تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799167703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
کدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند؟
کدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند؟ اگر نمازگزار خود را از چرک و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند .


به گزارش فرهنگ نیوز ، گاهی برای اثبات راز نهانی نماز ممکن است از بیان دیگری کمک گرفت و آن این که نماز مشتمل است بر قرآنی که خداوند متعال بدان تکلم کرده و چون سخنگو در سخن و کتابش تجلی کرده است چنان که امیر المؤمنین می فرماید: "فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه بما اراهم من قدرته / خدای سبحان در کتاب خود بی آن که او را بنگرند خود را به بندگان شناساند و قدرت خویش را به همه نمایاند. " پس چنین سخنگویی که تجلی کرده در کلام خود نهان، غیب و باطن است و نمازگزار وقتی در قرآنی که در نمازش قرائت می کند تدبر نماید و خود را از چرک  و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند و یا به پایه ای می رسد که گویا او را می بیند و می داند که اگر او خدا را نبیند خداوند قطعا او را خواهد دید.آیت الله جوادی آملی در ادامه مباحث مربوط به ریشه ها و دلایل رازمند بودن نماز در کتاب "اسرارالصلوه" یا "رازهای نماز می کوشد مثال های قرآنی در این باره طرح کند، مثال هایی وحیانی که نشان می دهد برای هر چیزی که در آسمان ها و زمین است ملکوتی مقرر شده است به این معنا که همه اشیا و موجودات و پدیده ها دارای ظاهر و باطن یا ظاهر و ملکوتی هستند. وی در این باره تصریح می کنند:  از چیزهایی که دلالت می کند نماز نهان و رازی دارد این کلام خداوند است:" فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی ء / شکوهمند و پاک است آن کسی که ملکوت هر چزی در دست اوست."  از آیه استفاده می شود که برای هر چیزی ملکوتی است که با تسبیح مناسبت دارد برخلاف مُلک و فرمانروایی که با تبارک مناسب است چنان که فرمود: "تبارک الذی بیده الملک / بزرگ و خجسته است آن که فرمانروایی به دست اوست." زیرا تبارک از اسمای تشبیه است و سبحان از اسمای تنزیه و چون برای هر چیز ملکوتی است - ملکوت امری است فراسوی ملک و کسی که ملکوت را به شهود بنگرد از اصحاب یقین است چنان که خداوند متعال درباره حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: "و کذلک نری ابراهیم ملکوت السموات و الارض و لیکون من الموقنین / و این گونه ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین کنندگان باشد" - پس برای نماز ملکوتی است که نهان  و راز آن است. این ملکوت ثابت و پایدار است چون به دست خداست نه نمازگزار و به این ملکوت نهایی نمی توان دست یافت. جز پس از سفر و هجرت از جهان مُلک.شاید این آیه به پاره ای از آنچه گذشت اشاره داشته باشد: "قل انزله الذی یعلم السرّ فی السّموات و الارض / بگو: این قرآن را کسی فرو فرسستاده که راز نهان ها را در آسمان ها و زمین می داند" زیرا وصف خداوندی که قرآن را فرستاده به این که او به نهان آگاه است اشعار می دارد که قرآن - کتابی که مشتمل بر معارف، اخلاق و احکام است – دارای راز نهانی است پس همه آنچه در قرآن است نیز اسراری دارد.رابطه میان نهانی و دانای نهانآری فرق است بین این که گفته شود: خداوند به نهان آسمان ها و زمین آگاه است و بین این که گفته شود: او در آسمان ها و زمین به نهان آگاه است؛ زیرا گفته نخست دلالت می کند که آسمان ها و زمین اسراری دارند برخلاف گفته دوم. لیکن اگر گفتیم: خدای نازل کننده قرآن دانای نهان است، این جمله بیانگر آن است که قرآن راز و نهانی دارد.نماز که پدیده عینی نیست، پس چرا رازمند است؟اما ابهام و شبهه ای ممکن است به ذهن برخی خطور کند و آن این که تصریح آیاتی که در رازمند بودن نماز بر آن تأکید شده درباره موجودات و پدیده های عینی است در حالی که نماز از امور اعتباری است، آیت الله جوادی آملی ابهام مذکور را این گونه طرف می کنند: نکته ای مهم باقی ماند و آن این اشکال که محدوده این دلیل -که رازدار بودن پدیده ها را دلالت داشت - و نیز ظاهر بسیاری از آیات گذشته خصوص موجود تکوینی است زیرا ظهور آیات درباره موجود خارجی و عینی است و چون نماز و سایر عبادات همه از امور اعتباری و تألیف یافته از اشیایی است که وحدتی برای مجموع آن ها نیست پس چیزی هم که از چند امر اعتباری ترکیب یافته وجود عینی ندارد. زیرا وجود مساوی با وحدت و دایر مدار آن است و هرگاه این مرکزیت- وحدت  و یگانگی - منتفی شود طبعا وجود نیز در آنجا منتفی می شود و چون وحدت و یگانگی حقیقی در نمازی که از اموری اعتباری چون رکوع، سجود، قرائت، قیام، ذکر، نیت و مانند آن ها تألیف یافته وجود ندارد دیگر وجودی بر اصل نماز تألیف یافته از این ها نیز نخواهد بود. بنابراین امری اعتباری چون نماز مشمول دلیل عقلی قرار نمی گیرد و دلیل نقلی نیز شامل آن نمی شود زیرا دلیل عقلی و نقلی وی‍ژه چیزی است که وجود عینی داشته باشد.و پاسخ این شبهه را این گونه می گویند:  امر اعتباری دو قسم است: اعتباری محض که خاستگاهی برای آن نیست جز اعتباری که اختیارش به دست اعتبارکننده است و گاهی امر اعتباری وابسته و مستند به موجودی تکوینی است که آن را درست می کند.قسم اول از دو بخش اعتباری از بحث خارج است چنان که از چارچوب دلیلی که می گوید "هرچیزی نهانی دارد" نیز خارج است.اما قسم دوم در بحث داخل است چنان که در دلیل یاد شده نیز مندرج است؛ زیرا هر چیزی که اسنادش به امری تکوینی و عینی باشد در گستره و محدودیت نیز محکوم به حکم همان امر عینی است. بنابراین نماز وحدتی حقیقی دارد که وجود حقیقی آن را همراهی می کند از این رو به روشنی برای آن نهانی تکوینی وجود دارد.اگر قلب از چرک ها مصون باشد خدا را می بیندگاهی نیز برای اثبات راز نهانی نماز ممکن است از بیان دیگری کمک گرفت و آن این که نماز مشتمل است بر قرآنی که خداوند متعال بدان تکلم کرده و چون سخنگو در سخن و کتابش تجلی کرده است چنان که امیر المؤمنین می فرماید: "فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه بما اراهم من قدرته / خدای سبحان در کتاب خود بی آن که او را بنگرند خود را به بندگان شناساند و قدرت خویش را به همه نمایاند. " پس چنین سخنگویی که تجلی کرده در کلام خود نهان، غیب و باطن است و نمازگزار وقتی در قرآنی که در نمازش قرائت می کند تدبر نماید و خود را از چرک  و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند و یا به پایه ای می رسد که گویا او را می بیند و می داند که اگر او خدا را نبیند خداوند قطعا او را خواهد دید.این بیان اختصاص به نماز ندارد بلکه در هر عبادتی که در آن قرآن تلاوت می شود تحقق می یابد و نیز همه حالات نماز را نیز شامل نمی شود یعنی به جز قرائت فاتحه الکتاب و سوره و مواردی که قرآن خوانده می شود در جای دیگری جاری نیست.

منبع: شبستان


94/1/24 - 09:41 - 2015-4-13 09:41:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن