تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813303408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پارك موزه صنعت نفت ايران در مسجدسليمان افتتاح شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پارك موزه صنعت نفت ايران در مسجدسليمان افتتاح شد
داخلي. اقتصادي. نفت. موزه
مجموعه چهار گانه قديمي نفت مسجدسليمان به عنوان پارك موزه صنعت نفت ايران روز شنبه با حضور وزير نفت در مسجدسليمان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين پارك موزه با هدف حفظ يادبودهاي صنعتي در دو بخش احداث ساختمان موزه و بازسازي تاسيسات چهارگانه قديمي افتتاح شد.

در اين پارك موزه نخستين پالايشگاه توليد بنزين و گازوييل به قدمت يكصد سال ، واحد توليد بخار و تجهيزات و تاسيسات توليد نفت به نمايش گذاشته شده است.

تاسيسات قديمي دراين پارك موزه شامل چاه شماره يك، كارخانه برق (تمبي)، كارخانه گوگردسازي و پالايشگاه تقطير بي‌بي‌يان است كه هم اكنون مرمت، بازسازي و رنگ آميزي شده‌اند.

لازم به ذكر است كه عمليات اجرايي ساخت ساختمان موزه نفت چهارگانه ، با شش هزار متر مربع در دو طبقه پارسال آغاز و همچنان ادامه دارد و در طراحي اين ساختمان، سالن نمايش اشياء تاريخي ، آمفي تئاتر، رستوران ، كافي شاپ و موتورخانه پيش بيني شده است.

نخستين چاه نفت در خاورميانه معروف به چاه شماره يك در روز پنجم خردادماه ‪ ۱۲۸۷‬خورشيدي در مسجدسليمان به ثبت رسيد و اين تاريخ به عنوان سرآغاز فعاليت صنعت نفت درايران بشمار مي‌آيد.

اين چاه در ‪ ۱۵‬تيرماه ‪ ۱۳۷۹‬در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

همچنين كارخانه برق تمبي مسجدسليمان نخستين نيروگاه برق آبي خاورميانه بوده و پالايشگاه تقطير بي‌بي‌يان نيز با بيش از ‪ ۷۰‬سال قدمت ظرفيت تقطيع روزانه ‪ ۶۰‬هزار بشكه نفت سبك را دارا بوده است.

كارخانه گوگردسازي جي پي در مسجد سليمان نيز با ‪ ۷۰‬سال قدمت در دوران فعاليت خود روزانه ‪ ۱۵۰‬تن گوگرد جامد توليد مي‌كرده است.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن