تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804777042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاجی آباد هرمزگان شهری دیدنی با ورودی و خروجی پر ترافیک


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حاجی آباد هرمزگان شهری دیدنی با ورودی و خروجی پر ترافیک بندرعباس - ایرنا- شهرستان حاجی آباد درشمال استان هرمزگان به بواسطه همسایگی با استانهای کرمان وفارس به مرکز تلاقی و پر ترافیک ورودی وخروجی مسافران نوروزی تبدیل شده اما با این وجود از گشت و گذار در آن نیز نمی توان گذشت .


این شهرستان درمسیر جاده ترانزیتی وحمل ونقل قرار گرفته بطوریکه یکی از شلوغ ترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می شود وشاهراه حیاتی وجایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد.
درسالهای گذشته با مشکل تعریض جاده ویک بانده بودن مواجه بود اما چند سالی است که این مشکل در حوزه استان با دوبانده شدن جاده بصورت بزرگ راه درآمده و خطرات تصادف به شدت کاهش یافته و مسافران می توانند با خیال آسوده ازاین مسیر پرتردد سفر کنند.
حاجی آباد از سوی دیگر یکی از چهار قطب مهم کشاورزی استان محسوب می شود وعلاوه برکشاورزی مثل صیفی جات در تولید گندم ،ذرت ، خرما وحتی محصول سرد سیری نقش بسزایی دارد.
خرمای پیام حاجی آباد دارای شهرت جهانی است وبواسطه نگهداری طولانی مشتری پسند بوده ومتقاضیان زیادی در داخل وخارج دارد و به عنوان خرمای درجه یک عرضه می شود.
هرچند نام حاجی آباد از اسامی اسلامی متأخر است که در آغاز دهی از دهستان های بخش سعادت آباد بندرعباس به شمار می آمد، اما به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و همچنین واقع شدن بر سر راه تجارتی که از خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران امتداد می یافت ، این منطقه رونق و اعتباری بدست آورد و تبدیل به یکی از مراکز اصلی سکونت شد که بعدها نام خود را به تمامی منطقه وسیعی که امروزه به این نام خوانده می شود، تعمیم داد.
امام زاده سیدمحمد (ع) حاجی آباد که یکی از اولاد و نوادگان امام موسی کاظم(ع) است از طریق ابو جعفر عبدالله عوکلانی فرزند امام کاظم(ع) نسب شریفش به آن امام همام می رسد یکی از مراکز مهم مذهبی در ورودی این شهر قرار گرفته و مسافران در بدو ورود وبه هنگام خروج دراین محل توقف می کنند وپس از زیارت به راه خود ادامه می دهند.
این مکان فرهنگی مذهبی هموارد مورد توجه عام وخاص بوده ومردم شهرستان حاجی آباد به این امام زاده اعتقاد عجیبی دارند لذا مناسبت های مذهبی مثل تاسوعا وعاشورای حسینی دراین محل برگزار می کنند.
می توان از قلعه تاریخی حاجی آباد،آبشار تزرج، کوه فارغان، چشمه های آب گرم حاجی آباد و آسیاب های آبی حاجی آباد به عنوان تعدادی از جاذبه های گردشگری این شهرستان یاد کرد.
قلعه تاریخی حاجی آباد در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارد و قدمت آن به دوران ایلخانان، تیموریان و صفویه می رسد که در دوره صفویه نیز ازآن استفاده می شده است.
آبشار تزرج یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های شهرستان حاجی آباد است که توجه گردشگران زیادی را جلب می کند، این آبشار در منطقه ای زیبا، سرسبز، خوش آب و هوا، در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد قرار دارد.
کوه فارغان یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان حاجی آباد، بخش فارغان و کوه های هماگ، زردکوه، فارغان، کوشا و کافری است، این منطقه کوهستانی از طبیعت بکر و زیبایی بهره مند است و انواع پرندگان و حیوانات در آن یافت می شود.
آسیاب های آبی حاجی آباد به صورت غیرفعال و متروکه در تعدادی از آبادی ها به چشم می خورند و به دلیل آب های زیرزمینی و روزمینی فراوان در حاجی آباد، آسیاب های آبی در گذشته مورد استفاده مردم بوده اند.
آسیاب های تزرج، آسیاب های فارغان، آسیاببرغنی، آسیاب سه چشم و آسیاب سعادت آباد از مهمترین آسیاب های آبی حاجی آباد هستند.
چشمه های آب گرم حاجی آباد در مسیر جاده بندرعباس حاجی آباد در 30 کیلومتری شرق حاجی آباد در دامنه کوه قرار دارد آب آن از شکاف سنگ های آهکی مارنی خارج می شود و در ردیف آب های گوگردی معدنی است.
آب گرم ده شیخ در مسیر جاده حاجی آباد به سمت دولت آباد و در جنوب شرقی روستای ده شیخ در دامنه کوه قرار دارد که سرچشمه آن در شرق حاجی آباد واقع شده و از شکاف سنگ های آهکی بیرون می آید و در ردیف آب های گوگردی است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص شهرستان حاجی آباد می گوید: پژوهش های باستان شناسی نشان دهنده آثار تاریخی متعلق به حدود پنج هزار سال در این شهرستان است و از آثار تاریخی آن می توان به برج فارغان، آسیاب های تزرج، بافت تاریخی گیس، گورستان حاجی آباد متعلق به دوره ساسانیان اشاره کرد.
عباس نوروزی ادامه می د هد: این شهرستان آثار دیگری همچون قلعه های خشت و گلی داشته که به مرور زمان قسمت های زیادی از آنها نابود شده و جز نشانه هایی چیز دیگری از آنها باقی نمانده است.
یک فعال گردشگری در خصوص جاذبه های دیدنی شهرستان حاجی آباد می گوید: دست یافتنی ترین منطقه از طبیعت هرمزگان برای مردمانی که از راه سیرجان بندرعباس وارد این استان می شوند صالح آباد و دشت صالح آباد و عشایر کوچنده آنجا است.
مهدی شیرخانی می افزاید: دشت صالح آباد در بهار پوشیده از گلزارهای مختلف همچون، بابونه، شقایق وحشی و علفزار بسیار زیبایی است و نمونه های خاص گل در آنجامی رویند و دام های فراوانی نیز در آن منطقه چرا می کنند.
وی خاطر نشان می کند: مردم می توانند از یک دامدار شناخته شده آن محل برای راهنمایی بیشتر کمک بگیرند و از امکاناتی که وی برای خواب، خوراک و حتی گردش در اختیار گردشگران قرار می دهد استفاده کنند.
این فعال گردشگری ادامه می دهد: تجربه زیبای زندگی چوپانی ، ایل نشینی، دوشیدن شیر، خوابیدن در سیاه چادر، مشک زدن، کاشت گیاهان در طبیعت ، برداشت علوفه، آشنایی با برخی گیاهان دارویی در کنار عشایر منطقه لذت بخش خواهد بود.
وی جاذبه دیگر شهرستان حاجی آباد را آبشار تزرج می داند واضافه می کند: آبشار تزرج به لحاظ زیبایی یکی از بهترین گلگشت ها محسوب می شود که در دسترس است و همیشه هوایی خنک تر از حاجی آباد دارد.
شیرخانی بازدید از معدن آهن تنگه زاغ را برای انسان جذاب دانست و ابراز کرد: آنجا می توان ماشین های بسیار بزرگ سنگ آهن به رنگ قرمز مشاهده کرد و راهنمای معدن نیز محل برداشت سنگ آهن وخاک، را نشان می دهد.
شهرستان حاجی با یک هزار و 200 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال هرمزگان قرار دارد که از شمال به شهرستان سیرجان (استان کرمان) ، از شرق بخش وکیل آباد (استان کرمان) ، از غرب به شهرستان داراب (استان فارس) و از جنوب به بخش فین (شهرستان بندرعباس) محدود می شود.ک/4
6048 /537









10/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن