تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815265237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست تخصصي عكاسان دفاع مقدس مطرح شد حفظ و حراست از عكس‌هاي دفاع مقدس، يك وظيفه ملي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در نشست تخصصي عكاسان دفاع مقدس مطرح شد حفظ و حراست از عكس‌هاي دفاع مقدس، يك وظيفه ملي است
فرهنگي. عكاسان . دفاع مثدس
در نشست تخصصي عكاسان دفاع مقدس كه در خبرگزاري جمهوري اسلامي برگزار شد ، استادان دانشگاه ، كارشناسان و عكاسان پيشكسوت دوران دفاع مقدس بر حفظ و حراست از آثار و عكس‌هاي جنگ تحميلي تاكيد كردند و آن را يك وظيفه ملي دانستند.

نشست تخصصي عكاسان دفاع مقدس با موضوع آسيب شناسي عكاسي جنگ و ضرورت نگهداري علمي تصاوير مربوط به هشت سال دفاع مقدس امروز شنبه در محل خبرگزاري جمهوري اسلامي ( ايرنا ) برگزار شد.

در اين نشست تخصصي عباس ميرهاشمي مديرعامل بنياد روايت فتح ، حسين حيدري سرپرست انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس ، سعيد صادقي از پيشكسوتان عكاسي هشت سال دفاع مقدس، اميرعلي جواديان مدرس دانشگاه و عكاس جنگ ، محسن راستاني از عكاسان پيشكسوت جنگ ، عليرضا نيك نژاد مديرعامل سايت عكاسي دات كام ، محمود ظهيرالديني مسوول واحد عكس ايرنا و علي فريدوني عكاس پيشكسوت ايرنا حضور داشتند .

شركت‌كنندگان در اين نشست بر ضرورت توجه به وضعيت عكاسان هشت سال دفاع مقدس و ضرورت نگهداري علمي از آثار هشت سال دفاع مقدس تاكيد كردند .

سرپرست انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس در اين نشست، گفت : عكس‌هاي دفاع مقدس گنجينه‌اي از تصاوير هستند كه بايد در حفظ و نگهداري آنها به عنوان سندهاي اصلي جنگ كوشيد تا اصل كار آسيب نبيند.

حسين حيدري ، از مسوولان خبرگزاري جمهوري اسلامي و تمامي نهادهايي كه اين گنجينه‌ها را در اختيار دارند خواست كه از زيان ديدن بيش از اين به آثار جنگ ، جلوگيري كنند.

وي توضيح داد كه در زمان حاضر يك ميليون فريم نگاتيو از آثار انقلاب و هشت سال دفاع مقدس توسط انجمن جمع آوري و با روش‌هاي علمي و اصولي نگهداري مي شود و علاوه براين ‪ ۱۷۶‬عكاس و بيش از ‪ ۱۰‬سازمان و نهاد نيز در پيرو اين امر با انجمن همكاري نزديك دارند.

به گفته حيدري گنجينه عكس‌هاي دقاع مقدس بايد حداقل در كشورهاي مسلمان منتشر شود كه در اين صورت اين آثار حداقل بيش از ‪ ۲‬ميليارد مسلمان مخاطب خواهد داشت.

در اين نشست همچنين مديرعامل بنياد روايت فتح درادامه سخنان خود تاكيد كرد كه نگهداري آثار عكس دفاع مقدس نيازمند همت و عزم ملي است و بايد امكانات لازم براي نگهداري اين آثار در نظر گرفته شود .

ميرهاشمي گفت كه تاكنون آثار عكس دوران انقلاب اسلامي به درستي نگهداري نشده است ولي در مورد عكس‌هاي دفاع مقدس بايد ضمن توجه به هنرمندان خالق اين آثار، اين امر به درستي انجام شود .

سعيد صادقي از عكاسان پيشكسوت هشت سال دفاع مقدس نيز در اين نشست اعلام كرد كه بايد نگاتيوهاي عكس جنگ از آرشيوهاي خصوصي خارج شود و يك محلي همچون انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولي ، نگهداري اين اسناد را به عهده بگيرد .

وي گفت : امروزه انگيزه عكاسان دفاع مقدس كه در روزهاي جنگ با جان بركفي به صحنه جنگ رفتند ، از بين رفته است و مثل اين است كه دشمن با جريان سازي آگاهانه در طول ‪ ۲۰‬سال اخير، سعي داشته است كه اين انگيزه‌ها را تخريب كند.

اين عكاس با بيان اينكه در جمهوري اسلامي هرفردي كه در حيطه مسووليتش كم كاري و ناكارآمدي كند، دشمن است ، خاطرنشان كرد : با اين كه عكاسان دفاع مقدس زيبايي‌هاي جنگ را در عرصه ايثارگري و شهادت به تصوير كشيدند، ولي امروز اين زيبايي‌ها در حال از بين رفتن است و با اين كه عكاسان جنگ در آن زمان با هنر عكاسي خود تجارت نكردند ولي امروز به عكاسان جنگ بي‌توجهي مي‌شود.

اين عكاس جنگ تاكيد كرد كه براي نجات عكس و آثار دفاع مقدس بايد از مسوولان عاليرتبه كشور كمك خواست و با ارايه نامه و يا ديدار جمعي عكاسان جنگ با مقامات ، تقاضا كرد كه نسبت به عكاسان و آثار برجاي مانده آنان از جنگ توجه جدي شود.

امير علي جواديان از ديگر شركت‌كنندگان اين نشست تخصصي بر نگهداري علمي از آثار هشت سال دفاع مقدس تاكيد كرد .

وي گفت كه ما جنگ را تجربه كرديم و اين وظيفه ما بوده است ، ولي انتظار نداريم كه با عكاسان جنگ امروز بعد از گذشت سال‌ها ، بد برخورد شود .

اين عكاس افزود : نبايد با تحليل‌هاي شعارگونه به موضوع جنگ نگاه كرد ، بلكه بايد از تاريخ اين مملكت و صحنه‌هاي جنگ درس گرفت.

جواديان يادآور شد : من به عنوان يك عكاس جنگ، به سرنوست كشور و مملكتم حساس هستم و رشد و پيشرفت مملكت خود را دوست دارم.

اين عكاس دوران دفاع مقدس همچنين خواستار تشكيل بانك عكس در كشور شد و از مسوولان فرهنگي درخواست كرد كه به مقوله عكس بيش از پيش توجه كنند .

محسن راستاني ديگر عكاس جنگ در اين ميزگرد تخصصي عكاسان دفاع مقدس ، گفت : عكس‌هاي دوران جنگ سرمايه عظيمي براي كشور است كه متاسقانه مورد بي مهري قرار گرفته‌اند .اين در حالي است كه بايد ريشه‌هاي علمي براي حفظ و حراست از اين مجموعه را پيدا كنيم.

وي يادآور شد : كشورما بايد از كاريزماي ادبيات و كلمات خارج شود و در اين جهت به آثار جنگ نيز بايد فارغ از عاطفه و احساسات نگاه كرد زيرا اين آثار بايد آبادي ، هوشياري و تغيير براي ما ايجاد كنند و تا زماني كه ارزشهاي جنگ در محاصره خاطرات و ادبيات باشند، نمي‌توانند اثرگذار باشند.

راستاني افزود : جنگ ما با همه جنگ‌هاي دنيا متفاوت بود و در حدود ‪۴۰۰‬ عكاس داوطلب در جبهه‌ها حضور داشتند كه اين امر در جنگ‌هاي دنيا بي‌سابقه بوده است ،پس بايد اين تلاش‌ها و نگاه‌ها را پاس بداريم و به شيوه علمي اين آثار را نهادينه و با استفاده از شيوه‌هاي خلاق آنها را به معرض ديد عموم بگذاريم .

وي تاكيد كرد بايد عكس‌هاي دفاع مقدس در حافظه‌هاي عمومي به يادگار باقي بمانند و با شيوه خلاق آنها را در سطح جهان مطرح كرد.

عليرضا نيك نژاد مديرعامل سايت عكاسي دات كام نيز در اين نشست تاكيد كرد كه بايد عكاسي جنگ را از تحريف نجات داد تا هركسي نتواند عنوان عكاس جنگ را يدك بكشد .

وي از رسانه‌ها خواست در مورد افرادي كه به عنوان عكاس انقلاب و يا دفاع مقدس مطرح مي‌شوند ، كمي تحقيق كنند تا واقعا افرادي كه در مورد مصالح كشور و نظام تلاش كردند در اين عرصه مطرح شوند .

در ادامه اين نشست ميرهاشمي مديرعامل بنياد روايت فتح تاكيد كرد كه آثار نگاتيو موجود در ايرنا و ديگر رسانه‌ها در مورد جنگ بايد به هر شكلي حفظ و نگهداري شود و به ويژه گنجينه هفتاد و پنچ ساله ايرنا در مورد انقلاب و دفاع مقدس براي نگهداري و حراست نيازمند همكاري عكاسان و خالقان اين آثار است .

همچنين راستاني نيز در اين زمينه خواستار مشخص شدن وضعيت حقوقي اين آثار و رعايت كپي رايت در مورد عكس‌هاي دفاع مقدس شد .

رييس اداره عكاسي خبرگزاري جمهوري اسلامي و عكاس دفاع مقدس نيز در اين نشست تخصصي از عكاسان و كارشناسان عكس دفاع مقدس خواست كه با ايرنا در زمينه نگهداري نگاتيوهاي عكس همكاري كنند.

محمود ظهيرالديني گفت : براي نگهداري عكس‌هاي دفاع مقدس و بويژه آثار موجود در خبرگزاري جمهوري اسلامي كه درآن دهها عكاس ايرنا بخش عظيمي از صحنه‌هاي جنگ را به تصويركشيده اند، نياز به نظرات كارشناسي و مساعدت همكاران دراين عرصه فرهنگي هستيم .

علي فريدوني عكاس پيشكسوت ايرنا و دفاع مقدس نيز گفت كه هم اكنون ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬درصد نگهداري نگاتيوها ي عكس‌هاي جنگ در ايرنا انجام مي‌شود .

وي ، با بيان اينكه براي نگهداري عكس‌هاي دفاع مقدس درايرنا سردخانه اي احداث شده است ، افزود: براي اين منظور بودجه‌اي نيز درنظر گرفته شده اما اين بودجه جوابگو نيست.

وي از مسوولان و كارشناسان خواست كه دراين رهگذر ياري گرعكاسان دفاع مقدس باشند.

در پايان اين نشست تخصصي ، شركت‌كنندگان تاكيد كردند كه انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس مي‌تواند به عنوان متولي نگهداري و جمع آوري عكس‌هاي جنگ باشد.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن