تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819442638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای تحقق شعار سال ۹۳ چه کردیم؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: برای تحقق شعار سال ۹۳ چه کردیم؟
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1393 سالی را که پشت سر گذاشتیم، سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری و در ترسیم افق این سال، دو مسئله اقتصاد و فرهنگ را مهم‌تر از مسائل دیگر برشمردند.
کد خبر: ۴۸۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ - 22 March 2015


رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1393 سالی را که پشت سر گذاشتیم، سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری و در ترسیم افق این سال، دو مسئله اقتصاد و فرهنگ را مهم‌تر از مسائل دیگر برشمردند.

به گزارش ایسنا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام تاکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم ضروری است.

اما این‌که به چه میزان به این پیام از سوی مسوولان و دست‌اندرکاران امور اجرایی توجه شد و این‌که چه تلاش‌هایی برای تحقق شعار سال 93 شد یا هم‌چنان باید بشود سوالی است که خبرنگاران ایسنا با تعدادی از تحلیل‌گران مسایل سیاسی مطرح کردند که پاسخ‌های ایشان را در قالب انتقاد، پیشنهاد و تقدیرها یا اعتراض‌هایی که مطرح کرده‌اند، به شرح زیر می‌خوانید:

سال 93 سالی آرام را پشت سر گذاشتیم

اکرمی در ارزیابی از نحوه تحقق شعار سال گفت: باید از مردم بپرسیم در سال 93 چطور با شعار سال برخورد کردند. این شعار شامل همه مردم می‌شود یعنی همه باید به اقتصاد و فرهنگ بهای بیشتری دهیم. چون همه عضو یک خانواده هستیم و به طور جدی باید در حوزه‌ی اقتصاد تصمیم بگیریم.

سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بازکردن عنوان سال برای مردم مشکل داشته‌ایم چرا که باید به مردم می‌گفتیم که در زمینه کنترل مسکن دقت بیشتری داشته باشند و توجه بیشتری به رشد تولید داشته باشند. یعنی به کالای داخلی بها دهند و تنها در صورت ضرورت به کالای خارجی بپردازند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نامگذاری‌های سال را باید عام و فراگیر ببینیم و به طور مثال سراغ این نرویم که دولت در بخش اقتصاد یا فرهنگ چه کرده است و یا عزم ملی و مدیریت جهادی داشته است یا خیر؟ گفت: در سال 93 سالی آرام را پشت سر گذاشتیم و از روزی که آقای روحانی مسئولیت را پذیرفتند شاهد آرامش و ثبات نسبی هستیم. یعنی این طور نیست که وقتی شب می‌خوابیم نگران قیمت سکه و ارز و طلا برای روز بعد باشیم. البته نوسان وجود داشته است اما آرامش و ثبات را شاهد بودیم.

اکرمی با بیان اینکه در سال گذشته تورم از بالای 40 درصد به حدود 17 درصد رسیده است، خاطر نشان کرد:‌ رشد منفی در یک سال گذشته از بین رفته و ادعای رشد مثبت مطرح می‌شود و حتی گفته می‌شود به سمت برطرف کردن رکود می‌رویم و تورم در جامعه کاهش یافته است که تمام این موضوعات ملموس است اما هنوز مورد قبول مردم نیست و هنوز مردم معتقد هستند که گرانی و گران فروشی در جامعه وجود دارد که به دلیل نبود نظارت جامع و رخ دادن برخی سوء استفاده‌هاست.

این فعال سیاسی با اشاره به افزایش قیمت مرغ طی یک ماه گذشته بدون دلیل قانع کننده گفت: این موضوع نشان می‌دهد عده‌ای با جامعه بازی می‌کنند و ما هم بازی می‌خوریم.

وی تاکید کرد: قیمت‌ها در بازار باید توسط مردم کنترل شود. چون دولت نمی‌تواند بالای هر مغازه و خانوار یک ناظر بگذارد در حالی که به نظر می‌رسد مردم هنوز آن طور که باید به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع دولت کار خود را انجام می‌دهد البته مسائل بین‌المللی از قبیل مذاکرات هسته‌ای، تحریم و کاهش قیمت نفت در کار دولت تاثیر گذار است و باید بدانیم کاهش قیمت نفت مربوط به اقتصاد فرهنگ و عزم ملی و میدیرت جهادی نمی‌شود. چرا که بازیگران بین‌المللی ناگهان برای متوقف کردن مذاکرات موضوع کاهش قیمت نفت را مطرح کردند که قطعا روی کالاهای دیگر اثر منفی خواهد داشت.

هیچ سالی به اندازه 93 در جهت تحقق شعار سال حرکت نشده است

هم‌چنین یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: دولت با مدیریت جهادی طی یک سال گذشته توانست اقتصاد کشور را از رکود خارج کرده، تورم را مهار کند و در نتیجه پیشرفت اقتصادی را تحقق بخشد.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با بررسی سال‌های گذشته به نظرم هیچ سالی به اندازه سال 93 در جهت تحقق شعار سال حرکت نشده است.

وی به دستاوردهای دولت در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: تورم از بالای 40 درصد به زیر 20 درصد کاهش یافته، فضای کسب و کار نسبت به گذشته بهبود یافته است، کشور از رکود خارج شده و نرخ رشد منفی 5/8 درصد به رشد مثبت رسیده است که همه اینها نشان از موفقیت جدی دولت در عرصه اقتصادی با وجود تداوم تحریم‌ها و شرایط نامساعد بین‌المللی دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری به فعالیت‌های دولت در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: دولت به خوبی طی یک سال گذشته در زمینه ایجاد فضای مناسب فرهنگی در کشور متناسب با شان ملت ایران تلاش کرده است تا فضای بازی ایجاد کند و سلایق مختلف بتوانند دیدگاه‌های فرهنگی‌شان را مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مسئولان دولت کار شبانه‌روزی کرده‌اند، گفت: اگر تلاش‌های شبانه‌روزی نبود و از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده نمی‌شد این دستاوردها به سادگی حاصل نمی‌شد.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان این عقیده که « متاسفانه مجلس در زمینه تحقق شعار سال چندان به دولت کمک نکرد»، یادآورشد: علیرغم تلاش‌های معتدلین مجلس، افراطیون فشارهای مختلفی را به دولت وارد کردند از جمله با طرح موضوع استیضاح و سوال از وزرا، زیر سوال بردن دستاوردهایی چون مذاکرات هسته‌ای که تا به اینجا موفق بوده است سر راه دولت مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کردند اما علیرغم تمام این فشارها دولت در مجموع توانسته است در حوزه اقتصادی دستاوردهای خوبی داشته باشد.

برنامه‌های عملی و اجرایی موجود عقب‌تر از شعار امسال است

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت: معتقدم برنامه‌های عملی و اجرایی موجود عقب‌تر از شعار امسال است.

سیدکمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از میزان تحقق شعار امسال با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: استقبال دولت و مجلس و فعالان بخش‌های مختلف از جمله احزاب از این موضوع در سال جاری مطلوب بوده است.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری ارزیابی دولت از این موضوع که چقدر شعار امسال عملیاتی شده است را یک ضرورت خواند و گفت: در پایان سال جاری بهتر است نسبت به این موضوع بررسی انجام شود تا میزان توفیقات و نقاط ضعف و قوت در این زمینه مدنظر قرار بگیرد.

وی گفت: اگرچه دولت توانست نرخ تورم را پایین بیاورد اما باید دانست که اقتصاد شاخص‌های دیگری از جمله گرانی، اشتغال، تولید و سرانه ملی را هم داراست و دولت باید گزارش دهد که در این زمینه‌ها چه توفیقاتی داشته است.

سجادی با بیان اینکه در بخش فرهنگ و نگاه بیرونی به آن انتقاداتی وجود دارد، گفت: نمی‌شود گفت که دولت و وزارت ارشاد در بخش فرهنگ با توفیق همراه بوده‌اند. باید این موضوع مورد ارزیابی قرار بگیرد که با توجه به قدرت نرم و شبیخون فرهنگی که از آن استفاده می‌شود تا چه میزان موفق بوده‌ایم.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: به هر ترتیب معتقدم برنامه‌های عملی و اجرایی موجود عقب‌تر از شعار امسال است.

عملکرد دولت در اجرای مطالبات رهبری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی مثبت است

هم‌چنین یک فعال سیاسی تأکید کرد: دولت گام‌های خوبی در زمینه علمیاتی کردن مطالبات رهبری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی برداشته است.

محمد زارع فومنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در پایان سال 93 باید بررسی کنیم تا چه حد دستگاه‌های مختلف در تحقق شعار امسال تلاش کرده‌اند، خاطرنشان کرد: من معتقدم به جز دولت سایر دستگاه‌ها با شعار امسال برخورد کلیشه‌ای داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: عده‌ای پس از بیان شعار امسال توسط رهبری با صرف هزینه‌های زیادی به نصب تابلوها در شهر پرداخته و شعار مطرح شده توسط رهبری را تکرار کردند. اما هیچ‌گاه به دنبال عملیاتی کردن این شعار نبودند. به نظر من اگر به این شعار توجه می‌شد ما شاهد رشد مناسبی در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی بودیم.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان این‌که توجه دولت به مطالبات و شعارهای رهبری بیشتر از سایر دستگاه‌ها بوده است،‌ گفت: دولت با همه موانع و مشکلاتی که پیش روی خود داشته بهتر توانسته است شعارهای رهبری را محقق کند. در واقع یکی از گام‌های مثبت دولت این بوده که از شعار دادن فاصله گرفته و در جهت تحقق مطالبات رهبری تلاش کرده است. در حالی که دستگاه‌های دیگر با صرف هزینه‌های غیرضروری فقط به بیان شعار پرداختند.

فومنی در پایان تأکید کرد: عملکرد دولت در زمینه اقتصادی و فرهنگی خوب بوده و می‌توان نمره خوبی در این زمینه به دولت داد.

تا تحقق کامل شعار سال فاصله زیادی وجود دارد

هم‌چنین یک عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است که تا تحقق کامل شعار سال فاصله زیادی وجود دارد.

حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان تحقق شعار سال 93، اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش‌هایی صورت گرفته است اما تا رسیدن به این شعار و تحقق کامل آن فاصله زیادی داریم. همیشه صحبت‌هایی مطرح و همایش‌هایی برگزار می‌شود اما باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا فاصله حرف تا عمل برطرف شود.

وی ادامه داد: در بخش اقتصاد و آن قسمتی که مربوط به تورم است دولت تلاش خوبی کرده و تا حدودی موفق شده تورم را پایین بیاورد که این قابل تقدیر و ارزشمند است. اما در بخش فرهنگ هیچ کدام از دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند مطالبات رهبری را تأمین کنند. در فرهنگ خیلی عقب هستیم و خلأهای زیادی وجود دارد که می‌طلبد توجه بیشتر، بودجه بهتر و هماهنگی مناسب‌تری در این زمینه وجود داشته باشد. در این بخش گاه جزیره‌ای عمل می‌شود و نتیجه‌ای که باید به دست بیاید، دیده نمی‌شود.

ابراهیمی همچنین درباره عزم ملی، گفت: عزم ملی یعنی دولت باید خیلی از امور را به مردم واگذار و مردم را برای به صحنه آمدن تشویق کند ولی متأسفانه ما مردم را نادیده گرفته‌ایم. عده‌ای متنفذ وجود دارند که از برخی تسهیلات استفاده می‌کنند و این تسهیلات به مردم نمی‌رسد.

وی افزود: بعضی ارقام را مثل 6500 میلیارد وقتی آدم می‌شنود نمی‌داند واقعی است یا خیر. واقعاً اگر چنین ارقامی با نظارت، کنترل و حساب و کتاب در بخش کشاورزی و تولید هزینه شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. اما وقتی نظارت و کنترلی وجود نداشته باشد بعضی ها که اهل سوءاستفاده هستند از این مبالغ استفاده می‌کنند و دلسوزان چه در صنعت و چه در کشاورزی نمی‌توانند کاری انجام دهند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان اظهار کرد: به جای این‌که بعضی تسهیلات به برخی افراد خاص تعلق گیرد، بهتر است در جایی که نیاز است مثل کشاورزی و صنعت و تولید هزینه شود. تا تولید نباشد عزم ملی را نخواهیم دید و عزم ملی وقتی به وجود می‌آید که امکانات عادلانه تقسیم شود و به مردم میدان داده شود تا مردم به صحنه بیایند اما متأسفانه این امر تا کنون تحقق پیدا نکرده است.

شعار امسال به طور کامل تحقق پیدا نکرده است

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار هم گفت: نه تنها شعار امسال بلکه شعار سال‌های قبل نیز هیچ وقت به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان تحقق شعار سال 93 اظها رکرد: این چندمین سال است که مقام معظم رهبری با دقتی که دارند و حساب شده شعار سال را بر مبنای اقتصاد قرار می‌دهند اما متاسفانه نه امسال که سال‌های قبل هم این شعارها به طور کامل تحقق پیدا نکرده و در همان مرحله شعار درجا زده است.

وی اضافه کرد:‌ اگر از همان ابتدا به سیاست‌های ابلاغی اصل 44 توجه می‌شد خیلی زودتر از اینها اقتصاد باید شکل خود را پیدا می کرد تا استکبار جهانی امروز جرأت و جسارت پیدا نکند با فشار و تحریم‌های ظالمانه به اقتصاد ایران فشار وارد کند. می‌بینیم که هر بار مذاکرات انجام می‌شود به خاطر مشکلات اقتصادی که ما داریم استکبار و آمریکا،‌تحریم ها و فشارهای خود را بیشتر می‌کند.

وی افزود: این دقت عمل مقام معظم رهبری است که مسائل را پیش از آنکه اتفاق بیفتد درست پیش بینی می کنند اما خوب بود که عزیزان و مسئولان دولت نیز مقداری بیشتر به رفع مشکلات اقتصادی اعتنا می کردند تا امروز پای میز مذاکرات قدرتمندتر می‌توانستیم برخورد کنیم البته خدا را شکر همان طور که رهبری فرموده‌اند تیم مذاکره‌کننده دقت لازم را داشته است.

دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار ادامه داد:‌ طبق قانون قرار بود 30 درصد از حذف یارانه حامل‌های انرژی به تولید اختصاص یابد که اگر این اتفاق می‌افتاد اقتصاد و تولید جانی تازه می‌گرفت که متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم این کار صورت نگرفت و دولت فعلی نیز هنوز چنین کاری را انجام نداده است. علت اصلی چنین اتفاقی نیز این است که 80 درصد بنگاه‌های اقتصادی در اختیار خود دولت هستند و دولت فرصتی ندارد تا به 20 درصد بخش خصوصی رسیدگی کند.

وی همچنین اظهار کرد: از طرف دیگر مالیات است که بودجه بیشتر کشورها باید از طریق مالیات تامین شود تا وابستگی به نفت کاهش پیدا کند اما به خاطر همان 80 درصد دولتی بودن بنگاه‌های اقتصادی طبیعی است که فشار مالیات به 20 درصد اقتصاد خصوصی و مردمی وارد می‌شود.

کریمی اصفهانی در پایان گفت: مجموع این اتفاقات باعث می‌شود که رونقی در اقتصاد به وجود نیاید و طبیعی است که در سال 93 نیز به خاطر همین پیگیری نکردن کمک به تولید، حل مشکل مالیات و همچنین یارانه‌ها مجموعا نتوانسته شعار سال را به طور کامل محقق کنیم.

دولت در زمینه فرهنگ و مدیریت جهادی قدم‌های مثبتی برداشته است

هم‌چنین یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی برای اقتصاد مقاومتی ایجاد نشود نمی‌توان انتظار تحقق شعار سال 93 را داشت. با این حال دولت در زمینه فرهنگ و مدیریت جهادی قدم‌های مثبتی برداشته است.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انتخاب شعارهای سال توسط رهبر نشان‌دهنده رویکرد و استراتژی نظام است که با این کار مجموعه رویکرد سران نظام برای یک سال مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: اصولا شعارها به صورت کلان مطرح می‌شود و قابلیت تحقق کلی در مدت زمان کوتاه را ندارند. نمی‌شود بگوییم که حتما این شعار باید در طول همان سال انجام شود. مهم است که بدانیم تحقق شعارها زمان‌بر است و احتیاج به ایجاد زیربناها دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: قریب به اتفاق کارشناسان سیاسی، اقتصادی و مدیریتی اعتقاد دارند که شعار امسال نیز به طور صددرصد توسط قوا انجام نشده است. دلایل زیادی وجود دارد که یکی از آنها می‌تواند اختیارات نسبی قوا باشد.

وی با اشاره به لزوم وجود شرایط اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: وقتی در یک کشوری بنای وجود اقتصاد مقاومتی وجود دارد باید شرایطش نیز مهیا شود. الان توان تولید داخلی، شرایط رکود و زیربناهای اقتصادی ما پاسخگوی اجرای اقتصاد مقاومتی نیست. این شرایط را از سال‌های گذشته باید مسئولین ایجاد می‌کردند. آنها به جای اینکه تحریم‌ها را فرصتی برای افزایش توان داخلی بدانند فرصتی برای افزایش مراودات مالی با کشورهایی مثل چین و روسیه دانستند که نه تنها مفید نبود بلکه ضرر هم داشت.

این فعال سیاسی گفت: مسئولین گذشته به جای آنکه تجهیزات برای گسترش توان اقتصادی وارد کشور کنند تا کارخانه‌ها مجهز شده آماده تولید مدرن و باکیفیت شوند، با افزایش رابطه با کشورهای شرقی نه تنها به اقتصاد مقاومتی کمک نکردند بلکه به این استراتژی ضربه‌های عمیقی زدند.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار افزود: بخش خصوصی هم به علت بدهی‌ها و قوانین موجود و اینکه تنها با 30 درصد توانش در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند نتوانسته آنطور که باید به اقتصاد مقاومتی کمک کند. تا قبل از ایجاد زیربناهای موجود تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن نیست.

وی با اشاره به فعالیت مناسب دولت در بخش فرهنگ و مدیریت جهادی، تصریح کرد: فرهنگ و مدیریت جهادی به جای ابزار مادی به ابزار معنوی نیاز دارد. در این راستا دولت توانسته است کارهای مثبتی انجام دهد اما عملکرد دو قوه دیگر را در هر دوی این موضوعات منفی ارزیابی می‌کنم. کمترین میزان مصوبات مجلس در سال 93 مربوط به بحث فرهنگ است. این مجلس تا چه اندازه خودش را درگیر اقتصاد مقاومتی کرده است؟

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در پایان گفت: تا زمانی که تعامل مناسب با جهان برقرار نشود و نتوانیم نفت را بفروشیم، نمی‌توانیم کالایی تولید کنیم و تا زمانی که روابط‌مان با جهان قفل باشد تولیدات داخلی‌مان پاسخگوی نیازهای مردم نخواهد بود.

تحقق شعار سال، مستلزم برنامه‌ریزی است

جواد آرین‌منش‌ نیز گفت: در زمینه تحقق شعار سال 93 اقداماتی که انجام گرفته است، نسبت به آنچه که باید انجام می‌شد بسیار ناچیز است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که دولت و مجلس در زمینه تحقق شعار سال 93 با عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نیم نگاهی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: البته زمانی نام‌گذاری‌های سال جایگاه خود را پیدا می‌کند که همراه با برنامه عملیاتی باشد و مردم نتایج و حاصل آن را ببینند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رفت با نام‌گذاری سال با موضوع مدیریت، فرهنگ و اقتصاد تفاوت‌هایی نسبت به گذشته صورت گرفته باشد. از جمله اینکه بهره‌وری در کشور ارتقا یابد، میزان صرفه‌جویی افزایش یابد، تولید ملی ارتقا یابد، نرخ اشتغال بالا رود، واردات کمتر شود و بر میزان صادرات افزوده شود. چرا که با این شاخص‌ها می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا شعار سال محقق شده است یا خیر و برداشت من این است که در خیلی زمینه‌ها کار جدی نشده است چرا که همچنان با واردات بی‌رویه کالا مواجه هستیم.

آرین‌منش اضافه کرد: متأسفانه بخش عمده تولید کشور هنوز متوقف است و یا با رکود مواجه است و انبوهی از لوازم خانگی و محصولات کشاورزی بی‌رویه به کشور وارد می‌شود. در حالی که می‌توانستیم در داخل به میزان تولیدات بیفزاییم. همچنین الگوی مصرف باید اصلاح می‌شد که توجه ناچیزی به این مسأله صورت گرفت.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این‌که انتظار نداریم اهداف نام‌گذاری‌های هر سال در طول همان سال محقق شود و به نتیجه نهایی دست یابیم، خاطرنشان کرد: باید آثار و شواهد توجه به شعار سال در پایان هر سال احساس شود که به نظر من امسال توجه ناچیزی به این مسأله شده است.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که نام‌گذاری‌های سال‌ها سنتی حسنه از سوی مقام معظم رهبری است، تحقق شعار سال را مستلزم برنامه‌ریزی دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من بیش از آنکه به شعار‌های سالانه با برنامه و شعور توجه شود، بیشتر در شکل ظاهر قضیه و در قالب زیرنویس‌های تلویزیونی و شعارها و تابلوها اکتفا شده است و این شعارها کمتر به برنامه عملیاتی تبدیل شده‌اند.

واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی هماهنگ نیست

هم‌چنین محمدجواد ابطحی گفت: متأسفانه علی‌رغم شعار سال 93 با عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" در حوزه فرهنگ طی یک سال گذشته دغدغه‌های مختلفی پیش آمده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر بخواهیم میزان تحقق شعار سال را بررسی کنیم به نظر من نمی‌توانیم نمره مثبتی به آن بدهیم، چه به رسانه‌ها و چه به دولتمردان. چرا که در این زمینه اقدام موثری مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به تأکید شعار امسال بر موضوع اقتصاد، خاطرنشان کرد: اگر به موضوع اقتصاد توجه می‌شد و در حوزه اقتصاد عزم ملی را جدی می‌گرفتیم اقدامات و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که برخی از آنها مخالف اقتصاد مقاومتی بود، را شاهد نبودیم. به طور مثال واردات خودرو به بهانه این‌که شرکت‌های واردکننده انحصاری نباشند، آزاد شد. در حالی که هیچ‌گاه با اقتصاد مقاومتی جور درنمی‌آید.

ابطحی با اشاره به این‌که هرساله طبق سنت حسنه‌ای مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال اهم مسائلی که در طول آن سال باید فرهنگ‌سازی شود را اعلام می‌کند، افزود: متأسفانه شعارهای سالانه فقط برای زدن بنرها یا گوشه تلویزیون خوب بوده است و متأسفانه مسئولین توجه لازم را نداشته و در جامعه فرهنگ‌سازی نشده است.

وی اضافه کرد: به طور مثال در گذشته موضوع اصلاح الگوی مصرف و یا وجدان کاری و امسال نیز موضوع اقتصاد، مدیریت جهادی و فرهنگ و عزم ملی مطرح شد اما متأسفانه کار چندانی در این زمینه‌ها به خصوص در حوزه فرهنگ اتفاق نیفتاد و حتی دغدغه‌ها در حوزه فرهنگ بیشتر شد.

ابطحی تأکید کرد: در حوزه فرهنگ مسئولین متولی فرهنگ باید بیشتر دقت نظر داشته باشند و حتی در بیان افکار خود توجه لازم را داشته باشند.

دولت در امر مدیریت اقتصادی موفق عمل کرده است

از سوی دیگر دبیرکل اتحادیه‌های تشکل اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد، گفت: مخالفان دولت نیز می‌دانند که رئیس جمهور و وزرایش در تحقق شعار سال 93 به ویژه مدیریت اقتصاد گام‌های موثری برداشتند.

محمد محمودی در گفت‌وگو با ایسنا ‌اظهار کرد: این شعار به دو بخش سیاسی و اقتصادی تقسیم می‌شود. بخشی که مربوط به حماسه سیاسی بود به صورت یک فرآیند آغاز شده و به شدت نیز ادامه دارد. مصداق آن فعالیت و موفقیت تیم مذاکره کننده است که مدل جدیدی از دیپلماسی را ارائه داده، دیپلماسی که دیسیپلین ایرانی- اسلامی مذاکرات را بالا برده است.

وی ادامه داد: در بخش اقتصادی قوه مجریه در راستای تحقق شعار سال 93 گام‌های بیشتری نسبت به قوای دیگر برداشته و شاهد کاهش تورم در این حوزه هستیم. بخش اعظم مخالفان دولت هم به این امر واقف هستند.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: قوه مقننه و قوه قضائیه در سال گذشته بیشترین ضعف را از خود نشان داده‌اند. به نظر من مهمترین اتفاق سیاسی در سال 93 ادامه یافتن جریان مذاکرات هسته‌ای است. ما امیدواریم که به نحو احسن این مذاکرات به اتمام برسد.

مسئولان در پایان سال گزارش عملکرد سالانه را ارائه دهند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که بهتر است دولتمردان در پایان هر سال گزارشی از عملکرد خود درباره میزان اجرایی شدن شعار سال ارائه دهند.

جهانبخش امینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هر سال با توجه به یک کارشناسی و نیاز کشور شعاری را برای آن سال مطرح می‌کنند اما به علل مختلف و در همه دولت‌ها می‌بینیم که این شعارها به طور کامل تحقق پیدا نمی‌کنند و بهتر است دولتمردان در پایان هر سال گزارشی از عملکرد خود درباره میزان اجرایی شدن شعار سال ارائه دهند.

وی افزود: تقریبا چند سال است که شعارها درباره اقتصاد، جهاد اقتصادی و فرهنگ است. در اوایل هر سال هم مسئولین این شعارها را در بوق و کرنا می‌کنند اما در پایان سال می‌بینیم که شعارها به طور کامل تحقق پیدا نکردند و این مساله در همه دولت‌ها بوده است. اگر هر کس در حوزه فعالیت‌های خود اقداماتی انجام می‌دهد در نهایت آن را جمع‌بندی کند که چقدر در تحقق شعارها توفیق عملی داشته است می‌توان به نتیجه قابل قبولی در این زمینه رسید.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امسال دولت در مسائل اقتصادی کنترل تورم، کنترل نقدینگی و هدایت پول‌های سرگردان فعالیت‌های قابل تقدیری انجام دادیم اما حقیقت این است که نقش پول‌هایی را که به بانک‌ها سراریز شد، در راستای توسعه صنعت، اشتغال و زیرساخت‌ها نمی‌بینیم که شاید علت آن سودهای کلان باشد که تولید و سرمایه‌گذاری را کم کرده و اگر دولت راهکاری برای این پول‌های انباشته شده پیدا کند در مدیریت جهادی موفق خواهد بود.

وی همچنین درباره فعالیت‌های فرهنگی اظهار کرد: در بخش فرهنگ کار خاص و مشخصی که مشهود باشد دیده نمی‌شود جز اینکه در بخش فرهنگ صحیح سلامت و هدایت بیماران به مراکز دولتی کارهای فرهنگی خوبی صورت گرفت که مردم از سرگردانی نجات پیدا کنند و آرامشی در بین افراد جامعه برای تامین مخارج درمان به وجود بیاید.

امینی ادامه داد: علاوه بر دولت، مراکز دیگر فرهنگ‌ساز مثل صداوسیما، رایزن‌های فرهنگی و مراکز دانشگاهی نیز باید در احیای ارزش‌های اسلامی و انتشار و ترویج فرهنگ صحیح انقلاب تلاش کنند اما من به طور دقیق نمی‌دانم که آنها در مقابل تهدیدات جنگ نرم چه اقداماتی انجام دادند و به همین دلیل است که می‌گویم بهتر است نهادهای مختلف در پایان سال گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در مدیریت جهادی یکی از فعالیت‌ها می‌تواند به بخش اکتشاف و بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز اختصاص پیدا کند و گزارش داده شود که در طول سال چه اقداماتی به صورت جهادی و ابتکاری انجام شده که رشد خوبی داشته باشیم و سرمایه‌های میلیونی کشور هدر نرود.

دولت، اعتماد مردم در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی را بهبود بخشید

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: دولت با کنترل تورم و همچنین بهبود اوضاع فرهنگی کشور توانسته تا اعتماد از دست رفته مردم در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی را بهبود بخشد.

امین مجیدی فرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این‌که رهبری این شعار را برای سالی که گذشت انتخاب کردند، نشان داد که اقتصاد و فرهنگمان رشد کافی نداشته است و نیاز به یک عزم ملی و مدیریت جهادی است. اقتصاد و فرهنگ لازم و ملزوم یکدیگرند اگر به یکی از آنها بها داده نشود، تأثیر سویی بر دیگری خواهد گذاشت.

وی با بیان این‌که عملکرد سه قوه در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ را باید به صورت جداگانه بررسی کرد، گفت: دولت تلاش کرده تا اقتصاد را در شرایط تحریم بهبود دهد. به همین دلیل است که می‌گوییم دولت کارهای خوبی در کنترل تورم و آرامش نسبی بازار انجام داده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: باید هشداری هم به دولت بدهیم که سیاست‌های تعدیل اقتصادی‌ مانند دوران ‌سازندگی دوباره به کشور ضربه وارد نکند زیرا چنین روش اقتصادی فاجعه بزرگی در زمینه‌های فرهنگی به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به رویکرد مجلس در قبال مسائل فرهنگی و اقتصادی سال جاری، ابرازعقیده کرد: مجلس در مسائل اقتصادی همراه بی‌چون و چرای دولت و در مسائل فرهنگی و سیاسی کاملاً مقابل دولت قرار داشت. مجلس در بحث فرهنگی رویکردی دوگانه داشته و مسائل فرهنگی را با دید سیاسی تحلیل می‌کند. مثل برخورد با فیلم‌های سینمایی.

مجیدی افزود: قوه قضائیه نیز کارهای مثبتی مثل مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است.

وی همچنین تصریح کرد: دولت در بحث فرهنگ توانست اعتماد خدشه‌دار فرهنگیان به دولت را بهبود بخشد. بازگشت این اعتماد باعث شکوفایی بیشتر هنر و فرهنگ خواهد شد. البته این نقد به دولت وارد است که آزادی فرهنگی بدون آزادی سیاسی نتیجه منفی دارد.

در راستای تحقق شعار امسال امتیاز بالایی نمی‌گیریم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما در زمینه اقتصاد و خاصه در مقوله فرهنگ نسبت به شعار امسال عقب‌تر بوده‌ایم و امتیاز بالایی نمی‌گیریم.

حسین کاشفی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: اگرچه مذاکرات و روند آن تاثیرات مثبتی بر روند اقتصادی کشور گذاشته است اما به دلیل اینکه تحریم ها هنوز برداشته نشده محدودیت‌ هایی داریم.

وی افزود: اگرچه در زمینه‌های اقتصادی توانسته‌ایم فضای کسب و کار و تولید را به رده بالایی برسانیم اما تولید احتیاج به سرمایه دارد و با توجه به اینکه ما هنوز وابسته به نفت هستیم تا زمانی که نتیجه این تحریم ها روشن نشود نمی توان گفت که آنطور که باید و شاید در مباحث اقتصادی رشد داشته ایم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با مورد توجه قرار دادن مقوله فرهنگ در شعار امسال گفت:‌در این راستا نهادهای مختلف نقش دارند و کار ، کار ساده ای نیست و یک روند دراز مدت را می طلبد چرا که موضوع فرهنگ یک موضوع ریشه ای است و از مهدکودک تا دانشگاه را شامل می‌شود همچنین نوع رفتارهای اجتماعی و حتی نوع برخوردهای مسئولین نیز در این راستا حائز اهمیت است.

کاشفی با بیان اینکه در مقوله فرهنگ باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که اعتماد و صداقت و راستگویی چه جایگاهی دارد، گفت: شاهد بودیم که در دولت گذشته مسئولین آن دولت دست به کارهایی زدند که به لحاظ فرهنگ دینی و مسائل اجتماعی برای آن‌ها منع وجود داشت ولی به هر ترتیب در دولت یازدهم از این نوع موارد کمتر دیده می‌ شود.

وی تاکید کرد: لازم است تا یک ارتباط منطقی بین همه افراد و نهادهایی که در عرصه فرهنگ نقش دارند و تاثیرگذارند به وجود بیاید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین اظهار کرد: ما در زمینه اقتصاد و خاصه در مقوله فرهنگ نسبت به شعار امسال عقب‌تر بوده‌ایم و امتیاز بالایی نمی گیریم که البته این موضوع تنها به دولت بر نمی گردد و تمام نهادهایی مثل آموزش و پرورش و دانشگاه در این راستا نقش دارند و باید همه برای رشد فرهنگ در جامعه تلاش کنیم تا به آنجا که مقبول و شایسته است برسیم.

برخی بداخلاقی‌ها از عوامل بازدارنده تحقق شعار امسال بود

اما، ابوالقاسم رئوفیان گفت:‌ در مجموع حدود 35 تا 40 درصد از منویات رهبری در نامگذاری سال با عنوان اقتصاد فرهنگ، ‌مدیریت جهادی و عزم ملی محقق شده است.

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در گفت‌و‌گو با خبرنگارسیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ‌با بیان اینکه متناسب با شأن نامگذاری سال 93 و آنچه که انتظار رهبری بود محقق نشده است، اظهار کرد: راه درازی پیش رو داریم و باید برای فرهنگ و اقتصاد و مدیریت درست در کشور عزم جدی پدید آید.

وی تاکید کرد:‌ برای تحقق شعار سال 93 با عنوان اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، همکاری و همدلی و همراهی از موثرترین مولفه‌ها برای به نتیجه رسیدن تلاش‌هاست. چرا که به هر میزان اختلاف ها افزایش یابد به حرکت در مسیر تحقق شعار سال آسیب می‌زند و نتایج را زیر سوال می‌برد. پس باید در فضایی کاملا تفاهمی مسائل را پیش برد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد برخی بداخلاقی ها و اتهامات ناروا از سوی جریان های مختلف سیاسی بودیم توضیح داد: گاهی شاهد بداخلاقی از سوی یک دستگاه دولتی به نمایندگان و یا نمایندگان به وزرا و متاسفانه عدم توجه به رسالت نمایندگی که در پارلمان هر یک از نمایندگان به عهده دارند بوده‌ایم. البته توجه داشته باشیم که انتقاد به جا امری مطلوب است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

رئوفیان همچنین با اشاره به بداخلاقی‌ها در حوزه انجام مذاکرات هسته‌ای گفت: متاسفانه روزنامه‌ها و رسانه‌ها و حتی صدا وسیما عملکرد خوبی در این زمینه نداشته اند و باید بیشتر نسبت به انتقال واقعیت‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته بود ، اقدام می شد.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین خاطر نشان کرد: بروز برخی بداخلاقی‌ها از جمله عوامل بازدارنده‌ای بود که مانع از تحقق شعار سال به میزانی که در حد انتظار بود، شد و یا اگر حرکت بعضی قسمت‌ها با سرعت پیش می رفت، این بداخلاقی‌ها مانند سرعت‌گیر و بازدارنده از دستیابی به نتایج بهتر جلوگیری می کرد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه تلاش های مختلفی در زیرمجموعه قوای سه گانه، فعالان فرهنگی و اقتصادی بخش خصوصی شهروندان ،‌کشاورزان و صنعت‌گران در راستای تحقق اهداف شعار سال 93 انجام شده است،گفت: اگر عملکرد هر یک از دستگاه‌ها جداگانه و به تفکیک در زمینه تحقق شعار سال مشخص شود، نتیجه حاصله به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.

در تحقق شعار سال حرکت مثبتی داشتیم

هم‌چنین یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: با معدل‌گیری و میانگین گرفتن از همه پارامترها اعم از ضعف‌ها و فشارها مجموعا جامعه در جهت تحقق شعار امسال حرکت مثبتی داشته است.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از میزان تحقق شعار سال 93 با مورد توجه قرار دادن اقدامات دولت در این راستا، گفت: با وجود همه فشارها و تنگناهایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، همچنین با توجه به اینکه ما از کمبود منابع مالی رنج می‌بریم و مساله تحریم‌های کمرشکن و ظالمانه اقتصادی وجود دارد اما مقاومت دولت و اراده کشور در برابر چنین وضعیتی مصداق مدیریت جهادی قلمداد می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: آقای روحانی و دولت ایشان در چنین شرایطی در مسیر تحقق شعار امسال قدم برداشتند چنانچه دیدیم در حوزه اقتصاد در موضوعات کنترل تورم و ایجاد رونق اقتصادی دستاوردهای مثبتی به بار آمد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کشور در حال حاضر شرایطی است که مدیریت جهادی می‌خواهد و از این جهت فکر می‌کنم که هم دولت و هم جامعه با این نگاه حرکت موفقی داشتند و با توجه به اینکه سال آینده شاهد دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای خواهیم بود ثمره مقاومتی که انجام شد را در سال آینده خواهیم دید و سال پرباری خواهیم داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در ادامه وضعیت تحقق شعار امسال در بخش فرهنگ را نیز مدنظر قرار داد و گفت: به هر ترتیب جامعه ایران یک جامعه فرهنگی است و بسترهای فرهنگی نیز دارد و از این جهت یک جامعه پویا در حوزه فرهنگ قلمداد می‌شود و با این وجود می‌توان گفت در حوزه فرهنگ همچون سال‌های گذشته پویایی لازم وجود داشت و تولیدات فرهنگی و فکری که از جامعه فرهنگ‌پرور ایران انتظار می‌رفت مشاهده شد.

وی اظهار کرد: جهت‌گیری آفریندگان هنری و فرهنگ و همچنین مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی کشور در یک بستر فرهنگی و هنری و اندیشه‌ای ایرانی رخ داد و شاهد روند رو به رشد تولیدات و آثار فرهنگی بوده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در مقوله‌هایی چون وضعیت دانشگاه شاهد بهتر شدن این وضعیت نسبت به سال قبل بوده‌ایم چرا که دیدیم فضای آرامی به دانشگاه‌ها بازگشت و دانشگاه‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کردند. ضمن اینکه در حوزه فرهنگ و ارشاد علیرغم وجود اختلاف سلیقه‌ها و فشارها آقای جنتی و همکارانشان قدم‌های مثبتی برداشتند و اگر معدل بگیریم می‌توان گفت که صاحبان این حوزه از مدیریت وزارت ارشاد نسبت به قبل راضی‌تر بوده‌اند.

وی همچنین اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشت که چالش‌های حوزه فرهنگ چالش‌های ویژه‌ای است خصوصا اینکه ما در جامعه ایران حوزه‌های متکثری داریم که این نوع حوزه‌ها مدیریت پیچیده‌ای را می‌طلبد اما ما در موضوع مدیریت فرهنگی دستاوردهای مثبتی داشته‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با تاکید بر اینکه نباید به آنچه تاکنون انجام شده قانع باشیم، گفت: اگر از منظر انتظارات جامعه بخواهیم ارزیابی داشته باشیم باید بدانیم که جای کار بسیاری وجود دارد اما به هر ترتیب با معدل‌گیری و میانگین گرفتن از همه پارامترها اعم از ضعف‌ها و فشارها مجموعا جامعه در جهت تحقق شعار امسال حرکت مثبتی داشته است.

در سال جاری،شاهد پویایی فرهنگ نبودیم

از سوی دیگر، یک عضو انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در تحقق شعار سال بین سه قوه، عملکرد قوه مجریه را موفق‌تر می‌دانم. مجلس در بحث فرهنگی به جای آنکه مشوق باشد مانع پیشرفت‌ها شده بود البته همین مجلس با دولت تا حدودی عملکرد مثبتی در عرصه اقتصادی داشته است.

محمد رهبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای تحقق شعار فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی تلاش‌هایی شد اما مسوولان خیلی در حوزه فرهنگی موفق نبوده‌اند. این عدم تحقق به دلیل وجود بدسلیقگی‌ها بود.

این عضو انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: آن طوری که انتظار می‌رفت شاهد پویایی فرهنگ نیز نبوده‌ایم البته دولت در راستای تحقق شعارهای اقتصادی تلاش زیادی کرده است. همین موضوع که دولت در شرایطی که قیمت نفت پایین آمده تورم را کنترل کرده یک نوع مدیریت جهادی انجام داده است.

وی همچنین گفت: در بین سه قوه، عملکرد قوه مجریه را موفق‌تر می‌دانم. مجلس در بحث فرهنگی به جای آنکه مشوق باشد مانع پیشرفت‌ها شده بود البته همین مجلس با دولت تا حدودی عملکرد مثبتی در عرصه اقتصادی داشته است.

رهبری در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال 93 را در حوزه سیاست خارجی آن هم تمدید مذاکرات هسته‌ای می‌دانم و به اعتقاد من اتفاق تلخ سیاست داخلی کشور استیضاح وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری، آقای فرجی‌دانا بود.

در تحقق شعار سال حق مطلب ادا نشده است

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر کسی طبق مسوولیت قانونی و شرعی اظهار نظر کند، باید پذیرفته شود و این سخنان نشان دهنده ظرفیت فرهنگی جامعه است.

فرج‌الله عارفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ارزیابی ما این است که متاسفانه آن‌طور که واقعا حق این مطلب و شعار اساسی و بنیادی بود، اقدامی صورت نپذیرفته و تلاشی که انتظار می رفت دولت روی اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت ها انجام دهد، صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این‌که «در حوزه فرهنگ نیز آن‌چه که وظیفه ما در زمینه تقویت هرچه بیشتر عناصر فرهنگی بوده، اتفاق نیفتاده است»، افزود: یکی از عناصر فرهنگی ما کار، تولید و نوآوری است و باید ببینیم چقدر در این زمینه‌ها کار کردیم که به نظر من کم کار شده است.

وی تصریح کرد: در بخشی از فعالیت‌ها مثلا در حوزه سیاسی ببیشتر فعالیت کرده‌ایم. البته سیاست نیز یکی از بخش‌های فرهنگ است اما نشان دهنده رشد نامتوازن در حوزه فرهنگ می‌باشد که دولت متولی این حوزه است و باید تلاش همه‌جانبه انجام دهد تا در بخش‌های مختلف فرهنگی کار شود.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: فرهنگ می‌گوید ما آزادمنش هستیم و آزاد هستیم آن‌چه که به حق است، در مورد کشور بیان کنیم و نمایندگان در حوزه سیاست می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست و می‌گوییم اگر می‌خواهید به توافق برسید، باید یکجا تصمیم بگیرید و نه این‌که در کلیات توافق کرده و جزئیات را در 10 سال حل کنید؛ بنابراین اگر کسی طبق مسوولیت قانونی و شرعی اظهار نظر کند، باید پذیرفته شود و این سخنان نشان دهنده ظرفیت فرهنگی جامعه است که در حوزه فرهنگ هم خوب کار نکردیم.

وی با اشاره به این‌که «ما باید ظرفیت را بالا ببریم»، افزود: انتقاد و نقد عنصر جامعه فرهنگی است و جامعه ما متنوع و متکثر بوده و انواع عقاید و نظرات در آن وجود دارد و همه محترم هستند و نباید اظهار نظر را به بیسوادی و مخالفت تعبیر کنیم.

وی تصریح کرد: مواضع قوه مقننه برای توسعه فرهنگ است و خوب است که همه مسوولان، نمایندگان و دولت ظرفیت خود را افزایش داده و هم‌افزایی کنیم و نظرات هم را محترم بشماریم. ممکن است نظرات در موضوعی مختلف باشد که در این صورت همه باید مطیع قانون بوده براساس قانون عمل کنیم. حتی مخالفان باید در عملیاتی کردن تصمیمات بهتر ورود کنند.

دولت تورم را به حد نرمال نزدیک‌ کرده است

هم‌چنین رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مورد توجه قرار دادن مقوله فرهنگ در شعار امسال گفت: در زمینه فرهنگی متاسفانه اتفاقی که موجب ارتقای فرهنگ کشور شود مشاهده نکردیم و از همین رو از دستگاه‌های فرهنگی به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گلایه داریم.

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها و قیمت نفت تصریح کرد: در این مواقع است که می‌توانیم بیشتر قدر و منزلت شعارهای سالانه را که از سوی مقام معظم رهبری عنوان می‌شود را درک کنیم. خوشبختانه در زمینه اقتصادی کارهای خوبی از سوی دولت انجام شده است، اما هنوز هم معتقدم آنچنان که در شان ملت ایران است کارهای اقتصادی به خوبی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای کاهش تورم و خروج از رکود در سال 93 اظهار کرد: در زمینه کاهش تورم دولت توانسته است تورم را به حد نرمال نزدیک‌تر کند، اما متاسفانه در زمینه تولید و ارتقای تولید در کشور آن‌چنان خوب عمل نکرده است. امیدواریم که دولت با توجه به تصویب لایحه‌ای مجلس به منظور خروج از رکود و ارتقاء تولید، بتواند از سال آینده با مسیر خوب پیش روی دولت کشور را از رکود فعلی خارج کند.

وی تصریح کرد: برای ارتقای تولید نیازمند کمک مردم نیز هستیم. معتقدم باید مردم به تولیدات داخلی اعتماد کنند و تولیدکنندگان نیز باید اعتماد مردم را ارج بنهند و به دنبال کیفیت ارتقای محصولات خود باشند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به صنعت خودرو در ایران اظهار کرد: متاسفانه خودروهای داخلی کیفیت لازم را ندارند و مردم این صنعت در کشور را باور ندارند. باید با کیفیت و قیمت مناسب بتوانیم مردم را به سمت تولیدات داخلی بکشانیم که این امر سبب ارتقای صنعت تولید در کشور خواهد شد.

وی با مورد توجه قرار دادن مقوله فرهنگ در شعار امسال نیز گفت: در زمینه فرهنگی متاسفانه اتفاقی که موجب ارتقای فرهنگ کشور شود مشاهده نکردیم و از همین رو از دستگاه‌های فرهنگی به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گلایه داریم. البته مراسم عزاداری امسال از سوی صدا و سیما به خوبی پوشش داده شد که این امر می‌تواند در ارتقای فرهنگ حسینی در بین نسل جوان بسیار موثر باشد.

اقتصاد وفرهنگ در سال‌های آتی نیز باید سرلوحه‌ برنامه‌ دولت قرار بگیرد

یک فعال سیاسی نیز با تاکید بر این که انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری راهبردی همیشگی و دائمی برای کشور است اظهار کرد: شعارهایی که مقام معظم رهبری در آغاز هر سال انتخاب می‌کند شعارهای راهبردی است که دولت باید مستمرا آن را موردتوجه قرار دهد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ و عزم و ملی و مدیریت جهادی اظهار کرد: در حوزه‌ی اقتصاد انتظار این بود که با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور یک تحرک و انقلاب اقتصادی پدیدآید و دولت به سرعت با استفاده ازاین سیاست‌ها ، برنامه‌ی عملیاتی شدن آن را تدوین می‌کرد و به مجلس ارائه می‌داد تا فشارهای تحریم‌های دشمن علیه اقتصاد کشور نیز کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد:‌علاوه بر کاهش فشا تحریم‌ها، دولت باید تلاش می‌کرد تا با تکیه بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه جنگ اقتصادی دشمن راخنثی می‌کرد.

این فعال سیاسی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه‌ی اقتصاد در سال جاری گفت‌: در یکسال گذشته عملا بررسی و اقدام در رابطه با اقتصاد مقاومتی به برگزاری چندین سمینار و همایش در این راستا محدود شد و کار عملی در این راستا حتی در بودجه سال 94 انجام نگرفت.

ترقی درادامه بااشاره به تلاش دولت در کاهش نرخ تورم در کشور اظهار کرد:‌البته همانطور که دولت نیز گزارش داده است در ابعاد کلان اقتصاد شاهد موفقیت‌هایی از جمله مهار تورم، افزایش رشد اقتصادی و همچنین کاهش تورم بوده‌ایم . همچنین مشاهده کرده‌ایم که دولت دررابطه با پرداخت یارانه‌ها با ادامه روند قبل توفیقاتی کسب کرده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برگزاری چندین دوره مذاکره ایران با 5+1 و نتایج این مذاکرات خاطر نشان کرد: بازگرداندن بخش محدود از ذخایر ارزی کشور به داخل در راستای مذاکره با 1+5 یکی دیگر از توفیقاتی بود که در دولت و طی یکسال اخیر به دست آمد اما هیچ کدام ازاین توفیقات پاسخگوی اجر�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن