تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814789412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موافقت دولت با پذيرش پروانه معادن به عنوان وثيقه بانكى


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: موافقت دولت با پذيرش پروانه معادن به عنوان وثيقه بانكى
هيات دولت با پذيرش پروانه بهره بردارى معادن به عنوان وثيقه بانكى موافقت كرد و اين مصوبه در مرحله ابلاغ است. على اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن در مراسم گشايش همايش «نقش معدن و صنايع معدنى ايران در اقتصاد ايران» افزود: بانك مركزى نيز با مصوبه دولت موافقت كرده است. وى افزود: استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزى براى تامين ماشين آلات و تجهيزات بخش معدن نيز در آستانه تصويب و ابلاغ است. محرابيان گفت: تاكنون از تسهيلات حساب ذخيره ارزى براى تامين ماشين آلات بخش معدن استفاده نمى كرديم كه با نظر مثبت دولت، از اين پس مى توان براى تامين ماشين آلات و نوسازى صنايع معادن از اين تسهيلات استفاده كرد. وزير صنايع و معادن در مورد اصلاح قانون معادن، گفت: بازنگرى قانون معادن در مراحل نهايى قرار دارد و اين قانون در روزهاى آينده براى تصويب به دولت و مجلس ارسال خواهد شد. محرابيان با اشاره به رشد شتابان بخش معدن در سه سال گذشته، گفت: در سال ۸۵ شاهد رشد ۱۱۰ درصدى بخش معدن نسبت به اهداف برنامه چهارم توسعه بوديم و در سال ۸۶ نيز بخش معدن رشد ۱۱۶ درصدى را تجربه كرد. وى افزود: در سال ۸۶ در حالى به رشد ۷/۱۷ درصدى در بخش معدن دست يافتيم كه هدف برنامه عدد ۱۲ بود. وى افزود: در انتهاى برنامه سوم توسعه مجموع برداشت سالانه از معادن ۱۵۶ ميليون تن بود كه سال قبل اين رقم از مرز ۲۱۷ ميليون تن عبور كرد، هدف گذارى دولت رسيدن به ۵۰۰ ميليون تن برداشت سالانه از معادن است. به گفته محرابيان، در طول سه سال گذشته يك هزار و ۱۲۷ پروانه بهره بردارى معدن صادر شده كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه ۴۳ درصد رشد دارد. وزير صنايع و معادن گفت: رشد شتابان اين بخش نيازمند تامين انرژى، آب و زير ساختهاى ديگر است كه نبايد فراموش كنيم صنايع كشور نياز به ۱۳ هزار مگاوات برق و ۱۵۰ ميليون متر مكعب گاز در روز دارند. وزير صنايع و معادن گفت: اقدامات خوبى در زمينه توليد سيمان صورت گرفته به طورى كه در كمتر از يك سال تقريبا ۱۶ ميليون تن به ظرفيت توليد سيمان كشور اضافه شده است. محرابيان افزود: در شهريور ماه سال گذشته، ظرفيت توليد سيمان ۴۰ ميليون تن در سال بود كه امروز از ۵۶ ميليون تن در سال عبور كرده و تا پايان سالجارى ظرفيت توليد سيمان كشور به ۶۴ ميليون تن مى رسد. هدف نهايى رسيدن به ظرفيت توليد سالانه ۱۱۰ ميليون تن سيمان در سال تا سال ۱۳۹۲ است. وى با بيان اينكه تمام طرحهايى كه كشور را به ظرفيت توليد ۱۱۰ ميليون تن سيمان مى رساند، اكنون در حال اجرا است، تصريح كرد: ظرفيت مصرف و صادرات با رسيدن به اين رقم پر مى شود. محرابيان گفت: سال گذشته هم مصرف كننده هم توليدكننده و دولت از وضعيت سيمان ناراضى بودند، ولى امسال با وجود رشد قيمت جهانى سيمان كه به بيش از ۱۵ درصد رسيد، قيمت سيمان كاهش چشمگيرى پيدا كرد. وى افزود: سال گذشته قيمت سيمان در بازار غيررسمى به ۱۷۰ هزار تومان در تن رسيد در حاليكه امسال تفاوتى بين قيمت كارخانه و قيمت بازار غيررسمى وجود ندارد و هر تن سيمان ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به دست مصرف كننده مى رسد. وزير صنايع و معادن گفت: ايران بزرگترين توليد كننده سرب و روى خاورميانه است و رتبه پانزدهم در دنيا و رتبه دوم توليد سيمان را در منطقه دارد. محرابيان افزود: كشورمان رتبه سوم توليد سنگهاى تزئينى، رتبه بيستم توليد فولاد و رتبه هفدهم توليد مس را در جهان دارد.
وى افزود: با راه اندازى طرحهاى فولادى موجود تا پايان سال جارى، ظرفيت توليد فولاد كشور سالانه به ۱۵ ميليون تن خواهد رسيد. وى با اشاره به راه اندازى ستاد فولاد، گفت: طرحهاى فولادى در اين ستاد در حال پيگيرى است و هدف گذارى دولت رسيدن به ظرفيت ۴۲ ميليون تن فولاد خام و ۳۲ ميليون تن محصولات تا سال ۱۳۹۲ است. محرابيان با اشاره به اينكه يكى از شعارهاى دولت نهم، محروميت زدايى است، افزود: پراكندگى معادن در كشور، اين فرصت را فراهم مى كند كه با توسعه اين بخش در مسير محروميت زدايى نيز گام برداريم. وزير صنايع و معادن گفت: ۳۰ درصد كل سرمايه گذارى بخش صنعت و معدن منحصر به معدن و ۳۰ درصد اشتغال نيز مربوط به معدن است. محرابيان افزود: بخش معدن رتبه اول را در جذب منابع ارزى از محل حساب ذخيره ارزى به خود اختصاص داده است. وى افزود: ايجاد صندوق حمايت از معدن و صنايع معدنى در جهت تشويق سرمايه گذارى در بخش معدن است، ضمن آنكه حمايت از تشكيل شركت هاى پيمانكارى كوچك و بزرگ در دستور كار قرار دارد. وى همچنين با بيان اين كه اخيرا صادرات سنگ خام كشور كاهش يافته است، تصريح كرد: همكاران در حال تدوين عوارض بر صادرات سنگ هاى خام تزئينى و ساختمانى هستند كه با ايجاد آن، معدود صادرات سنگ خام فعلى نيز از بين خواهد رفت. وى درباره تامين سوخت زمستان صنايع گفت: وزارت نفت اطمينان داده كه امسال كمبود انرژى به ويژه در بخش گاز زياد نخواهد بود و در صورتى كه سرماى هوا همانند سال گذشته زياد نباشد، مشكلى نخواهيم داشت. وى ادامه داد: با استفاده از تجربه سال گذشته، تمام صنايع به ويژه صنايع انرژى بر را ترغيب كرده و به روساى سازمان ها تكليف كرده ايم كه تمام آن ها نسبت به ذخيره سازى سوخت جايگزين اقدام كنند. وزير صنايع و معادن در واكنش به اعلام صنايع مبنى بر حاد شدن وضعيت توليد در صورت حذف يارانه انرژى صنعت گفت: تا امروز هيچ گونه تصميم قطعى در اين زمينه گرفته نشده، اما در لايحه تنظيمى دولت پيش بينى شده كه بخشى ازمنابع حاصل از صرفه جويى انرژى به صورت مستقيم به بخش توليد و صنعت بازگردانده شود تا آسيب اجتماعى بخش هايى از صنعت، جبران شود. وى خاطرنشان كرد: تصميم دولت در راستاى شكوفا شدن اقتصاد و توليد بوده و تمام اين مسائل در شوراى راهبردى طرح تحول اقتصادى بررسى شده و اگر بخش هايى دچار كاهش توليد شوند، جبران خواهد شد. محرابيان همچنين درباره عدم افزايش قيمت سنگ آهن گفت: در مورد سنگ آهن، توليد كنندگان و مصرف كنندگان آن بايد با هم مذاكره و توافق كنند كه به احتمال زياد درصورت ايجاد اختلاف بين شركت هاى فولاد وسنگ آهن، وزارت صنايع و معادن با برگزارى جلساتى مشكل را حل خواهد كرد. وزير صنايع و معادن با بيان اينكه نيازى به سرمايه گذارى جديد در بخش سيمان وجود ندارد گفت: با رسيدن به ظرفيت توليد ۱۱۰ ميليون تن در سال ۹۲ ضمن تامين نياز داخلى به صادركننده بزرگ سيمان نيز تبديل خواهيم شد. وى مجموع برداشت ها از ذخاير معدنى كشور در برنامه سوم را ۱۵۶ ميليون تن ذكر كرد و افزود: هم اكنون اين ميزان به ۲۱۷ تن رسيده است كه طبق هدف گذارى انجام شده در سال هاى آينده به ۵۰۰ ميليون تن افزايش مى يابد. وى با اشاره به بهره بردارى از يك هزار و ۳۲۷ معدن در طول سه سال اخير گفت: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه گذشته ۴۲ درصد رشد دارد.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن