تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799544376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقق شعار سال 94 و آثار گرانبهای آن بر جنگل ها و منابع طبیعی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تحقق شعار سال 94 و آثار گرانبهای آن بر جنگل ها و منابع طبیعی نوشهر - ایرنا - تحقق شعار سال 94 با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک نیاز ضروری کشور مطرح شد، می تواند آثار با برکت و گرانبهایی در حوزه جنگل ها و منابع طبیعی داشته باشد.


ایجاد حساسیت در مردم و به ویژه جوامع محلی در زمینه لزوم حفاظت و حراست از منابع طبیعی و جنگل ها به عنوان میراث طبیعی ایرانیان، مشارکت آنان در نگهداری از این گنجینه های پربها را افزایش می دهد.
مشارکت جوامع محلی در حقیقت امروز حلقه مفقوده نگهداری و صیانت از منابع طبیعی و جنگل های کشور محسوب می شود و بنا بر تاکید همه مسوولان کشور مدیریت مطلوب جنگل ها و منابع طبیعی کشور بدون مشارکت مردم تحقق نمی یابد.
ساماندهی بهره برداری ازجنگل ها براساس قانون برای حفظ جنگل ها ضروری است و مسوولان این بخش بدون مساعدت و همکاری مردم قادر به تحقق آن نخواهند بود.
جلب مشارکت مردم و اجرای جنگلداری جامعه محور مهم ترین دستاورد مورد انتظار از اجرای پروژه ها و طرح های جنگلداری است و در این خصوص ارتقاء آگاهی و بسیج جوامع محلی به عنوان نخستین اقدام در دستور کار قرار گرفته و برنامه ریزی در این خصوص در سال 94 با توجه به شعار تعیین شده برای سال جاری در حقیقت استفاده درست از ظرفیتی است که مقام معظم رهبری با درایت خودشان آن را ایجاد کرده اند.
تا وقتی جوامع محلی نسبت به شیوه های حفاظتی از جنگل ها توجیه نشوند، مشکلات موجود در این حوزه باقی خواهد ماند و برنامه های جاری در این خصوص به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.
بسیج وتوانمندسازی جوامع به عنوان پایه های استقرار جنگلداری جامعه محور اصلی اجتناب ناپذیر محسوب می شود که با تداوم برگزاری کارگاه های آموزشی، مردم نسبت به نقش خود در نگهداری از گنجینه گرانبهای طبیعی به طور کامل توجیه می شوند.
خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور جامع­ نگری و مشارکت مردم در حفاظت، توسعه و احیای منابع طبیعی را از سیاست­های محوری خواند و گفت: صندوق توسعه منابع طبیعی با هدف مشارکت مردم در این سازمان تشکیل شده است.
جلالی تاکید کرد: ارتقا فرهنگ منابع طبیعی و آشنایی با حقوق آن به منظور حفظ جنگل ها و مراتع در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد؛ به گونه ای که مردم و بهره برداران حقیقی با مسائل فنی و علمی آشنا شوند تا بتوانند بهره برداری پایدار و مناسبی از جنگل ها و مراتع داشته باشند.
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: توسعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی و رعایت اخلاق و حقوق منابع طبیعی باید در کنار دیگر مسائل مانند حفاظت از جنگل ها و مراتع با سازوکاری بهتر و ظرفیت قوی تر مدنظر قرار گیرد.
جلالی تاکید کرد: هر گونه بهره برداری از انفال از نظر شرعی و قانونی باید با مجوز سازمان جنگل ها و مراتع باشد و این سازمان به شدت با زمین خواران، قاچاقچیان و متخلفان برخورد می کند اما در کنار مردم برای توسعه بهره برداری پایدار از جنگل ها و مراتع تلاش می کند.
بهزاد انگورج تقوی معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز معتقد است که توجیه و آموزش مردم در زمینه طرح های حفاظت از جنگل ها ضروری است و اساسا بدون مشارکت آنان این طرح ها به طور کامل قابلیت اجرایی شدن ندارند.
وی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: مشارکت بیشتر مردم در پروژه ها و طرح های جنگلداری و حفاظت از منابع طبیعی که تضمینی برای موفقیت در اجرای آنان است، زمانی جلب خواهد شد که آنان نسبت به شرایط و ضرورت حفاظت از جنگل ها و طرح های جنگلداری آگاهی لازم را کسب کنند.
معاون سازمان جنگل ها همچنین تاکید کرد که مهمترین حوزه در زندگی انسان ها بستر حیات است که منابع طبیعی نقش وی‍ژه ای درپایداری و حفظ آن ایفا می کنند و این حقیقت باید مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد.
معاون سازمان جنگل ها همچنین گفت: با مدیریت مطلوب می توان از مشارکت خوب مردم و توانمندی آنها در جهت حفظ منابع طبیعی استفاده کرد و با حرکت به سوی کارکردهای چند منظوره از تهدیدات و تبعات بهره برداری یک بعدی پرهیز کرد.
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز معتقد است که حفاظت از منابع طبیعی و انفال الهی، تنها با مشارکت مردم در بهره برداری امکانپذیر است.
حجت الاسلام سید مصطفی طباطبایی نژاد تاکید می کند:باید مردم در بهره برداری از منابع طبیعی مشارکت داشته باشند تا بتوان از جنگل های هیرکانی حفاظت کرد. مردم باید در بهره برداری از منابع طبیعی و توسعه جنگل و بیابان زدایی مشارکت داشته باشند.
با وجود همه اقدامات صورت گرفته و اولویت های کاری اعلام شده از سوی مسوولان، هنوز حساسیت مورد نیاز در مردم و جوامع محلی در این خصوص به طور کافی ایجاد نشده و تحقق این امر مهم نیازمند برنامه ریزی های کاربردی تر است که استفاده از ظرفیت های شعار سال 94 و ایجاد همدلی و همزبانی مردم با مسوولان نگهداری از جنگل ها و منابع طبیعی می تواند در استقرار این هدف یاری رسان باشد.
جنگل های شمال کشور که به جنگل های ناحیهٔ رویشی هیرکانی یا خزری، جنگل های مرطوب و جنگل های صنعتی شمال شهرت یافته اند هم چون نوار سبزی حاشیهٔ جنوبی دریای خزر و نیم رخ شمالی رشته کوه البرز از آستارا تا گلیداغی را به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر، عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا پوشانده اند. تاکنون ۸۰ گونهٔ درختی (به طورعمده پهن برگ)، چهارگونهٔ سوزنی برگ بومی و ۵۰ گونه درختچه ای در این جنگل ها شناسائی شده که اغلب آنها از تیپ های آمیختهٔ راش، ممرز، بلوط، افرا و توسکا هستند.
این ناحیه نوار سبز شمال کشور در مازندران است. منطقه هیرکانی دارای آب و هوای مرطوب بوده و متأثر از دریای مازندران می باشد. این منطقه از آستارا در گیلان آغاز شده و تا ارتفاعات جنگل گلستان در استان گلستان ادامه می یابد. اصلی ترین درختان این جنگلها پهن برگ هستند.
اکنون در حدود 9/1 میلیون هکتار جنگل در شمال وجود دارد که 2/1 میلیون هکتار آن جزء جنگل های مرغوب و بقیه جزء جنگل های حفاظتی یا حمایتی است و در حدود 100 هزار هکتار نیز به جنگل های جلگه ای اختصاص دارد که آن هم به شدت در معرض تخریب است.ک/4
1535/6097



15/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن