واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: علي خودسياني با اعتقاد براينكه سريالهاي ماه رمضان امسال به مراتب ضعيفتر از سريالهاي سال قبل هستند، سپس به بيان اين جمله پرداخت كه «هرسال دريغ از پارسال». اين فيلمنامهنويس و منتقد در گفتوگو با ايسنا، در پاسخ به پرسشي دربارهي وضعيت كيفي سريالهاي ماه رمضان امسال خاطرنشان كرد: يكي از ايراداتي كه تمامي سريالهاي ماه رمضان امسال به آن دچار هستند، اين است كه داستان رو به جلو حركت نميكند. *** سازنده برنامهي «دست به نقد» سيما در نقد سريال «روز حسرت» مشكل جلو نرفتن داستان را گريبانگير اين سريال هم دانست و خاطرنشان كرد: به تصويركشيدن صحنههاي دوزخ و بهشت دراين سريال مصداق عبارت «به صحراي كربلازدن» است. به تصويركشيدن چنين صحنههايي تنها به فضاسازي نياز دارد و صرفا تايم را پر ميكند بيآن كه به سمت نقطهي خاصي حركت كند و جلو برود. خودسياني شخصيتهاي مثبت سريال «روز حسرت» خصوصا «نرجس» را دچار ضعف اساسي دانست و افزود: انگيزههاي شخصيتهاي مثبت دراين سريال مشخص نيست. ضمن اينكه چرا به جاي نرجس از اسم نرگس استفاده نشده است. اين اسم از ابتدا دربارهي اين شخصيت به تماشاگر پيش داوري ميدهد و من نويسنده فراموش كردهام كه اصل «نرجس» هم «نرگس» بوده و از آن جا كه عربها حرف «گاف» ندارند اين اسم به «نرجس» تغيير كرده است. اين نويسنده درعين حال با اعتقاد بر اينكه «روز حسرت» از سه سريال ديگر بهتر جمع شده است، دراين باره گفت: بيش از همه كارگرداني سيروس مقدم سريال «روز حسرت» را نجات داده است؛ ضمن اينكه موضوع سريال هم عامهپسند است. وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه سريال «روز حسرت» بعد از پايان قسمت آخر هم همچنان بتواند ميزان رضايتمندي مخاطبانش را حفظ كند. *** علي خودسياني در نقدي دربارهي سريال «مثل هيچكس» عبدالحسن برزيده، اظهار كرد: موضوع اين سريال يكي از موضوعات موردنياز جامعه است و در اين بلبشو كه كسي به ديگري رحم نميكند و برادر زيرآب برادرش را ميزند، پرداختن به چنين موضوعاتي ضروري به نظر ميرسد. وي با اعتقاد براينكه علياكبر محلوجيان از پس نگارش ديالوگهاي «مثل هيچكس» به خوبي برآمده است باز هم مشكل جلو نرفتن داستان را عمده اشكال سريال برزيده دانست. وي دراين باره گفت: از ابتدا تا انتهاي قسمت چهاردهم اين سريال را بهصورت خلاصه در حد شش جمله هم نميتوان گفت. خودسياني در ادامه با بيان اين كه شخصيتهاي مثبت سريال «مثل هيچكس» به حدي ساده هستند كه شخصيتهاي منفي غلوشده به نظر ميرسد. گفت: از ابتداي اين سريال شخصيتي بهنام «كاظم» درحال برهم زدن روابط است اما دراين ميان هيچكس نيست كه بالاخره دست اورا رو كند. علت اين مساله هم روشن است. روشدن دست شخصيتهاي منفي به چالش و درگيري منجر ميشود و كار را براي نويسنده سخت ميكند. بنابراين نويسنده قصد دارد، همانند اين مثل اصفهانيها كه ميگويند «تو آن ور جوب بايست، من اينور جوب، پيراهنم تازه است!»، چالش شخصيتها را به تصوير بكشد. اين نويسندهي سينما و تلويزيون در ادامه خاطرنشان كرد: بازيها و كارگرداني در سريال «مثل هيچكس» در حد قابل قبول است. بازيگري مثل جواد عزتي كه تا بهحال در سريالهاي طنز او را ميديديم دراين سريال خيلي خوب متفاوت از آب درآمده است و با اينكه همچنان ويژگي بذلهگويي خود را دارد اما لودهگر نشده است. *** علي خودسياني در نقد سريال «بزنگاه» با بيان اين جمله كه «اي كاش رضا عطاران اين سريال را نميساخت»، ادامه داد: دراين سريال رضا عطاران يا مسيرش را بد انتخاب كرده است و يا بد جلو ميرود. وي با اشاره به تهيهي سريال «بزنگاه» توسط ايرج محمدي و مهران مهام، اظهار كرد: وقتي اين دو تهيهكننده پشتكار هستند، اين فكر به ذهن متبادر نميشود كه پول ندادهاند و يا تهيهكننده اختيارش را دست كارگردان داده است. علي خودسياني تصريح كرد: «بزنگاه» سريال بسيار بدي است كه بهلحاظ ساختار، داستان، پردازش ديالوگها و شخصيتها مشكل دارد. دراين سريال هم داستان روبه جلو حركت نميكند و صحنههاي مضحك و مسخرهي آن آدمي كه كمي به خانوادهاش عرق داشته باشد را ناراحت ميكند. وي سپس به طرح اين پرسش پرداخت كه چه كسي گفته است ماه رمضان به معناي لودهبازي است؟ و افزود: كار طنز خنداندن تماشاگر است، اما اين كار به چه قيمتي بايد صورت گيرد؟! به نظر ميرسد در سريال عطاران كفگير به ته ديگ خورده است و هركاري براي خنداندن تماشاگر انجام ميدهند. وي ادامه داد: دراين سريال برخي شخصيتها زائد هستند. علي صادقي بازيگر بسيار بااستعدادي است، اما نقش شاگرد نانوا يكي از شخصيتهاي زائد محسوب ميشود. اين منتقد ادامه داد: در كمدي ما حق نداريم به زشتي آدمها بخنديم اما دراين سريال فضا را بهگونهاي ميچينيم كه تماشاگر به زشتي يكي از شخصيتها (خواهرزادهي نادر) بخندد. علي خوسياني گفت: به نظر ميرسد رضا عطاران بدون فيلمنامه بهسراغ اينكار رفته است و در تيتراژ نبايد از نويسنده نام برده شود اما متاسفانه ميبينيم كه نام دو نفر مقابل عنوان فيلمنامهنويس نوشته شده است! *** علي خوسياني كه اخيرا تهيهي سريال «خواستگاران» به كارگرداني گلاب آدينه را برعهده داشت، دربارهي سريال «مامور بدرقه» گفت: اين سريال مجموعهاي از آيتمهاي كوتاه و بيربط است كه سعي شده در ارتباط با هم قرار گيرند. براين اساس اگر بسياري از سازندگان سريالهاي ماه رمضان امسال نسبت به گذشته عقبگرد داشتهاند اسماعيل عفيفه با تهيهكنندگي اين سريال روندي عجيب و نزولي را طي كرده است. وي ادامه داد: خشايار الوند طرح «مامور بدرقه» را براي يك تلهفيلم و سريالي 5 – 6 قسمتي ارائه داده است و وقتي قرار است اين طرح در قالب سريالي 25 قسمتي ساخته شود، بايد به آن داستان اضافه شود و نه آيتم؛ وي از مامور بدرقه به عنوان مجموعهاي از آيتمها و سكانسهاي تكراري ياد كرد كه با مجموعهاي از ديالوگهاي تكراري، قصهاي تكراري را تعريف ميكند. وي براي بازيگراني چون سيروس گرجستاني و بهاره رهنما و محسن طنابنده كه بازي دراين سريال را پذيرفتهاند اظهار تاسف كرد و درعين حال گفت: خوشحالم كه آقاي طنابنده نقشي متفاوت را بازي كرده است. چرا كه افرادي كه براي نخستينبار مقابل دوربين تلويزيون ميروند سعي دارند با حركات اغراقشده جلب توجه كنند اما محسن طنابنده به دور از حركات زائد، نقش خود را روان بازي ميكند. وي با اعتقاد براينكه ايفاي نقش دختران جوان براي بهاره رهنما كمي دير شده است سپس تصريح كرد كه نميدانم چرا بازيگران ما وقتي نقشي به آنان پيشنهاد ميشود نميپرسند كه چرا براي اين نقش انتخاب شدهاند. علي خودسياني در پايان گفت: «مامور بدرقه» يك رده پايينتر از كار رضا عطاران است چرا كه تهيهكنندهاي بهنام اسماعيل عفيفه پشت اينكار است كه رمضان گذشته تجربهي سريال «ميوه ممنوعه» را داشته است. او تجربه كرد كه وقتي سريالش را به نويسندهاي حرفهيي بسپارد چه اتفاقي برايش ميافتد. اما باز هم متاسفانه به سمت تهيهي سريال «مامور بدرقه» رفت!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]