تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806712054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با تاريخچه فوتبال در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آشنايي با تاريخچه فوتبال در ايران


ايران- همشهري آنلاين:
فوتبال در 20 سال پاياني قرن سيزدهم هجري شمسي حدود سال‌هاي 1280-1300توسط اروپائي‌ها به‌ويژه انگليسي‌ها در ايران رواج يافت.

اصطلاح فوتبال را دانشجويان اعزامي به اروپا وارد زبان فارسي كردند. فوتبال اولين‌بار توسط انگليسي‌هاي مقيم ايران در تهران و ملوانان خارجي در بنادر كشور بازي شد.

در سال 1286 شمسي، وزير‌مختار انگليس در ايران به منظور ايجاد حس رقابت در بازيكنان و جنبه رسمي دادن به بازي‌ها 1جام براي فوتبال تهيه كرد و اولين دوره رسمي مسابقه فوتبال در همان سال انجام شد. در بازي‌هاي تيم‌هاي انگليسي هيچ ايراني شركت نداشت. كريم زندي اولين ايراني بود كه در سال‌هاي 1287تا 1295در آن تيم‌ها بازي كرد.

حدود سال 1299فوتبال به صورتي پراكنده و كاملا ابتدايي در زمين‌هاي حاشيه تهران بازي مي‌شد. در سال 1300انجمن ترقي و ترويج فوتبال در تهران تاسيس شد و برگزاري مسابقات فوتبال را بر عهده گرفت.

اولين بار مدرسه آمريكايي - البرز فعلي - آموزش فوتبال را به دانش آموزان آغاز كرد. در سال 1308 اولين مسابقه خارجي فوتبال با تيم بادكوبه شوروي در تهران برگزار شد.

سال 1312، سال پيشرفت تشكيلات ورزش در مدارس و فوتبال در ايران است. در سال1313 انجمن ملي تربيت بدني و پيشاهنگي تشكيل شد تا متصدي اداره امور تربيت بدني و ورزش در خارج از مدارس باشد. در سال 1315 تعداد تيم‌ها 367 تيم در 29استان و شهرستان بود كه در مقايسه با سال 1314 كه 152 تيم فوتبال وجود داشت، قابل توجه است.

در سال 1316حسين صدقياني پس از بازگشت از اروپا مسئول آموزش و گسترش فوتبال شد. از كارهاي صدقياني تشكيل تيم ملي و اعزام آن به افغانستان بود. سال 1318 را مي‌توان يكي از نقاط عطف ورزش بويژه فوتبال در ايران دانست. ورزشگاه امجديه (شيرودي فعلي) در اين سال تكميل شد و به شكلي درآمد كه امروز وجود دارد. در 12اسفند سال 1325 فدراسيون فوتبال ايران تاسيس شد و سال بعد به عضويت فيفا پذيرفته شد.

اولين تيم‌ملي فوتبال ايران در سال 1305 به سرپرستي ميرمهدي ورزنده براي سفر به بادكوبه تشكيل شد و براي انجام چند مسابقه به آذربايجان شوروي سفر كرد. از بازيكنان اين تيم كه در حقيقت ستارگان فوتبال ايران در سال‌هاي 1305 تا 1314بودند مي‌توان از خان سردار، پل هراند، شكوه رضا كلانتري، حسين سردار، احمد سردار، حسين صدقياني، علي امير اصلاني، حسن مفتاح و رضا هدايتي نام برد.

دوره دوم تشكيل تيم ملي فوتبال از سال 1314با اشغال نظامي ايران توسط ارتش‌هاي متفقين پايان يافت. در اين دوره تيم ملي ايران دومين سفر خارجي خود را به افغانستان انجام داد. اين تيم به سرپرستي حسين صدقياني از بازيكنان باشگاه‌هاي معروف تهران همچون طوفان، تدين، نيك نام و تهران تشكيل شد. معروف‌ترين اين بازيكنان عبارت از: مصطفي بهارمست، اكبر حيدري، عبدالله كوهستاني، احمد خطيبي، محمد بلورفروشان، گلبو ناصر، جعفر اخوان و عباس فرزانگان.

از سال 1321مقارن با اشغال ايران، فوتبال شكل تازه‌اي به خود گرفت. در اين دوره تيم ملي ايران در مسابقه‌اي با تيم ارتش انگلستان كه از بازيكنان ملي پوش چون منين، ميگر و بيك استفاده مي‌كرد در امجديه مسابقه داد كه براي اولين بار به طور رسمي بليت فروخته شده.

بازيكنان تيم ايران كه عبارت‌بودند از: مين‌باشيان، حاجيان، عباس غريب، عزيز فرزانگان، ملك‌شاهي، عباس تنيده‌گر و... در اين دوره توسط حسين صدقياني سرپرستي مي‌شدند.

در سال‌هاي 1327تا مسابقات جام‌جهاني 1998فرانسه فوتبال ايران فراز و نشيب بسياري را پشت سر گذاشت. مسابقات سراسري در اين دوران آغاز شد و از دهه 1350با عنوان جام تخت‌جمشيد با نظم و انسجام تداوم يافت. با آغاز جام ملت‌هاي آسيا تيم ملي فوتبال ايران در اين مسابقه شركت كرد و در سال‌هاي 1345تا 1355در اوج فوتبال آسيا قرار گرفت و دوران طلايي خود را آغاز كرد.

تيم ايران در مسابقات مقدماتي جام‌جهاني 1978شركت كرد و براي اولين بار به اين دوره از مسابقات راه يافت.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي فوتبال ايران با پايان جنگ تحميلي سير صعودي خود را آغاز كرد و توانست در جام‌جهاني 1998 فرانسه شايسته‌ترين نماينده قاره آسيا باشد

تاريخ درج: 23 مرداد 1387 ساعت 16:18 تاريخ تاييد: 25 مرداد 1387 ساعت 17:32 تاريخ به روز رساني: 25 مرداد 1387 ساعت 17:31
 جمعه 25 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن