تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843314270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ غلامحسین ابراهیمی‌دینانی تقدم علم حضوری بر زبان و اندیشه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ غلامحسین ابراهیمی‌دینانی
تقدم علم حضوری بر زبان و اندیشه
انسان در مورد علوم و آگاهی‌های خود هم می‌داند و هم می‌داند که می‌داند و این همان چیزی است که در اصطلاح حکمای اسلامی، علم مرکب خوانده می‌شود و چون انسان از علم مرکب برخوردار است تکالیف الهی بر دوش او گذاشته شده است.

خبرگزاری فارس: تقدم علم حضوری بر زبان و اندیشه



به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران طی یادداشتی در وبگاه شخصی خود نوشت: قابلیت تعریف فلسفه به صورت‌های مختلف و به عنوان‌های گوناگون خود از پویایی فلسفه است و نشانی از این موضوع می‌تواند باشد که هرگز نمی‌توان فلسفه را در بیان یا انگاره‌ای خاص محدود ساخت. اندیشه و تفکر، گذشته از آنکه برآیند حیات آدمی است، تجلی حیات و حاوی معنای ژرف آن نیز هست. بدون استناد به لایه‌های عمیق اندیشه، هرگز نمی‌توان نسبت به درک و فهم زندگی و توابع آن توفیق یافت. تعامل چند سویه موجود میان حقیقت حیات و حقیقت اندیشه، دارای پیچیدگی‌ها و مراتبی است که درنگ‌ها و تآمل‌هایی ژرف را می‌طلبد. این فلسفی‌ترین مضمون و یا یکی از شگفت انگیزترین مضمون‌های فکر فلسفی در طول تاریخ فلسفه، اعم از فلسفه جدید و فلسفه قدیم شرق و غرب می تواند به شمار بیاید. این موضوع را ام المسائل و اصل الاصول هر نوع تفکر فلسفی است. هر امری، در اصل، آغاز بنیاد موضوع است و همه چیز در آغاز است و در آغاز موضوع علی الجمال طرح می‌شود و در کار به تفصیل بیان می‌شود. در اندیشه، علت غایی مهم است. آن چیزی که در مساله پایان است، در اندیشه اول است. انسان حقیقتی است که می‌تواند به حقیقت بیاندیشد. می‌تواند در جست و جوی حقیقت به حرکت دربیاید و در دستیابی به آن، به حقیقتی فراتر بیندیشد که ادامه آن، قرار دهنده انسان در مدار بی نهایت است. انسان تنها موجودی است که با هستی خود نسبتی آگاهانه دارد و به همین جهت، می‌تواند به طرح پرسش از هستی مبادرت کند. پرسش از هستی را نباید با کسب معلومات و فراگیری دانش درباره موجودات متحد و یگانه به شمار آورد؛ زیرا پرسش از هستی به مراتب فراتر از کسب معلومات درباره موجودات شناخته می‌شود. پرسش از هستی، هنگامی پیدا می‌شود که فهم هستی تحقق یابد؛ ولی فهم هستی جز از طریق آگاهی انسان نسبت به خویشتن خویش، به ظهور و بروز نمی‌رسد. همان گونه که آگاهی و علم به غیر وابسته و مبتنی بر آگاهی نسبت به خویشتن خویش است ، بدون علم و آگاهی به غیر نیز، نمی‌توان از آگاهی به خویشتن خویش سخن به میان آورد و آگاهی حضوری، منشا و سرچشمه همه انواع و اقسام علوم و معارف حصولی و اکتسابی است. مرجع ضمیر «من» سرچشمه همه آگاهی‌هاست. او در دست کسی نیست و نمی‌توان آن را به کار برد. مرجع ضمیر «من» منشا پیدایش همه تصورات است، اما خود به تصور در نمی‌آید. به همین جهت، مرجع ضمیر «من» که مقام حضور شناخته می‌شود، با هیچ یک از مفاهیم و تصورات قابل تعریف و تحدید نیست. مرجع ضمیر «من» در هر لحظه و براساس شرایط گوناگون، نوعی یقین پیدا می‌کند و به صورت یک «من» انضمامی در می‌آید و در اینجاست که باید میان «من» حقیقی و مطلق و آنچه «من» انصمامی خوانده می‌شود، تفاوت قائل شد. کسانی که از مرجع ضمیر «من» سخن می‌گویند و درباره «من» انضمامی می‌اندیشند، در راه کسانی گام برمی‌دارند که از وجود سخن می‌گویند ولی درباره موجود نمی‌اندیشند؛ انسان در مورد علوم و آگاهی‌های خود هم می‌داند و هم می‌داند که می‌داند. و این همان چیزی است که در اصطلاح حکمای اسلامی، علم مرکب خوانده می‌شود. چون انسان از علم مرکب برخوردار است، تکالیف الهی نیز بر دوش او گذاشته شده است. همه موجودات به تسبیح تکوینی حق تبارک و تعالی اشتغال دارند و این تسبیح نیز نوعی از آگاهی به شمار می‌آید، ولی از علم مرکب که آگاهی به این آگاهی شناخته می‌شود، بی بهره و بی نصیب هستند. موجودی که مرجع ضمیر «من» ندارد، عالم حضور نیز نخواهد داشت و آنجا که حضور نباشد، از آگاهی، به ویژه آگاهی به آگاهی سخن به میان می‌آید، همه مفاهیم و هرگونه تصور و تصدیق از صحنه حضور ناشی می‌شود و بر مرجع ضمیر «من» استوار خواهد بود. پیدایش مفاهیم و جلوه گر شدن تصورات و تصدیقات پیدایش کلام و جلوه گر شدن سخن نیز هست. کلام، ظهور مفهوم است و سخن، جلوه تصورات و تصدیقات شناخته می‌شود. مرجع ضمیر «من» که صحنه حضور شناخته می‌شود، بر زبان تقدم دارد و چون زبان، ظهور اندیشه به شمار می‌آید، در تقدم «من» بر اندیشه نیز نمی‌توان تردید داشت. خودشناسی، نخستین واسطه برای هرگونه شناخت و روش به شمار می‌آید. فعل اندیشیدن که حقیقت اندیشه را تشکیل می‌دهد، بدون «من» و بدون چیزی که مورد اندیشیدن «من» قرار می‌گیرد، هیچ گونه معنایی را در بر نخواهد داشت و به این ترتیب می‌توان گفت فعل اندیشیدن در همان حال اندیشیدن به چیزی است، اندیشیدن به «من» نیز هست. مرجع ضمیر «من» دارای افقی است که شناخت و معرفت از ویژگی‌های آن به شمار می آید. در این افق ویژه است که شناخت و آنچه موضوع شناخت قرار می گیرد، در یک همبستگی خلاق با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند. این همبستگی خلاق، گشوده بودن «من» به روی جز «من» است. انفتاح و گشوده بودن، رابطه انسان و جهان را آشکار می سازد انتهای پیام/

94/01/10 - 13:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن