردار تهران تصريح كرد: «اتوبوس‌هاي دوكابين خارجي حدود دو برابر اتوبوس‌هاي معمولي ظرفيت جابه‌جايي مسافر دارند كه بر اين اساس مي‌توان پيش‌بيني كرد تعداد جابه‌جايي مسافران در خطوط تندرو افزايش يابد و همچنين خط سه تندرو نيز مورد استقبال شهروندان قرار بگيرد».

در روي ديگر سكه،‌ مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور، به ستايش از اقدامات دولت براي توسعه حمل و نقل عمومي مي‌پردازد، در حالي كه تقريبا تمام شهرداري‌هاي كلا‌ن‌شهرهاي كشور از آن گلايه دارند و براساس آخرين اخبار، هنوز يارانه بليت اتوبوس و متروي تهران با وجود گذشت 9 ماه از سال پرداخت نشده است. هاشمي با اشاره به اينكه اظهارات اخير مسوولان شهرداري تهران درخصوص عملكرد دولت در بخش حمل و نقل عمومي غيركارشناسانه است، افزود: «همچنين يكي ديگر از اقدامات بسيار مناسب دولت، كمك به شهرداري‌هاي سراسر كشور جهت توسعه حمل و نقل عمومي، افزايش اتوبوس، ميني‌بوس، ون و تاكسي به تعداد بيش از 50 هزار دستگاه در كشور طي 5/2 سال بوده است كه در حال حاضر در ناوگان شهرهاي كشور مورد استفاده مردم قرار مي‌گيرد».

مدير توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به اينكه بهتر است مسوولان شهرداري‌ تهران به جاي زير سوال بردن اقدامات انجام شده، در حوزه اختيارات خود، وظايف محوله را به نحواحسن انجام دهند خاطرنشان كرد: «متاسفانه مسوولان شهرداري تهران به جاي انجام اين وظايف كه تاثير بسزايي در رضايتمندي مردم از مسوولان دارد، اقدام پرداختن به مسائل حاشيه‌اي و بي‌ارتباط مي‌كنند». وي خاطرنشان كرد: «ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با جديت كامل با همراهي مردم اقدامات لازم را براي رفع مشكلات در حوزه حمل و نقل شهر تهران انجام مي‌دهد و مناسب است تمامي مسوولان مربوطه در بخش‌هاي مختلف به جاي پرداختن به حواشي، دست در دست دولت داده و با همراهي سياست‌هاي دولت كه مصوب مجلس شوراي اسلامي است، اقدامات لازم را براي رفاه حال مردم انجام دهند».
شهرداري تهران نيز از پررنگ شدن حاشيه بر متن ترافيك تهران گله‌مندند، آنان نيز مي‌خواهند كه به موضوع ترافيك تهران نگاهي كارشناسي شود و نه سياسي و امنيتي.
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن