تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798450737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری دریایی؛ ظرفیت مهم اما مغفول بوشهر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گردشگری دریایی؛ ظرفیت مهم اما مغفول بوشهر پایگاه اطلاع رسانی خلیج فارس روز پنجشنبه ششم فروردین 94 درمطلبی به قلم وحید پورجماد نوشت: گردشگری دریایی ظرفیت مهم اما مغفول استان بوشهر است.


در ادامه این مطلب آمده است: ایران با وجود دارا بودن 5800 کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر، نه تنها سهم بسیار ناچیزی از در آمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه را به خود اختصاص داده بلکه حتی نتوانسته گردشگران داخلی را هم پاسخگو باشد، به گونه ای که بسیاری از هموطنانمان برای بهره گیری از سواحل و امکانات گردشگری دریایی، راهی کشورهای همسایه مانند امارات و ترکیه می شوند.
امروزه صنعت گردشگری در دنیا از رشد قابل توجهی برخوردار است به گونه ای که علی رغم بحران اقتصادی، تعداد گرشگران دنیا رشد چشمگیری داشته است.
در حال حاضر این صنعت زمینه اشتغال حدود 225 میلیون نفر در سراسر جهان را فراهم کرده و 9 در صد از کل تولید ناخالص اقتصاد جهانی به آن وابسته است.
در این میان کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مقصد اصلی بخش قابل توجهی از گردشگران بوده که تعداد زیادی از آنان را گردشگران دریایی تشکیل می دهد.
مطالعات انجام شده توسط آژانس های بین المللی وابسته به سازمان ملل نشان می دهد تعداد گردشگران در سراسر جهان در سال 2020 میلادی به یک میلیادر و 600 میلیون نفر خواهد رسید. در این راستا سازمان مذکور پیش بینی می کند که منطقه خاورمیانه پس از منطقه شرق آسیا بالاترین میزان رشد توریسیم را در جهان دارا باشد. این در حالی است که کشور ایران علی رغم برخورداری از تمدن دیرینه، تنوع آب و هوایی و جاذبه های فراوان گردشگری تنها یک صدم در صد از سهم گردشگری جهان را به تخود اختصاص داده است.
در این زمینه می توان به در آمد 32 میلیارد دلاری کشور همسایه ایران یعنی ترکیه در سال 2013 میلادی در مقابل در آمد 4/2 میلیارد دلاری ایران از این صنعت اشاره کرد.
گردشگری دریایی و ساحلی، یکی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در همه جهان است اما در ایران، هنوز چنان که شایسته است به این حوزه پرداخته نشده است در سال 2012 تعداد 16 میلیون نفر در جهان سفر دریایی داشته اند و در سال 2013 این رقم به 20 میلیون نفر با درآمدی معادل 34 میلیارد دلار بالغ شده است، با این وجود درآمددر حالی که در دنیا طرف داران بسیاری را به خود جذب کرده است به گونه ای که بسیاری از کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس تنها با داشتن چند صد متر نوار ساحلی تبدیل به قطب توریسیم دریایی در منطقه شده اند.
گردشگری دریایی همواره حلقه ای مفقوده در میان سایر بخش های گردشگری است به گونه ای که حتی زیر ساخت های آن نیز در کشورمان وجود ندارد.پرسشی که مطرح است، این است که با توجه به امکانات باالقوه کشور چه زمانی قرار است ثروت گردشگری در سواحل مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد؟
بحث خاص این یادداشت، استان بوشهر است. این استان با بیش از 700 کیلومتر مرز آبی با سواحل خلیج فارس که از این نظر در سطح کشور بی نظیر است، یکی از ظرفیت های بالقوه در گردشگری دریا و ساحل می باشد که هم ابعاد گسترده ای برای سرمایه گذاری دارد و هم از جذابیت بالایی توریستی برخوردار است.
امروزه در اغلب کشورهای دنیا توجه به تورهای دریایی، حمل نقل دریایی، ورزش و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه های گردشگری قرار دارد، اما با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر، گردشگری دریایی یکی از ظرفیت های بالقوه است که مغفول مانده است. در حالی که سواحل استان بوشهر این قابلیت را دارد که بوشهر را به عنوان یکی از قطب های گردشگری دریایی کشور مبدل سازد.
سواحل تمیز و ماسه ای، جنگل های حرا، بندر تاریخی سیراف، بافت تاریخی بوشهر از جمله جاذبه های گردشگری ساحلی استان است، اما علی رغم داشتن جاذبه های فراوان برای گردشگری، به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها، نداشتن امکانات رفاهی، تفریحی و خدمات مورد نیاز گردشگری در دریا و جزایر مانند کشتی های تفریحی، رستوران های دریایی،هتل و...، بهره ای از این تعمت خدادای نبرده ایم.
در استان بوشهر در طول سال یک تور یا شناور گردشگری دریایی وجود ندارد، این در حالی است که در کشور امارات و بندر دوبی، با تغییراتی اندک، لنج های سنتی را به لنج های توریستی تبدیل کرده اند و گردشگران دریایی طی 2 ساعت گشت دریایی در آب های ساحل دوبی و صرف شام در عرشه کشتی، خاطره خوشی را از سفر به همراه می برند. این سفر به ازای هر نفر بین 200 الی 300 درهم برای اقتصاد آن کشور ارز آوری و درآمدزایی دارد؛ توری که به صورت خانوادگی انجام شده و در آن موازین اسلامی هم رعایت می شود.
اگرچه سالانه مخصوصا در ایام نوروز مسافران بسیار زیادی به استان بوشهر سفر می کنند و در سال گذشته بوشهر به همراه استانهای اصفهان، خوزستان و شیراز پرترددترین مسیرهای نوروز معرفی شد، اما تقریبا هدف اغلب آنها به قصد خرید از بازارهای بوشهر، گناوه و دیلم است و این فرصت بسیار خوب برای رونق بخشیدن به گردشگری دریایی که می تواند یکی از بهترین راه های درآمدزایی و اشتغال برای استان باشد، مغفول می ماند.
لازمه شکل گیری و بهره برداری از ظرفیت گردشگری دریایی در استان، وجود زیرساخت های مختلف می باشد که مهمترین آن اسکله تفریحی و شناورهای مسافربری تفریحی استاندارد است که بوشهر فاقد آن هست.
هم اکنون اسکله تفریحی در طول سواحل استان بوشهر برای خدمات رسانی به گردشگران وجود ندارد و در ایام نوروز نیز از اسکله های بنادر صیادی استان استفاده می شود که خبر می رسد امسال ناهماهنگی و موانعی برای استفاده از آن پیش آمده است.
اسکله تفریحی بوشهر در مهرماه سال 91 با مشارک شهرداری بندر بوشهر و سازمان میراث فرهنگی استان کلنگ آن به زمین زده شد و قرار بود به طول 200 متر و عرض 15 متر با اعتبار اولیه 80 میلیارد ریال در ساحل شهر بوشهر احداث شود.
در فاز نخست این پروژه 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده بود و قرار بود این طرح در بهمن ماه همان سال افتتاح شود، اما در حالی که وارد نوروز 93 شده ایم، این اسکله راکد مانده و چهره بسیار نازیبایی نیز به دلیل وجود تاسیسات کارگاهی به ساحل (مجاور رستوران رافائل) داده است.
همچنین به دلیل نبود شناورهای استاندارد گردشگری، افرادی که قصد دارند در آبهای بوشهر گشت داشته باشند، باید از قایق های صیادی یا باری استفاده کنند.
اما راهکار استفاده از این ظرفیت بسیار خوب چیست؟
در گام نخست، باید پتانسیل های ساحلی استان از نظر دریایی و ساحلی و جاذبه های آنها، شناسایی و در ادامه، یک نقشه جامع در این حوزه، تهیه شود، به گونه ای که در این نقشه از نظر اقتصادی، گردشگری دریایی بتواند برای استان درآمدزا باشد و فرصت اشتغال و کارآفرینی ایجاد نماید.
در گردشگری دریایی، اگرچه سطح دریا ممکن است به تنهایی جاذبه ای نداشه باشد اما جاذبه های مسیر سفر تعیین کننده است.
از سوی دیگر افرادی هستند که نمی خواهند یا نمی توانند با شناور، سفر دریایی داشته باشند که برای این افراد، باید گردشگری ساحلی وجود آورد، یعنی سفرهای بسیار کوتاه با قایق های کوچک یا استفاده از ورزش های آبی مثل جت اسکی و نیز غواصی که کلوب های دریایی برای این کار، خدمات ارائه می دهند. احداث پلاژ، همچنین در سطح دنیا، آکواریوم های نیمه طبیعی در سواحل و کنار شهرها طراحی شده و انواع ماهی ها در آنجا نگهداری می شوند، باید در این نقشه جامع دیده شود.
همچنین باید در این نقش جامع به دنبال جذابیت های جدید در گردشگری دریایی بود. به عنوان مثال، باستان شناسی دریایی خلیج فارس یکی از پتانسیل های بسیار بالای ایران در گردشگری است که از آن غفلت شده، در حالی که تاریخ بسیار کهن و گنج های بزرگی در اعماق خلیج فارس نهفته است.
همچنین در بخش کشاورزی دریایی هم کار خاصی انجام نداده ایم. در حال حاضر نمونه های جلبک های دریایی بسیار مناسبی در خلیج فارس وجود دارد و می تواند کاشته شود و ماحصل آن را با قیمت های مناسب، در بازارهای جهانی به فروش رساند که خوشبختانه از افراد صاحبنظر در این زمینه نظیر دکتر نبی پور نیز ساکن بوشهر داریم که می تواند نقش بسیار مهمی در این مهم داشته باشند.
از این رو، در صورت تدوین نقشه جامعی که در قالب آن، ظرفیت های گردشگری، نیازها و نقاط ضعف و قوت بخش های مختلف ساحلی استان مشخص شود، می تواند به بهره مندی و بهره برداری از دریاها و سواحل استان و احیاء صنعت گردشگری دریایی منجر شود.
6043



08/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن