تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805372009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/مجلس در انتظار دو لايحه مهم اقتصادي/ در فرصت باقي مانده اولويت با كدام است: بودجه ‌٨٨ يا لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /مجلس در انتظار دو لايحه مهم اقتصادي/ در فرصت باقي مانده اولويت با كدام است: بودجه ‌٨٨ يا لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها؟
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد

سال جاري در حالي وارد دهمين ماه خود مي‌شود كه مجلس علاوه بر تصويب بودجه سال آينده قرار است لايحه‌اي مهم ديگري را هم موشكافي و به تصويب برساند؛ لايحه "هدفمندكردن يارانه‌ها". لايحه‌اي كه از آن با عنوان انقلابي اقتصادي ياد مي‌شود. اما پرسش روز اين است كه مجلس در سه ماه آينده سال كدام يك را در اولويت كاري خود قرار مي‌دهد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايسنا پس از اينكه دولت تمام هم و غم خود را در سال جاري بر اجراي طرح تحول اقتصادي معطوف كرد و آن را در هفت محور كلي و حياتي براي كشور پيش برد، نياز به وجود قوانين و مصوبات مجلس براي اجرايي كردن برخي از اين محورها احساس شد.

* لايحه‌اي براي يكي از 7 محور تحول

يكي از هفت محور طرح تحول اقتصادي، ساماندهي نظام توزيع و يارانه‌هاست. بحث هدفمندكردن يارانه‌ها كه از مصوبات قانوني برنامه‌هاي توسعه سوم و چهارم نيز بوده است در اولويت دولت قرار گرفته و دولتمردان مصمم هستند با تدوين لايحه‌اي و ارائه آن به مجلس علاوه بر ديدن هزينه‌هاي آن در بودجه 88 اين اقدام ضروري را براي اقتصاد كشور انجام دهند.

اما از آنجايي كه براي اجراي اين بخش از طرح تحول اقتصادي هم دولت و هم نمايندگان مجلس بر اين امر تاكيد دارند كه پيش از بررسي لايحه بودجه 88 بايد لايحه هدفمندشدن يارانه‌ها تصويب شود اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا زمان كافي براي بررسي اين اسناد مهم اقتصادي در سه ماه‌ آينده وجود دارد؟

* تدوين بودجه 88 در انتظار لايحه يارانه‌ها

او ادامه مي‌دهد: «براي اجراي موفق طرح تحول اقتصادي بايد از اقشار نيازمند حمايت بيشتري شود، بنابراين قطعا يارانه‌ها به صورت يكنواخت ميان مردم توزيع نخواهد شد بلكه دهك‌هاي بالا يارانه نخواهند گرفت و دهك‌هاي پايين‌تر يارانه دريافتي بيشتري خواهند داشت. با اين روش توزيع درآمدها عادلانه‌تر مي‌شود و تضمين اجراي موفق طرح افزايش خواهد يافت.»

وي با بيان اينكه در حال حاضر سناريوهاي مختلفي براي تدوين بودجه در نظر گرفته شده است، اظهار مي‌كند: «در صورتي كه طرح تحول اقتصادي در مجلس به تصويب برسد دولت آمادگي دارد كه بودجه‌اي با در نظر گرفتن شرايط اجراي اين طرح را تدوين و ارائه كند.»

به اين ترتيب دولت هم منتظر است كه ابتدا لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها به تصويب برسد و سپس با توجه به آن لايحه بودجه 88 را به مجلس تقديم كند.

* لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها كي به مجلس ارائه مي‌شود؟

پس از اينكه دولت متن كامل پيش‌نويس لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها را در 19 آبان ماه منتشر كرد، تصور بر اين بود كه دست كم تا اوايل آذر ماه اين لايحه به مجلس ارائه مي‌شود اما بررسي‌هاي بيشتر آن در دولت ارائه لايحه به مجلس را به تاخير انداخت و بالاخره در حالي كه اعلام شد روز چهارشنبه 13 آذر ماه رييس‌جمهور براي تقديم لايحه به مجلس مي‌رود اما باز اين اتفاق نيفتاد.

تاكيدهاي دولتمردان بخصوص وزير امور اقتصادي و دارايي بر ارائه لايحه تا پايان آذر باز نتيجه نداد و درحالي كه قرار بود در هفته آخر آذر نظر نهايي دولت درباره لايحه داده شده و به مجلس برود به دليل سفر استاني هيات دولت اين امر ميسر نشد و رفتن لايحه به مجلس به دي ماه موكول شد.

از سوي ديگر مجلس در هفته اول دي ماه تعطيل است و به اين ترتيب نزديكترين زمان براي ارائه لايحه به مجلس دهم دي ماه خواهد بود.

* دو ماه و نيم زمان براي دو لايحه مهم

آيا دو ماه نيم زمان كافي براي بررسي دو لايحه در مجلس خواهد بود؟ آيا لايحه بودجه با توجه به كوچك شدن حجم آن و حذف تبصره‌ها نياز به زمان زيادي ندارد؟ مجلس اولويت را به كدام يك از اين لوايح خواهد داد؟ اگر بررسي لايحه هدفمندشدن يارانه در مجلس به درازا بكشد دولت لايحه بودجه 88 را بدون تصويب آن به مجلس ارائه مي‌كند؟ برخي از اين سوال‌ها را دو تن از نمايندگان مجلس پاسخ داده‌اند.

* عضو هيات رييسه مجلس: اولويت ما بودجه است

جهانبخش محبي‌نيا مي‌گويد: ارائه همزمان لوايح بودجه و تحول اقتصادي به مفهوم كنارگذاشتن لايحه تحول اقتصادي از سوي مجلس است.

وي با تاكيد بر اين‌كه آيين نامه مجلس اولويت بررسي لوايح همزمان را به لايحه بودجه مي‌دهد، تاكيد مي‌كند: هيچ طرح و لايحه‌اي به جز لوايح دو و سه فوريتي بر لايحه بودجه ارجحيت ندارد.

اين عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: ارائه همزمان لوايح بودجه و تحول اقتصادي به مفهوم كنارگذاشتن لايحه تحول اقتصادي از سوي مجلس شوراي اسلامي است.

او با تاكيد بر اين‌كه فرصت باقيمانده از سال براي بررسي دو لايحه كافي نيست، ادامه مي‌دهد: به نظر مي‌رسد كه تاخير در ارائه لايحه تحول اقتصادي از سوي دولت بدون شائبه نمي‌تواند باشد و دولت بايد آن را زودتر و در زمان وعده داده شده به مجلس ارائه مي‌كرد.

نماينده مردم مياندوآب در خانه ملت اظهار مي‌كند: با توجه به اين‌كه آيين‌نامه، مجلس را به بودجه ساليانه متوجه مي‌كند، به نظر مي‌رسد كه بررسي لايحه تحول اقتصادي در زمان باقيمانده براي مجلس كمي سخت است.

وي با اشاره به تغيير شكل بودجه توسط دولت نهم زمان باقيمانده براي بررسي آن در مجلس را كافي مي‌داند و مي‌افزايد: مهمتر از تصويب بودجه، عمل به آن توسط دولت است و بايد دقت كرد كه بودجه مصوب توسط مجلس، قانون است و مسوولان نبايد نسبت به عمل به آن توجه بيشتري داشته باشند.

* نماينده تهران: نشاني از ارائه لايحه بودجه به مجلس مشاهده نمي‌شود

همچنين يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اين‌كه لايحه بودجه از مهمترين لوايحي است كه مجلس هر سال آن را بررسي خواهد كرد، مي‌گويد: هيچ چيز بر بودجه ترجيح ندارد و در صورت همزمان شدن ارائه لايحه بودجه با هر طرح و لايحه ديگري، مجلس اولويت را به لايحه بودجه خواهد داد.

حسين نجابت در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا مي‌افزايد: اين يك روش سنتي و البته صحيح است، چون بودجه سالانه مي‌خواهد براي كشور طي يك سال آينده تعيين تكليف كند.

نماينده مردم تهران در پاسخ به اين‌كه در صورت ارائه لايحه تحول اقتصادي همزمان با لايحه بودجه 88 به مجلس، نمايندگان چه خواهند كرد؟ مي‌گويد: احتمال دارد در صورت وقوع چنين حالتي، مواردي كه در لايحه تحول اقتصادي وجود دارد، مستقيما در لايحه بودجه اعمال شود.

وي ادامه مي‌دهد: ما در مجلس هفتم طي نامه‌اي از رييس جمهور خواستيم بودجه را اوايل آذرماه به مجلس تقديم كنند، تا فرصت رسيدگي به آن وجود داشته باشد، وگرنه بودجه به يك مقوله سطحي تبديل مي‌شود كه بررسي آن با تعطيلات دهه فجر همزمان مي‌شود و كار بررسي آن مشكل مي‌شود.

نجابت تاكيد مي‌كند: اگر لايحه بودجه با هر لايحه ديگر ارائه شود، حتما لايحه بودجه در اولويت است و ديگر لوايح كنار گذاشته مي‌شوند.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه اصلا مشخص نيست كه دولت براي ارائه لايحه بودجه به مجلس آمادگي دارد و يا نه؟ مي‌گويد: هيچ نشاني از ارائه لايحه بودجه به مجلس مشاهده نمي‌شود، ضمن اين‌كه همين الان هم براي تقديم بودجه به مجلس دير است، ولي به هر حال چاره‌اي نيست و دولت بايد هر چه سريعتر لايحه بودجه را به مجلس بياورد، هر چند كه به نظر مي‌رسد با تعطيلي پيش روي مجلس، اين كار به بعد از دهم دي ماه موكول شود.

به هر حال از آنجايي كه دولت زحمات زيادي براي مقدمات اجراي طرح تحول اقتصادي و نيز هدفمندكردن يارانه‌ها متقبل شده و از سوي ديگر نمايندگان مجلس نيز خواهان اعمال نظر در اين طرح مهم اقتصادي هستند بايد منتظر ماند و ديد كه وضعيت اين لايحه و نيز لايحه بودجه 88 در روزها و هفته‌هاي آينده چگونه خواهد بود؟

انتهاي پيام
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن