تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815174034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غربالگري سرطان روده براي افراد بالاي 50 سال ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


عمومی- گروه سلامت:
سرطان روده بزرگ ياكولون، بعد از سرطان ريه و پستان سومين سرطان شايع در بين مردم جهان است و غربالگري آن براي افراد پرخطر و ميانسالان و سالمندان ضروري است. دكتر رامين قديمي فوق تخصص بيماريهاي گوارش و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: در اين بيماري، سلولهاي سرطاني در داخل بافت روده شروع به تكثير ميكند، كه اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شود ميتوان آنرا درمان كرد، اما متأسفانه اين بيماري در اين مراحل هيچگونه علامتي ندارد.
وي در ادامه افزود: سرطان روده بزرگ ممكن است در هر سني بروز يابد، اما ميزان بروز اين بيماري در افراد بالاي 50 سال بيشتر است. به همين علت سرطان كولون پس از سرطان ريه و پستان بيشترين مرگ و مير ناشي از سرطانها را بهخود اختصاص داده است.
دكتر قديمي ادامه داد: علائم اين بيماري ممكن است شبيه به علائم ساير بيماريها نظير عفونتها و بيماريهاي التهابي روده باشد كه افراد درصورت مشاهده هر كدام از علائمي چون خونريزي ازراست روده يا وجود خون در مدفوع، معدهدرد، استفراغ، ضعف و خستگي و كاهش وزن بدون علت بايد به پزشك مراجعه كنند.
وي درخصوص راههاي تشخيص سرطان روده بزرگ به ايسنا گفت: استفاده از روشهاي غربالگري در بيماراني كه دچار اين بيماري هستند يا اينكه علائم فوق را داشته باشند توصيه ميشود. ازجمله روشهاي تشخيص كه براي غربالگري اين سرطان مورد استفاده قرار ميگيرد ميتوان به آزمايشهاي معاينه راست روده، پروكتوسكوپي و كولونوسكوپي اشاره كرد.
اين فوق تخصص گوارش افزود: پيش آگهي و درمان سرطان روده بزرگ به مرحله بيماري در زمان تشخيص و شرايط روحي و جسماني فرد بيمار بستگي دارد.
وي درخصوص نحوه تشخيص عود اين سرطان گفت: بعد از درمان بهمنظور اندازهگيري نوعي
آنتي ژن در خون، آزمايش خون داده ميشود سپس عكسبرداري انجام ميشود تا مشخص كند كه آيا سرطان كولون عود كرده است يا خير.
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران همچنين تصريح كرد: درصورت عود دوباره سرطان روده بزرگ، در روده بزرگ يا كبد و ريه بايد جراحي انجام شود و اگر انتشار سرطان به بيش از يك ناحيه صورت گيرد از روشهايي نظير شيمي درماني يا راديوتراپي استفاده ميشود.
وي درخصوص علت بروز سرطان كولون گفت: غذا يك نوع آنتي ژن (ماده بيگانه براي بدن) است كه وارد بدن ميشود. اگر افراد فيبر گياهي كم مصرف كنند و به غذاهاي پرچرب روي آورند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ افزايش مييابد.
بهعلاوه فست فودها و غذاهاي آماده و صنعتي كه حاوي مواد نگهدارنده است سلولهاي پوششي دستگاه گوارش را ازبين ميبرد و احتمال ابتلا به سرطانهاي روده بزرگ را افزايش ميدهد.
وي توصيه كرد: با رعايت رژيم غذايي، عدماستفاده از فستفودها و غذاهاي صنعتي بهخصوص سوسيس و كالباسهايي كه سرطانزا هستند و با استفاده از غذاهاي گياهي و فيبردار (حبوبات، غلات، سبزيجات و ميوهها ) ميتوان مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ يا كولون شد.
كسانيكه قبلاً سرطانهاي روده بزرگ داشتهاند يا خانمهايي كه مبتلا به سرطان تخمدان، رحم، يا پستان بودهاند. شانس بيشتري جهت ابتلا به اين بيماري دارند. در حال حاضر در بعضي از موارد اين سرطان، ژنهاي مسئول شناسايي شدهاند. لذا قبل از بروز سرطان، چنين افرادي را از نظر حامل ژن بودن مورد بررسي قرار ميدهند.
علائم اين بيماري ممكن است شبيه به ساير علائم نظير عفونتها، بواسير و بيماريهاي التهابي روده باشد. بنابراين مراجعه به پزشك بهمنظور ارزيابي بهتر، لازم و ضروري است. در مراحل اوليه اين بيماري با موفقيت قابل درمان است.
غربالگري ضروري است
در بعضي از موارد ممكن است فرد مبتلا به سرطان بوده اما هيچگونه علامتي نداشته باشد. بنابراين غربالگري در افراد پرخطر مثل افراد بالاي ۵۰ سال ضروري است.
دكتر سيدرضا فاطمي، فوق تخصص گوارش و كبد نيز در اين خصوص گفت: اكثر موارد، سرطان روده در كشورهاي غربي تحت عنوان سرطان رودهاي منفرد بعد از 50 سالگي بروز ميكند.
در سالهاي اخير در كشور ما آمارهاي به دست آمده از سرطان روده نشان ميدهد كه حدود 30 الي 40 درصد موارد اين سرطان در سنين پايينتر از 50 سال بوده و سابقه خانوادگي از نظر وجود سرطانهاي غيررودهاي و همچنين رودهاي در بين افراد مبتلا بيشتر است و اين خود مؤيد وجود الگوي اپيدميولوژي متفاوت با كشورهاي غربي است.
توجه ويژه كشورهاي غربي به امر بيمارييابي و پيشگيري از سرطان روده، باعث كاهش چشمگير ميزان مرگ و مير بر اثر سرطان روده شده است. از هر 18 نفر يك نفر به سرطان روده مبتلا شده و نيمي از افراد مبتلا در نتيجه بيماري از بين ميروند.
طبق برآورد سازمان بهداشت جهاني، سالانه حدود 875 هزار مورد جديد به بيماران اضافه ميشود. اين سرطان، مقام چهارم را در بين انواع سرطانها و مقام دوم را در بين سرطانهاي دستگاه گوارش (بعد از معده) دارد.
اين سرطان در زنان در رتبه سوم و در مردان در رتبه پنجم قرار گرفته است. آمارها نشان ميدهد، شيوع اين بيماري در كشور ما رو به افزايش است و بهعنوان يكي از مهمترين سرطانها در هر دو جنس مطرح است.
وي افزود:در اين نوع سرطان، سن و عوامل محيطي نقش مهم تري نسبت به عوامل ژنتيك ايفا ميكنند. غربالگري براي اين نوع سرطان از سن 50 سالگي در تمامي افراد شروع ميشود كه اين غربالگري نقش عمدهاي در شناسايي بيماران در مراحل اوليه بيماري و كاهش ميزان مرگ و مير آن داشته است.
نوع ارثي: حدود 5 تا 10درصد از سرطانها را تشكيل ميدهد كه در اين فرم ژن فرد، نقش بسيار مهمي در ابتلاي وي به بيماري ايفا ميكند. امروزه مشخص شده كه سرطان روده در بعضي خانوادهها بيش از حد طبيعي مشاهده ميشود.
براساس مطالعات اپيدميولوژي، ميزان خطر ابتلا به سرطان روده در افراد فاميل درجه يك بيمار، به 6/1 تا 8 برابر افزايش مييابد. در حال حاضر اخذ شرح حال و تاريخچه فاميلي از اقدامات بسيار مؤثر براي تعيين ميزان خطر ابتلا به سرطان روده در افراد فاميل است.
اين نوع از سرطانها در حدود 10 تا20 درصد كل موارد سرطان روده را شامل ميشود.اكثر تومورهاي روده تا مراحل پيشرفته بدون علامت هستند و حتي علائم ديررس آن براي اين بيماري اختصاصي نيست و ممكن است در ساير بيماريهاي روده نيز مشاهده شوند.
اغلب بيماران مبتلا به سرطان با علائم خونريزي و درد شكم و تغيير در اجابت مزاج مراجعه ميكنند. از آنجا كه علائم براساس محل تومور تفاوت دارد، بايد به اين نكته توجه شود كه اغلب تومورهاي قسمت چپ با درد، خونريزي، اسهال، دل پيچه و نفخ همراه هستند، در حالي كه تومورهاي قسمت راست روده، اغلب بيسر و صداتر و با ضعف، بيحالي، كم خوني و لاغري تظاهر پيدا ميكنند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن