محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844548075
آثار عکاس وقایع طبس در انتظار «پدر مهربان»
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۳
«محمد صیاد» درباره خاطراتش از وقایع طبس، جمعآوری مجموعهای از آثارش برای انتشار کتاب، تأثیر سالها عکاسی از جنگ بر زندگیاش و تأثیر انتشار تصاویر خشن بر مردم سخن گفت. صیاد - عکاس برخی وقایع مهم تاریخی در ایران - که مجموعهای از آثارش را مربوط به وقایع سالهای 57 تا 67 جمعآوری کرده است، در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: من این مجموعه را که یکسری از عکسهایش را تا کنون منتشر نکردهام، به اصرار دوستان جمعآوری کردم، وگرنه خودم قصد منتشر کردن مجموعه آثارم را نداشتم. فکر میکردم حالا برای انتشار این تصاویر زود است و باید پنج دهه بگذرد تا آنها را منتشر کنم؛ ولی برخی دوستانم به من گفتند که چنین نکنم. یکی از آنها خیلی رُک به من گفت که ممکن است تا چند دههی دیگر زنده نباشی، پس بهتر است سریعتر عکسهایت را منتشر کنی. او افزود: سرانجام این آثار با همراهی رضا طاهرخانی، فرهاد سلیمانی، سیدعباس میرهاشمی و چند نفر دیگر از دوستانم گردآوری و انتخاب شدند. اکنون ماکت اثر در 500 صفحه آماده شده است. این عکاس سالهای جنگ و انقلاب دربارهی چینش عکسها و اساس انتخاب آنها، توضیح داد: این عکسها شامل وقایع سال 57 به بعد، به مدت 10 سال است. در این عکسها واقعهی طبس، جنگ تحمیلی، اعتصاب 66 روزه، وقایع کردستان و خوزستان و ... گنجانده شده است. او در پاسخ به این پرسش که گزینش عکسها براساس عکس خوب بوده یا اهمیت اتفاقها؟ گفت: در عکاسی خبری نمیشود، این دو موضوع را از هم جدا کرد. از سوی دیگر، در برخی رویدادها من بهتنهایی بهعنوان عکاس در صحنه حضور داشتم. آن سری عکسها نیز در این مجموعه وجود دارد. البته چینش عکسها را من انجام ندادم، بلکه چینش این عکسها در اختیار کسانی بود که به آنها اعتماد کامل داشتم و همهی عکسها را در اختیارشان قرار دادم تا از میانشان انتخاب کنند. من هم وقتی عکسها را دیدم، رضایتم جلب شد. او همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا عکسهایی دارید که هنوز زمان انتشار آنها نرسیده باشد؟" گفت: فکر میکنم چنین عکسهایی باید وجود داشته باشد. این عکاس خبری دربارهی زمان چاپ کتابش، بیان کرد: من پول چاپ این کتاب را ندارم و منتظرم این اثر توسط کسانی که ارزش هنر را میدانند، حمایت شود. پیشنهادهایی هم از طرف نهادهای غیررسمی داریم، ولی نمیخواهیم کارمان لوث یا خراب شود. اکنون منتظر هستیم که از طرف نهادهای رسمی پیشنهاد انتشار این کتاب به ما داده شود.
او اظهار کرد: به هر حال یا باید این کتاب منتشر نشود و بخشی از تصاویر تاریخی ایران دیده نشود، یا متولیان فرهنگی از آن حمایت کنند تا تصاویر تاریخی کشور دیده شود. همچنین رضا طاهرخانی - عکاس و از گردآورندگان کتاب صیاد - که در این گفتوگو حضور داشت، اظهار کرد: ما تمام تلاش خود را برای انتخاب و چینش مناسب آثار انجام دادیم. حالا باید حاصل کار ما در یک ظرف خوب ریخته و اثر منتشر شود که این دیگر به نهادهای فرهنگی، دولت و ... برمیگردد. او ادامه داد: متأسفانه گاهی مدیران فرهنگی کشور ما به جای استفادهی صحیح از منابع مالی موجود، پولها را هدر میدهند. متولیان فرهنگی باید از عکاسان خبری پیشکسوت که از وقایع مهم خبری ایران عکاسی کردهاند و تعدادشان به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد، حمایت کنند. این عکاس گفت: برخی رویدادهای تاریخی هستند که فقط محمد صیاد از آنها عکس دارد. آثار صیاد، بخشی از تاریخ کشور ما است. اتفاقی به بزرگی طبس میافتد و عکاسی مانند صیاد از آن عکس میگیرد. این وظیفهی جمهوری اسلامی ایران است که از او حمایت کند. البته تا کنون حمایتی برای انتشار این کتاب نشده است در حالی که ماکت کتاب بسته شده و آمادهی چاپ است و ما هم منتظر یک «پدر مهربان» هستیم!
طاهرخانی
همچنین محمد صیاد در پاسخ به این پرسش که چرا معمولا تمایلی برای برگزاری نمایشگاهی از آثارش ندارد، اظهار کرد: در این زمینه نیز فکر میکنم زود است و باید زمان بگذرد تا بتوانم عکسهایم را در گالری به نمایش بگذارم. اگر من هم نبودم دوستانی هستند که 50 سال بعد، از عکسهایم نمایشگاه بگذارند. هرچند ممکن است در این زمینه نیز مانند انتشار کتاب، مدتی بعد دوستان من را متقاعد کنند که نمایشگاه هم بگذارم. او دربارهی نداشتن ارتباط صمیمی با رسانهها نیز تصریح کرد: برای یک مطبوعاتی، حرف زدن مشکل است. خیلی چیزها دارم بگویم، ولی برایم نگفتن و صحبت نکردن بهتر است. گرچه ممکن است بعدها تصمیم بگیرم که صحبت کنم. وی همچنین در بخشی از سخنانش دربارهی حضورش در واقعهی طبس برای عکاسی نیز اظهار کرد: به یاد دارم روزی که واقعهی طبس اتفاق افتاد، من در دفتر تحریریه نشسته بودم که همکارانم نقشهای آوردند و به من گفتند که باید به طبس بروی! پرسیدم چه خبر شده؟ آنها هم ماجرا را برای من شرح دادند و قرار شد من در اولین فرصت خودم را به طبس برسانم. او افزود: در همان زمان، منوچهر دقتی - عکاس - به دفتر تحریریهی ما آمد و از من پرسید آیا من هم میتوانم بیایم؟ گفتم بله و ارجاعش دادم به کسی که دو بلیت هواپیما برای سفر به مشهد برای ما بگیرد؛ اما وقتی من به فرودگاه رسیدم، هیچ کسی را ندیدم و هرچه او را پیج کردم، فایده نداشت. فهمیدم زودتر رفته و در هواپیما نشسته است. البته من آن روز به توصیهی یکی از دوستانم، تصمیم گرفتم به جای مشهد، از طریق یزد به طبس بروم. در نتیجهی چنین تصمیمی، صبح روز بعد، با 27 نفر به یزد رفتیم. این عکاس ادامه داد: هنگام نشستن هواپیما، من با هماهنگی یکی از مهمانداران، زودتر از سایر مسافران پیاده شدم و به سرعت ماشینی برای طبس گرفتم. پیش خودم فکر کردم که احتمالا پلیس، مسیر اصلی را میبندد و نمیگذارد کسی خود را به محل واقعه برساند. به همین دلیل، رانندهی تاکسی را راضی کردم که با دریافت هزینهی بیشتر از مسیر خاکی به سمت طبس برویم. صیاد گفت: وقتی به مقصد رسیدیم شروع به عکاسی کردم تا وقتی که فیلمهایم تمام شد. همانطور که پیشبینی کرده بودم، پلیس راه اجازهی ورود عکاسان و خبرنگاران را به صحنه نداده بود. فقط گروه صداوسیما خود را به صحنه رساند که آنها هم با هلیکوپتر آمدند، کارشان را انجام دادند و با هلیکوپتر برگشتند.
او ادامه داد: ما در حال برگشتن بودیم که دیدیم یک نیسان به محل حادثه نزدیک میشود، او منوچهر دقتی بود او که روز گذشته به سمت مشهد حرکت کرده و آن موقع به طبس رسیده بود. ما با هم در حال حرکت به سمت یزد بودیم که در انارک توقف کردیم و ماشینمان خاموش شد. ما شب در انارک ماندیم، هوا آنقدر تاریک بود که همهی ستارهها در آسمان دیده میشد. بعد از مدتی دیدیم که نور بسیار اندکی از دور دیده میشود. من پیراهنم را آتش زدم و آن را به چوبی متصل و آن را بلند کردم. آن نور از یک کامیون بود، به سمت ما آمد و ما را به پمپ بزنین رساند. ما نیز بنزین گرفتیم و برگشتیم. وی افزود: ساعت شش صبح به تهران رسیدم و به دفتر مجله رفتیم. سپس با کمک یک ژاپنی که در چاپ عکس تخصص داشت، عکسها را چاپ کردیم. وقتی اولین عکس را چاپ و به دفتر نشریه ارسال کردیم، یک تلکس آمد که 1000 دلار به صیاد بدهید. همچنین در آن نوشته شده بود که به صیاد بگویید ما همه از تو تشکر میکنیم و تو جوایز نفیسی خواهی گرفت. رییس ما نیز به محض اینکه آمد 1000 دلار را به من پرداخت کرد. این عکاس بیان کرد: یکی دیگر از همکارهای ما که «درک» نام داشت اسلایدها را جمع کرد و در اولین پرواز، آنها را به یکی از کشورهای عربی برد. او دربارهی واکنشهای داخلی نسبت به آثارش نیز گفت: در ایران واکنش خاصی به کار من نشان داده نشد، فقط آمدند و عکسهایم را گرفتند و بردند و از آنها استفاده کردند. صیاد در بخشی از سخنانش در پاسخ به این پرسش که حضور در صحنههای تلخ و عکسی از آنها چه تأثیری روی او گذاشته است، بیان کرد: نهتنها من، بلکه هیچ عکاس و خبرنگاری نمیتواند نسبت به دیدن آن صحنهها بیتفاوت باشد. در واقع، هیچ عکاسی در هیچ کجای دنیا نمیتواند بیتفاوت باشد. چون به هر حال انسان هستیم و دیدن آن صحنهها از انسانهای دیگر تا آخر عمرمان بر زندگی ما تأثیرگذار است. او اظهار کرد: بعد از این همه سال از جنگ هنوز وقتی حوادث را مرور میکنم، شب ناآرام میخوابم. به نظرم هر کسی که بگوید آن حوادث بر او تأثیرگذار نبوده، دروغ گفته است. دیدن آن صحنهها، بویژه برای ما ایرانیها که احساساتی هستیم تأثیرات منفی میگذارد و این خیلی خوب است و اصلا بد نیست. او دربارهی انتشار تصاویر خشن و دلخراش نیز توضیح داد: در هیچ کجای دنیا، تصاویر ناراحتکننده را منتشر نمیکنند و فرض بر این است که مثلا وقتی هواپیمایی سقوط میکند، تلویزیون تصاویر جنازهها را منتشر نمیکند. در دنیا معمولا نظر بر این است که تصاویر خشن منتشر نشوند. امیدوارم رسانههای ما نیز چنین رویکردی داشته باشند، چون من هم فکر میکنم بهتر است تصاویر خشن پخش نشوند. در واقع برای درک عمق فاجعه بهتر مطلب نوشته شود نه اینکه تصاویرش دیده شود. این اصلا جالب نیست که وقتی از مقابل کیوسک روزنامهفروشی رد میشوید، سر کسی را بالای دار ببینید. مهمترین دلیل آن هم ناراحت شدن مردم است. وقتی مردم چنین تصاویری را میبینند تا مدتها در فکر آن خواهند بود.
همچنین صیاد در بخش دیگری از سخنانش دربارهی برخوردی که در راهپیمایی 22 بهمن امسال با او و محسن شاندیز - عکاس پیشکسوت - شد، اظهار کرد: بعد از بیش از 30 سال عکاسی خبری از روز 22 بهمنماه، امسال در روز 22 بهمن جلوی کار ما گرفته شد و نگذاشتند عکاسی کنیم! او بیان کرد: در واقع با ما برخورد متفاوتی نسبت به سایر عکاسان نمیشود. فقط فکر میکنم ما تحمل زیادی داشتیم که هنوز کار میکنیم. خیلی بد است که با ما که این همه سال برای عکاسی خبری ایران زحمت کشیدیم و اکنون نیز در برنامههای بسیار کمی حضور داریم، چنین برخوردهایی میشود. این عکاس پیشکسوت اضافه کرد: فکر میکنم برای برخی دوستان جا نیفتاده است که ما در چه دورهای بودیم و عکاسی کردهایم. امیدوارم روزی این موضوع برایشان جا بیفتد. فکر میکنم نسل جوان عکاس به اندازهی نسل ما تحمل نداشته باشد. احتمالا اگر جای ما بود و با مشکلات ما مواجه میشد تا حالا عکاسی را رها کرده بود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگو با فارس عنوان شد اعتراض عکاس مجموعه مادران انتظار به عملکرد «وُردپرس فوتو»/ روز جایزه به
در گفتوگو با فارس عنوان شداعتراض عکاس مجموعه مادران انتظار به عملکرد وُردپرس فوتو روز جایزه به هلند نمیرومعکاس مجموعه مادران انتظار ضمن اعتراض به عملکرد وُردپرس فوتو در انتخاب نفرات برگزیده گفت روز جایزه به هلند نمیروم به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس مجموعه عکنمایش آثار هنرمندان عکاسی در سال 93
نمایش آثار هنرمندان عکاسی در سال 93 هنرمندان برجسته عکاسی که در سال 93 در نگارخانه عکاسان جوان نمایشگاه داشتند رسول اولیازاده مدیر نگارخانه عکاسان جوان در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران نگارخانه عکاسان جوان درطول سال 93 میزبان نمایشگاههای تجسمی در ارتباط با عکاسی بود وخالق «پدرخوانده» ۷۶ ساله شد/ نگاهی به زندگی و آثار سینمایی فورد کاپولا
خالق پدرخوانده ۷۶ ساله شد نگاهی به زندگی و آثار سینمایی فورد کاپولا فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان و فیلمنامهنویس پرآوازهی سینمای جهان که پنج جایزه اسکار چهار گلدن گلوب و دو نخل طلا کن از جمله افتخارات اوسنمايشگاه آثار منتخب عکاس «مزار شريف» در خانه سينما
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ۱۶ ۴۰ب ظ نمايشگاه آثار منتخب عکاس مزار شريف در خانه سينما موج - نمايشگاهي از آثار منتخب عکسهاي مهدي دلخواسته در کافه گالري خانه سينما در معرض ديد قرار ميگيرد به گزارش خبرگزاري موج مهدي دلخواسته عکاس سينما منتخبي از آثارش را در در کافه گالري خانه سينما بهنمایشگاهی از آثار یک عکاس سینما برگزار میشود
سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۸ مهدی دلخواسته عکاس سینما منتخبی از اثارش را در در کافه - گالری خانه سینما بهنمایش خواهد گذاشت به گزارش ایسنا منتخبی از عکسهای فیلمهایی مانند کلاشینکف فرشتهها با هم میآیند طبقه سوم عقاب صحرا ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه دردر ایام تعطیلات نوروز صورت میگیرد برگزاری مسابقات هفتسین و عکاسی از آثار تاریخی و گردشگری اسدآباد
در ایام تعطیلات نوروز صورت میگیردبرگزاری مسابقات هفتسین و عکاسی از آثار تاریخی و گردشگری اسدآبادرئیس میراث فرهنگی اسدآباد از برگزاری دو مسابقه سفره هفتسین و عکاسی از آثار تاریخی و گردشگری اسدآباد خبر داد و گفت علاقهمندان میتوانند برای شرکت در این مسابقه آثار خود را به میراثپیرمرد 95 ساله طبسی، پدر شد
پیرمرد 95 ساله طبسی پدر شد پیرمرد 95 ساله طبسی برای نوزدهمین بار صاحب فرزند شد به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما حسین ارفعی از همسر قبلی خود که از دنیا رفت 15 فرزند و از همسر کنونی که 39 ساله است چهار فرزند دارد فرزند بزرگ این پیرمرد متولد 1338 است و 56 سال دپیرمرد 95 ساله طبسی پدر شد!
پیرمرد 95 ساله طبسی پدر شد پیرمرد ۹۵ ساله طبسی برای نوزدهمین بار صاحب فرزند شد خبرگزاری صدا و سیما حسین ارفعی از همسر قبلی خود که از دنیا رفت 15 فرزند و از همسر کنونی که 39 ساله است 4 فرزند دارد فرزند بزرگ این پیرمرد متولد 1338 است و 56 سال دارد حسین ارفعی کهبخشدار:آثار تاریخی گاریزات تفت،چشم انتظار توجه بیشتر مسئولان
بخشدار آثار تاریخی گاریزات تفت چشم انتظار توجه بیشتر مسئولان یزد - ایرنا-بخشدار گاریزات شهرستان تفت گفت آثار تاریخی منحصر به فرد این بخش چشم انتظار توجه و حمایت بیشتر مسئولان است مهدی حاج حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود آثار باستانی زیادی همچون قلعه فخرآبپدر شدن پیرمرد ۹۵ ساله طبسی
پدر شدن پیرمرد ۹۵ ساله طبسی پیرمرد ۹۵ ساله طبسی برای نوزدهمین بار صاحب فرزند شد آفتاب به گزارش خبرگزاری صدا و سیما حسین ارفعی از همسر قبلی خود که از دنیا رفت 15 فرزند و از همسر کنونی که 39 ساله است 4 فرزند دارد فرزند بزرگ این پیرمرد متولد 1338 است و 56 سال دارتلاش انجمن عکاسان برای تقویت عکاسی در استانها
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد تلاش انجمن عکاسان برای تقویت عکاسی در استانها زنده روح کرمانی گفت انجمن عکاسان ایران در سال 93 تلاش خود را برای گسترش در استانهای کشور انجام داد زنده روح کرمانی رییس انجمن عکاسان ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت انجمن عکچرداول با مناظر زیبای طبیعی چشم انتظار گردشگران نوروزی
چرداول با مناظر زیبای طبیعی چشم انتظار گردشگران نوروزی ایلام - ایرنا - شهرستان چهار فصل چرداول با مناظر و چشم اندازهای طبیعی و زیبا پذیرای مهمانان نوروزی گردشگران و دوستداران طبیعت است به گزارش ایرنا شهرستان چرداول از شهرستان های استان ایلام به مرکزیت شهر سرابله در 35 کیلومتریسلفی سیداحمد خمینی با پدرش و خواهر و برادرش+عکس
سلفی سیداحمد خمینی با پدرش و خواهر و برادرش عکس سیداحمد خمینی سلفی سید احمد خمینی صفحه شخصی سیداحمد خمینی دوشنبه 17 فروردین 1394پخش فینال فینالیستهای مسابقه «ثانیهها» در روز پدر
پخش فینال فینالیستهای مسابقه ثانیهها در روز پدر شناسهٔ خبر 2527787 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۵ هنر > رادیو و تلویزیون مسابقه ثانیهها از ۱۷ فروردین ساعت ۲۳ ۱۰ روی آنتن میرود به گزارش خبرگزاری مهر با پایان تعطیلات نوروزی ساعت پخش مسابقه ثانیهها تغییر خواهد کرد واجرای نمایشهای «دومینو»، «پرسونا» و «ناراحت» ویژه عکاسان و خبرنگاران
امروز در تماشاخانه استاد انتظامی برگزار میشود اجرای نمایشهای دومینو پرسونا و ناراحت ویژه عکاسان و خبرنگاران اجرای ویژه عکاسان و خبرنگاران نمایشهای دومینو پرسونا و ناراحت در تماشاخانه استاد انتظامی تماشاخانه استاد انتظامی میزبان اجرای ویژه نمایشهای دومینو پرس24 فرودین؛ پایان مهلت ارسال آثار برای جایزه عکس شید
علاقمندان به حضور در جایزه عکس شید تا پایان ساعت ۲۴ روز سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ مهلت دارند آثارشان را به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند به گزارش خبرنگار ایلنا براساس فراخوان پنجمین دوره جایزه عکس شید علاقمندان تا 25 فرودین مهلت دارند آثارشان را ارسال کنند شید به معنای نور ومجمع عمومی انجمن عکاسان ایران برگزار شد
سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۸ نوبت دوم دومین مجمع عمومی عادی انجمن عکاسان ایراندر خانه هنرمندان ایران برگزار شد به گزارش بخش هنرهای تجسمی ایسنا این جلسه با حضور هیأت رییسهی مجمع عمومی شامل دکتر اکبر عالمی علی قلمسیاه اسماعیل عباسی دکتر شهابالدین عادل و فرهود حقی در سالن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها