تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813045331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مذاكرات بغداد و واشنگتن به كندى پيش مى‌رودشرط‌هاى عراق براى توافق با آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: مذاكرات بغداد و واشنگتن به كندى پيش مى‌رودشرط‌هاى عراق براى توافق با آمريكا
يك مقام عراقى گفت: عراق شروطى را براى امضاى توافقنامه همكارى اقتصادى با آمريكا تعيين كرده است.

به گزارش روزنامه الصباح بغداد، حميد معله عضو ائتلا‌ف يكپارچه عراق، اظهار كرد: هيئت عراقى مذاكره كننده‌در خصوص توافقنامه اقتصادى با آمريكا، اصول خود در زمينه دستيابى به توافقنامه چند جانبه با آمريكا را تعيين كرده است.

معله تصريح كرد: حفظ منافع كشور، همكارى اقتصادى با آمريكا بر اساس قوانين مشروع در زمينه سرمايه گذارى خارجى و دو قانون نفت و گاز و قانون سرمايه‌گذارى و شفاف بودن اين توافقنامه و تعهد اخلا‌قى و قانونى واشنگتن در قبال آن از جمله شروطى است كه مى‌تواند بر سهيم بودن اين معاهده در يارى به شكوفايى اقتصادى كشور تاثير گذار باشد.

همچنين منابع آگاه اظهار كردند، نورى مالكى نخست وزير عراق، رياست مذاكرات با آمريكا را در خصوص دو توافقنامه امنيتى و اقتصادى بر عهده مى‌گيرد. منابع آگاه تصريح كردند: شوراى سياسى امنيت ملى در اين زمينه توافق كرده است.

در عين حال، محمود عثمان عضو ائتلا‌ف يكپارچه عراق، خاطر نشان كرد: اميدواريم جلا‌ل طالبانى رئيس جمهور عراق كه براى انجام آزمايش‌هاى پزشكى به آمريكا سفر كرده، به بررسى توافقنامه همكارى با جورج بوش رئيس جمهور آمريكا بپردازد.

وى تصريح كرد: رئيس جمهور در اين ديدار موضع‌گيرى عراق را در قبال اين توافقنامه و اينكه خللى بر حاكميت ملى عراق ايجاد نكند، اعلا‌م خواهد كرد. طالبانى بايد در اين ديدار تضمين‌هاى آمريكا را در قبال اين مسئله بررسى كند. جلا‌ل الدين صغير از رهبران برجسته مجلس اعلا‌ى اسلا‌مى‌عراق نيز به روزنامه لندنى الشرق الا‌وسط گفت: امضاى توافقنامه امنيتى ميان عراق و آمريكا در زمان تعيين شده بعيد است. وى خاطر نشان كرد: پيش نويس اين توافقنامه هنوز تكميل نشده است. شيخ صغير اظهار كرد: تصميم گيرنده اساسى امضاى اين توافقنامه نورى مالكى است و وى مسئول تيم مذاكره‌كننده است.

تدابير امنيتى در واسط

در تحولى ديگر استاندار واسط اعلا‌م كرد: قبل از آغاز عمليات نظامى‌در استان ميسان، تدابير امنيتى شديد در استان واسط اتخاذ شده است. به گزارش خبرگزارى اصوات العراق، لطيف حمد الطرفه استاندار واسط، تصريح كرد: تمام ورودى‌ها و خروجى‌هاى استان واسط كه همجوار استان ميسان است، در راستاى يارى به اجراى عمليات در استان ميسان تحت تدابير امنيتى شديد قرار گرفته است. وى افزود: نيروهاى امنيتى در ايست‌هاى بازرسى در مسير ارتباطى دو استان و ديگر نيروها نيز در شهر الكوت مستقر شده‌اند. رئيس پليس استان واسط نيز گفت: تدابير امنيتى در مرزهاى جنوبى استان واسط اتخاذ شده و پليس بر مبناى دو محور اطلا‌عاتى و امنيتى به تبادل اطلا‌عات با استان ميسان در خصوص رفت و آمد‌هاى مشكوك خواهد پرداخت.

همچنين روزنامه الصباح ‌چاپ بغداد‌ نوشت: وزارت كشور عراق اعلا‌م كرده است كه تعداد زيادى از شبه نظاميان در استان ميسان جهت استفاده از عفو نورى مالكى نخست وزير عراق سلا‌ح‌هاى خود را تحويل نيروهاى امنيتى ميسان داده‌اند.

عبدالكريم خلف سخنگوى وزارت كشور عراق، تصريح كرد: سيستم‌هاى امنيتى همچنان سلا‌ح‌هاى سنگين و متوسط شبه نظاميان را قبل از پايان ضرب‌الا‌جل تعيين شده يعنى صبح پنجشنبه تحويل مى‌گيرند. وى خاطر نشان كرد: به محض پايان ضرب‌الا‌جل تعيين شده براى تحويل سلا‌ح‌ها از سوى شبه نظاميان در روز پنجشنبه، عمليات امنيتى در ميسان آغاز مى‌شود. همچنين عادل مهودر استاندار استان ميسان، به روزنامه الشرق الا‌وسط ‌چاپ لندن‌ گفت: فضاى مثبتى در استان العماره ايجاد شده و بعد از اعلا‌م مهلت تعيين شده تمام سلا‌ح‌ها در خيابان‌ها و مدارس رها شده است و هر فرد مسلحى كه خود را تحويل نيروهاى دولت نمى‌دهد، سلا‌حش را در خيابان‌رها مى‌كند. وى همچنين از كشف بمب‌هاى توليد داخل و پايگاه‌هاى حاوى سلا‌ح‌هاى مختلف و خمپاره خبر داد. مهودر گفت: نيروهاى امنيتى در استان ميسان و ورودى‌هاى استان مستقر شده‌اند و پيش بينى مى‌شود اين عمليات نتايج بهترى را در مقايسه با عمليات موصل به همراه داشته باشد و نيروهاى امنيتى در مناطق جنوبى و مركز شهر العماره به طور كامل مستقر شده‌اند. مهودر درباره توافق ميان جريان صدر جهت جلوگيرى از مشاركت ارتش المهدى در درگيرى‌ها با سيستم‌هاى امنيتى تصريح كرد: جريان صدر هيئتى را به ميسان اعزام كرده و اعضاى اين هيئت نشست گسترده‌اى را با اعضاى شوراى استان برگزار كردند كه طى آن در زمينه يارى به نيروهاى امنيتى توافق حاصل شد. وى افزود: نيروهاى امنيتى همچنين پل اصلى العماره را در مركز اين شهر بسته‌اند. مدير عمليات امنيتى ميسان نيز گفت: هيچ مقام و مسئول استان ميسان از اين طرح مستثنا نيست. وى از پيوستن نيروهاى گارد مرزى به گردان 11 ارتش و نيز تشكيل دو گردان از اهالى العماره جهت مشاركت در طرح امنيتى خبر داد.

هشدار هواداران صدر

در همين حال، خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش داد: حاميان مقتدى صدر روحانى ضدآمريكايى عراق، اعلا‌م كردند كه آنها تا زمانى كه نيروهاى دولتى به دستگيرى‌هاى غيرموجه و نقض ساير قوانين ادامه دهند، دست از سازمان‌دهى حملا‌ت مسلحانه نخواهند كشيد. شبه نظاميان حامى‌صدر كه در شهر عماره مركز استان ميسان مستقر هستند، اين بيانيه را سه روز پس از سپرى شدن مهلت دولت به اين شبه نظاميان صادر كردند. دولت اعلا‌م كرده بود كه پيروان صدر بايد سلا‌ح خود را كنار گذارند و دست از درگيرى‌هاى نظامى‌بردارند.

نورى المالكى نخست‌وزير عراق، نيروهاى عراقى تحت حمايت آمريكا را به عماره مركز استقرار ارتش المهدى كه متعلق به مقتدى صدر مى‌باشد، فرستاده است.

درگيرى در عراق

از سوى ديگر نيروهاى آمريكايى و عراقى از دستگيرى هفت تن از رهبران گروه‌هاى مسلح جدا شده از لشگر المهدى در شهر الحله واقع در جنوب بغداد خبر دادند. به گزارش پايگاه اينترنتى ايلا‌ف، نيروهاى آمريكايى و عراقى در بيانيه‌اى اعلا‌م كردند: نيروهاى عراقى مستقر در حله واقع در جنوب بغداد با همكارى نيروهاى آمريكايى هفت رهبر گروه‌هاى شبه نظامى‌از جمله عاملا‌ن حمله به دفتر آمريكا در حله را دستگير كردند. همچنين نيروهاى آمريكايى رهبر يك گروه تروريستى را در منطقه الكماليه در بغداد جديد دستگير كردند. در همين حال نيروهاى چند مليتى نيز دو شبه نظامى‌را در بغداد جديد دستگير كردند. نيروهاى پليس بصره نيز طى عملياتى سه تن از رهبران گروه‌هاى مسلح را در منطقه بصره به همراه دو قاچاقچى مواد مخدر دستگير كردند. همچنين گردان سوم ارتش عراق در عملياتى يك انبار بزرگ مهمات حاوى مقادير زيادى سلا‌ح را در شهرك صدر كشف و ضبط كردند.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن