تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813226375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگو با خانواده هاي كشته شدگان در فرودگاه قرقيزستان جزئيات سقوط هواپيماي گردشگران ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گفت وگو با خانواده هاي كشته شدگان در فرودگاه قرقيزستان جزئيات سقوط هواپيماي گردشگران ايراني
گروه حوادث؛ در حالي كه ناايمن بودن شركت هوايي آي تك قرقيزستان در صدر اخبار مربوط به سقوط هواپيماي بوئينگ در بيشكك قرار گرفته است مقامات قرقيز از پذيرفتن نقص فني اين هواپيما پيش از پرواز سر باز زده و اعلام كرده اند علت اين حادثه كه به مرگ 41 ايراني انجاميد، پس از بررسي هاي تكميلي روشن خواهد شد.هواپيماي بوئينگ 737 متعلق به شركت «آي تك اير» قرقيزستان ساعت 27/20 يكشنبه با هفت خدمه و 83 مسافر فرودگاه بين المللي مناس را كه در نزديكي يك پايگاه امريكايي قرار دارد ترك كرد. اين هواپيما قرار بود ساعت 30/21 به وقت تهران، 53 مسافر ايراني و 24 قرقيز كه شامل گروه تيم ملي جوانان بسكتبال اين كشور مي شدند، سه قزاق، يك چيني و دو كانادايي را در فرودگاه امام خميني (ره) به زمين بنشاند اما 10 دقيقه پس از پرواز خلبان در تماس با برج مراقبت فرودگاه مناس درخواست فرود اضطراري كرد. او پيش از آنكه بتواند بوئينگ را به زمين بنشاند در 10 كيلومتري فرودگاه از مدار خارج شد و سقوط كرد.همزمان با انفجار اين هواپيما گروه هاي امداد متشكل از آتش نشانان و آمبولانس هاي امريكايي در محل حادثه حضور يافتند. شدت حريق و متلاشي شدن بخشي از هواپيما، امدادرساني به مسافران را با مانع مواجه كرد و در نهايت 68 تن از مسافران جان خود را از دست دادند و از ميان 22 مجروح كه هفت خدمه هواپيما نيز در ميان آنها بودند فقط چهار نفر به صورت سرپايي مداوا و سايرين به خاطر جراحت هاي شديد در بيمارستان هاي پايتخت قرقيزستان بستري شدند. پس از اعلام اين واقعه به فرودگاه امام خميني(ره) و سفارت ايران، بررسي ها درباره ابعاد حادثه آغاز شد و در حالي كه ابتدا مشخص نبود چند ايراني در اين واقعه جان خود را از دست داده اند سرانجام وزارت بهداشت قرقيزستان و مقامات سازمان هواپيمايي ايران اعلام كردند 42 تن از قربانيان و 11 نفر از مجروحان اتباع ايراني بودند.پس از انتشار خبر سانحه هواپيما در نزديكي فرودگاه مناس، اعلام شد شركت هواپيمايي آي تك اير به خاطر ناايمن بودن در ليست سياه اتحاديه اروپا قرار داشت و نمي توانست هواپيماهاي خود را از آسمان اين كشورها عبور دهد. با اين وجود مقامات بيشكك غيراستاندارد خواندن شركت آي تك و هواپيماهاي آن را دليل اين حادثه ندانستند و اعلام كردند هواپيماي حادثه ديده در سال 1979 توليد شده و از شرايط خوبي برخوردار بوده است. نماينده شركت هوايي آي تك در اظهارنظري در خصوص علت اين رخداد گفت؛ بررسي هاي فني انجام شده قبل از پرواز نشان داد اين هواپيما از نظر شرايط عملياتي وضعيت خوبي دارد. وي اختلال در سيستم كنترل فشار داخل هواپيما را عامل سقوط دانست و افزود؛ مشكل تهويه هوا در داخل هواپيما به وجود آمد كه باعث بالا رفتن شديد دما و افت فشار در هواپيما شد.

همزمان با اين اظهارنظر خانواده برخي از قربانيان احتمال تروريستي بودن اين سانحه را مطرح كردند. يكي از آنان به پايگاه اينترنتي 24 كي جي قرقيزستان گفت؛ ما شاهد بوديم كه هواپيما براي ارتفاع گرفتن با مشكل مواجه و وقتي به زمين خورد منفجر شد و دود سياهي به هوا برخاست. بسياري از مسافران نتوانستند كمربند خود را باز كنند و به همين دليل جان باختند. اما احتمال تروريستي بودن اين حادثه را رد نمي كنيم وگرنه چه دليلي مي تواند براي افت فشار در هواپيما وجود داشته باشد.به رغم اين اظهارنظر دولت قرقيزستان عمدي بودن حادثه را رد و خاطرنشان كرد كه اشكال در موتور يا سيستم كنترل هواپيما عامل سانحه بود. در همين حال حسين خانلري رئيس سازمان هواپيمايي كشور گفت؛ از آنجا كه اين هواپيما متعلق به قرقيزستان بوده كليه مسائل آن مربوط به اين كشور است اما با توجه به اينكه اين هواپيما به مقصد تهران در حركت بود حادثه براي ما حساسيت ويژه يي دارد و ما نيز موضوعات مربوط به آن را پيگيري مي كنيم.

همچنين شركت هواپيمايي بوئينگ نيز طي اطلاعيه يي ضمن ابراز همدردي با خانواده و دوستان قربانيان حادثه اعلام كرد با كمك اداره امنيت حمل ونقل امريكا در حال بررسي حادثه است.قاضي ترحم اسديان سرپرست دادسراي فرودگاه هاي تهران نيز گفت؛ در صورت اعلام شكايت يا ارائه گزارش حادثه از جانب مراجع رسمي به موضوع از طريق قانوني رسيدگي خواهيم كرد.

شوك در ايران

در شرايطي كه مسوولان هواپيمايي قرقيزستان در حال پيگيري علل وقوع اين حادثه بودند، انتشار خبر سقوط ايرانيان را شوك زده كرد و بسياري از افرادي را كه اعضاي خانواده هايشان در بيشكك به سر مي بردند در وحشت و دلهره فرو برد.

هر چند سازمان هواپيمايي شماره تلفني را براي پيگيري هاي مردمي اعلام كرد اما انتظار براي دست يافتن به اسامي مجروحان و كشته شدگان تا ساعت 14 به طول انجاميد و سرانجام فهرست قربانيان و زخميان اعلام شد.

در ميان 42 جان باخته ايراني 17 تن از آنان از كسبه ميدان منيريه و جمهوري بودند كه در زمينه توليد و فروش پوشاك ورزشي فعاليت مي كردند. اين گروه كه پيش از اين نيز به صورت دسته جمعي به تركمنستان سفر كرده بودند روز سه شنبه راهي بيشكك شدند و قرار بود ديروز نزد خانواده هاي خود بازگردند.

در ميان اين افراد دو نفر به دليل بيماري و گرفتاري هاي شخصي ترجيح دادند بازگشت خود را به تعويق بيندازند، اما سايرين سوار بر تابوت پرنده شدند و جان باختند.

يكي از بستگان كريم پارساكيا - از قربانيان حادثه - ديروز به خبرنگار ما گفت؛ هر 17 همسفر از دوستان صميمي و همكار بودند كه به ورزش فوتبال نيز بسيار علاقه داشتند به همين خاطر در سفري كه به تركمنستان داشتند با يك تيم محلي مسابقه دادند و پس از آن براي انجام بازي دوستانه ديگري و همچنين به قصد تفريح راهي بيشكك شدند.

او كه از اين واقعه شوكه شده بود، ادامه داد؛ ما تا ظهر ديروز هيچ اطلاعي از اينكه كريم و ساير دوستانش سوار هواپيما بودند نداشتيم تا اينكه صدا و سيما اسامي كشته شدگان را اعلام كرد.

پس از اعلام اين خبر بسياري از مغازه ها و توليدي هاي ميدان منيريه تعطيل شد. از سويي خانواده قربانيان در تلاش براي كسب اخبار بيشتر راهي فرودگاه امام خميني(ره) شدند. يكي از دوستان مالك عقيلي - جان باخته ديگر حادثه - نيز به خبرنگار ما گفت؛ مالك سرپرست گروه بود و او معمولاً دوستانش را دور هم جمع مي كرد. مرگ او همه را شوك زده كرد و واقعاً باور كردن اين موضوع كه در يك لحظه او و تمام دوستان ديگرمان جان باخته اند بسيار سخت است.علاوه بر 15 كسبه منيريه و جمهوري، ساير قربانيان اين حادثه نيز مسافراني بودند كه براي تفريح به بيشكك رفته بودند. يك زن و شوهر به نام هاي محمدعلي ريحاني ممقاني و نسرين آهنگري شيشوان به همراه دختر 12ساله شان به نام پونه نيز در ميان كشته شدگان قرار دارند.

يكي از بستگان اين سه به خبرنگار ما گفت؛ محمدعلي تاجر چاي بود و در بيشكك دفتر واردات و صادرات داشت به همين دليل مرتب به قرقيزستان سفر مي كرد. او كه براي پيگيري كارهايش قصد داشت به بيشكك برود اين بار همسر و دخترش را نيز با خود برد تا در كنار كار، به تفريح نيز بپردازند. آنها يكشنبه هفته گذشته تهران را ترك كردند و قرار بود ساعت 30/9 شب يكشنبه هفته جاري به كشور بازگردند كه اين حادثه رخ داد.

در همين حال فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) اسامي 54 مسافر سانحه هوايي پرواز 6895 بيشكك - تهران را منتشر كرد. اسامي40 تن از كشته شدگان تيمور نيازي، سليم نيازي، كريم پارساكيا، يوسف كاتبي، مالك عقيلي، گيتي جلاير، عليرضا بهزادي، عليرضا سيدحسيني، عارف حبيب نژاد، غلامحسين آقااحمدي، قاسم دهقانيان، عباس جمشيديان نژاد، سعيد حسيني، هاشم روزي طلب زاده، سعيد ارشاد، رضا ولي زاده، بهرام بهرام آذر، محمود ميرزايي، علي زارع، ابراهيم خليل لاله، پويان نصراللهي، مهدي اسماعيل زاده، محمدعلي ريحاني ممقاني، پونه ريحاني ممقاني، نسرين آهنگري شيشوان، جلال غلامي، مجيدرضا پورسرابي، مهرداد موقتي مقدم، اسدالله آريان فر، عبدالله پيشرو، احمد رمضاني نژاد، محمدرضا صادقيان، ماهوت عبدي، لطفعلي زند، محمدعلي موسوي اوندي، علي بيگي، محمدحسين باوري، پرويز كيومرثي، فرهاد صريحي و بابك محمدي است.

هويت دو تن از جان باختگان اين حادثه تاكنون احراز نشده است. همچنين اسامي مسافران زنده ايراني، رضا ملكي يا مالكي، محسن سليماني فر، نرگس عارفي سيگارودي، زهرا عارفي سيگارودي، محسن كمباني ها، علي كاظمي، امير نصيرنژاد، حامد منتظري طالقاني، مهدي ذاكري خلف بادام، حسين ذاكري خلف بادام، حسين خيبري و احسان ضرابي است.

بنابر اين گزارش اكنون مقامات ايراني در تلاش براي انتقال مجروحان و اجساد قربانيان به كشور هستند و هواپيمايي قرقيزستان نيز بازخواني جعبه سياه بوئينگ و علت يابي حادثه را در دستور كار خود قرار داده است.
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن