تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820465108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ريشه‌يابي اصالت حمله حاميان دولت به دانشگاه آزاد؛ كانون مفسده يا آمادگاه مديران دولت؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: ريشه‌يابي اصالت حمله حاميان دولت به دانشگاه آزاد؛ كانون مفسده يا آمادگاه مديران دولت؟
امروز جاسبي در يك موقعيت سرنوشت ساز قرار دارد. چه نيكوست كه وي در ادامه خدمات غيرقابل انكارش در مراحل تأسيس، تحكيم و توسعه دانشگاه آزاد اسلامي فداكاري نموده و ...
آفتاب- سرويس سياسي: از همان روزي كه رييس دولت نهم به دنبال ماه‌ها انتقاد و حمله به مجموعه دانشگاه آزاد و رياست آن؛ عبدالله جاسبي، از قريب‌الوقوع بودن «اقدام انقلابي» دولت در اين زمينه سخن گفت، مشخص بود كه ماجراي تنش ميان دانشگاه آزاد و دولت نهم به اين سادگي‌ها پايان پذير نيست.

اين گونه بود كه در سه سال گذشته هرجا دولت به مانعي برخورد و انتقادات از عملكردش سير صعودي را دو تا يكي پيمود صداي وامصيبتا در دولت برخاست كه «مافياي قدرت و ثروت در دانشگاه آزاد ريشه دوانده» تا شايد از اين رهگذر هم نمايش قدرتي به رقباي سياسي نشان داده شود و هم لختي از نگاه‌هايي كه به عملكرد ناموفق دولت در عرصه هاي مختلف خصوصا" اقتصاد معطوف شده تحت الشعاع اين موضوع قرار گيرد.

اين روزها اما گويي كارويژه حمله به دانشگاه آزاد به گروه ديگري از افراد سپرده شده است. روزي نيست كه روزنامه‌هاي حامي دولت را بگشايي و به يادداشت يا گزارشي عليه دانشگاه آزاد و رياست آن برنخوري و اين همه به محوريت گزارش ناديده و ناخوانده هيئت تحقيق و تفحص مجلس هفتم است كه مشهور بود به ضعف در نظارت و سخنان باصطلاح افشاگرانه فردي كه تا پيش از اين او را به عنوان مورخي متعلق به طيف اصولگرا مي‌شناخته‌ايم و امروز سرسلسله مخالفان دانشگاه آزاد است.

اولين سوالي كه با مشاهده اين حجم گسترده از مطالب به ذهن متبادر مي شود اين است كه اساسا چرا چنين حملاتي به دانشگاه آزاد و رياست فعلي آن صورت مي‌گيرد؟ در اين باره لااقل سه نظر وجود دارد:

اول- برخي معتقدند هدف اين حملات شخص عبدالله جاسبي رييس دانشگاه آزاد اسلامي است و با بركناري وي مشكل حل خواهد شد.

دوم- بسياري هدف اين حملات را نه عبدالله جاسبي بلكه آن را ادامه‌يي بر رقابت انتخاباتي خرداد و تيرماه 84 مي‌دانند. رقابت رييس دولت نهم با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه گويي از سوي دولتيان

” آنها مي‌دانند چنانچه هيات امناء تصميم بگيرد جاسبي را تغيير دهد، در آستانه انتخابات رياست جمهوري قطعا دانشگاه آزاد را به حريف واگذار خواهند كرد. هم از اين رو است كه مي‌كوشند تا لااقل جاسبي بماند. ... “

بناي پايان نهادن بر آن نيست.

سوم- برخي نيز معتقدند برخلاف ظاهر ماجرا اساسا دولت علاقه‌يي به بركناري رياست فعلي دانشگاه آزاد ندارد، بلكه اين موضوع در حقيت حربه‌ي فرار به جلو است، چرا كه آنها مي‌دانند چنانچه هيات امناء تصميم بگيرد جاسبي را تغيير دهد، در آستانه انتخابات رياست جمهوري قطعا دانشگاه آزاد را به حريف واگذار خواهند كرد. هم از اين رو است كه مي‌كوشند تا لااقل جاسبي بماند.

تمامي اين احتمالات قابل تأمل است و محور تمامي آن‌ها در نفي و اثبات به عبدالله جاسبي ختم مي‌شود. مديري كه در ميانه جنگ و بحران با هدف افزايش آگاهي مردم پشت جبهه‌ها در حالي كه همه درگير و دار جنگ و دفاع بودند به پشتوانه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رييس وقت مجلس پيشنهاد تشكيل نهادي را به امام (ره) ارائه كرد كه اكنون يكي از تأثيرگذارترين و مهمترين نهادهاي آموزشي و اجتماعي ايران و بلكه جهان اسلام به شمار مي‌رود و با بيش از دو ميليون و پانصدهزار نفر فارغ التحصيل به رقيب جدي دانشگاه‌هاي دولتي بدل شده است.

اما مخالفان رياست وي بر دانشگاه آزاد با ادعاي وجود فساد مديريتي در مجموعه دانشگاه آزاد مديريت 25 ساله وي و نتايج مثبت آن را يكسره ناديده گرفته و خواستار بركناري وي مي‌شوند. حتي اگر بر فرض محال اين ادعا را صحيح بدانيم به نظر نمي‌رسد برخورد فعلي با مجموعه دانشگاه آزاد از نظر اخلاقي و حقوقي صحيح باشد چرا كه با گسترش انتقادات و مباحث ژورناليستي نه تنها مشكلات حل نخواهد شد بلكه چنانچه فسادي هم وجود داشته باشد نه نابود كه تقويت خواهد شد و بهتر آن است كه اين ادعاها به مجاري و نهادهاي قضايي روانه و پيگيري آن به قضات ذيصلاح سپرده شود.

احتمال دوم نيز قابل بحث است، چرا

” شايد كمتر كسي توجه داشته باشد كه جاسبي سال ها عضويت در شوراي مركزي «حزب مؤتلفه اسلامي» را در كارنامه خود دارد . ... “

كه اگر تصور كنيم ماجراي دانشگاه آزاد ريشه در اختلافات اصولگرايي و اصلاح طلبي داشته باشد عبدالله جاسبي و دانشگاه آزاد نمي تواند بهانه اين اختلافات قرار گيرد. اگرچه آيت الله هاشمي رفسنجاني رييس هيأت امناي دانشگاه آزاد و رقيب انتخاباتي محمود احمدي نژاد در سال 84 ،بارها از سوي حاميان دولت مورد حمله واقع شده است اما اختلافات اين دو چندان قابل تعميم به رياست دانشگاه آزاد اسلامي نيست. چراكه علي رغم روابط حسنه ميان هاشمي و جاسبي به واسطه سال ها فعاليت در كنار يكديگر در حزب جمهوري اسلامي و مجموعه نظام، عبدالله جاسبي از باب گرايش سياسي خاستگاه متفاوتي دارد.

شايد كمتر كسي توجه داشته باشد كه جاسبي سال ها عضويت در شوراي مركزي «حزب مؤتلفه اسلامي» را در كارنامه خود دارد و از اين نظر او را مي توان در پايگاه اصولگرايي طبقه بندي كرد، خاصه آن كه وي باري رقيب انتخاباتي رييس دولت اصلاحات و باري ديگر رقيب انتخاباتي دولت سازندگي بوده است و اينچنين در عين تعامل مثبت با هر دو دولت مرزبندي فكري خود را با آنان آشكار كرده است.

از سوي ديگر شايد باز كسي به ياد نداشته باشد كه اولين گروه سياسي كه پس از انتخاب احمدي نژاد با وي ديدار كردند «چكاد آزادانديشان

” اولين گروه سياسي كه پس از انتخاب احمدي نژاد با وي ديدار كردند «چكاد آزادانديشان ايران اسلامي» بودند كه همواره به عنوان نزديك ترين گروه به جاسبي شناخته مي شوند.... “

ايران اسلامي» بودند كه همواره به عنوان نزديك ترين گروه به جاسبي شناخته مي شوند. به اين ها تعداد قابل توجه مديران وزارت علوم دولت نهم كه سابقه مديريت در دانشگاه آزاد اسلامي را دارند كه اضافه كنيم متوجه مي شويم كه اساسا جاسبي به واسطه تعاملي كه با تمامي دولت ها داشته است اختلاف بنيادي با دولت اصولگراي احمدي نژاد نداشته و اتفاقا بيشترين كمك مديريتي را به دولت كرده است.

نگاهي به اسامي معاونت ها و مديران وزارت علوم كه بيافكنيم متوجه مي شويم كه در ميان آنان كمتر مديري پيدا مي شود كه در كارنامه اش سابقه مديريت واحدها و يا در حداقلي ترين حضور سابقه تدريس در دانشگاه آزاد را نداشته باشد. اينچنين است كه وقتي مجموعه دولت نهم با اين كيفيت و كميت حضور مديران سابق دانشگاه آزاد اسلامي در آن، علم مخالفت و دشمني با دانشگاه آزاد و رياست آن را بر مي دارد ناظران بيش از آن كه به صداقت اين ماجرا اطمينان يابند به تشكيك در اصالت آن مي پردازند.

شايد به همين دليل است كه «ماموريت مخالفت با دانشگاه آزاد و رياست آن اكنون از رأس دولت به بخش رسانه يي آن يعني روزنامه نگاران هم سو و روزنامه دولت منتقل شده تا شايد اينچنين هزينه حمله به مخالفان و فرافكني ها به گردن شخص رييس دولت كه سال آينده انتخابات رياست جمهوري را در پيش دارد، سنگيني نكند.

حاميان دولت در واقع طي سه سال گذشته تلاش كرده اند با توجه به گستردگي حوزه فعاليت، تاثيرگذاري و وجود روحيه تعامل در مجموعه دانشگاه آزاد با گسترش حمله به جاسبي به خيال خود

” بايد جاسبي را پاس داشت، زحماتش را ارج نهاد، تجربياتش را ستود و تجربيات فردي او را به درختي عظيم براي اعتلاي ايران تبديل كرد. ... “

او را در لبه ي پرتگاه قرار داده و امتيازات لازم را كسب كنند. اما گويي حملات تاثيرنداشته و كارگر نيفتاده تا امروز پرچمدار بركناري وي شوند.

گذشته از تمامي مباحث مطروحه بايد گفت كه با اذعان به اين كه عبدالله جاسبي به علم آموزي و توسعه علم و فن آوري در ايران خدمت چشمگيري نموده است، اما بايد پذيرفت كه اين روزها مديريت محدوده زماني مشخصي را مي طلبد و ورود چهره هاي نو در عرصه هاي مديريتي مي تواند با ورود افكار و اشخاص تازه به توسعه هرچه بيشتر دانشگاه و نقش آن در توسعه علم كمك كند.

بايد جاسبي را پاس داشت، زحماتش را ارج نهاد، تجربياتش را ستود و تجربيات فردي او را به درختي عظيم براي اعتلاي ايران تبديل كرد، اما ضمنا بايد به خاطر داشت مديري كه منشأ تحول باشد و هر روز فكري نو عرضه نمايد در صورت محدود نشدن دوران مديريت به زمان دچار رخوتي ناخواسته شده و ديگر انگيزه يي براي ايده پردازي و نوآوري نخواهد يافت. از اين روست كه امروز دكتر جاسبي در يك موقعيت سرنوشت ساز قرار دارد. در مقطعي كه برخي افراد غيرمسئول با بهانه كردن مديريت طولاني مدت وي به كليت نهالي كه با زحمات بي شائبه اش رشد و نمو يافته و آبياري شده است، حمله ور شده اند و به آن ضربه مي زنند.

چه نيكوست كه وي در ادامه خدمات غيرقابل انكارش در مراحل تأسيس، تحكيم و توسعه دانشگاه آزاد اسلامي فداكاري نموده و براي آن كه بهانه را از دست مخالفان بگيرد و پاياني بر حمله به محصول زحماتش؛ دانشگاه آزاد نهد، مديريت را به مديري تازه نفس بسپارد.

بايد به انتظار ماند و به نظاره نشست كه بنيانگذار و مدير موفق دانشگاه آزاد چه زماني را براي فداكاري بزرگ و تاريخي خود مناسب خواهد دانست. آيا جاسبي اين شجاعت را خواهد داشت؟
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن