واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آذين: «فاصله» يك فيلم معمولي است خبرگزاري فارس: «جبار آذين» معتقد است: فيلم سينمايي «فاصله» ساخته «كامران قدكچيان» يك فيلم معمولي است و حرفهاي نه چندان جالبش را هم ناقص، نارسا و كمي معمولي بيان ميكند. «جبار آذين» منتقد و مدرس سينما در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد فيلم سينمايي «فاصله» ساخته كامران قدكچيان، اظهار داشت: در ميان فيلمهاي در حال نمايش كه عناوين بد، ضعيف و متوسط، برازنده سه فيلم از آنها است، فيلمهاي: «از ما بهترون»، «زخم شانه حوا» و «باد در علفزار ميپيچد» بيشتر و «فاصله» كمتر با بقيه متفاوت است. وي در ادامه تاكيد كرد: فيلم خوب و ديدني «خسرو معصومي» (باد در علفزار ميپيچد)، فيلم خوب «حسين قناعت» (زخم شانه حوا) و «از ما بهترون» تجربه جديد «مهرداد فريد» به عنوان يك كمدي درام سالم با ساختار و مضمون خوب و آبرومندانه قد علم كردهاند و تماشاگران را نميرنجانند و او را بابت هزينه و وقت اختصاص داده شده به فيلم، آزار نميدهند. اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: اما فيلم سينمايي «فاصله» از حد متوسط در ساختار سينمايي و فيلمنامه فراتر نميرود و دست پخت كارگرداني است كه فيلمهايش با معيارهاي رايج فيلمسازي در ايران، آثاري معمولي به حساب ميآيند. آذين تصريح كرد: فيلم سينمايي «فاصله» ساخته «كامران قدكچيان» يك فيلم معمولي است و حرفهاي نه چندان جالبش را هم ناقص، نارسا و كمي معمولي بيان ميكند. اين استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان كرد: در نگاه نخست موضوع محوري فيلم سينمايي «فاصله» تازه مينمايد. تنبيه مرد زن طلاق داده توسط زن مطلقه، گر چه خود اين موضوع از نظر منطقي، اخلاقي و اجتماعي، موضوعيت ندارد ولي به هر حال محور داستان بيش از اندازه سادهانگارانه فيلم سينمايي «فاصله» است كه اگر پرداخت منطقي و سينمايي درستي و مناسبي داشت شايد آن را ديدني ميكرد ولي شاخه و برگ دادن غير لازم و گاه زائد نويسنده و كارگردان، لجاجتهاي بيثمر و اغراقآميز و رفتارهاي كمي تا قسمتي نابخردانه شخصيتهاي اصلي فيلم اين سوال را براي تماشاگر مطرح ميكند كه چه اينها كه از هم جدا شدهاند چرا زن براي تنبيه كردن مردي كه ديگر هيچ نسبتي با او ندارد دست به همه كار ميزند و حتي از وجود يك مرد مسن و خرد كردن شخصيت خودش به عنوان يك زن، بهره ميگيرد! آذين در ادامه افزود: اين كارها چرا انجام ميشود كه همسر سابق او بفهمد اشتباه كرده است، كه باز هم چه شود؟ به طرف زن برگردد يا زن مطلقه او خود را محق نشان دهد؟ نتيجه اين تلاشها و تقلاها كودكانه و عبث چيست؟ او گفت: فيلم سينمايي «فاصله» در اين موارد چيزي به تماشاگر نميدهد و بدون منطق زندگي به فيلم پايان ميبخشد، عدم پرداخت لازم و كافي در فيلمنامه و شخصيتهاي فيلم سينمايي «فاصله» را هم مانند ماجراهاي آن سطحي و نچسب كرده است. اين مدرس دانشگاه ادامه داد: چنين متن ضعيف و كارگرداني متوسط «كامران قدكچيان» مجال بازي را از بازيگران فيلم گرفته و هيچكدام به ويژه «فرامرز قريبيان» (جهانبخش مغربي) در حد و اندازههاي خود ظاهر نشدهاند و از قصه بازي خانم «الناز شاكردوست» (مريم اقبالي) هم ميگذريم. «جبار آذين» در پايان اين گفتوگو نيز خاطرنشان كرد: مضمون فيلم جاي طنزپردازي هم داشت كه به دليل درام نشدن متن در سطح مانده است. فيلم سينمايي «فاصله» (كامران قدكچيان)، او را در حال در جا زدن نشان ميدهد و فيلمي است كه با آن كه تماشاگر را اذيت نميكند ولي او را راضي هم نميكند. انتهاي پيام/ا-3
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 552]