تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804940561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ولايتي: *«ولايت فقيه»جهان اسلام را ازانفعال خارج كرد *مهمترين دليل عقلانيت يك انديشه عملي بودن آن است *بي‌محتوايي زندگي علمي‌ومعنوي نسل امروز را تهديد مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ولايتي: *«ولايت فقيه»جهان اسلام را ازانفعال خارج كرد *مهمترين دليل عقلانيت يك انديشه عملي بودن آن است *بي‌محتوايي زندگي علمي‌ومعنوي نسل امروز را تهديد مي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

اعضاي سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي در راستاي طرح ملي ديدار با ستاره‌ها با دكترعلي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل ديدار كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ولايتي در اين ديدار كه در بيمارستان مسيح دانشوري برگزار شد، در جلسه‌ي پرسش و پاسخي در ارتباط با روند زندگي خود و در رابطه با سوالي مبني بر اين‌كه چه اتفاقي افتاد و چه وجوه متمايزي در خانواده و عصر زندگي ولايتي وجود داشت كه باعث شد در عرصه‌ي انقلاب، ولايتي پرورش يابد؟ گفت: در اين‌كه بنده كار مهمي كرده باشم ترديد دارم، اما شرحي اجمالي و انتخابي از زندگي و تفكر خود ارايه مي‌دهم تا شايد مفيد باشد.

وي افزود: در خانواده‌اي بزرگ شدم كه مرحوم پدرم اهل مطالعه بود و كتاب‌هاي قديمي و مذهبي بسياري داشت كه از جمله مي‌توان به حيات‌القلوب به زبان فارسي، اسكندرنامه، هزار و يك شب، كليله و دمنه و غيره اشاره كرد.

بي‌محتوايي زندگي علمي، معنوي و روحي نسل امروز ما را تهديد مي‌كند

ولايتي در ادامه تصريح كرد: از ابتدا به تاريخ و ادبيات علاقه داشتم و شايد مبالغه نباشد كه بگويم قسمت‌هايي از گلستان را صد بار خوانده‌ام و شخصيت من در خانواده‌اي مذهبي و عرفاني شكل گرفت.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل تصريح كرد: خطراتي كه نسل امروز ما را تهديد مي‌كند بي‌محتوايي زندگي علمي و معنوي و روحي ماست. مي‌گويند كامپيوتر جانشين كتاب شده است. اما به ياد دارم كه استاد من دكتر قريب گفته بود به كساني كه درس نمي‌خوانند نمي‌توان معلومات را كپسول كرد و به آنها داد، بلكه خودشان بايد درس خوانده و زحمت بكشند.

وي با بيان اين كه قبل از تاسيس مدارس به سبك جديد، مكتب‌خانه‌ها وجود داشتند كه بچه‌هاي 7-6 ساله وارد آن مي‌شدند و با گلستان سعدي شروع به يادگيري مي‌كردند، معتقد است: در حال حاضر دانشگاهي‌هاي ما حتي نمي‌توانند از روي گلستان سعدي بخوانند؛ در حالي كه شاكله‌ي زبان فارسي، گلستان سعدي است.

اگر كسي مي‌خواهد كاري متفاوت از معمول انجام دهد، بايد از خود مايه بگذارد

وي هم‌چنين به بخشي از كارهاي امروز خود اشاره كرد و افزود: نتيجه اين است كه اگر كسي مي‌خواهد كاري انجام دهد و متفاوت از كارهاي معمول باشد بايد از خود مايه بگذارد. بدين معنا كه كسي با تن‌پروري به جايي نمي‌رسد و ما در تاريخ مسلمانان و ايران كسي در عرصه‌ي علم به بزرگي ابن سينا نداريم. حتي مي‌توان پا را فراتر گذاشت و گفت در تاريخ علم در كل دنيا به جامعيت ابن سينا وجود ندارد؛ چرا كه او در روز، كار اجرايي حكومتي انجام مي‌داد و شب تا سحر درس مي‌خواند. بنابراين هركسي كه مي‌خواهد در حوزه‌هايي به جايي برسد يكي از فاكتورهاي مهم آن پركاري است.

ولايتي هم‌چنين به زكرياي رازي و جمله‌ي معروف او در زماني كه پير شده بود و چشم او نمي‌ديد و دستش كار نمي‌كرد، مبني بر اين‌كه با چشم ديگران مي‌بينم و با دست ديگران مي‌نويسم، بيان كرد: موضوع پركاري و كار در نهايت به بحث سياسي و اعتقادي پايان مي‌يابد كه بدون اعتقادات امكان اين‌كه انسان‌ها راه درست را انتخاب كنند وجود ندارد و نياز است كه انسان بداند براي چه كار مي‌كند؛ چرا كه هركسي يك آرماني دارد كه بر اساس آن مي‌داند چه كاري را بايد انجام دهد و نكته‌ي مهم اين است كه انسان هيچ‌وقت خود را فارغ‌التحصيل نداند كه در اين زمينه مي‌توان به يكي از صحبت‌هاي امام (ره) مبني بر اين‌كه از من طلبه تا شما علماي اعلام بايد علم‌آموزي كنيم، اشاره كرد.

وي در ادامه در پاسخ به پرسش يكي ديگر از دانشجويان در رابطه با اين‌كه با توجه به كار تاريخي و بحث‌هاي انديشه‌اي شما برخي از سنتي‌ها و تجددگراها اعتقاد دارند كه 300 سال است چشمه‌ي انديشه در ايران خشكيده است، و هم‌چنين برخي ديگر از افراد معتقدند كه برخي از مفاهيم در حوزه‌ي رسانه با عدم امكان علمي مواجه است، نظر شما چيست؟ توضيح داد: اين‌كه مي‌گويند در 300 سال گذشته چشمه‌ي انديشه در ايران خشكيده است را قبول ندارم؛ چرا كه اگر تاريخ فرهنگ و علم 300 سال گذشته را بررسي كنيم كساني را پيدا خواهيم كرد كه انديشه‌ساز بودند و انديشه‌هايشان ماندگار شده است و در مجموعه كارهايي در حوزه‌ي فلسفه‌ي اسلامي، شيعي و كارهاي عرفاني و فلسفه‌بندي كردن در ظرف 200 تا 300 سال گذشته صورت گرفته است، كه نمونه‌ي آن منظومه سبزواري است و اين كتاب شرحي بر حكمت متعالي ملاصدرا بوده است و هم‌چنين از معاصرين مي‌توان به علامه طباطبايي اشاره كرد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار كرد: در مسايل علوم انساني آن‌چه از اين منطقه جوشيده و مبدأ تحول شده است موضوع ولايت فقيه بوده است و ولايت فقيهي كه امروز قله‌ي بيداري اسلامي است و امام (ره) باني آن بوده است بي‌سابقه نيست.

بحث ولايت فقيه جهان اسلام را از انفعال درآورد

وي ادامه داد: زماني كه بحث ولايت فقيه مطرح شد از نظر خيلي‌ها عملي جلوه نمي‌كرد و شايد برخي مي‌گفتند اين چه حكومتي است. اين حركت موجب شده است جهان اسلام از انفعال درآيد و غربي‌ها منفعل شوند و اين انديشه‌ي پويايي است كه از جنس انديشه‌ي غربي نيست و در تضاد با آن است و در رابطه با اين‌كه ببينيم چه‌قدر با عقل انطباق دارد بحث جدايي است.

آمريكا هرچه فشار آورد قرارداد امنيتي عراق تصويب نمي‌شود

وي به اقدام شيخ فضل‌الله نوري در رابطه با اصل تراز اول در متمم قانون اساسي كه پنج مجتهد تراز اول را براي انطباق دادن مصوبات مجلس با شرع مطرح كرد، اشاره كرد و گفت: امروز ديده مي‌شود كه در عراق، آمريكايي‌ها با پيشرفته‌ترين امكانات، اولين كاري كه انجام دادند انتخاب نايب‌السلطنه بود، اما فشار مردم عراق تحت تعليم سيد محمدباقر صدر كه از شاخه‌هاي فكري امام (ره) بودند باعث شد كه آقاي مالكي نخست وزير شود. بنابراين بايد بگويم آمريكا هرچه فشار آورد كه قرارداد امنيتي براي تصويب حضور آمريكايي‌ها در عراق امضا شود اين اتفاق نخواهد افتاد.

انديشه‌ي ولايت فقيه در لبنان اسراييل را شكست و آمريكا را به بن‌بست رسانده است

وي هم‌چنين افزود: مي‌بينيم كه انديشه‌ي ولايت فقيه در لبنان كاري كرده كه در لبنان قريب به يك قرن مبارزه‌ي عرب با اسراييل آن كار را عملي نكرده است و اسراييل شكست داده شده و آمريكا به بن‌بست رسانده شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان كرد: امروز تحت تاثير تفكر بازگشت به اسلام و تفكر اسلامي كه هسته‌ي محرك آن در عصر ما موضوع ولايت فقيه بوده است اقداماتي در فلسطين ديده مي‌شود كه باعث شده بگويم محال است غزه به اسراييل بازگردد، ولو اين‌كه آمريكايي‌ها لشكركشي كنند.

انديشه‌اي نو و جديد است كه كارآيي خود را در عمل نشان داده باشد

وي با طرح اين پرسش كه ما چه انديشه‌اي را نو مي‌گوييم؟ ادامه داد: انديشه‌اي نو و جديد است كه قبلا سابقه نداشته باشد، قابل قبول باشد و كارآيي خود را در عمل نشان داده باشد. بنابراين اين‌كه مي‌گويند در 300 سال گذشته چشمه‌ي انديشه در ايران خشكيده است درست نيست و ما از اين نمونه‌ها بسيار داريم.

مادامي كه مبناي فكري‌مان را از غرب مي‌گيريم، موفق نمي‌شويم

ولايتي اظهار كرد: مادامي كه مبناي فكري‌مان را از غرب مي‌گيريم و مي‌خواهيم آن را در كشور پياده كنيم موفق نمي‌شويم و بايد بگويم هيچ‌كس تا به حال از اين راه به موفقيت دست نيافته است و مثالي وجود ندارد كه كشور اسلامي غيرغربي با اجراي الگويي موفق شده باشد و كساني كه اين حرف را مي‌زنند بدون توجه به تجزيه و تحليل شرايط كنوني جهان اسلام در مقابل غرب چنين عقيده‌اي دارند.

وي به مقايسه‌ي مدارس و دانشگاه‌هاي زمان رضا شاه و دانشگاه‌هاي فعلي غربي پرداخت و توضيح داد: در زمان رضا شاه اگر كسي با حجاب و روسري وارد دانشگاه مي‌شد فضا براي او تنگ بود و امروز شاهديم كه زماني كه دانشجويان با حجاب وارد دانشگاه‌هاي غربي مي‌شوند آنها احساس خطر مي‌كنند و اين به معناي اين است كه موقعيت عوض شده است؛ چرا كه آن زمان ما منفعل بوديم اما امروز ابتكار عمل به دست ماست.

ولايتي افزود: بايد توجه شود انديشه‌اي نو و جديد است كه قبلا سابقه نداشته، قابل قبول باشد و عملي باشد و هم‌چنين مهم‌ترين دليل بر عقلانيت آن عملي بودن آن است.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل به اوضاع پاكستان اشاره كرد و افزود: در پاكستان حكومت دموكراتيكي با راي مردم روي كار آمده است كه باعث شده آمريكا روش خود را عوض كند و به جرأت مي‌توان گفت اگر راي‌گيري صورت گيرد بالاي 80 درصد مردم پاكستان مخالف آمريكا هستند.

تنها راه نجات حداقل جهان اسلام، فرمول امام خميني (ره) است

وي در اين زمينه افزود: تنها راه نجات حداقل جهان اسلام، فرمول امام خميني (ره) است؛ چرا كه قدم اول در نجات اين است كه مسلمانان اختيار خود را داشته باشند، تحت سلطه‌ي غرب نباشند و مستقل باشند.

ولايتي تصريح كرد: بهايي كه امروز مي‌دهيم بهاي استقلال است و مشكلات ما نشان مي‌دهد آن‌قدر كه استقلال براي ما مهم است وابستگي ما نيز براي آنها اهميت دارد. اما متاسفانه بعد از انقلاب كار اساسي در جهت بنيه‌سازي علوم انساني انجام نشده است.

وي افزود: امام خميني (ره) كه مدعي جامعه‌شناسي نبود، با شناختي كه از جامعه‌ي ايران داشت كاري كرد كه جواب داد و او مردم را به زور به خيابان نياورد و شاهد اين امر اين است كه بدرقه‌ي امام (ره) از استقبال ايشان باشكوه‌تر بود. بنابراين بايد كاري كرد كه اين موضوع كه در عمل پياده شده است به زبان روز تئوريزه شود.

اگر استعدادها را هدايت كنيم افراد به سمت علوم انساني گرايش پيدا مي‌كنند

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر بحث الگو گرفتن نسل امروز از ستاره‌هاي مطرح در عرصه‌ي انقلاب و تطبيق دادن شرايط امروز با شرايط آن دوره و مطرح بودن بحث خلاء تئوريك توضيح داد: اگر استعدادها را هدايت كنيم افراد به سمت علوم انساني گرايش پيدا مي‌كنند و اگر به علوم انساني اهميت دهيم باعث مي‌شود كه استعدادها به آن سمت حركت نمايند و با توجه به اين‌كه انگيزه‌ي اصلي تحصيلات جوانان امروز، تامين آتيه است، اين‌كه توقع داشته باشيم به خاطر علم و بالا بردن و ارتقاي فكري تحصيل كنند در دانشگاه‌ها كمتر اتفاق مي‌افتد. اما شايد بتوان گفت در حوزه هنوز اقداماتي در اين زمينه صورت مي‌گيرد.

بايد انديشه‌سازي، بومي‌سازي و توليد انديشه در كشور به طور سيستماتيك انجام شود

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: بايد كار انديشه‌سازي، بومي‌سازي و توليد انديشه در كشور به طور سيستماتيك انجام شود و آنهايي كه به امور اشراف دارند مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در مورد علوم انساني به مباني بپردازند.

ترسيم طرح چشم‌اندازبراي اين است كه با رفت و آمد دولت‌ها، سياست‌ها عوض نشود

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با اين‌كه 30 سال از انقلاب مي‌گذرد و سابقه‌ي مديريتي داريم و چه‌طور مي‌توان از تجربه اين 30 سال سابقه استفاده كرد و آن را به نسل امروز منتقل كرد؟ گفت: ترسيم طرح چشم‌انداز، تعيين سياست‌هاي كلي، برنامه‌ريزي 5 ساله، تنظيم بودجه و ساير قوانين براي اين است كه با رفت و آمد دولت‌ها سياست‌ها عوض نشود و تجربيات گذشتگان به ديگران منتقل شده و ديگران به آنها بيافزايند.

وي در پايان به سوال يكي ديگر از دانشجويان در رابطه با اين‌كه هيچ‌وقت نفهميديم خانواده و خانم‌هاي افراد مطرح در عرصه‌ي انقلاب كجا بودند در حالي كه اينها شبانه‌روز در حال فعاليت و مطالعه بودند، گفت: زماني كه سيل مي‌آيد كسي به فكر اين نيست كه خانه‌اش چه مي‌شود. اول سعي دارد خود را نجات دهد، بعد خانواده و بعد غيره. در حالي كه به ما گلوله نمي‌دادند، در زمان جنگ به عراقي‌ها موشك مي‌دادند. در آن شرايط من نمي‌توانستم به خانواده‌ي خود فكر كنم؛ چرا كه بايد كشوري وجود داشته باشد تا خانواده‌اي در آن آرام زندگي كند، و بايد بگويم كارهاي عجيب زيادي در اين كشور اتفاق افتاده تا اين كشور سر پا بماند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، در پايان اين ديدار تنديسي به نشانه‌ي پاسداشت شخصيت علمي ـ فرهنگي و سياسي علي‌اكبر ولايتي توسط بابايي، رييس سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي به وي تقديم شد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن