تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815247029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت برپايي دو آرت اكسپو در تهران فروش آثار هنري، آغاز يك راه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به مناسبت برپايي دو آرت اكسپو در تهران فروش آثار هنري، آغاز يك راه
فرهنگي. هنري . فروش
اين روزها، تهران بزرگ در خزان سال ‪ ،۱۳۸۷‬ميزبان دو رخداد فرهنگي و هنري بزرگ است، كه بهاري براي هنر ايران محسوب مي‌شود.

بايد اذعان كرد كه برپايي نمايشگاه فروش آثار هنري در ايران ( آرت اكسپو ) بي‌سابقه است، ولي شاهد هستيم كه در آبان ماه امسال دو نمايشگاه فروش آثار هنري، يكي در زمينه عكاسي و ديگري در زمينه مجسمه سازي، تقريبا به شكل همزمان فعاليت خود را در تهران آغاز كرده اند.

نمايشگاه فروش آثار عكس ايران به مناسبت ولادت امام رضا (ع) از روز يكشنبه فعاليت خود را در موسسه فرهنگي و هنري صبا شروع كرده و اين در حالي است كه در گوشه‌اي ديگر از شهر نيز يعني كمي از آن طرف تر در جوار بوستان هنرمندان، شاهد برپايي نمايشگاه فروش آثار مجسمه‌سازي در خانه هنرمندان ايران هستيم.

از سوي ديگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در نظر دارد اكسپويي در زمينه فروش همه آثار هنرهاي تجسمي درآذر ماه برپا كند.

برپايي اين اكسپوها براي هنر ايراني كه از ديرباز به روايت فردوسي شاعر پارسي گو ( هنر نزد ايرانيان است و بس ) گوهر گرانبهاي ايرانيان است، بسيار خوشايند و قابل توجه است، زيرا از روزگاران كهن، هنر، همزاد تاريخ و فرهنگ ايران بوده و هست.

در حالي كه امروزه شاهد هستيم چنبره علم اقتصاد بر دنياي هنر نيز سايه افكنده است، هنرمندان ايراني تا به امروز از فروش آثار خود در سطح عمومي در داخل كشور محروم بوده و ناگزير يا انفرادي به اين كار اقدام مي‌كردند و يا آثار خود را به كشورهاي منطقه و يا حراجي‌هاي بزرگ كشورهاي اروپايي ارسال مي‌كردند، كه بطور قطع اين كار براي همه امكان پذير نبود.

از آنجا كه برپايي اين دو اكسپوي هنري در زمينه عكس و مجسمه سازي، روزهاي آغازين خود را پشت سر مي‌گذارند و اظهار نظر در مورد كم و كيف آنان زودهنگام است، ولي برآيند خبرها و گزارش ها، حكايت از فروش خوب و اقبال عمومي از اين دو اكسپو دارد.

چنانچه در نخستين روز از اكسپوي مجسمه‌سازي ايران در خانه هنرمندان ‪۳۰‬ اثر به ارزش ‪ ۱۳۰‬ميليون تومان فروخته شد.

كوروش گلناري دبير اين نمايشگاه به ايرنا گفت كه هدف از برپايي اين نمايشگاه رونق بخشيدن به اقتصاد هنر مجسمه سازي، معرفي مطلوب آثار هنرمندان ايراني به خريداران آثار هنري است و در واقع برپايي اين نمايشگاه فرصتي است تا هنر مجسمه‌سازي ايران به شكل منطقي به علاقه مندان و خريداران آثار حجمي و مجسمه‌سازي معرفي شود، تا امكاني براي عرضه و فروش اين آثار فراهم شود.

در اين نمايشگاه بيش از ‪ ۲۱۰‬اثر مجسمه‌سازي به نمايش درآمده است و بر اساس اظهارات دست اندركاران اين اكسپو ، از حدود ‪ ۱۰‬روز پيش كاتالوگ آثار اين نمايشگاه آماده و براي نگارخانه داران، مجموعه داران و خريداران آثار هنري ارسال شده است و دو روز پيش از برپايي نمايشگاه، خريداران، اصل آثار را از نزديك ديدند و آثاري را كه انتخاب كرده بودند، خريداري كردند.

دببر اكسپوي مجسمه سازي، در مورد حضور خريداران خارجي هم گفت: كاتالوگ اين نمايشگاه را براي گالري داران و مجموعه داران ديگر كشورها مثل فرانسه و كشورهاي حاشيه خليج فارس هم ارسال و سعي شده است كه همه خريداران آثار را ببينند.

بايد متذكر شد كه مهمترين اصلي كه يك آرت اكسپو را از نمايشگاه هنري مجزا مي‌كند، مساله قيمت‌گذاري و بهاي آثار ارايه شده است.

محس اكبري يكي از بازديدكنندگان اكسپوي مجسمه سازي، بر اين باور است كه قيمت‌هاي ارايه شده در اين نمايشگاه، بسيار گران است.

وي توضيح داد كه به نظر مي‌رسد كه اين اكسپو تنها براي خريداران مراكز دولتي، پولدارها و مجموعه داران است، زيرا مردم عادي، قدرت خريد اين آثار را با اين قيمت‌هاي گزاف ندارند.

ولي دبير نمايشگاه فروش آثار هنرمندان مجسمه ساز، در مورد بهاي آثار ارايه شده ، نظري ديگر دارد.

وي گفت كه قيمت‌گذاري آثار در اين نمايشگاه، بر اساس پيشنهاد هنرمندان بود و از آنجا كه قيمت‌هاي پيشنهادي بسيار منطقي بود، بر همان اساس قيمت گذاري انجام شد.

گلناري افزود كه اثري از محسن وزيري مقدم با قيمت ‪ ۲۵۰‬ميليون تومان به عنوان گرانترين اثر و آثار دانشجويي با قيمت ‪ ۳۰۰‬هزار تومان از ارزانترين آثار اين نمايشگاه هستند .

از سوي ديگر، برپايي اكسپوي عكس ايران از بيستم آبان ماه در موسسه صبا نيز تاكنون با واكنش‌هاي متفاوتي روبرو شده است و با اينكه پيشكسوتان هنر عكاسي و سينماگران از اين نمايشگاه استقبال كرده‌اند و آن را به فال نيك مي‌گيرند، ولي بسياري از منتقدان و كارشناسان هنري مساله گراني عكس‌هاي ارايه شده را از نقاظ ضعف اين نمايشگاه مي‌دانند .

گفته مي‌شود كه يكي از گرانترين آثار ارايه شده در اين نمايشگاه مربوط عكس باد و باران عباس كيارستمي است كه به مبلغ ‪ ۴۰‬ميليون تومان قيمت گذاري شده است و يا اثر گرانقيمت ديگر، اثر محمد فرنود است كه رژه بسيجيان را نشان مي‌دهد و سمبل جنگ است و در اين ميان از عكس‌هاي نيكي كريمي بازيگر سينما و تلويزيون و شادي قديريان هنرمند ديگر ايراني كه اين روزها آثارشان در حراج‌هاي جهاني با استقبال روبرو شده است، نيز بايد ياد كرد كه با قيمت‌هاي متقاوتي در اين اكسپو به معرض نمايش گذاشته شده اند.

علي صفايي مدير روابط عمومي موسسه صبا با رد قيمت‌ها ي بالا براي آثار اين نمايشگاه، به خبرنگار ايرنا گفت: بالاترين قيمت آثار اين نمايشگاه پنج ميليون تومان است و در مورد سه اثر از آثار هنرمندان پيشكسوت كشور عباس كيارستمي، محمد فرنود و اثر بايرامي از آنجا كه قيمت‌هاي پيشنهادي صاحبان اثر بالا بود، موسسه صبا اين قيمت‌ها را قبول نكرد .

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه اين آثار متعلق به هنرمندان پيشكسوت است و بيش از سه خريدار براي خريد آن اعلام آمادگي كرده اند، بنابراين فروش آنها به روزهاي آخر نمايشگاه و به حراج موكول شده است، كه به بالاترين قيمت ارايه شده از سوي خريدار فروخته شوند.

صفايي، در عين حال يادآور شد كه در اين نمايشگاه آثار آماتور و غيرحرفه اي و يا شايد بهتر بگوييم دانشجويي تا ‪ ۳۰۰‬هزار تومان قيمت‌گذاري شده است شايد قيمت آثار ارايه شده در اين دو اكسپو براي بسياري از شركت‌كنندگان ، گزاف و سنگين به نظر برسد، ولي به هر شكل، برپايي آرت اكسپو در ايران، اتفاق مباركي است كه بايد آن را مغتنم شمرد.

همچنانكه محمودشالويي مديركل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مورد گفت: هدف از اين اكسپو ، تصحيح وضعيت پيشين و توجه به اقتصاد هنرمندان است .

وي افزود : از مهمترين دغدغه‌ها و نگراني‌هاي ما، اين است كه شرايط جديدي رابراي هنرمندان فراهم كنيم كه تاكنون وجود نداشته است. از همين رو، درصدد هستيم تا از طريق دومين نمايشگاه بزرگ آثار هنري تهران ، آثار ارزشمند هنرمندان را كه تاكنون موقعيتي براي عرضه تمامي آنها فراهم نبوده است، به نمايش و فروش بگذاريم .

شالويي از گسترش آرت اكسپو خبر داد و گفت : در حال برنامه ريزي گسترده هستيم تا آرت اكسپو را در سطح هنرمندان استان‌ها نيز برگزار كنيم و حتي در انديشه برگزاري حراج آثار هنري در سطح بين‌المللي هستيم .

قراراست دومين نمايشگاه بزرگ آثار هنري تهران ( آرت اكسپو ) نيمه آذر ماه تا نيمه دي ماه به همت دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد با همكاري بنياد رودكي و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي در تالار وحدت برگزار شود.
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن