تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814706959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خروج دارايي هاي ايران از بانك هاي اروپا تاييد شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خروج دارايي هاي ايران از بانك هاي اروپا تاييد شد
اقدام خبرگزاري دولتي ايران در انتشار خبر خروج هفتاد ميليارد دلار از دارايي هاي ايران از بانك هاي اروپايي مهم ترين سوالي بود كه روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت مطرح شد.

اعتماد: خبرگزاري ايرنا صبحگاه ديروز خبر كوتاهي را روي خروجي خود قرار داد مبني بر اينكه ايران هفتاد ميليارد دلار از دارايي هاي خود را از بانك هاي اروپايي خارج كرده است.

ظاهراً دولت براي مقابله با تحريم هاي احتمالي بانكي كه مي تواند منجر به مسدود شدن دارايي هاي ايران شود، دست به اقدام پيش دستانه زده و منابع ارزي اش را از بانك هاي اروپايي به بانك هاي داخلي و آسيايي منتقل كرده است.

انتشار اين خبر روي خبرگزاري ايرنا به همراه تهديدهاي اروپا و امريكا براي اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران و احتمال مسدود شدن دارايي هاي ايران بازتاب زيادي در رسانه هاي داخلي و خارجي داشت. از همين رو خبرنگاران روز گذشته در جلسه مطبوعاتي خود با اعضاي هيات دولت نظر مجتبي ثمره هاشمي مشاور ارشد رئيس جمهور را جويا شدند. ثمره هاشمي كه يكي از نزديكان احمدي نژاد محسوب مي شود، در پاسخ به سوالي درباره وضعيت منابع ارزي ايران از تغيير منابع دلاري به غير دلار را يكي از اقدامات ممتاز دولت برشمرد و گفت؛ اين كار از سوي دولت نهم در راستاي صيانت از منابع ارزي ايران انجام شد كه با توجه به آن 20 درصد از افت منابع جلوگيري شد. به گزارش فارس ثمره هاشمي افزود؛ كشورهايي كه اين كار را انجام نداده اند، پس از افت ارزش دلار دچار افت منابع شديد شدند كه ايران با اقدام بهنگام خود مانع از اين خسارات شد.

اظهارات «هاشمي» در پي خبر محرمانه خبرگزاري رسمي ايران در شرايطي منتشر شد كه هفته گذشته روزنامه گاردين به نقل از ديپلمات هاي غربي اعلام كرد محمود احمدي نژاد به بانك هاي بزرگ ايران دستور داده دارايي ها و سرمايه هاي خود را از بانك هاي اروپايي به بانك مركزي ايران منتقل كنند.

بنا به تحليل اين روزنامه انگليسي اين اقدام دولت با هدف جلوگيري از بلوكه شدن دارايي ها و ثروت هاي ايران از سوي بانك هاي اروپايي صورت خواهد گرفت. روزنامه انگليسي تلگراف نيز با مخابره اين خبر اعلام كرد عمليات انتقال دارايي هاي ايران به داخل اين كشور از طريق چند شركت انجام مي شود كه مقرشان در كشورهاي خليج فارس قرار دارد.

اگرچه اين خبر از سوي هيچ كدام از مقامات مسوول مورد تاييد قرار نگرفت اما تحليلگران معتقد بودند اين دستور پس از آن صادر شده است كه دولت آلمان بازرسي هايي را از بانك ملي شعبه هامبورگ به عمل آورده و به اين بانك دستور داده شده تا انجام تحقيقات لازم فعاليت هاي خود را متوقف كند. در همين راستا برخي منابع خبري اعلام كردند اتحاديه اروپا قرار است در مورد فعاليت بانك ملي در اروپا تصميم گيري كند. اين در حالي است كه برخي منابع غيررسمي به نقل از ديپلمات هاي غربي مدعي شده اند بانك هاي هلندي به عمليات انتقال دارايي هاي ايران به تهران از طريق دوبي كمك مي كنند. به هر حال در شرايطي كه ابهام درباره اقدامات تازه ايران برطرف نشده بود خبرگزاري ايرنا رسماً خروج دارايي هاي ايران را مورد تاييد قرار داد و به ابهامات موجود پايان داد.

البته جلسه اعضاي هيات دولت با خبرنگاران تحت تاثير وقايع ديگري نيز قرار گرفت از جمله اينكه عباس محتاج معاون امنيتي وزارت كشور يكي از اعضاي كابينه بود كه به محض پايين آمدن از پله هاي هيات دولت در حصار خبرنگاران قرار گرفت. او در حالي بين اصحاب رسانه قرار گرفت كه از هر سو با سوالاتي درباره شهادت دو نيروي نظامي توسط اشرار و درخواست هاي گروه ديگري روبه رو شد.

محتاج نسبت به شهادت دو تن از نظاميان ابراز بي اطلاعي كرد و گفت؛ اشرار تهديد كرده بودند كه اگر خواسته هايشان عملي نشود، اقداماتي را انجام مي دهند، ولي ما هنوز خبري مبني بر اينكه دو نفر از نيروهاي پاسگاه را كشته اند، دريافت نكرده ايم.

وي خاطرنشان كرد؛ اين گروه خواسته هاي خود را در بيانيه يي اعلام كرده بود كه از جمله اين خواسته ها آزادي مجرماني بود كه با حكم دادگاه زنداني شده اند. معاون امنيتي وزارت كشور درباره دليل تكرار چندين باره حادثه يي مانند پاسگاه سراوان كه از سوي خبرنگاران مطرح شد، گفت؛ من نمي دانم اين چندمين بار است كه شما مي گوييد ولي اين يك ضعف است.

حوادث اينچنيني حوادث تلخي است و اميدواريم اگر اين اتفاقات در گذشته رخ داده، در آينده تكرار نشود. به گزارش ايسنا محتاج همچنين بار ديگر در پاسخ به اين سوال كه درخواست گروه هايي كه به پاسگاه سراوان حمله كرده اند چيست، گفت؛ آنها درخواست هايشان را طي بيانيه يي اعلام كرده اند كه از جمله آن آزادي مجرماني است كه به حكم دادگاه زندان رفته اند و قطعاً ما نمي توانيم درخواست هاي غيرقانوني را اجابت كنيم. وي همچنين در مورد ترور قاضي سراوان گفت؛ در اين ارتباط تعدادي دستگير شده اند و ما در حال بررسي در اين مورد هستيم. معاون امنيتي وزارت كشور همچنين درباره اخباري مبني بر وابستگي دو گروه از نيروهاي اشرار كه گفته شده توسط نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي دستگير شده اند، گفت؛ اين گروه ها وابسته به جريان عبدالمالك ريگي بوده اند. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برادر عبدالمالك ريگي پس از تحويل از سوي نيروهاي پاكستاني به ايران در كجا است، گفت؛ اين فرد در اختيار دستگاه هاي امنيتي است تا بررسي هاي لازم در مورد وي صورت گيرد.محتاج درباره هزينه آزادي تبعه ژاپني گروگان گرفته شده براي جمهوري اسلامي ايران نيز گفت؛ اين امر براي ما هزينه يي نداشت و در واقع ما معامله يي نكرديم، بلكه توسط كار اطلاعاتي دوستان وزارت اطلاعات آزاد شد. وي تاكيد كرد؛ در حال حاضر امنيت در كشور نسبت به سال هاي قبل از جمله دو سال قبل بهتر شده ولي ما هنوز به نقطه مطلوب نهايي مان نرسيده ايم.

يارانه هيچ نشريه يي قطع نشده
صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد ديگر وزير كابينه بود كه پاسخ هاي كوتاهي به سوالات خبرنگاران داد.

وي با بيان اينكه در سال جاري يارانه هيچ نشريه يي قطع نشده است، گفت؛ مطبوعات از پرداخت يارانه ها به صورت ريالي رضايت دارند.صفارهرندي افزود؛ در سال گذشته به دليل برخوردهاي سطحي و استفاده ابزاري از تصاوير بانوان، يارانه 70 نشريه داخلي قطع شد.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت؛ يارانه يك كمك است و به نشريه يي كه استحقاق كمك داشته باشد، تعلق مي گيرد.صفارهرندي يكي از شرايط استحقاق تعلق يارانه به نشريات را انطباق عملكردشان براساس قواعد جاري كشور دانست.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت؛ نظام و دولت قصد ندارند يارانه مطبوعات را زياد كنند چرا كه بايد يارانه ها هدفمند شود و بخش خصوصي قدرتمندي شكل گيرد.

منبع خبر :
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن