تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814739016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماهواره ناسا از لبه هاي خارجي منظومه شمسي عكس مي گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ماهواره ناسا از لبه هاي خارجي منظومه شمسي عكس مي گيرد
سازمان فضايي آمريكا در حال آماده شدن براي پرتاب ماهواره اي است كه مناطق دورافتاده منظومه شمسي را به تفصيل مورد مطالعه قرار خواهد داد. در اين مناطق بيروني ترين نقاط منظومه شمسي با پهنه سرد فضاي بين ستاره اي برخورد مي كنند.


به گزارش خبرگزاري رويترز، "سازمان فضايي آمريكا" (ناسا) روز جمعه اعلام كرد كه "كاوشگر بين ستاره اي مرزي" يا ماهواره "IBEX" قرار است روز يكشنبه براي انجام يك ماموريت دو ساله از پايگاهي در جزيره مرجاني (آتول) "كاواجالين" واقع در جنوب اقيانوس آرام به فضا پرتاب شود.
در حاليكه اغلب تصور مي شود كه فضاي بين ستاره اي را خلاء تشكيل مي دهد اما عملا در اين فضا آثاري از گاز و گرد و غبار وجود دارد.
باد خورشيدي كه يك جريان گازي از نظر الكتريكي رسانا است دائما با سرعت 6/1 ميليون كيلومتر در ساعت بطرف خارج از خورشيد حركت كرده، به ماده بين ستاره اي مي وزد و يك حباب بسيار بزرگ محافظ در اطراف منظومه شمسي ما تشكيل مي دهد.اين حباب هليوسفر ناميده مي شود.
باد خورشيدي از آنجا كه به ماوراي بسيار دور از سيارات و به مرزهاي خارجي منظومه شمسي مي رسد ، با لبه هليوسفر رويارو مي شود و با فضاي بين ستاره اي برخورد مي كند. به همين دليل هميشه در اين مرز يك موج شوك وجود دارد.
"ناتان شوادرون" كه رياست عمليات علمي ماموريت IBEX را بر عهده دارد گفت: اين مرزها در واقع از انسان در برابر محيط بسيار خشن كهكشان محافظت مي كند.
ناسا اعلام كرد كه IBEX از اين منطقه مرزي نقشه برداري خواهد كرد. اهميت اين منطقه به دليل محافظت از منظومه شمسي در برابر پرتوهاي خطرناك كيهاني است.IBEX براي كشف اتم هايي كه داغ شده و از اين مرز به بيرون پرتاب مي شوند طراحي شده است.
"هرب فونستن" از "آزمايشگاه ملي لوس آلاموس وزارت انرژي آمريكا" كه در اين ماموريت شركت دارد، گفت كه انها هر شش ماه يكبار از جاييكه اين اتم ها نشات مي گيرند و سرعت حركت آنها يك نقشه گلوبال تهيه مي كنند.
او گفت،" با استفاده از اين اطلاعات مي توانيم كشف كنيم كه لبه اين حباب به چه شكل است و دريابيم كه اين ابر بين ستاره اي كه وراي اين حباب قرار گرفته است چه خواصي دارد."
اولين كاوشگرهايي كه به بررسي اين منطقه پرداختند دو كاوشگر بدون سرنشين ناسا به نام هاي "ووييجر 1" و "ووييجر 2" بودند.
كاوشگر ووييجر 1 در سال 2004 و وييجر 2 سال گذشته اين منطقه را مورد بررسي قرار دادند.
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن