تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806703398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازشناسي قابليت هاي فرهنگ وتمدن اقليم فارس در همايش مكتب شيراز


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازشناسي قابليت هاي فرهنگ وتمدن اقليم فارس در همايش مكتب شيراز
همايش مكتب شيراز با حضور انديشمندان ، صاحبنظران و استادان حوزه و دانشگاه 13 تا 17 آذرماه در شهرهاي شيراز و تهران و در قالب هشت كميته تخصصي ادبيات و زبان شناسي، موسيقي، نگارگري، خوشنويسي، حكمت و عرفان، نسخه شناسي، صنايع دستي و معماري برگزار مي شود.


به گزارش خبرنگار ايرنا ،‌اين همايش كه در موضوعات تاريخي ، فلاسفه و متكلمان و عرفا و صوفيه برگزار مي شود و مقالاتي با اين موضوعات پذيرفته است فرصتي براي تبيين جايگاه عرفان و حكمت ، ادبيات و زبان شناسي، موسيقي، معماري و ساير موضوعات مطرح شده در اين همايش در اقليم فارس و سرزمين ادبي و تاريخي شيراز است.
همايش مكتب شيراز مي كوشد تا در روزهاي برگزاري با بهره گيري از غناي فكري و انديشه برگزار كنندگان و صاحبنظراني كه مقالات علمي به اين همايش ارائه داده اند به سووالاتي مانند مكتب شيراز چيست و خصوصيات آن كدام است؟ آيا مكتب شيراز دوره‌ي فترت فلسفه و حكمت اسلامي است؟ عوامل سياسي، اجتماعي و فرهنگي پيدايش مكتب شيراز كدام است پاسخ دهد .
اين همايش همچنين در موضوع مباحث تاريخي به بررسي مكتب شيراز وفلسفه‌ي مشاء مكتب شيراز و حكمت اشراق مكتب شيراز و كلام،‌ مكتب شيراز و عرفان نظري،‌ مكتب شيراز و تفسير قرآن،‌ مكتب شيراز از نگاه هانري كوربن ،‌دارالعلم شيراز در قرون هفتم، هشتم و نهم ،‌خواجه نصيرالدين طوسي و مكتب شيراز ،‌ شيراز برج اوليا ،‌ مكتب شيراز و حكومت صفوي ، مدرسه‌ي منصوريه و نقش آن در مكتب شيراز ،‌مدرسه‌ي خان تركيبي از فلسفه وهنر، مكتب شيراز در هند و هرات، مكتب شيراز در دولت عثماني ، مكتب شيراز در تبريز، خاندان دشتكي ، موقوفات دشتكي ها در مكه و مدينه پرداخته است .
همايش مكتب شيراز با پذيرش مقالات در بخش فلاسفه و متكلمان كوشيده است تا با بهره گيري از غناي فكري و داشته هاي علمي صاحبنظران و اصحاب انديشه به بازشناسي فلاسفه و متكلمان در دوره مكتب شيراز بپردازد.
در اين بخش مقالاتي با موضوع قطب الدين شيرازي سلسله جنبان مكتب شيراز،‌قاضي عضدالدين ايجي ، ميرسيدشريف جرجاني، صدرالدين دشتكي ( سيد سند)، غياث الدين منصور دشتكي ، جلال الدين محمد دواني ، شمس الدين محمد خفري
قاضي مير حسين ميبدي ، حاج محمود نيريزي ، شاه طاهر شيرازي ، مير فتح الله شيرازي ، حبيب الله باغنوي قاضي بيضاوي مؤلف انوار التتريل و اسرار التأويل فراخوان شده است.
اين همايش بخشي از مقالات را نيز به شناخت عرفا وصوفيه اختصاص داده است و در اين زمينه به بررسي احوال و آثار شيح روزبهان بقلي ، شاه داعي شيرازي ، محمود دهدار، محمد دهدار، شمس الدين محمد لاهيجي، ركن الدين بيضاوي شيرازي ( باباركنا) مي پردازد.
همايش مكتب شيراز در موضوعات متفرقه نيز مباحث مكتب شيراز و منطق ، معماي جذر اصم درمكتب شيراز، مكتب شيراز و حكمت متعاليه ملاصدرا ، نسخه شناسي مكتب شيراز با تكيه بر نسخه هاي خطي منتشر نشده را مد نظر قرار داده است .
به گزارش خبرنگار ايرنا ،‌ شانزده شرق‌شناس خارجي در همايش مكتب شيراز حضور مي‌يابند و به ارائه مقاله مي‌پردازند.
گفته شده محققاني از كشورهاي مجارستان، فرانسه، تونس، آمريكا، ژاپن، گرجستان، تاجيكستان، تركيه و آذربايجان در اين همايش به ارائه مقاله خواهند پرداخت.
"فرانسيس ريشارد" و "پل بالان فات" از فرانسه، "زانتو ايوان" از مجارستان، "محمود قطاط" از تونس، "آلن گادلاس"،"كارل ارنست"، "النور سيمس" و "ريچارد پارسونس اسكات" از آمريكا، "آيانو ساساكي" از ژاپن، "جمشيد گيونا شويلي" از گرجستان، "مقدمه اشرفي" و "ميرزا ملااحمداف" از تاجيكستان، "لاله اولوك" و "كاندين نمي اوغلو" از تركيه، "اليور ليمن" از انگليس و "جميله حسن‌زاده" از آذربايجان، از جمله اين استادان هستند.
اما براي شناخت مختصري از مكتب شيراز بايد گفت مكتب شيراز، به دوره اي از تاريخ فلسفه اسلامي اطلاق مي شود كه حد فاصل خواجه نصيرالدين طوسي و ميرداماد (قرون هفتم تا دهم هجري) است . به لحاظ جغرافيايي، حيات فلسفه اسلامي در اين دوران بيشتر در شيراز و فارس قديم ( باتوجه به حوزه هاي فلسفي آن ) جريان دارد.
حداقل20 فيلسوف را مي توان يافت كه دراين دوران صاحب آثار قابل توجه اند . صوفيان و عارفان درخور توجّهي نيز دراين دوران تاريخي و در اين حوزه جغرافيايي فعال بوده اند كه بر فلسفه نيز بي تأثير نبوده اند .
آنچه در اين دوران مشهود است عبارت است از : غلبه ديدگاهها و آثار كلامي ، رواج شرح و حاشيه نويسي، غلبه حكمت اشراق ، رنگ شيعي گرفتن تفكرات فلسفي و بطور كلي كلامي شدن فلسفه و يا فلسفي شدن كلام .
ريشه بسياري از ابداعات فلسفي ملاصدرا و حكمت متعاليه او را بايد در مباحث فلسفي و جدلهاي كلامي اين دوران جستجو كرد. به هرحال ، بدون شناخت مكتب فلسفي شيراز ، شناخت سير بعدي فلسفه اسلامي غير ممكن است. به همين مناسبت با همكاري چندين ارگان همچون فرهنگستان هنر و مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه،همايش بين المللي مكتب شيراز ترتيب يافته كه در تهران و شيراز برگزار خواهد شد .
قائم مقام دبيركل همايش بين المللي مكتب شيراز اخيرا با تشريح اهداف اين همايش گفت: شناساندن مفاخر فرهنگي و ادبي به ويژه آن دسته ازمفاخري كه تاكنون كمتر به آنان پرداخته شده است در برگيرنده نقش تربيتي براي جوانان است و گفتني هاي بسياري در اين زمينه براي آنان دارد از جمله اهداف اين همايش است .
به گزارش ايرنا؛ حجت الاسلام دكتر قاسم كاكايي، با اشاره به اشتهار شيراز به عنوان دارالعلم ؛ بيان داشت: به لحاظ تاريخي مسايل متعددي دست به دست يكديگر داده تا شيراز و استان فارس به عنوان مركز فرهنگ و تمدن و دارالعلم مطرح شود.
وي گفت: در هنگامه اي كه سراسر ايران مورد تاخت و تاز مغول قرار گرفت ؛ شيراز و فارس از اين حمله مصون ماند واين امر موجب شد كه اين خطه علاوه برحفظ دانشمندان و مفاخر خود؛ پذيراي دانشمندان ديگر مناطق كشور باشد.
رييس دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شيراز اضافه كرد: از جمله اين مفاخر مي توان به شمس الدين محمد لاهيجي شارح گلشن راز اثر شبستري ؛ شيخ روزبهان ؛ جلال الدين دواني و محمد و محمود دهدار اشاره كرد و در حقيقت آنان استوانه تفكر و انديشه در سده هاي هفتم ؛ هشتم و نهم بودند ليكن تا كنون بصورت شايسته به آنان پرداخته نشده است.
كاكايي افزود:دراين زمان ؛ تاريخ و فرهنگ و تمدن ما در ابعاد مختلف بروز و ظهور خاص دارد و ضمن اينكه وارث مكاتبي همچون خراسان و تبريز است وامدار انديشمندان ياد شده نيز است.
وي گفت: استان فارس بزرگترين مركز انديشه در قرون هفتم ؛ هشتم و نهم بود كه به لحاظ فرهنگ و انديشه؛ ادبيات و معماري در مكاتب بعد از خود تاثير بسزايي داشت بگونه اي كه فرهنگ شيراز به آسياي ميانه؛ عثماني و حتي مكه و مدينه انتقال يافت.
اين استاد دانشگاه شيراز بيان داشت: بيشترين آثاربرجاي مانده از سه سده ياد شده بصورت نسخ خطي است و تا كنون كمتر در زمينه اين آثار كار شده است و به همين سبب عده اي تصور مي كنند كه اين دوران ؛ دوران فتور فرهنگي است.
كاكايي بيان كرد: به دليل ناشناخته تر بودن مكتب شيراز نسبت به مكتب اصفهان عصر صفويه؛ فرهنگستان هنرجمهوري اسلامي طي دوسال تحقيق و پژوهش و انجام كارتخصصي به دستاوردهاي ارزشمندي در خصوص مكتب شيراز دست يافت.
وي گفت: با هدف شناساندن هر چه بيشتر مكتب شيراز؛ مقرر شد همايشي در سطح بين المللي در شيراز و تهران برگزار شود كه در فراخوان براي برپايي اين همايش از بين 400 مقاله واصل شده به دبيرخانه همايش؛ 250 مقاله برگزيده شده كه 120 مقاله آن در زمان برگزاري اين گردهمايي در روزهاي13 و14 آذرماه امسال در تهران مابقي آن نيز 16 و 17 ماه جاري درشيراز مطرح خواهد شد.
قائم مقام دبيركل همايش مكتب شيراز ادامه داد:دراين همايش20 انديشمند بين المللي از كشورهاي ژاپن؛ آمريكا؛ مجارستان ؛ فرانسه؛ لبنان؛ مصر؛ ايتاليا؛ تركيه؛ و كشورهاي آسياي ميانه از جمله آذربايجان؛ تاجيكستان و ازبكستان و... شركت خواهند داشت.
كاكايي با اشاره به اينكه اين همايش به واقع در برگيرنده هشت همايش است و در نوع خود بزرگترين كنگره اي است به لحاظ كميت ؛ كيفيت و وسعت در شيراز برگزار مي شود ؛ افزود: همچنين حدود 300 خلاصه مقاله در حين برگزاري اين همايش و بصورت همزمان منتشر خواهد شد.
وي بيان داشت: همچنين همزمان با برپايي همايش مكتب شيراز؛ پژوهشكده تاريخ ؛ فرهنگ و ادب فارس نيز گشايش خواهد يافت و در پي اين هستيم كه دبيرخانه دائمي مكتب شيراز را نيز در اين پژوهشكده تاسيس و راه اندازي كنيم و از اين رو براي تحقيق اين امر؛ نيازمند كمك و همياري مسوولان مربوط هستيم.
حجت‌الاسلام قاسم كاكايي رييس گروه حكمت و فلسفه‌ي اين همايش و دبير همايش در شيرازهمچنين گفت: فرهنگستان در بازشناسي يك‌ دوره‌ي تاريخي كه بسياري آن‌را دوره‌ي فترت مي‌دانند، همت بزرگي انجام داده است؛ يعني در فاصله‌ي زماني از خواجه نصير توسي در مكتب مراغه تا مكتب اصفهان كه ميرداماد و ملاصدرا سرآمدانش بودند، اين دوره‌ي ناشناخته كه به حق بايستي نامش را مكتب شيراز گذاشت، ظهور كرده است. چنان‌چه سيدحسين نصر و هانري كربن در تحليلي كه از تاريخ انديشه در ايران داشته‌اند، اين فاصله‌ي زماني را مكتب شيراز نام نهادند.
او در ادامه افزود: اين بزرگ‌ترين همايش فرهنگي است كه در شيراز برگزار مي‌شود و در حدود 120 مقاله در آن ارائه مي‌شود. بزرگ‌ترين كساني كه روي شيخ روز‌بهان كار كرده‌اند، شناسايي شده‌اند و صحبت مي‌كنند و يا كساني كه درباره‌ي جلال‌الدين دواني و غياث‌الدين منصور دشتكي تحقيق كرده‌اند، سخنراني دارند، كه اين تاريخ ناشناخته‌ي انديشه كه خود به خود روي هنر هم تأثير گذاشته است، شناخته ‌شود. اكثر كتاب‌ها و آثار مكتوب اين دوره به صورت نسخه‌هاي خطي در موزه‌هاي مختلف دنيا و كتابخانه‌ها پراكنده‌اند و تصحيح نشده‌اند.
معاون سياسي وامنيتي استانداري فارس و قائم مقام همايش مكتب شيراز هم گفت: بررسي تاريخ پيشين اين مرزوبوم درادوارقبل وبعد ازاسلام حاكي ازوجود فرهنگ غني و تمدن سازاست و فارس درشكل دهي تمدن ايراني محوريت داشته است و اين ويژگي موجب شده است كه ازاين استان در شكل گيري تمدن جديد اسلامي؛ انتظار ويژه داشته باشيم.
به گزارش ايرنا؛ مهندس محمد رضي حدايق ؛ بيان داشت: در سفر مقام معظم رهبري به استان فارس نيز نگرش و تفكر ايشان با توجه به پيشينه اين استان در حوزه علم و فرهنگ و برخورداري از دانشمندان بزرگ مبتني بر اين بود كه ؛ فارس به عنوان محور تمدن ساز جديد اسلامي رسالت و مسووليت خود را در اين زمينه سمت و سو دهد.
وي گفت: با توجه به اين رويكرد تا كنون فعاليت ها و برنامه هايي در دستور كار نظام قرار گرفته است كه هدف و رسالت آن ايجاد تمدن جديد اسلامي و ارايه آن به دنيا به عنوان تفكري نجات بخش است .
حدايق افزود: فعاليت هايي در اين زمينه از سوي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است ؛ واكاوي و تجسس براي پي بردن به تمدن هايي است كه در ادوار قبل و بعد از اسلام وجود داشته است و پژوهشگران اين فرهنگستان در مسير تحقيق و تفحص در سده هاي هفتم ؛ هشتم و نهم با مكتب شيراز مواجه شدند و معين شد كه مكتب يك شيراز عملا در اين سه سده شكل گرفته و پيداش مكاتب بعدي و به ويژه مكتب اصفهان در قرن دهم و در عصر صفويه در حقيقت متاثر از مكتب شيراز بوده است.
او اضافه كرد: در سه سده ياد شده ؛ فرهنگ ايراني و اسلامي با هم ممزوج شدند و علم ؛ فلسفه و عرفان به حوزه هنر راه يافته و عملا هنري كه طي اين سه سده بروز و ظهور يافته است ؛ هنري است متاثر از باورها ؛ اعتقادات و پيشينه و تمدني كه از گذشته به وجود آمده است.
وي با اشاره به نزديك بودن به زمان برگزاري همايش بزرگ مكتب شيراز اظهار داشت: فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران با بهره گرفتن از 80 نفر از پژوهشگران و دانشمندان ايراني و خارجي يش از دو سال است كه در خصوص مكتب شيرازواكاوي و پژوهش داشته اند و در اين زمينه به مطالب بسيار ارزشمندي به ويژه در حوزه هنر دست يافته اند.
حدايق گفت: در فراخواني براي شركت در اين همايش؛ افزون بر 400 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده است كه از اين ميزان 250 مقاله براي طرح در همايش برگزيده شده است و همچنين تا كنون 60 مجلد كتاب وجزوه در ارتباط با اين گردهمايي تدوين و تهيه شده است كه هم اينك 15 جلد از اين كتب آماده ارايه است و مابقي نيز در اسرع وقت مهيا و توزيع خواهد شد.
حدايق بيان داشت: ظرف مدت دو روزي كه اين همايش در شيراز برپا خواهد شد ؛ 120 مقاله در قالب هفت موضوع نامبرده به جز موسيقي ارايه خواهد شد.
وي افزود: تا كنون در زمينه مكتب شيراز اينگونه فعاليت انجام نشده است از اين رو اين همايش مي تواند مبناي خوبي براي پژوهش در خصوص ساير علوم و فنوني باشد كه بنا به شرايط و دلايلي مورد تحقيق و تفحص قرار نگرفته اند.
از جمله نكات قابل توجه اين است كه همزمان با اين همايش پژوهشكده‌ي تاريخ، فرهنگ و ادب فارس در دانشگاه شيراز، نيز گشايش مي يابد.
بهمن نامور مطلق دبير همايش بين المللي مكتب شيراز در اين باره با اشاره به فعاليت‌هاي مختلف فرهنگستان هنر، گفته است : در عرصه‌ي هنر داراي سابقه‌ي درخشاني هستيم؛ اما در حوزه‌ي پژوهش هنر كم‌كاري شده و تأمين نيازهاي پژوهشي جامعه‌ي هنري از ضرورت‌هاي كار ما بوده است.
وي با اشاره به برگزاري همايش مكتب‌هاي هرات، تبريز و اصفهان در سال‌هاي قبل، گفت: امسال، همايش مكتب شيراز را برگزار مي‌كنيم و اين مكتب‌ها به‌صورت دوسالانه برگزار مي‌شود و در دو سال آينده هم قرار است همايش مكتب قاجار را برگزار ‌كنيم.
نامور مطلق افزود: مكتب شيراز كه به قرون هفتم، هشتم و نهم هجري‌ قمري برمي‌گردد، يكي از مقاطع بسيار درخشان تاريخ فرهنگ و ادب كشورمان را رقم زده است و افراد برجسته‌اي در آن ظهور كرده‌اند، كه اگر آن‌ها نبودند، تاريخ هنر ما به اين شكل امروزي نبود و ناقص بود.
او با اشاره به تشكيل هشت شاخه‌ي هنري در اين مكتب براي برگزاري همايش، گفت: نگارگري، خوشنويسي، حكمت و فلسفه، نسخه‌شناسي و هنرهاي صناعي، معماري و شهرسازي، اين شاخه‌ها هستند و در اين راستا با 60 طرح پژوهشي موافقت شد و در نهايت، اين كارهاي پژوهشي به‌ صورت كتاب منتشر مي‌شوند كه با برپايي چنين همايشي، جهش بزرگي در شناخت مكتب شيراز خواهيم داشت.
حسن بلخاري رييس پژوهشكده‌ي هنرنيز گفته است : در هيچ رشته‌اي از رشته‌هاي علمي - فرهنگي همچون هنر شاهد فقر منابع در تاريخ ايران نيستيم ، در فلسفه، كلام، فقه، اصول و رياضيات تقريبا وضع خوبي داريم؛ اما بقيه‌ي رشته‌ها در قلمرو هنر با فقر جدي مواجه است. فرهنگستان با انتخاب دوره‌هاي برجسته به نحوي سعي در بازبيني، بازنگري، تبيين و احياي مباني عظيم فكري و فرهنگي‌مان دارد.
او همچنين يادآور شد: شيراز دوره‌ي بسيار مهم اما ناشناخته‌اي‌ است و معتقديم اگر اين مكتب حذف مي‌شد، يقينا مكتب اصفهان را نمي‌توانستيم داشته باشيم، كه برآمده از جريان‌هاي مهم و ناشناخته‌ي مكتب شيراز است.
بلخاري با اشاره به پنج عامل و نقطه‌ي قوت در مكتب شيراز گفت: مكتب شيراز حلقه‌ي اتصال جريان‌هاي نيرومند مشايي و اشراقي با مكتب اصفهان و حكمت متعاليه است. ملاصدرا از مكتب اصفهان، بسيار از جلال‌الدين دواني و غياث‌الدين منصور دشتكي و نيز قطب‌الدين شيرازي تأثير گرفته است. دوم اين‌كه مكتب شيراز جامعيت دارد و قطب‌الدين شيرازي نقطه‌ي بارز آن است. سوم گرايش‌هاي كلامي در اين مكتب اوج مي‌گيرد. چهارم كلام و فلسفه‌ي ما به‌شدت رنگ شيعي مي‌گيرد و ديگر اين‌كه از لحاظ فلسفي، اين مكتب فوق‌العاده نقاد است. ‌همچنين در شعر اوج داريم و اوج‌گيري تغزل در مكتب شيراز به نگارگري ما رنگ ديگري داده است.
حبيب‌الله آيت‌اللهي رييس گروه نگارگري همايش بين المللي مكتب شيرازهم گفته است : اگر مكتب شيراز به‌وجود نيامده بود، مكتب‌هاي تبريز، هرات، بخارا و مشهد هم به‌وجود نمي‌آمد. نگارگري در اين مكتب در هنر ايران پيش از اسلام ريشه دارد، كه در دوران اسلامي ادامه پيدا مي‌كند؛ به‌دليل اين‌كه در شيراز از فرقه‌هاي مختلف اسلامي و بيش از همه شافعي‌ها و بعد شيعي‌ها بودند كه كم‌تر در تصويرگري تعصب به خرج مي‌دادند.
آيت‌اللهي گفت: زماني كه ايران زير پاي مغولان درحال ويراني بود، به‌خاطر سياست خوب حكام شيراز، اين شهر و مكتب شيراز پايدار ماند و همه براي كسب علم، حكمت و عرفان به آن‌جا كوچ كردند.
او افزود: تغيير نقاشي‌ها و تركيب‌بندي‌هاي مكتب شيراز از حالت افقي به عمومي و پر كردن همه‌ي صفحه از ابداعات جنيد بغدادي است كه مكتب تبريز را احيا مي‌كند و بهزاد در آغاز از او تقليد مي‌كند. بزرگ‌ترين اهميت مكتب شيراز در اين است كه آغازگر استفاده از عرفان و حكمت در هنر است. واقعا تا آن زمان در تمام ايران، نقاشي ديواري فقط در شيراز در اوج بود و در تاريخ ادبيات اين ديده مي‌شود و خانه‌ي سعدي تا 50 سال پيش كه من ديدم، هنوز نقاشي‌هاي ديواري‌اش را داشت. مكتب شيراز به كتاب‌هاي علمي، ادبي و حماسي مي‌پردازد و كهن‌ترين شاهنامه‌هاي موجود به شيوه‌ي مكتب شيراز هستند و نقاشاني كه در آن كار كرده‌اند، سليقه‌ي شخصي براي‌شان مطرح نبوده؛ مثل مكتب هرات. آن‌ها سعي در كار علمي داشتند.
آيت‌اللهي خاطر نشان كرد: در حوزه‌ي نگارگري، حدود 10 جلد كتاب را داريم كه تعدادي از آن‌ها منتشر شده و بقيه نيز به همراه كتاب مقالات بعد از همايش به چاپ مي‌رسد. به نظرم دروازه‌اي را كه اين همايش روي نگارگري باز كرده، بسيار مهم است؛ چون چيز‌هايي را كه در حال حاضر ما از غرب به اين سو منتقل مي‌كنيم؛ مثل رنگ‌شناسي، تركيبات و استفاده از نور در نقاشي را در هنر گذشته‌ي خود در اوج داشته‌ايم و با شناخت اين مكتب، آن‌را مي‌بينيم. تمام اصول رنگ‌شناسي مدرن در مكتب شيراز وجود داشته است.
حميدرضا قليچ‌خاني رييس گروه خوشنويسي همايش بين المللي مكتب شيراز هم معتقد است در گروه خوشنويسي، ابتدا گمان كرديم منابع اندك است و شايد به اندازه‌ي يك همايش مستقل نباشد؛ اما بعد از دو سال، هشت عنوان كتاب تهيه شد، كه پنج عنوان آن‌ها منابع دست ‌اول هستند. شيراز در دوره‌ي حمله‌ي مغول كم‌تر آسيب ديده است و ما در بررسي آثار به اين نكته توجه كرديم. از سوي ديگر، به ارتباط خوشنويسي با هنرهاي ديگر مثل ادبيات و نيز ورود اصطلاحات خوشنويسي در شعر، در اين دوره هم توجه شده است.
اميد است با برگزاري همايش بين المللي مكتب شيراز و استفاده از ديدگاهها و داشته هاي فكري و فرهنگي اصحاب انديشه و صاحبنظران هشت شاخه اصلي برگزاري اين همايش بتوان از فرصت بازشناسي تاريخ و تمدن كهن سرزمين فارس و شيراز بهره كافي برد.
اين همايش بين المملي مي تواند چراغ راهي برا روي دانشجويان و پژوهشگران جوان براي ادامه راه بگشايد و درهاي نا گشوده بازشناسي تاريخ و تمدن كهن در سرزمين فارس و شهر فرهنگساز شيراز را بر آنان بگشايد.ك/4
677/ 675
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن