تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798434517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانک مرکزی همه جوانب کاهش نرخ سود را ببیند/ عامل تورم نرخ سود بانکی است


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: آلبرت بغزيان استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک مرکزی است همه جوانب کاهش نرخ سود را ببیند، می‌گوید: دلیل کاهش نرخ سود بانکی، موضوع کاهش هزینه تولید است، زیرا منابع گران‌قیمت بانکی، تولید را به‌صرفه و اقتصادی نمی‌کند، پس باید نرخ سود را کاهش دهیم و این بر روی تورم تأثیرگذار است.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با تراز، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی که در دستور کار شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است، اظهار داشت: اگر هدف این باشد که با نرخ تورم نرخ سود را تعیین و تنظیم کنیم، مشکلی دارد و اگر می‌خواهند برای کاهش هزینه تولید نرخ سود را کاهش دهند، تبعات خود را دارد.
عضو تجدید نظر شورای رقابت با اشاره به تعدیل نرخ سود همراه با کاهش نرخ تورم، با بیان اینکه اگر می‌خواهند بر اساس نرخ تورم، نرخ سود و بهره بانکی را تعيين کنند، گفت: یکی از عوامل تورم، نرخ سود بانکی است و وقتی‌که نرخ و هزینه تسهیلات بالاتر مثلاً ۲۷ درصد باشد، این بر روی قیمت تمام‌شده محصول و تولید منتقل خواهد شد و قیمت را افزایش می‌دهد.
آلبرت بغزیان ادامه داد: اما زمانی این قضیه در یک دور باطل می‌افتد و چون تورم وجود دارد، نرخ سود بانکی را تعدیل می‌کنند و عامل نقیضه نرخ سود بالای بانکی، تبدیل به تورم شده است؛ اما وقتی تورم دارید باید نرخ سود بانکی را تعدیل کنید تا سپرده‌گذار پول خود را از بانک خارج نکند، بنابراین در یک دور باطل سری می‌کنیم، زیرا نرخ سود بانکی بالا تورم می‌آورد و چون تورم است، دوباره باید نرخ سود را تعدیل کنید.
این استاد دانشگاه گفت: این موضوع مطرح شد که نرخ سود بانکی را بر اساس تورم تعیین کنیم و چون تورم بالاتری داشتیم، نرخ سود را افزایش دادیم اما ایرادی که این موضوع دارد این است که با کاهش تورم پونه است.
وی تصریح کرد: اگر بعد از نرخ تورم کاهش پیدا کرد، نمی‌توان هر بار تصمیم بگیرید و با کاهش تورم، باید نرخ سود بانکی کاهش یابد. حالا ممکن است دوباره تورم داشته باشید و برای همین نرخ سود را افزایش دهید و این‌یک دور باطل است.
آلبرت بغزیان افزود: زمانی می‌توان این دور باطل را شکست که بانک مرکزی تورم را کنترل کند؛ زیرا نرخ سود بانکی، منابه بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این اقتصاددان در ادامه گفت: در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته و ادبیات اقتصادی این است که بانک با تغییر نرخ سود و بهره بانکی تلاش نمی‌کند، پس‌اندازها را جذب کند و برای سرمایه‌گذاری دنبال کاهش نرخ هستند زیرا پول رادارند.
وی با بیان اینکه بانک‌ها در ایران تأمین منابع بانکی‌شان فقط از طریق سپرده‌های داخلی است، بیان کرد: حتی دولت هم دیگر پول کافی به‌عنوان ارشادی در بانک‌ها برای دادند وام، نمی‌گذارد و این باعث شده که بانک‌ها به منابع مردم چشم بدوزند.
آلبرت بغزیان اضافه کرد: اگر نرخ سود بانکی را کاهش دهیم، درست است که می‌تواند باعث کاهش تورم شود و سرمایه‌گذار را تشویق کند، ولی ممکن است منابع بانکی هم از بانک‌ها خارج شود و مردم و سپرده‌گذاران به دنبال بازارهای موازی بروند
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به همین دلیل مدتی که گذشت، دوباره بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار جلسه برگزار می‌کند و تصمیم می‌گیرد که چون منابع بانک‌ها کم شده است، حالا نرخ شود را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی ابتدا باید تورم را حداقل طی یک الی دو سال تثبیت کند و مطمئن باشد این تورمی که داریم ناشی از احتکار، ساختاری، سو استفاده نیست، گفت: در آن زمان می‌تواند نرخ بهره بانکی به‌عنوان سهمی از نرخ تورم را تعیین کند.
آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه اگر نرخ سود بانکی را نسبت به نرخ تورمی که اکنون حدود 16 درصد است، کاهش دهیم، بیان کرد: ازیک‌طرف بحث سپرده‌گذار را داریم زیرا بهانه‌ای ندارد که چرا نرخ سود بانکی را کاهش‌یافته و ممکن است منابع خود را از بانک خارج کند.
این اقتصاددان با بیان اینکه به نظرم دلیل کاهش نرخ سود بانکی، بحث کاهش هزینه تولید است، تصریح کرد: منابع گران‌قیمت بانکی، تولید را به‌صرفه و اقتصادی نمی‌کند، پس باید نرخ سود را کاهش دهیم که مسلماً بانک‌ها در اجرای کاهش نرخ سود مقاومت می‌کنند.
 وی تصریح کرد: وقتی بازارها و صندوق‌های و مؤسسات موازی را داريم که به‌صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند و تحت نظارت بانک مرکزی هم نیستند، با نرخ بهره و سود بیشتر و بالاتر، منابع را جذب خواهند کرد و معلوم نیست این منابع را در کجا مصرف می‌کنند.آلبرت بغزیان افزود: تا زمانی که مؤسسات غیرمجاز ساماندهی نشوند و یک اقتصاد تثبیتی نداشته باشیم، بحث و مطرح کردن کاهش نرخ شود بانکی باعث می‌شود که مثلاً نرخ دلار ۵۰ تومان تغییر و افزایش یابد و فکر می‌کنیم دلیل آن بحث نرخ سود بانکی است که در قرار است کاهش پیدا کند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که هزینه تمام‌شده پول برای بانک‌ها چقدر است، گفت: بانک همیشه از پاسخ دادند به این موضوع طفره رفتند و این‌که هزینه جذب یک ریال چقدر است و بانک‌ها کل هزینه شعب، جاری و سرمایه‌ای را هم دارند که هزینه می‌کنند؛ مثلاً ۵ یا ۶ درصد هزینه جذب هر ریال است و بانک می‌گوید وقتی به سپرده‌گذار ۲۰ درصد سود می‌دهم باید با اندازه 27 درصد هم از تسهیلات گیرنده، سود دریافت کنم تا صرفه داشته باشد.
 آلبرت بغزیان در پایان تصریح کرد: وظیفه بانک مرکزی است که اگر می‌خواهد نرخ سود را تعدیل و یا تعیین کند، باید جوانب هزینه جذب منابع و پول را دیده باشد و آن‌ها هم که می‌گویند باید تعیین نرخ سود به بازار سپرده شود، اصلاً بازاری در این زمینه نداریم و هیچ کجای دنیا این کار را انجام نمی‌دهند.




دوشنبه 24 فروردين 1394 ساعت 12:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن