واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: كيوان كثيريان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: جدايي نادر از سيمين اثر مستقلي در كارنامه هنري اصغر فرهادي محسوب مي شود و نبايد اين اثر سينمايي را با كارهاي قبلي وي همچون درباره الي مقايسه كرد. وي افزود: موضوع محوري جدايي نادر از سيمين شايد بي شباهت با فيلم هاي قبلي اين كارگردان سينما نباشد اما اين اثر سينمايي به لحاظ پرداخت و قصه، متفاوت است. نايب رئيس سابق انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران تاكيد كرد: فيلم روايتي از پنهان كاري ها، دروغ گفتن و راست گويي است و فرهادي در اين اثر سينمايي شخصيت هاي مورد نظر خود را در شرايطي پيچيده در ورطه آزمون قرار مي دهد. كثيريان يادآور شد: به عنوان نمونه دختري كه به پنهان كاري پدر ايراد مي گيرد و از او بارها در مورد اتفاقي كه رخ داده سئوال مي كند، در موقعيتي به دليل منافع شخصي دروغ مي گويد. وي ادامه داد: در حقيقت افراد بر اساس موقعيت هاي پيچيده زندگي خود تصميم مي گيرند و با توجه به موانع، يك راه را انتخاب مي كنند. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران ادامه داد: قهرمانان فيلم هاي فرهادي به ارزش هاي انساني پايبند هستند، به عنوان نمونه در فيلم جدايي نادر از سيمين، راضيه كه ساره بيات ايفاگر نقش آن است، نمي تواند حتي براي منافع شخصي قسم دروغ ياد كند و يا در قسمتي از فيلم، نادر از شكايت خود نسبت به راضيه بدليل آسيب رساندن به پدرش خودداري مي كند و يا معلم مدرسه، شهادت خود را پس مي گيرد. كثيريان يادآور شد: سينمايي جدايي نادر از سيمين را مي توان شبكه اي از دو راهي ها براي انتخاب راست گفتن يا نگقتن و پنهان كاري كردن يا نكردن دانست و در اغلب آثار فرهادي اين شبكه دو راهي ها وجود دارد. وي در مورد بازي تاثيرگذار بازيگران در فيلم جدايي نادر از سيمين گفت: در فيلم هاي اخير فرهادي، بازي ها قابل توجه است و گروه بازيگري منتخب فرهادي به درستي شخصيت هاي فيلمنامه را به عرصه ظهور مي رسانند. اين منتقد سينما ادامه داد: بخشي از خوب بودن بازي ها به عملكرد فرهادي در گرفتن بازي صحيح از بازيگران و بخشي نيز به از شخصيت پردازي خوب فيلمنامه باز مي گردد. كثيريان در ادامه به برخي مشكلات نيز فيلم اشاره كرد و گفت: در فيلم درباره الي وقتي الي در دريا غرق مي شود، ما آن بخش را نمي بينيم و ادامه داستان بر پايه اين نديدن استوار مي شود و اين اتفاق براي مخاطب باورپذير است اما در فيلم جدايي نادر از سيمين، صحنه تصادف راضيه را نمي بينيم كه يكي از گره هاي فيلم اينجا شكل مي گيرد. وي ادامه داد: همچنين صحنه افتادن از پله ها نيز ديده نمي شود كه اين دو بخش كمي از باورپذيري فيلم كم مي كند و اطلاعاتي به مخاطب داده مي شود كه پيشتر نشانه هاي آن در فيلم نيامده است. كثيريان خاطر نشان كرد: فرهادي با ساخت آثار همچون جدايي نادر از سيمين به دنبال تثبيت جايگاه خود در سينماي ايران و جهان است. فيلم جدايي نادر از سيمين جديدترين ساخته اصغر فرهادي هم اكنون در سينماهاي سراسر كشور در حال اكران است. اين اثر سينمايي، روايت مردي به نام نادر است كه براي نگهداري از پدرش زني را استخدام مي كند و در همين حين اتفاقاتي رخ مي دهد. پيمان معادي، ليلا حاتمي، شهاب حسيني، ساره بيات و مريلا زارعي از جمله بازيگران اين اثر سينمايي هستند. فيلم سينمايي جدايي نادر از سيمين، سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني و فيلمنامه را در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر گرفت. اين اثر سينمايي همچنين در جشنواره برلين، نشان خرس طلايي بهترين فيلم و خرس نقره اي بهترين بازيگران زن و مرد را به خود اختصاص داد. فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]