تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813024840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه‌هاي سومين جشنواره‌ي طنز مكتوب تشريح شد ناصر فيض: طنز امروز حتا مي‌تواند اصلاح‌گري اجتماعي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برنامه‌هاي سومين جشنواره‌ي طنز مكتوب تشريح شد ناصر فيض: طنز امروز حتا مي‌تواند اصلاح‌گري اجتماعي كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

سومين جشنواره‌ي سراسري طنز مكتوب روزهاي 25 و 26 آبان‌ماه در تالار انديشه‌ي حوزه‌ي هنري برپا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ناصر فيض - مدير اجرايي دفتر طنز حوزه‌ي هنري و دبير سومين جشنواره‌ي سراسري طنز مكتوب - امروز (سه‌شنبه، 23 مهرماه) در نشستي درباره‌ي اين جشنواره گفت: در دوره‌ي اول اين جشنواره كه مسؤوليت با ابوالفضل زرويي‌ نصرآباد بود، اتفاقات خوبي افتاد و مقوله‌ي طنز يك‌بار ديگر در كشور به متوليان آن تذكر داده شد، تا نگاه جدي‌تري به آن داشته باشند. طنز سابقه‌ي درخشاني در تاريخ ادبيات ما دارد و تا قبل از اقداماتي كه در دفتر طنز حوزه‌ي هنري انجام شد، كم‌تر به آن توجه مي‌شد و طنز‌پردازان جوان واقعا نمي‌دانستند آثار خود را بايد به كجا ارائه دهند.

او در ادامه توضيح داد: داوري امسال در دو مرحله انجام مي‌شود؛ در مرحله‌ي اول، بازبين‌ها آثار قابل تأمل را انتخاب مي‌كنند و به داوران تحويل مي‌دهند و داوران نيز كار داوري را بر اساس جدولي كه در اين راستا تنظيم شده و بيش‌تر بر حضور عنصر طنز در چهار رشته‌ي جشنواره تاكيد دارد، داوري مي‌كنند. بازبين‌هاي ما در هر رشته دو نفر به همراه سه داور هستند. همچنين امسال هر اثر به‌جاي اسم صاحبش، كد دارد و بازبين‌ها و داورها بر اساس كد، انتخاب خود را انجام مي‌دهند. جشنواره‌ نيز در چهار بخش: نثر، شعر، فيلم‌نامه‌ي كوتاه و داستان كوتاه برگزار مي‌شود و تاكنون 300 نفر از طنزپردازان شهرستاني و 200 نفر از تهران براي ما اثر فرستاده‌اند، كه مهلت ارسال آثار تا 20 مهر تمديد شد و چند روز هم براي اطمينان از رسيدن آثار از طريق پست، صبر و سپس داوري را شروع مي‌كنيم.

فيض همچنين گفت: امسال جشنواره در دو موضوع آزاد و ويژه برگزار مي‌شود و بخش ويژه با موضوع «تروريسم» است. در شرايط مساوي بين دو اثر، در نهايت، نظر داور مهم است و به هيچ وجه، دخالتي از سوي ديگران صورت نمي‌گيرد. امسال 10 نفر برگزيده داريم و در هر رشته، 3 نفر اول جايزه مي‌گيرند و 7 نفر بعدي به شكلي تقدير مي‌شوند.همچنين برگزاري نمايشگاه كتاب طنز، كارگاه آموزشي، سخنراني، اجراي نمايش و موسيقي و بخش اهداي جوايز، از ديگر برنامه‌هاي امسال است.

او افزود: طبق معمول، هر سال كتاب جشنواره را چاپ مي‌كنيم، كه در آن، اسامي داورها، بازبين‌ها و تعدادي از آثار برگزيده معرفي مي‌شود. در بخش ويژه در هر رشته، يك نفر جايزه مي‌گيرد؛ يعني در مجموع، 4 نفر. طبق آخرين آمار هم 692 اثر در بخش شعر، 503 اثر در بخش نثر، 230 اثر در بخش داستان و 72 فيلم‌نامه‌ي كوتاه ارسال شده است و اگر داوران تشخيص دهند كه در بخشي اثري ارزش برگزيده شدن ندارد، اعلام مي‌شود.

فيض عنوان كرد: امسال در يك نگاه اجمالي به نظر مي‌رسيد آثار از كيفيت خيلي خوبي برخوردارند و برخي افراد كه در حوزه‌ي شعر جدي هستند، كارهايي براي ما در حوزه‌ي طنز فرستادند و اين نشان مي‌دهد كه به طنز هم روي آورده‌اند، كه اميدواركننده است و مي‌تواند به اين معني باشد كه طنز در نگاه آن‌ها ارجمندي‌ دارد.

دبير جشنواره‌ي طنز مكتوب گفت: يكي از اهداف دفتر طنز اين بوده كه تعريفي از لبخند به جامعه‌ي ادبي ايران و حتا توده‌ي مردم بدهد و اين اتفاق در دفتر طنز رخ داده و در شب‌هاي شعر در حلقه‌ي رندان هم معلوم شد.

او همچنين تأكيد كرد: ما از طنز مكتوب حمايت مي‌كنيم و برنامه‌هاي‌مان در همين راستاست؛ يعني بيش‌تر از شعر و نثر. هنري مثل كاريكاتور و سينما مدعيان خاصي دارد با دم و دستگاه‌هاي عريض و طويل و ما اگر لازم باشد مثل امسال از آثار كاريكاتور در حوزه‌ي طنز، نمايشگاه برگزار مي‌كنيم. از سوي ديگر، شعر و نثر از پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي دفتر طنز بوده است، بويژه شعر‌خواني.

او درباره‌ي خط قرمزها در حوزه‌ي طنز در ايران هم گفت: كشور ما كشوري است كه اعتقادات ويژه‌ي خودش را دارد. ما كشوري مسلمان و شيعه هستيم و چيزهايي براي‌مان ارزش دارد و نمي‌توانيم آن‌ها را زير سؤال ببريم. يك بخش هم نگاه‌هاي اخلاقي است؛ اما مي‌شود مرزي داشت كه از آن عبور نكرد و به نظر من، اين اصلا به ضرر طنز نيست. وقتي طنز‌پرداز نتواند عبور كند، مي‌تواند روي لبه‌ي تيغ بنشيند؛ ولي هيچ صدمه‌اي هم نبيند؛ يعني به آن مقوله نزديك شود. شما اگر رعايت خيلي چيزها را كنيد، مي‌توانيد همه‌ي حرف‌ها را بزنيد؛ مثلا در روزنامه‌ها. اما در هيچ جاي جهان اين مقبول نيست كه به كسي اهانت و توهين ‌شود. اين به نفع طنز‌پرداز است كه محدوديت‌هايي باشد، تا بتواند رندي خودش را نشان دهد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن