تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798457698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مواد غذایی ناسالم عامل 200 نوع بیماری


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: معاون بهداشت در نشست خبری هفته سلامت: مواد غذایی ناسالم عامل 200 نوع بیماری خبرگزاری پانا: معاون بهداشت در نشست خبری هفته سلامت از تشدید نظارت های بهداشتی برای تحقق شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره خبر داد.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ فروردين ساعت 14:06

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، علی اکبر سیاری گفت: همه آحاد جامعه و مسئولان برای ارتقای سلامت مردم باید نظارت ها و مراقبت هایشان را درعرصه تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی افزایش دهند. وی افزود: سه عامل عمده و مخاطره آمیز برای سلامت، عدم تحرک و مصرف دخانیات است که اگر این سه عامل کنترل شود بسیاری از موانع پیش روی سلامت از بین می رود.
وی بیان داشت: اهمیت تغذیه باعث شده است که سازمان بهداشت جهانی امسال را سال "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" نامگذاری کند.

مواد غذایی ناسالم عامل 200 نوع بیماری سیاری اضافه کرد: 200 نوع بیماری از غذای ناایمن به وجود می آید که ساده ترین آن ها اسهال است و پیچیده ترین و مشکل ترین آنها سرطان ها هستند. وی با اشاره به اینکه سالانه 2 میلیون نفر در جهان بر اثر سوء مصرف مواد غذایی فوت می کنند، گفت: آلودگی های غذایی یا منشاء بیولوژیکی دارند مثل ویروس ها، میکروب ها، قارچ ها و انگل ها یا منشاء شیمایی دارند مانند فلزات سنگین موجود در برخی مواد غذایی. معاون بهداشت خاطرنشان کرد: برخی آلودگی ها در نظام نادرست تولید مواد غذایی در مزارع اتفاق می افتد، برخی آلودگی ها در فرآوری آن ها و برخی دیگر در سیستم توزیع و حمل و نقل که باید برای رفع آنها اقدام کرد. سیاری تصریح کرد: تولید کننده، عرضه کننده و مصرف کننده هر سه باید مراقبت کنند تا آلودگی های ناشی از مواد غذایی کاهش یابد، که در این عرصه، نقش رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی به مردم و آگاهی بخشی از همه بیشتر است. وی به آماری از کشته شدن 83 هزار کودک در چین براثر مصرف شیر خشک های آلوده در سال 2011 اشاره کرد و بیان داشت: غافل شدن از آلودگی های غذایی ممکن است باعث چنین فجایعی شود.

ضرورت کنترل مصرف نمک و شکر معاون بهداشت اهمیت کاهش مصرف نمک و شکر را یادآور شد و گفت: مصرف نمک روزانه افراد باید 5 گرم در روز باشد که متوسط مصرف در جامعه هم اکنون 10 تا 12 گرم است. همچنین مصرف قند افراد باید روزانه 25 گرم معادل 6 قاشق غذاخوری باشد که بسیاری از افرد بیش از این میزان مصرف می کنند و در یک وعده فقط با نوشیدن نوشابه این میزان را تأمین می کنند. وی افزود: در مواد غذایی صنعتی میزان نمک زیادی به کار گرفته می شود. مواد غذایی از رب تا پنیر و نان نمک دارند و گاهی یک فرد با خوردن 320 گرم نان می تواند 5 گرم نمک لازم را تأمین کند ولی متاسفانه مصرف بیش از این میزان با سایر موادغذایی در جامعه متداول است. وی از تدوین استانداردهای نان و پنیر و برخی دیگر از مواد غذایی پرمصرف برای کاهش مصرف نمک، با کمک سازمان استاندارد خبر داد. سیاری نوشابه ها، عسل، میوه ها و برخی دیگر از مواد غذایی را سرشار از شکر اعلام کرد و بیان داشت: خوشبختانه دو تولید کننده نوشابه تقبل کرده اند که میزان شکر موجود در محصولاتشان را حتی زیر 10 درصد از سقف تعیین شده کاهش دهند که اقدام خوب و قابل الگوبرداری برای سایر برندهاست. وی معضل اسیدهای چرب ترانس بالا در محصولات روغنی مورد اشاره قرار داد و گفت: هیچ روغنی نباید اسید چرب ترانس بالا داشته باشد ضمن اینکه روغن ها باید اسید چرب اشباع شان نیز به حداقل برسد. متاسفانه برخی روغن هایی که برای تولید شیرینی ها به کار می روند هم ترانس بالایی دارند و هم اشباع شان بالاست. وی بر لزوم افزایش مصرف میوه و سبزی نیز بین افراد جامعه تأکید کرد.

9 هزار بازرسی در نوروز 94 معاون بهداشت در ادامه گفت: نوروز امسال 9 هزار مورد بازرسی بر مراکز عرضه مواد غذایی انجام شد که 2 هزار مورد به مراجع ذیصلاح معرفی شدند و بالغ بر 300 باب مغازه نیز پلمب شد. سیاری افزود: امسال برای تحقق سلامت از مزرعه تا سفره نظارت ها را تشدید کرده و وسایل نظارت را فراهم خواهیم آورد. وی بر تجهیز 6 هزار بازرس بهداشت محیط و حرفه ای تأکید کرد و بیان داشت: سامانه 1490 نیز برای اطلاع رسانی مردمی فعال است و پاسخگویی به تماس ها در عرض 48 ساعت انجام می شود. وی افزود: در نوروز 94 بالغ بر 200 هزار تماس با 1490 داشتیم که 95 درصد آنها پیگیری و منجر به نتیجه شد. وی ادامه داد: 23 هزار رستوران در کشور مواد غذایی عرضه می کنند که برای رتبه بندی آنها و دریافت نشان سیب سلامت توسط آنان، تاکنون 4500 رستوران مورد بررسی قرار گرفته اند و امسال مابقی رستوران ها نیز بررسی خواهند شد تا مردم بدانند برای دریافت غذای سالم به کدام رستوران ها مراجعه کنند. سیاری اظهار داشت: رستوران های مورد تأیید 3 سیب سلامت دریافت می کنند و به مردم هم توصیه می کنیم در آینده از این رستوران ها غذا تهیه کنند.

ضرورت تقویت همکاری های بین بخشی معاون بهداشت ضرورت تقویت همکاری های بین بخشی را در زمینه عرضه مواد غذایی سالم به مردم خاطر نشان کرد و گفت: وزارتخانه های صنایع، جهادکشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سازمان های غذا و دارو و استاندارد و همچنین قوه قضاییه در این زمینه مسئول هستند که باید روابط بین بخشی و هماهنگی هایشان را برای تحقق هرچه بهتر اقدامات و اهداف گسترش یابند. وی در پایان انعقاد سه تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش دراین خصوص را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم این سه تفاهمنامه به ساماندهی بوفه های عرضه مواد غذایی در مدارس، کاهش چاقی و افزایش تحرک و ارتقای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان منجر شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن