تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853513104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خیلى دور خیلى نزدیك فیلمی در جست وجوى معنا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مرگ» و «سفر» و جست وجوى معنا خیلى دور خیلى نزدیك را فیلمسازى ساخته كه معتقد است خلق هیچ چیز در این دنیا بیهوده و بى هدف نمی باشدو این نكته را موقع ساخت فیلمش هم رعایت كرده است.

این نه نقد است، نه ریویو و نه حتى یك نگاه گذرا. یك جور پیش درآمد است براى نمایش فیلمى كه هم اکنون اکران شده است و كاش به دیدنش بروید؛ آن هم به دلایلى كه یكى یكى مى خواهم اینجا ردیف شان كنم. باشد كه مجاب شوید. نقد فیلم و صحبت درباره ریزه كارى هاى تماتیك و اجرایى اش باشد براى بعد.1-تماشاى خیلى دور خیلى نزدیك، به من و شما ثابت مى كند كه مى شود فیلم معناگراى خوب (حتى با تلقى مسئولان سینماى مملكت از چنین فیلمى) ساخت. مى دانم كه به نظرتان محال مى رسد. ولى ماجرا واقعاً این طورى است. به داستانش گوش كنید: یك پدر بى حوصله كه همه فكر و ذكرش پى كار و بار خودش است، بچه اش را فراموش كرده. اما یك دفعه متوجه مى شود كه پسر بیمار شده و دارد مى میرد. پس سفر مى كند تا فرزند بیمار را گیر بیاورد و قدر آخرین لحظات عمر را بداند. بار اولى كه این داستان را در مطبوعات خواندم، هنوز فیلم را ندیده بودم. یعنى كامل نشده بود كه ببینم. این شد كه تكلیفم را با فیلم روشن كردم. «مرگ» و «سفر» و «جست وجوى معنا»و این ها. تازه تولیدش هم این قدر طول كشیده است. داستانش هم كه توى كویر مى گذرد. پس خدا به خیر بگذراند... كه اتفاقاً به خیر گذشت.

2-آنهایى كه مى گویند بالا رفتن استانداردهاى فیلمسازى مملكت با ساخت برخى آثار اتفاق افتاده، باید بیایند و این یكى را ببینند. فیلمبردارى، صدابردارى، بازى، فیلمنامه، كارگردانى، طراحى صحنه و لباس و تدوین؛ كم پیش آمده كه سینماى ایران به چنین حدودى در تولید یك فیلم برسد. مى گویند كه میركریمى و گروهش پول داشته اند و اگر به بقیه فیلمسازهاى این مملكت هم از این پول ها بدهند، از این اتفاق ها زیاد مى افتد. ولى آخر سرمایه گذار همین خیلى دور خیلى نزدیك، امسال یك فیلم دیگر هم با هزینه بالا تهیه كرده. هر دو را ببینید و با هم مقایسه كنید. خضوعى ابیانه به عنوان فیلمساز، بخشى از اتمسفر فضا را به تصاویر فیلم اضافه مى كند و بهمن اردلان، مثل دو سه كار اخیرش (از نفس عمیق به بعد) چه قدر سكوت را مى داند و جذابیت صداى باز شدن قفل درهاى مرسدس بنز را. مرسدسى كه به یكى از اصلى ترین شخصیت هاى فیلم تبدیل شده. تدوین بهرام دهقانى هم كه به داستان وزن بخشیده. داستانى كه در نیمه اول (و حتى دوم اش) ظاهراً اتفاق چندانى نمى افتد. یك گروه و این قدر اعتماد به نفس...

3-خیلى دور خیلى نزدیك، همان قدر صمیمى و دوست داشتنى است كه حساب شده. تماشایش به حل كردن یك مسئله ریاضى و خوردن یك جعبه شكلات مى ماند. این راهنماى تماشاى فیلم است: از كنار هیچ عنصرى روى پرده، بى خیال و بى حساب و كتاب، رد نشوید. بعداً به یك دردى مى خورد. خیلى دور خیلى نزدیك را فیلمسازى ساخته كه معتقد است خلق هیچ چیز در این دنیا بیهوده و بى هدف نبوده، پس این نكته را موقع ساخت فیلمش هم رعایت كرده. هر دیالوگى، هر نگاهى، هر جاده اى، هر نورى، هر قطره اشكى. فیلم از مجموعه اى از این عناصر درهم تنیده تشكیل شده كه به شدت به هم نیاز دارند. همان قدر كه ما به هم نیاز داریم، یا به فیلم ها احتیاج داریم.4-با تماشاى فیلم میركریمى متوجه خواهید شد كه چه طور همه چیز به ساخته شدن یك فیلم خوب كمك مى كنند؛ از ابر و باد و ماه و خورشید تا حوادثى كه در زندگى عوامل تولید مى افتد. فیلمساز به همین درد مى خورد دیگر. این كه همه این چیزها را از دور و بر جمع كند و بریزد داخل توبره فیلم. مثل هر فیلم خوب دیگرى، خیلى دور خیلى نزدیك هم بخشى از وجود سازندگانش است، از زندگى آدم هایى كه قسمتى از عمرشان را در فیلم جا گذاشته اند. این كه مى گویند فیلمسازى مثل اداره كردن یك مهمانى بزرگ است، موقع تماشاى چنین فیلمى معلوم مى شود.

5-فیلمسازى كار پرزحمتى است. فیلم هاى خوب را كارگرهاى خوب مى سازند. باید صبور بود، دنبال لوكیشن گشت، نور خوب پیدا كرد و صورت هاى زیبا را. همین طور نشست و نوشت. نكته ها و نشانه ها و حرف ها و پیام ها را در یك مسیر داستانى ظاهراً صاف و صوف پنهان كرد. به همین سادگى كه نیست. باید به خود سینما اعتقاد داشته باشى و با تمام وجود در كار خودت غرق شوى. اگر مى خواهى فیلمى درباره كویر بسازى، اول باید عاشق دانه دانه خاكش بشوى. این چیزها را از تماشاى خیلى دور خیلى نزدیك متوجه مى شوید. این كه آدم هاى عجولى مثل من باید دور كار فیلمسازى را خط بكشند، درست به همین دلیل است.6-آنها كه فیلم را قبلاً در جشنواره دیده اند، حالا یك دلیل دیگر هم براى تماشایش دارند. صداى فیلم، دالبى شده. قول مشهور را فراموش كنید. دالبى بیشتر از توپ و ترقه و سر و صدا، به درد صحنه هاى پر از سكوت مى خورد. تمام این فیلم را هم كه سكوت پر كرده.7-بعد مدت ها سر و كله فیلمى پیدا شده كه لیاقت گریه كردن را دارد. اگر پ تماشاى شاهكارى مثل مهمان مامان رفتیم تا به وجد بیاییم و زندگى را با تمام شور و حالش حس كنیم، امسال فیلمى گیرمان آمده كه مى توانیم پایش بنشینیم و اشك بریزیم. بعد تازه مى فهمیم كه فاصله آن خندیدن و این اشك ریختن چه قدر كم است. خیلى دلم مى خواست همگى فیلم را دیده بودید تا در چنین شرایطى با هم درباره آن لحظه جادویى اش حرف بزنیم. ولى فعلاً بى خیال، این طورى مزه اش از دست مى رود.نویسنده: امیر قادرى





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن