تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803191738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت حضور زنان در ورزشگاه ها نيازمند تدبير است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مديريت حضور زنان در ورزشگاه ها نيازمند تدبير است
«مجوز ورود زنان به ورزشگاه ها» به يكي از داغ ترين سوژه هاي روزهاي آغازين سال تازه تبديل شده و امروز تاييد و فردا تكذيب مي شود
نویسنده : زهرا چيذري 


«مجوز ورود زنان به ورزشگاه ها» به يكي از داغ ترين سوژه هاي روزهاي آغازين سال تازه تبديل شده و امروز تاييد و فردا تكذيب مي شود. با وجود اين تاييد و تكذيبها روز گذشته معاون زنان و خانواده رئيس جمهور از فراهم شدن ساز و کارهای حضور زنان در ورزشگاه‌ها طي جلساتي در وزارت كشور خبر داد؛ آيين نامه اي كه در كميته مشتركي بین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت ورزش و جوانان به «شورای عالی امنیت ملی» فرستاده‌ شده، اما هنوز در دستور بررسی این شورا قرار نگرفته است.

به گفته شهيندخت مولاوردي طبق نظر رییس جمهور در جلسه تقدیر از قهرمانان ورزشی مبنی بر ضرورت اتخاذ سازوکارهایی برای رفع تبعیض علیه زنان در صحنه‌های ورزشی بیان ، جلساتی در وزارت کشور با حضور نمایندگان این وزارتخانه، وزارت ورزش و جوانان و معاونت امور زنان و خانواده تشکیل شد و ساز و کارهایی در زمینه حضور خانواده‌ها و زنان در ورزشگاه‌های رشته‌های خاصی فراهم شد. بنا به تاكيد وي فعلا قرار است سازو کارهای لازم برای حضور زنان در استادیوم های والیبال فراهم شود البته این سازو کارها برای اجرا هنوز ابلاغ نشده و مقدمات اجرایی شدن آن در حال فراهم شدن است.

مجوز حضور زنان در مسابقات واليبال
تا يكي دو سال پيش و تا قبل از ليگ جهاني واليبال منعي براي حضور زنان در مسابقات وجود نداشت اما برخي حواشي موجب شد تا بانوان به طور كامل از حضور در ورزشگاه ها منع شوند. در همان هنگام نيز اين اقدام مورد اعتراض معاون زنان و خانواده رئيس جمهور قرار گرفت و در پي آن رئيس جمهور دستور پيگيري موضوع را صادر كرد. حالا اما درحالي كه عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان از تایید طرح پیشنهادی برای حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی از سوی شورای امنیت کشور خبر داده بود به فاصله يك روز اين خبر از سوي دین پرست رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور تكذيب شد.معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اما در اين باره توضيح داد: این جلسه در شورای امنیت کشور تشکیل نشده است بلکه با توجه به تصمیم گیری شورای تامین در زمینه اتفاقات مهم مسابقات ورزشی در وزارت کشور برپا شده است.
مولاوردی تصریح کرد: کمیته مشترکی بین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده است و آیین نامه جامعی را برای حضور خانواده‌ها و زنان در ورزشگاه‌ها به «شورای عالی امنیت ملی» فرستاده‌ایم، اما این آیین نامه هنوز در دستور بررسی این شورا قرار نگرفته است. بنا به تاكيد وي جلسات متعددی در وزارت کشور در خصوص حضور تماشاگران در مسابقات والیبال برگزار و به تایید نهایی هم رسید، اما هنوز ابلاغ نشده است.

متغيرهاي مختلف براي موافقت يا مخالفت
نگاه هاي متفاوتي نسبت به اين موضوع وجود دارد كه هر يك دغدغه هايي را مطرح ميكنند.«فاطمه رهبر» عضو فراكسيون زنان مجلس، مخالفت و موافقت با این مساله را وابسته به متغیرهای مختلف مي داند. وي معتقد است در برخی از ورزشگاه های ما شرایط خاصی وجود دارد و ما قادر نیستیم در مورد همه ی ورزشگاه ها نظری یکسان دهیم. رهبر مي افزايد:‌ برای مثال در خصوص ورزشگاه های فوتبال، به دلیل بزرگی، زیادی جمعیت، فضای خاص حاکم بر این محیط که معمولا مردانه است، سردادن شعارها و دشنام هایی که شنیدن آن ها شایسته ی خانم ها نیست. به همين خاطر هم حضور بانوان در این شرایط به صلاح نیست و من فکر می کنم حتی خود آن ها هم از حضور در این مکان ها اجتناب می کنند. البته درخصوص ورزشگاه های مربوط به ورزش هایی نظیر کشتی، وزنه برداری، شنا و ...، حضور خانم ها از نظر شرعی و عرفی به هیچ وجه درست نیست.
به باور اين عضو فراکسیون زنان و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در برخی از ورزش ها مثل والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز و ورزش هایی که در مجموعه های کوچک تر که کنترل را راحت تر کرده و فضای حاکم بر آن ها سالم تر است، با رعایت ضابطه های درست می توان حق همه ی قشرهای جامعه برای تماشای این بازی ها را در نظر گرفت.

تدبير براي مدريت حضور زنان در ورزشگاه ها
فارغ از نگاه مخالفان يا موافقان حضور بانوان در ورزشگاه ها، فراهم نبودن زيرساختهاي فرهنگي براي اين حضور حكايت از لزوم فعاليت گسترده فرهنگي براي رفع دغدغه هايي دارد كه يك روز مي تواند خود رابه شكل مانعي براي حضور بانوان در ورزشگاه ها نشان دهد و روز ديگر به اشكالي متفاوت. دكتر شهرام وزيري روانشناس و استاد دانشگاه وقتي ميخواهد از نگاه يك كارشناس به اين موضوع نگاه كند با اشاره به دلايل موافقان و مخالفان اين حضور زنان در ورزشگاه ها به «جوان»‌ مي گويد:‌ يكي از اصلي ترين دلايل مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه ها اين است كه ممكن است در حين مسابقات ورزشي اتفاقاتي بيفتد كه شان بانوان رعايت نشود و اين مسئله زير سوال برود اين در حالي است كه از نگاه روانشناختي بايد ديد آيا مي شود كاري كرد كه هم شئن بانوان براي حضور به عنوان تماشاگر مسابقات ورزشي رعايت شود و هم دغدغه كساني كه نگراني هايي اين چنيني دارند؟ به باور اين استاد دانشگاه چنين امري امكانپذير است همچنانكه در موارد مشابه هم با راهكاريي نگراني هاي ناشي از برخي مزاحمتها و اختلاط نامناسب زنان و مردان بر طرف شد. وي در اين باره طرح موفق تفكيك آقايان و خانمها در مترو و اتوبوس را مثال مي زند . يا حتي در نظر گرفتن بخشهايي براي حضور خانواده ها و يا بانوان و آقايان در زيارتگاه ها به گونه اي كه امكان حضور همه بنا به شرايط شان از فضاي زيارتگاه فراهم مي شود. به باور وزيري طيبعتا مي توان مشابه چنين تدابيري را درباره مديريت حضور بانوان در ورزشگاه ها نيز به كار برد.

ملعبه سازي براي اغراض سياسي
وزيري با اشاره به حضور پر رنگ زنان ما در تمامي عرصه هاي اجتماعي ، سياسي و فرهنگي ، مي افزايد‌: بديهي است كه مي توان براي اين موضوع در برابر حضور اجتماعي زنان ما مسئله اي حاشيه اي و كمرنگ است نيز تدبيري به خرج داد. به گفته وي در كشوري مانند عربستان زنان از هيچ حقي برخوردار نيستند و در كنار محروميتهايي همچون رانندگي حتي بسياري از زنان شناسنامه هم ندارند و در شمار جمعيت به حساب نمي آيند، اما ما كمترين خبري از اين وقايع را در لابلاي اخبار رنگارنگي كه از سراسر دنيا مخابره مي شود نمي بينيم. در برابر اين در كشور ما كه زنان پا به پاي مردان در تمامي عرصه ها حضور دارند مسائلي اين چنيني مي تواند ملعبه اي را به دست ديگران بدهد تا با اغراض و اهداف سياسي تلاش كنند تا ملت ما را به عدم رعايت حقوق زنان محكوم نمايند. وزيري در برابر اين نكته كه شايد فضاي نام ناسب ورزشگاه ها و رعايت نكردن برخي موارد از سوي تماشاگران مرد موجب اين منع حضور مي شود ،‌ پاسخ مي دهد: ما در سطح جامعه نيز با چنين افراد و چنين برخوردهايي مواجهيم . طبيعتا راهكار مواجهه با اين افراد ممنوعيت حضور زنان نيست بلكه بايد رفته رفته پايه هاي فرهنگي جامعه را تقويت كرد.




منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن