تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803500624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقاشی‌خط؛ هنری مدرن با هویت شرقی و ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲




1418133372326_65G.jpg

یک هنرمند نقاشی‌خط معتقد است، نقاشی‌خط تلفیقی از هنر مدرن با هویت شرقی و ایرانی است که به حمایت و پشتیبانی مسؤولان نیاز دارد. صابر میکاییلی که این روزها نمایشگاهی از آثار نقاشی‌خط خود را در گالری «سوره» پردیس سینما بهمن سنندج برگزار کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: اولین‌بار نقاشی‌خط در دهه 30 و 40 شمسی در ایران پدیدار شد. زمانی که تعدادی از تحصیل‌کردگان از فرنگ برگشته که در غرب با هنر مدرن آشنا شده بودند، سعی کردند هویتی شرقی و ایرانی به این هنر ببخشند و کم‌کم خوشنویسی را با نقاشی تلفیق کردند. همچنین حجم را نیز به خوشنویسی افزودند. او به هنرمندان صاحب‌نام این عرصه اشاره کرد و گفت: از اساتید این سبک که به مکتب «سقاخانه» معروف شد می‌توان به استاد پرویز تناولی که در زمینه حجم حروف متبحر است و همچنین حسین زنده‌رودی و منصوره حسینی اشاره کرد. این هنرمند با بیان این‌که این رشته در دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شود، بیان کرد: در دانشگاه، رشته تخصصی نقاشی‌خط یا حجم خوشنویسی وجود ندارد، اما دانش‌آموختگان رشته‌های گرافیک یا کسانی که در زمینه نقاشی تحصیل کرده باشند، زمینه ورود به این هنر را دارند. او درباره‌ی تکنیک و فرم آثارش نیز اظهار کرد: گاهی قبل از شعر، چارچوب و فرم و محتوای اثر را پیاده می‌کنم و بعدها شعر و خط را به اثر اضافه می‌کنم، اما در برخی موارد پیش می‌آید که ابتدا با شعر ارتباط برقرار می‌کنم و سپس با امکانات بصری که در اختیار دارم احساس شعر را انتقال می‌دهم. هیچ‌گاه دوست نداشتم که کلام و معنا قبل از خودم در اثر حضور داشته باشد و سعی کرده‌ام در فضایی آبستره (آزاد) ذهن مخاطب را باز بگذارم که با فرم و رنگ ارتباط برقرار کند. میکاییلی همچنین گفت: این نمایشگاه، نهمین نمایشگاه انفرادی من در داخل و خارج کشور است. من در تعداد زیادی از نمایشگاه‌های گروهی نیز حضور داشته‌ام. هر هنری نیاز به توسعه دارد و انتظار دارم مسؤولان این موضوع را درک و از هنرمندان حمایت و پشتیبانی کنند. بخشی از این مسأله به اقتصاد هنر برمی‌گردد و می‌توان با خرید آثار هنرمندان باعث دلگرمی آن‌ها شد. این هنرمند درباره‌ی ورودش به دنیای هنر نیز توضیح داد: سال 1347 در شهر سنندج به دنیا آمدم و نزدیک 30 سال است که به کار هنری مشغولم. اولین جرقه در ذهن من سال 1358، زمانی که 11 سالم بود و در مقطع اول راهنمایی مشغول به تحصیل بودم، زده شد. یک روز معلم ما، خطی زیبا را روی تخته سیاه کلاس نوشتند و همین موضوع سبب شد که بعدازظهر آن روز قلم و کاغذ خوشنویسی تهیه و کار خوشنویسی را آغاز کنم. او ادامه داد: آنچه که من را تا کنون در راه خوشنویسی ثابت قدم کرده، انگیزه و احساس درونی‌ام بوده که بیشتر من را به این سمت سوق داده است. اوایل خانواده‌ام زیاد با این کار موافق نبودند و حتی گاهی از ریختن مرکب یا صدای قلم خوشنویسی گلایه می‌کردند. این هنرمند درباره‌ی اساتیدی که این هنر را به او آموختند نیز گفت: ابتدا که کار خوشنویسی را شروع کردم، کلاس و امکانات آموزشی آنچنانی در شهر سنندج وجود نداشت و بیشتر خودم خوشنویسی را دنبال می‌کردم، اما در ادامه کار در شهر تهران از محضر اساتیدی مانند «صداقت جباری» و «علی شیرازی» استفاده کردم و موفق شدم در سال 71 مدارج ممتاز خوشنویسی را طی کنم و از انجمن خوشنویسان ایران فارغ‌التحصیل شوم. میکاییلی افزود: در ادامه‌ی راه علاوه بر خوشنویسی، نیازهای دیگری را نیز در خودم احساس کردم و کم‌کم رنگ را نیز به فضای کارهایم وارد کردم. بعدها به نقاشی‌خط رو آوردم و با مکتب سقاخانه آشنا شدم. در سال‌های اخیر نیز فعالیت‌هایی در ارتباط با حجم در خوشنویسی انجام داده‌ام. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن