تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798342340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد ثبت ماندگارترین خاطرات در باغ رویایی فتح‌آباد کرمان + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
ثبت ماندگارترین خاطرات در باغ رویایی فتح‌آباد کرمان + تصاویر
با حضور در باغ تاریخی فتح‌آباد کرمان که پس از بازسازی به باغی رویایی تبدیل شده است، می‌توانید ماندگارترین خاطرات خود را در دفتر زندگی‌تان ثبت کنید.

خبرگزاری فارس: ثبت ماندگارترین خاطرات در باغ رویایی فتح‌آباد کرمان + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یک سال قبل مرمت و بازسازی باغ فتح‌آباد اختیارآباد کرمان به دستور علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان توسط بخش خصوصی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد و اکنون این باغ به یکی از زیباترین و رویایی‌ترین باغ‌های ایرانی تبدیل شده است. باغ فتح‌آباد؛ یک‌سال قبل... 29 اردیبهشت‌ماه سال گذشته برای نخستین‌بار همراه با علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استانی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی به باغ فتح‌آباد کرمان رفتیم تا عملیات مرمت این اثر زیبای تاریخی آغاز شود و همان روز کلنگ بازسازی باغ فتح‌آباد به زمین زده شد. آن روز اما حال باغ فتح‌آباد شهر اختیارآباد کرمان اصلا خوب نبود، دیواره‌های حوض 60 متری جلوی عمارت باغ تخریب شده بود، محوطه باغ خاکی بود و حال و روز دیوارها و سقف عمارت قدیمی فتح‌آباد هم بهتر از سایر بخش‌ها نبود. هرچند به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اختیارآباد در سال 82 بعد از ارسال نامه‌ای از سوی رئیس شورای اسلامی اختیارآباد به رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع درخواست کمک برای بازسازی باغ فتح‌آباد مبلغ 100 میلیون تومان برای مرمت این باغ اختصاص داده شد و بخش‌هایی از این اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت، اما عملیات بازسازی به پایان نرسید و وضعیت آن روزبه‌روز بدتر و بدتر شد. باغ فتح‌آباد مادر باغ شاهزاده ماهان است  باغ فتح‌آباد از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی از حکمرانان کرمان و مربوط به دوره قاجار بوده و در 30 کیلومتری شمال شرق شهر کرمان واقع شده است. زمان احداث باغ فتح‌آباد به حدود سال 1255 می‌رسد و در 12 بهمن 1381 با شماره ثبت 7284 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گفته می‌شود، باغ فتح‌آباد اختیارآباد الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده و بخش‌های مختلف از جمله مجموعه‌های اداری، دفتری و قسمت‌های حفاظتی در این باغ وجود داشته است.

نقش یک بانوی فرهیخته در احیای باغ فتح‌آباد اما در نخستین روزهایی که رزم‌حسینی استاندار کرمان شد، همسر وی بعد از مشاهده مستندی از باغ فتح‌آباد از شبکه استانی کرمان اطلاعاتی را درباره این باغ به استاندار کرمان داد و  اطلاعات ارائه شده از سوی این بانوی فرهیخته و مشاهده مستند باغ فتح‌آباد توسط رزم‌حسینی موجب شد تا بازسازی این باغ زیبا در دستور کار مسئولان قرار گیرد. باغ فتح‌آباد؛ یک‌سال بعد ... یک‌ سال از آغاز بازسازی باغ فتح‌آباد کرمان گذشته است و عصر یکشنبه برای چندمین بار همراه با استاندار کرمان به باغ فتح‌آباد رفتیم تا آخرین وضعیت مرمت این اثر تاریخی مورد ارزیابی قرار گیرد. حالا دیگر باغ فتح‌آباد به یکی از زیباترین و رویایی‌ترین باغ‌های ایرانی تبدیل شده است، حوض 60 متری جلوی عمارت بازسازی شده و بازی موج بر روی آب‌های درون حوض، شمشادها و بنفشه‌های باغچه‌ها و نمای زیبای عمارت تاریخی باغ فتح‌آباد دلربایی می‌کنند. همچنین مقرنس‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های سقف عمارت باغ فتح‌آباد پس از بازسازی آنقدر زیبا شده‌اند که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و انسان، دلش نمی‌آید، چشم از این همه زیبایی بردارد.

انگار خدا غم زمین‌های اطراف باغ فتح‌آباد را هم خریده است و این زمین‌ها که روزگاری سرسبز و پر از درختان پسته بودند، دوباره با کاشت گیاهان دارویی و درختان میوه رونق گرفته‌اند. «قلعه نفر» بازسازی می‌شود مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عنوان می‌کند: نحوه بازسازی و مرمت باغ فتح‌آباد کرمان به صورت عالی انجام شد و کارشناسان میراث فرهنگی بر اصلاح زیرساخت‌ها و ظاهر باغ نظارت دقیقی داشتند. علی مهاجری می‌گوید: بازسازی باغ فتح‌آباد بر اساس نقشه اولیه این باغ صورت گرفته است و سرمایه‌گذار باغ فتح‌آباد به بهترین نحو کارش را انجام داد.

اما مکانی با عنوان «قلعه نفر» در نزدیکی باغ فتح‌آباد وجود دارد که محل ذخیره آذوقه بوده است، مدیرکل میراث فرهنگی کرمان از انجام مذاکرات اولیه با سرمایه‌گذار باغ فتح‌آباد برای بازسازی «قلعه نفر» خبر می‌دهد. باغ فتح‌آباد متعلق به یک شخص نیست در همین حال نشستی با حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان و هیئت همراه وی ازجمله معاون سیاسی و امنیتی و معاون عمرانی استاندار کرمان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و فرماندار کرمان در طبقه دوم عمارت باغ فتح‌آباد برگزار شد. غلامرضا سرایداری مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات استان کرمان و سرمایه‌گذار باغ فتح‌آباد که از بازسازی این اثر تاریخی سربلند بیرون آمده است، می‌گوید: قصد داریم عمارت‌های قدیمی باغ فتح‌آباد که به صورت کامل از بین رفته‌اند را بر اساس نقشه‌های قدیمی بازسازی کنیم. وی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌هایی که استاندار کرمان انجام داد، اقدامات لازم در باغ فتح‌آباد از جمله انتقال آب و برق، نورپردازی و کاشت درختان و گیاهان انجام شد. سرایداری با تاکید بر اینکه باغ فتح‌آباد متعلق به یک شخص نیست، عنوان می‌کند: تمام قوانین سازمان جهاد کشاورزی را در باغ فتح‌آباد رعایت کردیم و اگر مسئولان جهاد کشاورزی برای رونق این مکان کمک کنند، کمک آنها جای دوری نمی‌رود.

4 میلیارد تومان برای احیای باغ فتح‌آباد هزینه شد وی از هزینه 4 میلیارد تومانی برای بهسازی و مرمت باغ فتح‌آباد خبر می‌دهد و می‌افزاید: 400 میلیون تومان نهال برای باغ فتح‌آباد از اصفهان خریداری کرده‌ایم. آیا استاندار کرمان از مرمت باغ فتح‌آباد راضی است؟ تعریف و تمجیدهای استاندار کرمان از زیبایی‌های باغ فتح‌آباد پس از انجام عملیات بازسازی نشان می‌دهد که انگار رزم‌حسینی با وجود تمام سختگیری‌هایی که دارد، اما عملیات مرمت باغ فتح‌آباد را پسندیده است. علیرضا رزم‌حسینی می‌گوید: باغ فتح‌آباد کرمان به یکی از زیباترین باغ‌های ایران تبدیل شده است و این بنای تاریخی باید سالانه میزبان 100 هزار نفر از گردشگران داخلی و خارجی باشد.

وی عنوان می‌کند: با توجه به اجرای طرح همیاران آب استان کرمان در باغ فتح‌آباد و استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای کشاورزی باید تورهای کشاورزی در این مکان دایر شود و فعالان بخش کشاورزی از اقدامات صورت گرفته بازدید کنند و آموزش‌های لازم را فرا گیرند. استاندار کرمان از سرمایه‌گذار و مسئولان مرتبط با محور گردشگری فتح‌آباد می‌خواهد تا باغ و محور فتح‌آباد را تا سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر برای بهره‌برداری تکمیل کنند. راه‌اندازی شعبه مرکز تحقیقات کشاورزی در باغ فتح‌آباد رزم‌حسینی همچنین نحوه مدیریت باغ فتح‌آباد پس از بهره‌برداری را امری مهم می‌خواند و تاکید می‌کند: باید اقدامات لازم در زمینه حفاظت از عمارت و بخش‌های کشاورزی باغ فتح‌آباد انجام گیرد و زمینه راه‌اندازی شعبه مرکز تحقیقات کشاورزی در باغ فتح‌آباد فراهم شود. ناگفته‌های مردم اختیارآباد از زبان امام جمعه با این وجود امام جمعه اختیارآباد هم از طرف مردم این شهر سخن می‌گوید و یادآور می‌شود: من از جمله افرادی هستم که باغ فتح‌آباد را متعلق به همه مردم استان کرمان می‌دانم و نمی‌گویم این باغ فقط متعلق به اختیارآبادی‌هاست. حجت‌الاسلام کاظم عامری تصریح می‌کند: هرچند شایعاتی درباره عدم رضایت مردم در زمینه ایجاد مسیر محور گردشگری فتح‌آباد منتشر شد، اما اختیارآبادی‌ها بیشترین همکاری را برای احداث این مسیر انجام دادند، زیرا این پروژه برای اختیارآباد و استان کرمان مفید است. وی از استاندار کرمان می‌خواهد تا علاوه بر محور گردشگری فتح‌آباد، مسیر دیگری هم از سمت اختیارآباد به باغ فتح‌آباد ایجاد شود تا مردم این منطقه هم از برکات اجرای این پروژه بی‌بهره نمانند.

استاندار کرمان در پاسخ به امام جمعه اختیارآباد می‌گوید: اگر مسئولان اختیارآباد به تعهداتی که در زمینه اجرای پروژه محور گردشگری فتح‌آباد می‌دهند، پایبند بمانند، هرگونه حمایتی برای آبادانی اختیارآباد صورت می‌گیرد. افراد بومی در باغ فتح‌آباد به‌کار گرفته شوند رزم‌حسینی بیان می‌کند: حضور گردشگران در باغ فتح‌آباد موجب رونق کسب و کار مردم اختیارآباد می‌شود. استاندار کرمان خطاب به سرایداری سرمایه‌گذار باغ فتح‌آباد می‌گوید: باید از افراد آموزش‌دیده با لباس‌های شیک و مرتب در باغ فتح‌آباد استفاده شود و اطلاعات لازم توسط این افراد در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.   البته سرایداری در پاسخ به استاندار کرمان بیان می‌کند: 40 نیرو برای حضور در باغ فتح‌آباد جذب می‌شوند و آموزش‌های لازم را هم فرامی‌گیرند. وقتی سرایداری از جذب نیرو برای باغ فتح‌آباد سخن می‌گوید، یکی از جوانان اختیارآبادی که در این جلسه حضور دارد بر جذب و به‌کارگیری نیروهای بومی در باغ فتح‌آباد تاکید می‌کند. لزوم راه‌اندازی پایگاه نیروی انتظامی در باغ فتح‌آباد این در حالی‌ست که حمید ذکااسدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان از فرماندار کرمان می‌خواهد تا به عنوان رئیس شورای تامین شهرستان کرمان پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز راه‌اندازی پایگاه نیروی انتظامی در باغ فتح‌آباد را انجام دهد. اما جلسه بررسی آخرین وضعیت اجرای عملیات بازسازی باغ فتح‌آباد اختیارآباد به اذان مغرب ختم می‌شود و استاندار کرمان و هیئت همراه به زیارتگاه بی‌بی حکیمه خاتون در مجاورت باغ فتح‌آباد می‌روند تا نماز مغرب و عشا را اقامه کنند. شب‌های رویایی باغ فتح‌آباد... هرچند باغ فتح‌آباد در روز بسیار زیبا و دیدنی است، اما شب‌های آن چیز دیگری است، آسمان پرستاره، انعکاس تصویر عمارت باغ در حوض آب، نورپردازی زیبا و عطر خوش گل‌ها و گیاهان لحظه‌هایی رویایی و جذاب را خلق می‌کند و بی‌شک افرادی که شب‌هنگام به این باغ پا می‌گذارند، می‌توانند ماندگارترین خاطرات را در دفتر زندگی خود ثبت کنند.


--------------------------------------
گزارش و عکس: از مهسا حقانیت
--------------------------------------
انتهای پیام/80019/ب40

94/01/17 - 08:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن