تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818035603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجيد انصاري: نامه‌ها و حكمت‌هاي علي(ع) بايد در دانشگاه‌ها تدريس شود رفتار مسوولان در حكومت علوي بايد متناسب با ادعاهايشان باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مجيد انصاري: نامه‌ها و حكمت‌هاي علي(ع) بايد در دانشگاه‌ها تدريس شود رفتار مسوولان در حكومت علوي بايد متناسب با ادعاهايشان باشد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد انصاري گفت: نامه‌ها و حكمت‌هاي حضرت علي(ع) بايد در دانشگاه‌ها تدريس و موضوع پايان‌نامه‌ها شود

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه يك‌شنبه شب در مسجد قندي و در مراسم احياي حزب اعتماد ملي سخن مي‌گفت، از اين كه نهج‌البلاغه و سخنان حضرت علي(ع) هنوز به اندازه‌ي كافي در جامعه مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، انتقاد كرد.

انصاري با ستايش اميرالمومنين(ع) افزود: پيامبر اسلام در تمام عرصه‌ها به ستايش از حضرت علي (ع) پرداخته است و القابي مانند عين‌الله ، يدالله و اسدالله القابي هستند كه پيامبر روي حضرت علي (ع) گذاشت. حضرت علي(ع) مولاي متقيان است و حتي امام‌هاي پس از او هم به امامت وي نياز دارند.

وي در ادامه با بيان اين كه شناخت حضرت علي(ع)‌ در هر مرتبه‌اي كه باشيم باز هم مورد نياز است، افزود: امروز جامعه اسلامي در تمام عرصه‌ها نيازمند حضرت علي(ع) است؛ ولي متاسفانه سخنان و كلام آن امام در جامعه ما غايب است و شيعيان به دلايل مختلف بيشتر به مصائب اهل بيت پرداخته‌اند تا معارفشان و مجالس سوگواري براي امامان برگزار مي‌كنند. من با اين مجالس مخالف نيستم، اما اين مجالس بايد ظرفي براي بيان معارف اهل بيت باشد.

مجيد انصاري در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد:‌ هم اكنون ما يك حكومت به نام علي تشكيل داده‌ايم و جمهوري اسلامي ما به نام اهل بيت و حضرت علي(ع) شناخته مي‌شود؛ نظامي كه در راس آن يك ولي فقيه قرار دارد كه معتقديم ادامه‌ي ولايت اهل بيت است . بر اين اساس شناخت حضرت علي و سيره‌ي علوي و حكومت مطلوب آن حضرت براي ما يك ضرورت است . وقتي مي‌گوييم مي‌خواهيم يك حكومت اسلامي برقرار كنيم ادعاي بزرگي كرده‌ايم و مسووليت سنگيني به عهده‌ گرفته‌ايم و رفتار ما بايد با ادعاهايمان متناسب باشد تا بتوانيم يك نمونه‌ي موفق از حكومت علوي ارائه دهيم. همين‌طور دشمنان ما منتظرند تا در صورتي كه حكومت نتواند به اهدافش برسد، اسلام و حكومت علوي را به ناكارآمدي متهم كند.

انصاري افزود: بايد بدون هيچ‌گونه ملاحظه به بازشناسي مكتب علي (ع) بپردازيم. متاسفانه هنوز سخنان و شيوه‌ي حكومت حضرت علي براي ما به قوانين فقهي و شيوه‌اي براي اداره جامعه مبدل نشده است. حضرت علي(ع) پنج سال حكومت كرد و علماي ما مي‌توانند با بررسي اين پنج سال قوانين فقهي حكومتي را از آن در بياورند. به عنوان مثال مي‌توانيم بفهيم حضرت علي (ع) ملاك انتخابشان در تعيين استانداران و مسوولان در آن زمان چگونه بوده تا بر اساس آن ملاك‌هاي ما براي انتخاب مسوولان تدوين شود.

وي اظهار كرد: اموري مانند نظام مالياتي در نهج‌البلاغه و سخنان حضرت علي(ع) به وفور يافت مي‌شود و ما مي‌توانيم از آنها احكام ماليات‌گرفتن را استخراج كنيم.

انصاري هم‌چنين با انتقاد از مهجور بودن نهج‌البلاغه در محافل روشنفكري و در ميان نخبگان حوزه و دانشگاه گفت: نامه‌ به مالك اشتر مي‌تواند يك منبع براي نحوه‌ي اداره يك كشور باشد؛ اما متاسفانه برخي آن را تنها يك نصيحت‌نامه از سوي حضرت علي(ع) به مالك اشتر مي‌دانند؛ در حالي كه نامه‌ي مالك‌اشتر هرچه را يك مسوول براي اداره‌ي يك كشور توسعه‌يافته بخواهد در خود دارد و تمام نيازهايش را برطرف مي‌كند .

عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز در بخش ديگري از سخنانش گفت: در دنياي امروز منطق ماكياولي حكومت مي‌كند كه معتقد است قدرت تمام چيزها را توجيه مي‌كند و مي‌توان با استفاده از قدرت جوامع سركش را سركوب كرد. سياست ماكياولي همان سياست اموي است و حرف‌هاي ماكياول را معاويه مي‌گفت؛ در حالي كه نظام تشكيل شده از سوي حضرت علي(ع) هرگز چنين نبود. حضرت علي(ع) در سخنان خود گفته است اگر تمام عالم را به او بدهند كه در مقابل آن به مورچه‌اي ظلم كند، هرگز چنين كاري نخواهد كرد. حضرت علي (ع) هيچ گاه براي اصلاح جامعه به زور متوسل نمي‌شود و همين رفتارها از آن حضرت وجود دارد كه پيامبر در شان او مي‌گويد "حق را با علي بسنجيد"؛ اين جمله‌ي خيلي بزرگي است. حضرت علي(ع)‌ در يكي از سخنانش مي‌گويد محبوب‌ترين برادران من كساني هستند كه عيوب مرا به من هديه كنند و اگر اين سخن حضرت علي (ع) قاعده شود، در صورتي كه يك شهروند يا يك حزب يا گروه عيب و يا انحرافي را گوشزد كند، حكومت اسلامي بايد از او تقدير كند. حضرت علي(ع) از دوران حكومت خود مردم را به اعتراض و انتقاد عادت مي‌داد و مي‌گفت با من همان رفتاري را كه با جباران و زورگويان داشتيد، نداشته باشيد. آن حضرت جامعه‌اي را كه در آن اعتراض و انتقاد وجود دارد، بهتر از جامعه‌اي مي‌دانستند كه چشم و گوش بسته باشد. آن حضرت به مالك اشتر مي‌گويد نزديكترين كسان تو به حكومت بايد افرادي باشند كه با زبان صريح و تلخ حق را به تو بگويند. حاكم اسلامي بايد چنين مسوولاني داشته باشد.

وي هم‌چنين با تاكيد بر استفاده از تجربه مديريت سالها گفت: حضرت علي(ع)‌مي‌گويد حاكم شقي كسي است كه خود را از صاحبان عقل و تجربه محروم كند.

مجيد انصاري در بخش پاياني سخنانش با انتقاد از برخي بخش‌هاي نمايشگاه‌ قرآن گفت: متاسفم كه در نمايشگاه قرآن به جاي كتاب‌هايي درباره‌ي نهج‌البلاغه و تحليل آن، غرفه‌ها پر از كتاب‌هاي تعبير خواب و يا كتاب‌هايي از برخي افراد سطح پايين و يا حتي شياد پر است. سخنان من به مفهوم آن نيست كه تلاش‌ها و زحمات مسوولان را زير سوال ببرم، سخن من اين است كه ما مسير زيادي براي رسيدن به حكومت مطلوب علوي داريم و حتي به دامنه‌هاي اين قله‌ي بلند نرسيده‌ايم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن