تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804877799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با صداقت،با صميميت،بدون شعار،بدون گلزار


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: در شرايطي که همه از فيلمهاي اکران تابستان مي ناليدند و سينماي ما با شعار"فيلم متوسط وجود ندارد" به استقبال فيلم هاي بد رفته بود،فيلمي روي پرده آمد از کارگرداني ناشناخته(يا لااقل کمتر شناخته شده)به نام "سيد رضا خطيبي سرابي"(اين نام طولاني را به ياد داشته باشيد که نکته دارد). نگاهي کوتاه به ليست فيلم هاي اکران عيد فطر که مي اندازيم يک فيلم گلزار_افشاري مي بينيم (کلاغ پر)،يک کمدي_درام(پسران آجري)،يک فيلم از "ابوالقاسم طالبي" (دست هاي خالي_اسم کارگردان به مثابه ژانر!)،يک معناگرا(خدا نزديک است) و همين فيلم "در شهر خبري نيست،هست".چون از تماشاي اين فيلم خيلي لذت بردم و تمام عصبانيت و کسالتي که پس از تماشاي "کلاغ پر" پيدا کرده بودم را به دست فراموشي سپردم خواستم احساسم را با شما هم تقسيم کنم و اميدوارم که موفق شوم. "در شهر..." دو داستان را به صورت موازي روايت مي کند،داستان پسري که خيال مي کند «تهران شهر خيلي خوبي است و مردم مهرباني دارد» وبه همين دليل به تهران آمده تا خرج ازدواج با نامزدش را تحصيل کند و داستان مسافرکشي به نام "جواد"(فرهاد آئيش) که ناخواسته درگير يک ماجراي گروگان گيري مي شود. آنچه "در شهر..." را اين همه دل پذير کرده است راحت و رها بودن آن است.يکي از ايده هاي فيلم درباره تصورات واهي و باطلي است که روستانشينان درمورد تهران و مردمانش دارند(يا ما خيال مي کنيم دارند)،فاصله طبقاتي و عدالت اجتماعي هم در فيلم مطرح مي شود ولي حتي در مرتبط ترين سکانس ها نيز حرف و سخنراني و بيانيه اي نمي بينيم. فکر مي کنم تا همين جا توانسته باشم منظورم را برسانم و بگويم چرا "در شهر..." فيلم خوبي است،چون ما ياد گرفته ايم که فيلم خوب با ايده خوب متفاوت است و هر ايده خوبي اگر بخواهد بر تماشاگر تاثير بگذارد بايد تبديل به يک فيلم خوب شود و خيال مي کنم "خطيبي" و فيلمش توانسته اند اين کار را بکنند.براي فهم بهتر اين مطلب مي توانيم "درشهر..." را مقايسه کنيم با "قاعده بازي" احمدرضا معتمدي. مجله "فيلم" مصاحبه اي با "معتمدي" کرده که درآن کارگردان کمدي ساز ما مدام نظريه پردازي مي کند و حرف هاي فلسفي مي زند و گلمکاني هم مرتب مي گويد آقاي معتمدي! ما داريم راجع به "قاعده بازي" گفتگو مي کنيم و اين حرف هايي که شما مي گوييد در فيلم نيست! بزرگترين امتياز "درشهر..." آن است که هيچ جاي فيلم،کارگردان را نمي بينيم که چهارپايه اي گذاشته باشد و مشغول سخنراني باشد ،حتي "خطيبي" هرجا خواسته حرف هاي جدي بزند با يک ترفند و نقشه اي تيزي ماجرا را گرفته است. جايي از فيلم "اصغر" (محمدرضا شريفي نيا) و "جواد" دارند درمورد پولداري ثروتمندان و فقر فقرا چرت وپرت مي گويند ( تازه چرت و پرت مي گويند و نظرات باوئر و مارکس و انگلس را بازگو نمي کنند) ولي کارگردان به جاي اينکه تصاوير بسته اين دو نفر را نشان دهد زوم مي کند روي چهره مسخره سگ "مريم" (افسانه بايگان) که چشم هايش را درشت کرده و دارد به دقت وراجيهاي اين دو را گوش مي کند و غرولند مي کند. اين همان فضايي است که در فيلمهاي "برادران کوئن" (مثلا اي برادر کجايي؟) يا در مقياسي کوچکتر در دو فيلم خوب "ژان پير ژونه" ( اميلي و يکشنبه طولاني نامزدي ) به چشم مي خورد، يعني فضايي گروتسک و سرشار از بازيگوشي هاي تصويري و صوتي (زنگ هاي موبايل و ساوند تراک هايي که در ماشين "جواد" ، خانه "مريم" و رستوران ايتاليايي پخش مي شود از جمله اين بازي هاي صوتي هستند) و حالا با ديدن "در شهر..." مي توان چنين فضايي را تجربه کرد. حالا برويم سر اين بحث که چرا فيلم هايي چون "در شهر..."اينقدر کم ساخته مي شوند و مهمتر اين که چرا نمي فروشند؟ چرا "رضا خطيبي" را کسي نمي شناسد؟ چرا فيلم بدي مثل "کلاغ پر" بايد پرفروش شود؟ چرا تهيه کننده هاي متمول و پرنفوذي مثل پويا فيلم به جاي اينکه آدم خوش چهره اي مثل گلزار را به نمايش بگذارند و سودهاي کلان ببرند سعي نمي کنند فيلم بسازند؟ اين ها مسائلي است که مي شود به آنها فکرکرد و در موردشان نظر داد. شايد چيزي را نتوانيم عوض کنيم ولي وقتي بفهميم چقدر باهم نظرات مشترک داريم کلي دلگرم مي شويم واين اصلا چيز کمي نيست . موخره : فکر کنم "سراب" جايي در آذربايجان باشد و خيلي خوشحال شدم وقتي ديدم فيلمسازي که معتقد است در شهر خبري نيست در عنوان بندي با فونت درشت نوشته است " کارگردان : سيد رضا خطيبي سرابي " منبع : سينماي ما - امير جلالي




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 531]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن