تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802419990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وهابیت یگانه عامل گسترش تهدید جنوب شرق آسیا / افشای سعودی سازی آ.سه.آن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وهابیت یگانه عامل گسترش تهدید جنوب شرق آسیا / افشای سعودی سازی آ.سه.آن کوالالامپور – ایرنا – یک دیپلمات ارشد بازنشسته مالزی با مروری بر تاریخ تهدیدهای منطقه جنوب شرق آسیا، نوشت که وهابیت در حال حاضر اصلی ترین تهدید منطقه جنوب شرقی آسیا است.


به گزارش ایرنا، دنیس ایگنانتیوس روز شنبه در مقاله ای در تارنمای مالیزیا اینسایدر، نوشت: اگر در دهه 1970 خطر گسترش کمونیسم در منطقه گسترش داشت، اکنون افراط گرایی تهدید اصلی منطقه جنوب شرق آسیا محسوب می شود و خطر جدیدی است که این منطقه را تهدید می کند.
وی که پیش از این به عنوان دیپلمات مالزی در واشنگتن، پکن و لندن خدمت کرده و همچنین سفیر این کشور در شیلی و آرژانتین بوده است با استناد به نظریه دومینو، نوشت که خطر گسترش افراطی گری در منطقه جنوب شرق آسیا جدی است.
نظریه دومینو از نظریه های غالب دهه های 1950 تا 1980 بود که بر اساس آن گفته می شد اگر یک کشور تحت تاثیر کمونیسم قرار گیرد، کشورهای همجوار آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.
دنیس ایگنانتیوس در این مقاله نوشت: مسلمانان کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله کشورهای فیلیپین، اندونزی، مالزی و تایلند تحت تاثیر تفکرات گروه های تروریستی داعش و القاعده قرار گرفته اند و اخبار حملات مسلحانه، بمب گذاری های انتحاری، سربریدن و خشونت علیه شهروندان معصوم خبرساز شده است.
براساس این نوشته، برخی از جوانان منطقه جنوب شرق آسیا در عراق و سوریه حضور دارند، به طوری که رسانه های اندونزی از حضور بیش از 500 نفر از شهروندان این کشور در سوریه و عراق خبر داده اند.
وی یادآور شد که افراط گرایان مالزیایی و اندونزیایی که در سوریه در حال جنگ هستند، حتی یک واحد مالایی زبان تشکیل داده اند و در برخی حملات انتحاری نیز شرکت کرده اند.
دنیس ایگنانتیوس در ادامه مقاله خود آورده است: گروه های افراطی در منطقه جنوب شرق آسیا از جنگ سوریه به عنوان بستری برای آموزش جنگی و عضوگیری استفاده می کنند تا در نهایت بتوانند اقداماتی مشابه در داخل کشور خود انجام دهند.
به اعتقاد وی، افراطی گری مذهبی اکنون به سطح هشدار دهنده ای با تاثیرات عمیق امنیتی و سیاسی در کل منطقه تبدیل شده است.
این دیپلمات سابق مالزی در ادامه به قانون اجرای حدود در مالزی اشاره کرد و نوشت: مالزی به عنوان یک کشور میانه رو اکنون با طرح اجرای حدود می تواند تا لبه پرتگاه اغتشاش پیش رود. اکنون مسلمانان و افرادغیر مسلمان پس از انتقاد از اجرای حدود در مالزی تهدید می شوند و بازرس کل پلیس مالزی نیز هشدار داده است حتی طرح سئوال در مورد حدود اسلامی می تواند باعث تحریک یک حمله داعشی شود.
به اعتقاد دنیس ایگنانتیوس، در حالی که گروه های تروریستی و مباحث داغی همچون شریعت اسلامی توجه زیادی را به خود معطوف داشته است، سئوالات اساسی در مورد دلایل افراطی گری در منطقه تاکنون به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است.
چرا چنین فرهنگی که به طور عمیقی در خاورمیانه نفود کرده است در منطقه جنوب شرقی آسیا نیز جلوه های خود را نشان داده است؟ و چه عاملی باعث پیدایش این نوع افراطی گری شده است؟ سوال هایی که این کارشناس درادامه مقاله خود مطرح کرده است.
دنیس ایگنانتیوس، یگانه عامل افراطی گری را وهابیت دانست و نوشت: به طور آشکار، رشد این نوع افراطی گری در خلا اتفاق نیفتاده است و ریشه آن نیز در منطقه جنوب شرق آسیا نیست. شمار قابل توجهی از متخصصان امنیتی بر این باورند وهابیت توسط عربستان سعودی به منطقه جنوب شرق آسیا صادر شده است.
این دیپلمات ارشد مالزی نوشت: وهابیت به عنوان مذهب رسمی عربستان، یک تفسیر نظامی، کوته بینانه و زهرآگین از اسلام است که در قرن هجدم محمدبن عبدالوهاب در عربستان آن را بنیان گذاشت و مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت.
وهابیت همه گروهای مذهبی دیگر را منحرف می داند و در قبال سایر فرهنگ ها تحمل پذیری ندارد. به حقوق بشر احترام نمی گذارد و دموکراسی را بر نمی تابد.
به نوشته وی، هدف نهایی وهابیون تشکیل یک جامعه جهانی واحد وهابی با حاکمیت خلیفه، به احتمال قوی از خاندان سعودی است. آنها خواستار تشکیل این جامعه نه تنها در خاورمیانه بلکه همه جهان هستند.
براساس مقاله دیپلمات سابق مالزی، عربستان سعودی در دهه های گذشته بیش از 100 میلیارد دلار برای صدور وهابیت به گوشه و کنار جهان هزینه کرده است. هزاران مسجد، دانشگاه، مدرسه و مراکز اجتماعی ساخته و سمینار برگزار کرده است، در حالی که هزاران واعظ، معلم و فعال آموزش دیده اند و با همراه داشتن کتب و ادبیات وهابیگری راهی نقاط مختلف جهان می شوند.
وی در ادامه این مقاله به تلاش های گوناگون خاندان سعودی از جمله کنترل مکه و مدینه اشاره کرد و نوشت: عربستان سعودی با تشکیل مراکز مختلف تلاش کرده است تفکرات خود را در جهان رشد دهد، از این رو وهابیت در حال حاضر اصلی ترین تهدید صلح و امنیت جهانی محسوب می شود، تهدیدی که بر منطقه جنوب شرق آسیا نیز سایه افکنده است.
وی به تلاش های مختلف عربستان سعودی در بخش های تربیت افراطیون نظامی و معلمان و اساتید متعصب وهابی اشاره کرد و نوشت: چیزی که تاکنون در منطقه جنوب شرقی آسیا آشکار نشده است روند تدریجی عربستانی سازی این منطقه است.
این دپیلمات ارشد مالزیایی، دولت های منطقه جنوب شرقی آسیا را دولت های از خود راضی دانست و نوشت که دولت های این منطقه تاکنون اقدام خاصی برای جلوگیری از رشد قارچ گونه وهابیت در داخل و خارج از مرزهای کشورهای جنوب شرق آسیا انجام نداده اند. به نظر می رسد این دولت ها اندازه این مشکل را مورد انکار قرار می دهند و با اقداماتی که با تردید و دو دلی همراه است زیرساخت های وهابیت را در منطقه دست نخورده حفظ کرده اند.
به اعتقادی وی، برخی از رهبران کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی و برونئی با مطرح کردن قوانین شریعت درصدد تامین منافع خود هستند و از این طریق در تلاش برای ایجاد شکاف بین گروهای مذهبی مختلف هستند. امری که تنها گذشت زمان می تواند در مورد نتایج آن قضاوت کند.
دنیس ایگنانتیوس در پایان ضمن ارائه راهکاری، خواستار اقدام فوری رهبران منطقه جنوب شرقی آسیا برای مقابله با افراطی گری شد و هشدار داد که انجام ندادن اقدام به موقع می تواند تلاش های انجام شده برای کسب توسعه را جایگزین خشونت و ناامنی در منطقه کند.
انجام گفتگوهای صادقانه با عربستان سعودی درباره آسیب های وهابیت در این جوامع، همکاری های بین المللی برای از بین بردن تفکرات افراطی و تاکید بر تعهد در قبال تکثرگرایی و دموکراسی از جمله راهکاری ارائه شده توسط این دیپلمات ارشد مالزیایی برای مقابله با افراطی گری در منطقه جنوب شرق آسیا است.
آساق**241**1611



15/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن