تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826059302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با افسانه پاكرو بازيگر : بدون پارتي وارد سينما شدم


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: گفتگو با افسانه پاكرو بازيگر جوان سينما و تلويزيون بدون پارتي وارد سينما شدم توليدات سينماي ايران براي مقطع سني نوجوانان ناچيز است.بنابراين بازيگران جواني كه توانايي ايفاي اين نقش‌ها را داشته باشند ، در اين سينما شانس زيادي براي مطرح شدن و درخشيدن ندارند.در همان معدود فيلم‌ها نيز كارگردان‌ها سراغ بازيگراني مي‌روند كه قبلا امتحانشان را پس داده باشند.اين گونه است كه شانس ورود بازيگران جوان كمتر و كمتر مي‌شود. پوران درخشنده يكي از كارگردان‌هايي است كه بر خلاف اين جريان متعارف، حركت مي‌كند. او در كارنامه‌اش فيلم‌هاي زيادي را براي مقطع سني نوجوان به ثبت رسانده است. پرنده كوچك خوشبختي،‌ عبور از غبار،‌ شمعي در باد، زمان از دست رفته و روياي خيس از جمله فيلم‌هايي هستند كه درخشنده با نگاه به مشكلات اين قشر سني جلوي دوربين برده است. محمدرضا غفاري، بازيگر سريال آشپزباشي اولين بازي جدي‌اش را در فيلم روياي خيس‌ ارائه كرد. افسانه پاكرو يكي ديگر از بازيگران فيلم روياي خيس بود كه درخشنده ايفاي محوري‌ترين نقش را به او سپرده بود. پاكرو پس از اين در فيلم‌هاي ديگري چون محاكمه، شير و عسل و زندگي شيرين جلوي دوربين رفت. محكومين بهشت، پيدا و پنهان و رسم عاشقي از ديگر فيلم‌هايي هستند كه اين بازيگر جوان، بازيگري در آنها را تجربه كرده است. او متولد ?? ارديبهشت ???? تهران و دانش‌آموخته رشته گرافيك است. پاكرو در گفتگو با «نسل سوم» خودش را در ابتداي راه بازيگري مي‌داند و با اميدواري درباره آينده حرفه‌اي‌اش صحبت مي‌كند. او هم‌اكنون مشغول بازي در سريال مناسبتي ماه رمضان، يعني «در مسير زاينده رود» به كارگرداني حسن فتحي است. از انتخاب شدنت در فيلم روياي خيس تعريف كن.اين فيلم اولين كار جدي ات در سينما بود؟ تقريبا بله، اما پيش از آن فيلم سينمايي «محكومين بهشت» و سريال «رسم عاشقي» را بازي كرده بودم. در آن زمان براي نقش نازنين حدود 5 بازيگر حرفه‌اي براي فيلم روياي خيس نامزد بودند؛ ولي بعد از انجام تست‌هاي بازيگري من انتخاب شدم. از فيلم‌هاي ايشان «پرنده كوچك خوشبختي» را ديده بودم و خيلي دوستش داشتم. پوران درخشنده در توضيح نقش به من گفت يك دختر نوجوان است كه با پسري آشنا مي‌شود و برايش اتفاقاتي مي‌افتد كه بسيار آموزنده است. ورودت به دنياي بازيگري چطور اتفاق افتاد؟ من كلاس‌هاي بازيگري آقاي سمندريان را مي‌رفتم و همزمان در دانشگاه سوره در رشته نقاشي درس مي‌خواندم. نزديك دانشگاهمان دفتر فيلمسازي بود كه تست بازيگري مي‌گرفت. براي تست رفتم، كارگردان گفت سن شما براي اين فيلم خيلي كم است، البته يك كاري بود كه هيچ‌وقت هم ساخته نشد. اما فيلمبردار فيلم سينمايي «محكومين بهشت» مرا از طريق اين دفتر براي فيلم خودشان انتخاب كرد. كار پوران درخشنده هم همين طوري بود. يك جاي ديگر تست دادم كه دستيار پوران درخشنده مرا ديده بود و براي روياي خيس با من تماس گرفت. ولي در كل بايد بگويم كه من در اين سينما بدون پشتوانه و بسختي وارد شدم. حضور كارگرداني چون «پوران درخشنده‌» چقدر برايت اهميت داشت؟ در ابتداي ورودم به سينما، اين كه با چه كارگرداني كار كنم، مهم بود. او فيلم‌هاي زيادي درباره نوجوان‌ها ساخته‌ و دغدغه‌هاي اين گروه سني را بخوبي مي‌داند. پوران درخشنده كارگردان قابل اعتمادي است. فكر مي‌كني پيام فيلم روياي خيس چه بود؟ اين بود كه دوستي‌هاي دوران نوجواني از روي احساس است و هيچ منطقي ندارد.بيشتر آدم‌ها در نوجواني برايشان اتفاقات ناخوشايندي پيش آمده است كه اگر بزرگ‌تر بودند، هيچ‌گاه دچار اين مشكلات و تصميمات نادرست نمي‌شدند. به نظر تو چرا اسم روياي خيس را برايش انتخاب كرده‌اند؟ چون مي‌تواند معناهاي زيادي داشته باشد.شايد يعني آينده‌اي نامعلوم. خودت هم گرفتار مشكلات شخصيت روياي خيس‌ بودي؟ من احساساتي هستم، اما سعي مي‌كنم منطقم بر احساسم حاكم باشد. اگر به جاي نازنين بودم فرار نمي‌كردم. جالب است كه تا حالا 5 بار نقش يك دختر فراري را بازي كرده‌ام. در فيلم محاكمه ايرج قادري با پسري كه دوست داشتم فرارمي‌كنم. در فيلم «پيدا و پنهان» حميد لبخنده، با نامزدم فرار مي‌كنم. در فيلم سينمايي محكومين بهشت به خاطر اجازه نداشتن براي درس خواندن فرار كردم. در تمام اين فيلم‌ها نقش دخترهاي نوجواني را داشتم كه فقط از روي احساسات عمل مي‌كردند. يادت مي‌آيد اولين بار كه جلوي دوربين رفتي چه حسي داشتي؟ فيلم محكومين بهشت بود. اتفاقا سخت‌ترين سكانسش هم بود. من نقش يك دختر قاليباف را بازي مي‌كردم. پدرش مي‌آمد مدرسه و جلوي چشم بچه‌ها او را از مدرسه مي‌برد، چرا كه پدرش نمي‌خواست اين دختر درس بخواند. در راه دخترش را روي زمين مي‌كشيد. اين فيلم با اين صحنه كليد خورد. وقتي رفتم جلوي دوربين هيچ استرسي نداشتم شايد حالا هنگام انتخاب نقش‌هايم نگران باشم ولي آن زمان واقعا هيچ ترسي نداشتم. روز اول كليد خوردن سريال رسم عاشقي آقاي ضرغامي براي بازديد آمد و همه رسانه‌ها هم براي تهيه گزارش آمده بودند. من نقش يك دختر شهرستاني را بازي مي‌كردم و تنها بازيگري بودم كه روز اول بازي داشتم، ولي آن روز هم ترسي نداشتم. از آقاي ضرغامي خاطره خوبي دارم. سن من كم بود و تازه وارد بازيگري شده بودم. خوشامد گويي ايشان با رويي گشاده، به من دلگرمي داد. رشته‌هايي كه در آن تحصيل كرده‌اي، خيلي متنوع بوده‌اند، چرا؟ من چند بار تغيير رشته داده‌ام. در هنرستان رشته گرافيك و در دانشگاه نقاشي خواندم. بعد از آن‌كه رشته نقاشي را به پايان رساندم يك‌بار ديگر در پيش دانشگاهي در رشته تجربي شركت كردم و سال بعد در كنكور پزشكي قبول شدم، اما نرفتم. آن موقع سر فيلم محاكمه ايرج قادري بودم كه خبر قبولي‌ام آمد. براي اين‌كه پزشكي قبول بشوم خيلي زحمت كشيدم. وقتي خبر قبولي‌ام را شنيدم هم خوشحال شدم هم ناراحت. واقعا بايد انتخاب مي‌كردم. اگر الان آن زمان تكرار بشود، سينما و پزشكي را با هم انتخاب مي‌كنم. همچنين در انجمن سينماي جوان، دوره‌هاي كارگرداني را گذرانده‌ام. ‌انگيزه‌ات خيلي قوي بود كه تصميم گرفتي رشته پزشكي را فراموش كني؟ بله. من تازه وارد سينما شده بودم. خيلي سخت وارد شده بودم و در آن زمان نمي‌خواستم براحتي از دستش بدهم. ‌پدر و مادرت با اين تصميمت مخالفت نكردند؟ آن موقع تصميم داشتم در سينما بمانم. پدر و مادرم مي‌دانستند كه من تصميم درستي خواهم گرفت و به همين دليل مخالفت نكردند. بعضي وقت‌ها فيلم‌هايي را انتخاب كرده‌اي كه مورد تاييد منتقدان نبوده‌ است. مثل فيلم‌هاي زندگي شيرين يا شير و عسل. تو كه مي‌تواني در فيلم خوبي چون روياي خيس‌بازي كني، چرا سراغ اين جور فيلم‌هاي به اصطلاح پيش پا افتاده مي‌روي؟ متاسفانه فيلم روياي خيس در بخش رقابتي جشنواره فجر شركت نكرد. من شنيدم يكي از داوران گفته بود اگر اين فيلم در جشنواره حضور داشت، افسانه پاكرو را نامزد مي‌كرديم. اگر فيلم به جشنواره مي‌رفت، خيلي ديده مي‌شد. به هر حال روياي خيس اكران خوبي داشت. من به فيلم‌هايم فقط به‌عنوان يك تجربه نگاه مي‌كنم. مدتي به خاطر همين چيزها سر كار نرفتم. انتظارم بسيار بالا بود و پيشنهادهايي كه مي‌شد در حد انتظارم نبود. متاسفانه سينماي ما طوري شده كه تو فقط بايد جلوي چشم باشي. مهم نيست كه چه كاري داري انجام مي‌دهي؛ مهم اين است كه فقط باشي. البته من خيلي از كارها را رد كردم، چون تا زماني كه چهره‌ام اجازه بازي در نقش دختران نوجوان را به من بدهد، به هيچ عنوان نقش زن‌هاي ازدواج كرده و بچه دار و سن بالا را نمي‌پذيرم. چون سن چيزي نيست كه به عقب برگردد. نمي‌خواهم به «شير و عسل» توهين بشود. چون به هر حال اين فيلم هم مخاطبان خاص خودش را دارد. البته در مورد اين فيلم بايد بگويم كه شخصا وقتي فيلم را درسينما ديدم كمي با آنچه فكر مي‌كردم متفاوت بود. به نظرم شايد عشق پر رنگ‌تري بين دو شخصيت داستان بايد مي‌بود تا قصه جذاب‌تري اتفاق مي‌افتاد؛ چيزي كه بعد از ديدن فيلم احساس نكردم. به هر حال با توجه به مساله گيشه، خودم را توجيه كردم كه در اين فيلم بازي كنم و حالا به عنوان يك تجربه در كارنامه خود به آن نگاه مي‌كنم. فيلم ايده‌آل از نظر تو چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟ من فيلم ايده‌آلم را خواهم ساخت، آن وقت مي‌بينيد چه جور فيلمي است. نمي‌توانم چيز بيشتري در اين‌باره بگويم، ولي واقعا تاكنون فيلمي كه بسيار دوست داشته باشم در آن بازي كنم، برايم پيش نيامده است. در حال حاضر دليل اصلي علاقه‌ام به كارگرداني اين است كه مي‌بينم نقش‌هايي را كه دوست دارم بازي كنم، ساخته نمي‌شود. متاسفانه در طول يك سال بيشتر از چند فيلم خوب ساخته نمي‌شود. همه اينها به من انگيزه مي‌دهد كه فيلمنامه بنويسم و آنها را جلوي دوربين ببرم. به كارگرداني بيشتر علاقه داري يا بازيگري؟ اولش علاقه‌ام به بازيگري بود. همزمان با فيلم، روياي خيس بود كه ديدم خيلي به كارگرداني علاقه دارم. من از بچگي با كارهاي‌‌ هنري مثل نقاشي و گرافيك و... سر و كار داشتم. بازيگري و كارگرداني قابل مقايسه نيستند. كارگرداني خيلي سخت‌تر است. يك بازيگر بايد به فكر نقش خود باشد، ولي كارگردان بايد به فكر همه چيز باشد. اصلا وظايف كارگرداني و بازيگري با هم قابل مقايسه نيست. يك بازيگر در قبال قاب دوربين، نور، و صدا و... وظيفه‌اي ندارد اينها وظايف كارگردان است كه با تدبير بالا و هوشمندي مي‌تواند يك اثر زيبا خلق كند. نمي‌خواهم به كسي توهين كنم. اما كارگرداناني هستند كه جاي درست دوربين را نمي‌دانند. اينها دستيار خوب مي‌گيرند تا برايشان دكوپاژ كند و اين اصلا درست نيست. منشي صحنه به من مي‌گويد تو راكوردت را خوب حفظ مي‌كني. چون در دوره‌هاي آموزشي كارگرداني و در فيلم‌هاي كوتاهي كه ساختم، اين چيزها را ياد گرفته‌ام. در مجموع كارگرداني را خيلي بيشتر از بازيگري دوست دارم. در كارگرداني همه چيز آن‌طور كه باب ميل توست، پيش مي‌رود. تجربه عملي كارگرداني هم داشته‌اي؟ فيلم كوتاه در ژانر كودك ساخته‌ام. در يكي از آنها خودم هم بازي كردم. البته اين فيلم‌ها را فعلا جايي نفرستادم. 2 تا فيلمنامه بلند هم نوشته‌ام. از سريال در «مسير زاينده رود» تعريف كن. پيش‌بيني مي‌شود اين سريال هم مثل ميوه ممنوعه در ماه رمضان بينندگان زيادي داشته باشد. در اين سريال نقش يك دختر فقير را بازي مي‌كنم. فكر مي‌كنم اين كار ديده بشود. بجز آقاي فتحي و نويسندگي آقاي نادري، حضور آقاي عفيفه هم براي من خيلي مهم بود، چون قبلا در سريال رسم عاشقي با ايشان كاملا آشنا شده بودم. با اين‌كه فقط چند قسمت از فيلمنامه نوشته شده بود، ولي من با اعتماد به آقاي عفيفه و آقاي فتحي بازي در اين كار را قبول كردم. حالا در زمان كار مي‌بينم كه آقاي فتحي از آن كارگرداناني است كه بازيگر با او راحت‌تر كار مي‌كند. بين 2 رسانه تلويزيون و سينما كدام را بيشتر ترجيح مي‌دهي؟ من سينما را ترجيح مي‌دهم. فكر مي‌كني اوج موفقيت در بازيگري چه نقطه‌اي باشد؟ الان اصلا به اين چيزها فكر نمي‌كنم و فقط كارگرداني خيلي برايم مهم است. بازيگري يك سني دارد؛ اما كارگرداني محدوديتي ندارد. بازيگر مي‌تواند در سن بالا كار كند اما احتمالش كم است. به هر حال چهره آدم عوض مي‌شود. متاسفانه احتمال انزواي بازيگر بعد از پا به سن گذاشتن خيلي زياد است. خيلي‌ها وقتي با تو برخورد مي‌كنند، سوالشان اين است كه چطور مي‌شود بازيگر شد. به اين سوال چه جوابي مي‌دهي؟ بازيگري شغلي است كه همه دوست دارند آن را تجربه كنند. اما واقعيتش را بخواهيد بازيگري آش دهان‌سوزي نيست. بازيگري، تو را خيلي محدود مي‌كند. شايد زندگي‌ات را به هم بريزد. تو نمي‌تواني زندگي عادي‌ خود را داشته باشي. من خيلي از كارها را دوست دارم انجام بدهم. اما به خاطر بازيگري وقت نمي‌كنم و وقتي پير شوم ممكن است حسرت بخورم كه چرا رشته پزشكي را ادامه ندادم. تعريف تو از ستاره سينما چيست؟ بحث ستاره‌ها الان خيلي داغ است. به نظر من در ايران ستاره نداريم. ستاره كسي است كه همه مردم دنيا او را بشناسد. ستاره واقعا بايد چهره و اخلاق داشته باشد. نمي‌شود يك نفر ستاره باشد و در خيابان هيچ‌كس را تحويل نگيرد يا اخلاق نداشته باشد، چون ما هميشه انتظار يك انسان بي‌عيب و نقص را از آدم‌هاي معروف داريم. براي خودم پيش آمده كه از طرفداري فلان بازيگر يا حتي كارگردان بعد از ديدن اخلاق و رفتاري كه انتظارش را از او نداشتم، منصرف شده‌ام. ورود به سينما چه تاثيري روي شخصيتت گذاشت؟ من از بچگي خيلي شيطون بودم. با ورودم به سينما شخصيت شاد و پر جنب و جوش من آرام‌تر شد. الان هر كس مرا مي‌بيند مي‌گويد تو چقدر آرام و مظلومي. نمي‌دانم شايد چون انرژي‌ام در سينما تخليه مي‌شود. در حال حاضر مشغول بازي در چه كارهايي هستي؟ همزمان در سريال «در مسير زاينده رود» حسن فتحي بازي مي‌كنم و فيلم سينمايي «چشم» به كارگرداني جميل رستمي. سينماي ايران دچار فقر ستاره است بارها اين جمله را شنيده‌ايم كه مي‌گويند .«سينماي ايران دچار فقر ستاره است.» يعني در سينماي ما فيلم‌هايي ساخته مي‌شوند كه دايره بازيگرانشان تنگ و محدود است و از چند نام تكراري فراتر نمي‌رود. بخشي از اين مشكل به تهيه‌كنندگان برمي گردد. تهيه‌كننده بخش خصوصي نمي‌تواند ريسك كند و بازيگر ناشناخته بياورد. نتيجه‌اش اين مي‌شود كه هنرجويان بازيگري بايد سال‌ها و سال‌ها پشت درهاي بسته بمانند يا اين كه در كارهايي حضور يابند كه اكران مناسبي ندارند و زود فراموش مي‌شوند. در اين ميان كارگردان‌هاي كمي هستند كه از آنها در فيلم‌هايشان استفاده مي‌كنند. رسول صدرعاملي يكي از اين كارگردان‌هاست. او در سه‌گانه‌اش يعني «دختري با كفش‌هاي كتاني»، «من ترانه پانزده سال دارم» و «ديشب باباتو ديدم آيدا» سراغ استعدادهاي جديد رفت. بيشتر بازيگران دختر نوجوان سه‌گانه‌ اين كارگردان، آينده درخشاني داشته‌اند. پگاه آهنگراني و ترانه عليدوستي تاكنون جوايز معتبري را در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي دريافت كرده‌اند. صدر عاملي، بازيگر نقش ترانه را از ميان هنرجويان كارگاه بازيگري امين تارخ انتخاب كرد. بعد‌ها ترانه عليدوستي انتخاب شدنش را خطرپذيري بزرگي از طرف كارگردان خواند و گفت‌: «اگر خودم كارگردان بودم، نمي‌توانستم به يك چهره ناشناخته اعتماد كنم.» صوفي كياني و خاطره اسدي ديگر بازيگران معرفي شده توسط صدرعاملي هستند كه پس از بازي در فيلم «ديشب باباتو ديدم آيدا» پيشنهادهاي خوبي داشتند. استعدادهاي جديد بايد به سينماي ايران معرفي شوند وگرنه در چرخه تكرار مي‌افتيم كه نتيجه‌اش اكران فيلم‌هاي يكنواخت و شبيه هم است. ستاره‌هاي حرفه‌اي حاضر نيستند هر نقشي را بازي كنند. چون ممكن است به شأن اجتماعي‌ آنها لطمه بخورد. اما بازيگران تازه كار هم انگيزه بيشتري دارند و هم هنگام پذيرفتن نقش انعطاف بيشتري از خودشان نشان مي‌دهند. احسان رحيم‌زاده




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 716]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن