تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819506140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موادغذايي با 190 نوع سم به سفره‌ها مي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: موادغذايي با 190 نوع سم به سفره‌ها مي‌رسد
اگر قرار باشد كمي منصفانه به وضعيت محصولات كشاورزي و فرآورده‌هاي غذايي موجود در كشور رسيدگي كنيم بايد بگوييم به دليل استفاده نادرست و غيرعلمي از سموم و كودهاي شيميايي، سلامت اكثر محصولات به مخاطره افتاده است.
نویسنده : محمدرضا هاديلو 


اگر قرار باشد كمي منصفانه به وضعيت محصولات كشاورزي و فرآورده‌هاي غذايي موجود در كشور رسيدگي كنيم بايد بگوييم به دليل استفاده نادرست و غيرعلمي از سموم و كودهاي شيميايي، سلامت اكثر محصولات به مخاطره افتاده است. هرچند مسئولان نظام سلامت و وزارت بهداشت، در تلاش براي كاستن از اين مخاطرات هستند ولي بايد اذعان كرد كه به دليل ميزان بالاي توليد محصولات كشاورزي در ايران، بهبود اين وضعيت نيازمند صرف هزينه و زماني طولاني است.
هرچند روز گذشته دكتر هدايت حسيني، مديركل نظارت بر مواد غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو، اعلام كرد در سال گذشته بررسي ميزان سموم و كودهاي شيميايي باقي مانده در هفت محصول كشاورزي به صورت پايلوت در كشور انجام شده است اما بايد پذيرفت كه بررسي سموم باقي مانده در ۱۰۰ ميليون تن محصولات كشاورزي كه هر سال در كشور توليد مي‌شود، كار سخت و شايد نشدني باشد. البته اين در حالي است كه گفته مي‌شود فهرست سموم مجاز محصولات كشاورزي در سال ۸۶ تعيين شده و بر همين اساس، وزارت بهداشت كميته سياستگذاري در اين ارتباط تشكيل داده تا وضعيت سموم و كودهاي شيميايي باقي مانده در محصولات كشاورزي را بررسي كند.
در همين راستا دكتر رسول ديناروند، معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو، از افزايش دو برابري ميزان دقت و سرعت تشخيص سموم محصولات سلامت‌محور در كشور خبر داده و گفته است كه دستگاه‌هاي مجهز آزمايشگاهي تهيه شده كه با يك تزريق بالغ بر ۱۹۰ نوع باقيمانده سموم همزمان تعيين و مشخص مي‌شود. در حالي كه در گذشته تشخيص اين سموم در حدود ۱۰۰ نوع بود.

  از زمين كشاورزي تا كارخانه‌هاي صنعتي
زماني كه ما از محصولات غذايي و سلامت آنها صحبت مي‌كنيم، تمام اذهان به سمت محصولات كشاورزي مي‌رود اما نبايد فراموش كرد كه محصولات غذايي كارخانه‌اي نيز بخش اعظمي از سفره‌ها را به خود اختصاص مي‌دهند، به عنوان مثال سس‌هاي سالاد بين ۳۶ تا ۵۶ درصد چربي دارند و مابقي مواد تشكيل‌دهنده آن از سركه يا آبليمو و نشاسته است.
كارشناسان به افرادي كه بي‌رويه از انواع سس استفاده مي‌كنند هشدار مي‌دهند به دليل اينكه در تهيه انواع سس‌ها از ادويه استفاده مي‌شود و بسيار آلرژي‌زا هستند، افرادي كه سرماخوردگي يا بيماري گوارشي دارند بايد در مصرف اين محصولات دقت لازم را داشته باشند چراكه استفاده بيش از حد انواع سس‌ مضر است و بيماري آنها را تشديد مي‌كند.
به همين دليل به مصرف‌كنندگان اين محصولات توصيه مي‌شود در حد اعتدال رو به پايين اين محصولات را مصرف كنند و براي استفاده از چاشني غذاهاي خود از روغن زيتون، سركه و آبليمو و آب نارنج استفاده كنند.
خوب است بدانيم در بيشتر كشورهاي پيشرفته به دليل رعايت موازين بهداشتي براي تهيه سس سفيد از مواد نگهدارنده استفاده نمي‌كنند و در ايران نيز اين صنعت بايد تا جايي پيش رود كه از نظر تكنولوژي محصولاتي را توليد كنند كه فاقد مواد نگهدارنده و بر پايه روغن زيتون باشد و اين امر
تحقق پيدا نمي‌كند مگر اينكه هموطنان چنين تقاضايي را از توليد‌كنندگان داشته باشند.
 
 سم‌هاي دوست داشتني
كنسروها از جمله ديگر مواد غذايي كارخانه‌اي هستند كه براي خود در سفره‌هاي ايراني جاي ويژه‌اي باز كرده‌اند.
 دكتر سهيل اسكندري، معاون اداره كل فرآورده‌هاي غذايي آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو در خصوص كنسرو تن‌هاي ماهي كه در حواشي خيابان‌ها به فروش مي‌رسد، با بيان اينكه از نظر سازمان غذا و دارو اين محصولات و فرآورده‌هاي مشابه به هيچ وجه مورد تأييد نيستند و از آنجا كه محصولات فوق اصطلاحاً «زير پله‌اي» محسوب مي‌شوند و نظارتي بر آنها وجود ندارد، قطعاً تقلباتي در آنها رخ خواهد داد، تأكيد مي‌كند: «ممكن است فعل و انفعالات شيميايي كه به دلايل مختلف در آنها رخ مي‌دهد خطر مسموميت و حتي مرگ را نيز به همراه داشته باشد.»
وي معتقد است كه تقلب در اين محصولات مي‌تواند شامل مواد مصرفي و كيفيت نازل فرآورده‌ها، كيفيت مواد بسته‌بندي و نوع بسته‌بندي باشد يا اينكه پروانه بهداشتي آن جعلي و حتي از نام برند معتبر سوءاستفاده كرده باشد.
البته ماده غذايي ديگري كه تقريباً پاي ثابت تمام غذاهاي ايراني شده، روغن است. روغن‌هاي خوراكي آنقدر به مذاق ما ايراني‌ها خوش آمده‌اند كه حاضريم به هر بهانه‌اي چه در غذاهايمان و چه سالاد و خوردني‌هاي ديگر از آن بهره ببريم اما نمي‌دانيم كه واقعاً اين روغن‌ها اصلاح شده‌اند يا هنوز به عنوان يك سم به درون بدنمان روانه مي‌شوند.
رئيس اداره نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني با منشأ دامي و دريايي سازمان غذا و دارو، در خصوص اصلاح و تعديل روغن‌هاي خوراكي در تمامي مواد غذايي گفت: «برنامه اصلاح و تعديل روغن‌هاي خوراكي در تمامي مواد غذايي و با اولويت روغن‌هاي خوراكي در دستور سازمان غذا و دارو قرار دارد و در وهله اول قصد دارد اسيدهاي چرب ترانس را به صفر برساند و ميزان اسيدهاي چرب اشباع را در حد امكان تعديل كند. اصلاح اين دو شاخص مي‌تواند تأثير بسيار مهمي در ارتقاي سلامت مصرف‌كنندگان و جامعه داشته باشد.»
مهندس هومن رئوفي با بيان اينكه ويژگي‌هاي مواد غذايي را بايد با شاخص‌هاي سلامت محور تعريف كرد، ادامه داد: «نبايد دنبال مطرح كردن يك يا چند نوع روغن يا ماده غذايي خاص باشيم زيرا چيزي كه سلامت مردم را تأمين مي‌كند تركيب مناسب مواد غذايي است كه بايد با شاخص‌هاي سلامت محور همخواني داشته باشد نه نوع ماده غذايي يا روغني خاص.»
آنچه مهم است اينكه، خوشبختانه در حال حاضر ضابطه برچسب‌گذاري روي مواد غذايي اجباري است به طوري كه بايد درصد چربي، نمك، شكر و نگهدارنده روي برچسب قابل مشاهده باشد. بر همين اساس شهروندان مي‌توانند در زمان خريد به اطلاعات درج شده روي محصولات توجه جدي داشته باشند تا حداقل در همان گام نخست، بهترين گزينه را براي قرار دادن در سفره‌هايشان انتخاب كرده باشند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن