تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813278340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تابستان سينما ـ6: گفته‌ها/اظهار نظرهاي تابستاني اهالي سينماي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تابستان سينما ـ6: گفته‌ها/اظهار نظرهاي تابستاني اهالي سينماي ايران
انتقادها، پيشنهادها، اعتراف‌ها و نقد و تحليل‌هاي مقطعي مسئولان، سينماگران، بازيگران و ... از مهمترين اظهار نظرهاي سينمايي در تابستان 87 بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، در بازخواني اظهار نظرهاي اهالي هنر هفتم در تابستان امسال هم وجه تأثيرگذاري و بازتاب آنها در رسانه‌ها و مجامع تخصصي مورد توجه قرار گرفته و هم جايگاه آنها در اين مقطع كه تا حدي از زمان انعكاس و انتشار اين حرف‌ها گذشته و طبعاً اين نكته مي‌تواند كاربردي بودن آنها را مورد توجه قرار دهد.

* محمدحسين صفارهرندي وزير ارشاد كه در فصل بهار به واسطه اظهار نظرهاي خود در صدر اين فهرست قرار گرفته بود، تابستان را نيز با همين رويكرد سپري كرد. وي در هفتمين اردوي آموزش سياسي دانشجويان دانشگاهها گفت: اگر با ايده‌آل مطلق عمل كنيم، بايد دست آخر در سينماها را ببنديم. البته ما اجازه بستن در سينماها و برخورد حذفي با سينما را نداريم.

وي در ادامه به هدايت و ارشاد سينماي از سوي حضرت امام خميني (ره) در اوايل انقلاب نيز اشاره كرد. اما شبهه و تعبيرهايي كه از اين حرف‌ها شد، وزير ارشاد را بر آن داشت تا چند روز بعد براي رفع سوء تفاهم درباره اين نقطه‌نظرها بيشتر توضيح بدهد و به نوعي برداشت‌هاي منفي را كه از سخنانش شده بود، تصحيح كند.

محمدحسين صفار هرندي در ضيافت شام اهل قلم

* مهدي كلهر مشاور فرهنگي رئيس جمهوري تابستان از رشد شبه‌تئاتر در كشور انتقاد كرد. وي گفت: حرفي كه انقلاب اسلامي براي دنيا دارد هنوز در تئاتر به معناي عميق فلسفي متولد نشده است. بايد شبه‌تئاترها را كنار بگذاريم و مانند فلاسفه غرب كه به توليد انديشه در نمايشنامه‌ها مي‌پردازند، در ايران نيز به توليد انديشه انقلابي و اسلامي در نمايشنامه‌ها بپردازيم.

*جواد شمقدري مشاور هنري رئيس جمهوري در يكي از اظهار نظرهاي تابستاني خود از حركت همگراي مديريت سينما با جريان‌هاي ليبرال به شدت انتقاد كرد. وي ضمن انتقاد از حضور معاون سينمايي در جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي و مراسم افتتاح ساختمان شماره دو خانه سينما، ديدگاههاي وي را در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مورد سئوال قرار داد.

شمقدري درباره فيلم‌هاي ايراني گفت: حتي در سالمترين فيلم‌ها نوعي بي‌توجهي به ارزش‌ها و حساسيت نداشتن به مسائل انقلابي و حركت آرمانخواهانه ملت و بي‌قيدي مشاهده مي‌شود. نبض تحولات اجتماعي و فرهنگي نيروهاي انقلاب مورد غفلت قرار مي‌گيرد و بيشتر به موضوع‌هاي ساده رايج در اجتماع پرداخته مي‌شود.

* رئيس ديوان عدالت اداري در فصل تابستان به عدول نكردن از مجوزهاي صادر شده براي نشر كتاب و فيلم تأكيد كرد. آيت‌الله رازيني درباره ساخت فيلم بر اساس مجوز صادر شده و اجازه ندادن به اكران همان فيلم گفت: بايد به اين قضيه نگاهي جامع داشته باشيم. اصل بر اين است وقتي به كسي مجوز داديم، حرفمان را پس نگيريم زيرا موجب بي‌اعتمادي مردم مي‌شود.

* فرج‌الله سلحشور نويسنده و كارگردان مجموعه "يوسف پيامبر" فصل تابستان در مواجهه با واكنش‌ها نسبت به اين مجموعه بخش اعظم انتقاد و نظرها را به خود اختصاص داد. آيت الله سبحاني از جمله منتقدان مجموعه بود كه برخي مسائل تصوير شده در آن را از اسرائيليات و نامتناسب با شرايط امروز دانست.

سلحشور هم پاسخ داد: براي نظر حضرت آيت‌الله سبحاني كاملاً احترام قائل و معتقدم علم امثال بنده براي اينكه به سينماي مذهبي پرداخته شود، كفاف نمي‌دهد. من آنچه در تاريخ و تفاسير ما وجود دارد آورده‌ام و چيزي اضافه‌تر از آن در سريال نيامده است. اگر هم موضوعي وجود دارد كه به اسرائيليات برمي‌گردد، مقصر كتاب‌ها و علما هستند كه اسرائيليات را وارد كتاب‌ها كرده‌اند.

حجت‌الاسلام مسعود اديب عضو هيئت علمي دانشگاه مفيد قم نيز اعتقاد داشت چنين آثاري كه به زندگي يكي از پيامبران يا شخصيت‌هاي تاريخي مي‌پردازند نبايد به نقل ماجراهاي رخ داده منحصر شوند. چون زواياي تاريخي اين ماجراها چندان روشن نيست و اين آثار ارزش تاريخي ندارند.

* بهروز افخمي كه در تابستان به واسطه مراحل آماده‌سازي فيلم "فرزند صبح" بيش از هر زمان مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت، در گفتگويي با خبرگزاري فرانسه به نكاتي جالب اشاره كرد. افخمي گفت: هنوز خود را يكي از مريدان امام مي‌دانم. وقتي پيشنهاد توليد فيلم را به من دادند، ابتدا نپذيرفتم... اين يك فيلم دلي است؛ فيلمي كه شما نمي‌بينيد بلكه آن را حس مي‌كنيد.

* محمدرضا شرف‌الدين تهيه‌كننده پروژه "بازگشت" كه همچنان از بهار در ناكامي به سر مي برد در تابستان اعلام كرد با وجود انصراف جعفر پناهي از ساخت اين فيلم درخواست پروانه ساخت را از اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد پس نگرفته و همچنان در انتظار است. وي گفت: پناهي انصرافش را به تهيه‌كننده اعلام كرده، اما من هنوز به ساخت اين فيلم جنگي اميدوارم.

محمدمهدي عسگرپور در نشست مطبوعاتي جشن خانه سينما

* محمدمهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما يكروز پس از برپايي دوازدهمين جشن بزرگ سينماي ايران در پاسخ به برخي انتقادها و داوري فيلم‌هاي فاقد پروانه نمايش گفت: استنباط ما از تعامل با وزارت ارشاد اين بود كه اين فيلم‌ها در راه اخذ پروانه نمايش هستند و نبايد از جشن خانه سينما كه يك جريان كاملاً صنفي است محروم شوند.

* عليرضا اميني كه تاكنون فيلم‌هايش اكران گسترده نشده، سينماي فرهنگي را در حال مچاله شدن دانست. او گفت: در اين سال‌ها هر چه در اين زمينه حرف زديم، فايده نداشته و اگر حرف نزنيم بهتر است. اعتراض سينماگران به وضعيت اكران مشخص مي‌كند سينماي ايران چه وضعيتي دارد.

* سعيد تهراني كارگردان فيلم سينمايي "سربلند" كه تابستان بر اكران سينماها بود با اظهار نظري جالب درباره فيلمش در انتهاي اين فهرست جاي مي‌گيرد. وي گفت: به جرأت مي‌گويم هيچيك از مخاطبان از سينما ناراضي بيرون نمي‌روند. قصد من ساخت كاري متفاوت بود. من هميشه در فكر اين بودم و وقتي "شهر گناه" رابرت رودريگز را ديدم، حس كردم گمشده خود را يافته‌ام.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن