واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: در دفتر توسعه فناوري معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري؛ خبرگزاري فارس: نشست كارشناسي اين هفته دفتر توسعه فناوري معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري با عنوان ويژوال افكت و با حضور اميررضا معتمدي برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ابتداي اين جلسه معتمدي با اشاره به اينكه جلوه هاي بصري از حدود 14 سال پيش به صورت كم رنگ و مقطعي در ايران آغاز گرديده است ، تاكيد كرد: متاسفانه اين امر به شكل خيلي پراكنده و حاشيه اي وارد سينما شده و هر فردي با ابتكار عمل خويش به جلوه هاي بصري دست اندازي كرده است. وي ادامه داد: زماني كه انيميشن به صورت ابتدايي بر روي سفالها و كاغذها و پاپيروسها ابداع شد، انسان ياد گرفت كه مي تواند مفاهيم را با تصاوير منتقل كند و اين مفاهيم يعني ابزار تصوير از كلام قوي تر است. فيلم در حقيقت همان فكر مصور است كه با تصوير كه در حقيقت نقش كلام را بازي مي كند سخن مي گويد و جلوه هاي بصري هم فرآيندي است كه به تصوير امكان آزاد بودن همچون انديشه را مي دهد. انديشه ما خيلي آزاد است و هر چيزي را مي توانيم تصوير كنيم ولي همه آنها را نميتوان به كلام تبديل كرد. در فضاي سينما جلوههاي بصري اين امكان را به كارگردان و فيلمساز ميدهد كه فراتر از كلام برود و از كلمات دور شود و تصاويري را نشان دهد كه مفاهيم، ذهن خالق آن فيلم بوده است و با وجود اين امكان (ويژوال افكت) ديگر فيلمنامه نويسان براي خلاقيتهاي ذهني خود محدوديت قائل نمي شوند و آنچه در ذهن آنها خلق مي شود را مي توانند بر روي كاغذ بياورند و سپس آنها را به تصوير تبديل نمود. معتمدي جلوه هاي ويژه را از صنوف قديمي و داخلي سينما دانست و اضافه نمود: جلوههاي ويژه با جلوههاي بصري تفاوتهاي زيادي دارد. اين صنعت بمانند اصل سينما، يك صنعت وارداتي است در نتيجه اصطلاحي كه براي آن وجود دارد ويژوال افكت است. در نتيجه ويژوال افكت به جلوه هاي بصري يا تصويري ترجمه مي شود. وي در تفاوت عمده اين صنعت با جلوه هاي بصري اينگونه شرح داد: اصولا جلوه هاي ويژه يك حرفه توليدي يعني پروداكشن است، فيلمساز در زمان توليد يك فيلم از آن بهره مي برد در صورتي كه جلوه هاي بصري يك فرآيند پستپروداكشن يا پستوليد است .جلوه هاي بصري تركيب غير قابل تفكيك از علم و هنر است، علم اين كه ما بفهميم انسان چطور محيط پيرامون و اتفاقاتش را از طريق محركهاي صوتي و تصويري درك مي كند و مي شناسد، و هنري كه به انسان اين قابليت را مي دهد تا تاثير آن محركها را بر ذهن شبيه سازي كند. وي همچنين افزود: جلوه هاي بصري و تصويري ارتباط مستقيمي با فناوري دارد و تاريخچه آن از زماني كه كامپيوتر وارد سينما شد شروع گرديد، يعني در زمانهاي گذشته اتفاقات درون فيلم ها در لابراتوار و بر روي نگاتيو و با روشهاي دستي انجام ميگرفته، زماني كه كامپيوتر وارد زندگي افراد شد و همه با آن آشنا شدند، فيلم سازان هم به آن روي آوردند و توسط اين ابزار توانستند كارهايي را انجام دهند كه قبل از آن امكان پذير نبود و صنعتي به نام ويژوال افكت به وجود آمد. ويژوال افكت شاخهاي از صنعت موشن گرافيك است، موشن گرافيك يعني زماني كه ما تصاوير متحرك ميسازيم و از لحاظ تعريفي هر وقت شما چند تصوير را پشت هم به شكلي قرار دهيد كه حركت ايجاد كند به آن موشن گرافيك يا انيميشن گفته ميشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 523]