تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805477149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بسته پيشنهادي كروبي/ خلف وعده ستاد ياران خاتمي/ ستاد عارف


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بسته پيشنهادي كروبي/ خلف وعده ستاد ياران خاتمي/ ستاد عارف
در گرماگرم دعوت از سيدمحمد خاتمي رييس جمهور پيشين براي شركت در رقابت هاي دوره دهم رياست جمهوري، محمدرضا عارف كه پيشتر نامزدي خود را اعلام كرده بود، ستادهاي تبليغاتي خود را راه اندازي كرد و مشغول فعاليت شد. اين در حالي است كه دو تن از اعضاي بلند پايه بنياد باران نيز در اين راه با او همدم شدند و رياست ستادهاي عارف را بر عهده گرفتند. مرتضي حاجي و احمد مسجد جامعي كه يكي وزير سابق آموزش و پرورش و رييس انجمن اصلاحات است و ديگر وزير سابق ارشاد و عضو شوراي شهر تهران، دست در دست محمد رضا عارف، مثلث جديدي را در جبهه اصلاحات تشكيل داده اند كه مي تواند تعبيري باشد از عدم حضور سيدمحمد خاتمي در انتخابات دوره بعد. اگر چه آنها با اين تحليل كه اگر خاتمي بيايد اين ستادها در اختيار او قرار خواهد گرفت، كار خود را آغاز كرده اند اما كيست كه نداند كه در يك ستاد و برنامه هاي آن براي اين نامزد يا آن نامزد چه تفاوت هايي در اجرا وجود دارد. خصوصاَ نامزدي مانند خاتمي كه نياز به تبليغات ندارد و نامزدي مانند عارف كه بايد بيشترين سرمايه گذاري روي او انجام شود تا بلكه مردم دور دست ايران زمين نيز اور را بشناسند و ببينند. بدين ترتيب به نظر مي رسد اولين علايم حضور خاتمي در انتخابات توسط حلقه عارف، نمايان شد. گرچه هنوز براي تصميم گيري زود است.

اما در كنار اين اتفاقات، مسايل ديگري نيز در جبهه اصلاحات در حال رخ دادن است. مسايلي كه البته ريشه در گذشته نيز دارد و پاي انتخابات مجلس هشتم را نيز به ميان مي كشد. خصوصا ًبسته اي كه حزب اعتماد ملي به سيد محمد خاتمي پيشنهاد كرد و او پذيرفت. اما سران اصلاح طلب، به رغم وعده اوليه خاتمي از انجام آن سرباز زدند. در آن انتخابات هر چه اصولگرايان به سوي چندپارگي قدم بر مي داشتند، اصلاح طلبان منسجم مي شدند. انسجامي كه البته حاصل تلاش افراد پشت پرده اي مانند زنده ياد احمد بوقاني بود كه توانسته بود با خلوص نفس گام بزرگي را به سرانجام برساند. در آن روزها‍ بحث اول اصلاح طلبان اين بود كه آقاي كروبي و حزب اعتماد ملي بايد ليست اصلاح طلبان را بپذيرند. اما سران اعتماد ملي، از جايگاه يك حزب سياسي و با پشتوانه‌ راي انتخاباتي مهدي كروبي، اين نوع پدرخواندگي را رد مي كردند ولي افزودند كه خود ليست جداگانه مي دهند. مصاحبه هاي گاه به گاه دبير كل حزب اعتماد ملي كه از ناكامي هاي گذشته و نقد نسبت به مجاهدين انقلاب و مشاركت در مجلس هشتم سخن سخن مي گفت نيز مضاعف شده بود، با اين حال، تلاشها معطوف به همگرايي اصلاح طلبان بود. به همين دليل بود كه مهدي كروبي بسته پيشنهادي خود را با دو مامور ويژه به جماران و نزد سيدمحمدخاتمي فرستاد. مهدي كروبي در آن بسته، دو سطح ائتلاف را به خاتمي پيشنهاد كرد و قبل از اينكه خاتمي جواب مثبت را بدهد، براي نشان دادن حسن نيست، قدم اول را برداشت. سطح اول، اعلام عمومي از طريق دبيركل حزب اعتمادملي مبني بر ائتلاف 80 درصدي با "ياران خاتمي" بود. به همين دليل نيز مهدي كروبي نيز رسما اعلام كرد كه با ديگر اصلاح طلبان ائتلاف مي كند و به نگراني هاي موجود پايان مي دهد، سطح دوم ائتلاف، يك پيشنهاد بود. پيشنهادي از سوي اعتماد ملي به شخص خاتمي و گرفتن قول از او به عنوان ضمانت اجرايي كار، به همين دليل اسماعيل گرامي مقدم و سيدرضا نوروز زاده از سوي مهدي كروبي مامور مي شوند، پيشنهادهاي كروبي را به خاتمي برسانند كه البته خاتمي در ابتداي امر سه بار از گرامي مقدم مي پرسد شما واقعا از طرف آقاي كروبي آمده ايد، و بعد كه هر سه بار جواب مثبت مي گيرد، نامه را مطالعه مي كند، خرسند مي شود و نامه كروبي را حاوي پيشنهاد ارزنده اي مي خواند و سپس، قول اجراي آن را مي دهد.

مفاد نامه چيز پنهاني نبود. قرار شد نام تعدادي از ليست ياران خاتمي، خصوصا محمد صدر كه نامزد مشاركت و مجاهدين انقلاب بود در ليست اعتماد ملي قرار بگيرند و متقابلا اعضاي مشخص، همچون رسول منتجب نيا، قائم مقام اعتماد مليب در ليست ياران خاتمي قرار بگيرند.

دركنار قولي كه خاتمي داده بود و همراه با اعلام عمومي كروبي مبني بر ائتلاف بيش از 80 درصدي، همه چيز به يك پايان خوش نزديك مي شد. ضمن آنكه خبر مي رسيد، مثلث خاتمي، كروبي، هاشمي نيز تشكيل شده و تلاشها به سوي ائتلاف 100 درصدي است، اما به رغم آن وعده خوبان، نيروهاي حامي سيدمحمدخاتمي كه هدايت كننده ليست "ياران خاتمي" بودند، به وعده خاتمي وقعي ننهادند، يا آنها - مشاركت و مجاهدين - قول و ضمانت خاتمي را لازم الاجرا ندانستند، چنين بود كه وقتي ليست ها منتشر شد در ليست اعتمادملي نام محمد صدر به چشم مي خورد، اما در ليست "ياران خاتمي"، چهار نفر از اعضاي اعتمادملي خصوصا رسول منتجب نيا حذف شدند.

رايزني هاي پس پرده نيز جواب نداد و كساني كه در ستاد خاتمي ليست را بستند، گردني به نشانه اشتباه كج نكردند و صراحتا ابراز كردند كه منتجب نيا را به دليل گفتماني كه داشت، در ليست نگذاشته اند. چشم فرو بستن بر واقعيت در ستاد انتخاباتي اصلاح طلبان براي برخي، آنچنان بود كه هرچهره ناآشنايي را به خلق معرفي كنند و نام سيدمحمدخاتمي را نيز بر بالاي آن بگذارند، راي مردم را مي گيرد، به همين دليل اعتمادملي خصوصا پس از اعلام آراي انتخابات مجلس هشتم، راه خود را آرام آرام از مشاركت و سازمان مجاهدين جدا كرد تا به امروز رسيد كه مي گويند در انتخابات رياست جمهوري سال آينده نامزد حزبي معرفي مي كنيم. بخشي از اين اتفاقات در جلسه اخيري دكتر نجفي و فعالين سياسي داشت، از سوي اسماعيل گرامي مقدم خطاب به مصطفي تاجزاده بيان شد.

اكنون كه چندين ماه از اين اتفاقات مي گذرد، هنوز جاي زخم نمايان است. هم براي اعتماد ملي و هم براي ديگر اصلاح طلبان. شايد از همين رو است كه سه شنبه هفته گذشته در جلسه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان كه با محوريت مجمع روحانيون و سيدمحمد خوئيني ها برگزار شده، پس از چند جلسه غيبت نماينده حز اعتماد ملي در جلسات حاضر شد. جلسه اي كه البته نه تنها براي اعتماد ملي، بلكه براي كارگزاران نيز حاصلي جز طعنه نداشت. بدين قرار كه يك بزرگي به شوخي و طعنه به گرامي مقدم گفت كه وقتي قرار است كانديداي حزبي بدهيد يا كارگزاران وقتي به دنبال آقاي ناطق نوري و دولت وحدت ملي است، چگونه در جلسه اصلاح طلبان حضور مي يابند؟ كه البته غلامحسين كرباسچي در مقام پاسخگويي بر مي آيد و يادآوري مي شود كه برخي ديگر نيز، شخصاً بهزاد نبوي، گفته اند: «يا خاتمي يا هيچ كس» و اين جمله نيز با برگزاري همين جلسه و ائتلاف منافات دارد. ضمن آن كه كارگزاران نيز اولاً و بالذات به دنبال رياست جمهوري آقاي ناطق نوري نيست.

اگر حرفي نيز زده شده و پيشنهادي ارايه گرديده عده اي در همين جلسه آن را به اشتباه دريافت كرده و رفته اند. بيرون جار زده اند كه كارگزاران به دنبال رياست جمهوري ناطق نوري است. با اين پاسخ، البته محمد سلامتي گزينه «يا خاتمي يا هيچ كس» را رد كرد و گفت كه بهزاد نبوي چنين حرفي نزده و سازمان مجاهدين انقلاب نيز به دنبال اين موضوع نيست. بدين ترتيب آن جلسه، در محور ديگري ادامه يافت و سخن ها به آن سمت و سو رفت گرچه همچنين نام خاتمي مطرح است.

در كنار مطرح بودن نام سيدمحمد خاتمي البته ديدارهايي نيز با وي انجام مي شود كه در تمام آن ديدارها، خاتمي يادآور رفتاري كه براي شركت او در انتخابات است، مي شود ولي قيد مي كند كه حاضر نيست مجدداً كانديداي رياست جمهوري شود. يكي از خبرنگاران كه اخيراً با اود ديدار كرده و از او خواسته بود كه تحت فشار ديگران قرار نگيرد و تصميم مشخصي بگيرد روايت مي كرد كه خاتمي نيز گفته بود كه كشور در اين سه سال آنچنان مشكلات ريز و درشتي را مي گذرانده و عوارض آنها بر جاي مانده كه هر كس رييس جمهور بعدي باشد روزهاي بسيا سختي خواهد داشت، روزهايي كه معلوم نيست پايان خوشي داشته باشد و آبروي خود را به علت مشكلات بر جاي مانده از ديگران، از بين ببرد. شايد چنين روايت هايي در دفتر آقاي خاتمي فراوان باشد كه محمدرضا عارف به اين نتيجه رسيده ستادهاي خود را زودتر راه اندازي كند. كسي چه مي داند.

*شهروند
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن