تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820420004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بندرعباس پذیرای پرشمار مسافران و گردشگران در نوروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بندرعباس پذیرای پرشمار مسافران و گردشگران در نوروز بندرعباس - درحالیکه شهرهای دیگرکشور در شرایط برف و سرما قرار گرفته استان هرمزگان وبویژه شهر بندرعباس با آب وهوای بهاری در نوروز امسال پذیرای پرشمار مسافران و گردشگران است.


بندرعباس از دیرباز مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی در طول سال بویژه نوروز بوده و یکی از مهم ترین مراکز استراتژیک و تجاری ایران در جوار خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده است.
شهر بندرعباس ازهر چهار حمل و نقل هوایی، دریایی ، راه آهن و مسیر جاده ای برخوردار بوده و مسافران ازهرمسیر خود را به این اینجا می رسانند تا از هوای طبیعی آن برخوردار شوند.
هم اکنون شمار زیادی از مسافران از یک هفته پیش دراین شهر سکنی گزیده و مشغول گردش از بخش های طبیعی و تاریخی آن هستند و بخشی زیادی هم از طریق بندر شهید حقانی بوسیله شناورهای مسافری مدرن به جزیره قشم عزیمت می کنند.
مسوولان این شهر همه امکانات از جمله بوستان ها، مدارس، هتل ومهمانپذیرها جهت اسکان، مراکز درمانی و امدادی و پلیس بصورت شبانه روزی، حمل و نقل درون شهری برای رفاه حال مسافران تدارک دیده شده است.
پیش بینی شده امسال هفت میلیون نفر سفر ازبندرعباس به جزایر بویژه قشم وهمچنین بندرلنگه ، چارک وآفتاب به کیش بوسیله شناورهای مسافری صورت گیرد که نسبت به مدت مسابه سال قبل به دو برابر می رسد.
علاوه بر ساحل طولانی و باز برای گردش وتفریح بطول 20کیلومتر در شهر بندرعباس ، دارای مکانهای تفریحی طبیعی مثل کوه گنو، هماگ، نیان و شمیل، چشمه آب گرم گنو وکشاورزی ، مراکز خرید ، مکانهای مذهبی شامل اما زادگان سید مظفر، شاه محمد تقی و سید کامل از نوادگان امام موسی کاظم (ع) جاذبه های تاریخی مانند حمام تاریخی گله داری،مسجد گله داری، عمارت کلاه فرنگی، گنبد سرخ، معبد هندوها و حمام گپ می باشد.
قدمت حمام گله داری به دوره قاجار می رسد و سال 1320 هجری به همت حاج احمد گله داری مرمت شده در محله اوزی ها و پشت هتل امین قراردارد و
مصالح بکار رفته در این بنا بیشتر سنگ های دریایی اسفنجی،ساروج محلی و گچ دستکوب بوده و کف حمام سنگ فرش است این حمام شامل قسمت های مختلفی مانند بینه، سربینه، گرم خانه و خزینه می باشد و پنج گنبد کوچک و بزرگ دارد.
مسجد گله داری در خیابان امام خمینی و کوی اوزی ها قرار دارد که دارای صحن ، شبستان بزرگ با 63 ستون مزین به گچ بری ، مناره و محرابی بسیار زیبا است.
عمارت کلاه فرنگی در سال 1623 میلادی برابر با 1033 قمری در دوره صفویه و هنگام حضور هلندی ها در بندرعباس ،درکناراسکله قدیم (شهید حقانی کنونی) ساخته شده و شامل دو طبقه و حیاط وسیعی درشمال و مغرب با انبارهای متعدد بوده است.
برفراز طبقه دوم، ساختمان هشت گوشی از چوب ساخته بودند که وسط آن گنبدی مخروطی شکل شبیه به کلاهی قرار داشته که در آن روزگار، مردم اروپا یا فرنگی ها برسر می گذاشتند.
گنبد سرخ بنایی مربع شکل دارای چهار درگاه در چهارطرف ودیوارهایی به طول تقریبی چهار متر است که در 60 کیلومتری شمال شرقی بندرعباس و در روستایی به نام گنبدسرخ قرار دارد و متعلق به سده میانی دوره اسلامی است.
معبد هندوها یا بت گوری ( بت گوران ) ، واقع درخیابان امام خمینی بندرعباس درسال 1310 هجری قمری ازمحل جمع آوری هدایای هندوها و توسط تجار هندی ساخته شده است.
این بنا حدود 100 متر مساحت دارد و شامل یک اتاق چهار گوش میانی با محرابی از جنس چوب در قسمت شمالی ، سه اتاق در ضلع شمالی ،یک اتاق و راه پله ای منتهی به گنبد درضلع غربی و دو اتاق درضلع جنوبی است که در اتاق بزرگتر عود و عطر های مشابهی را می سوزانده اند.
گنبد زیبای معبد که بر روی تالار اصلی قرار گرفته و مقرنس های پیرامونی آن به همراه 72 برجک به اضافه نقوش گل نیلوفر نه تنها درسواحل جنوبی بلکه درتمام ایران نمونه منحصربه فرد سبک معماری هندی را نمایش می دهد.
مجموعه برکه های باران شامل شش برکه یا آب انبار مربوط به دوران صفویه است که درگذشته ازمنابع ذخیره آب شیرین بندرعباس بوده و هر برکه دارای چهار دهانه اصلی برای برداشت آب داشته است.
این برکه ها درفضای مشجر وسیعی درخیابان 22 بهمن بندرعباس قرار دارند و دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی هستند که توسط میراث فرهنگی هرمزگان مرمت شده و با تغییر کاربری به صورت آمفی تئاتر و موزه آب استفاده می شوند.
حمام گپ بزرگترین حمام بندرعباس متعلق به دوره قاجاریه است که تا پایان دهه پنجاه استفاده می شد و دارای دو قسمت زنانه و مردانه بوده است.
مصالح بکار رفته در آن سنگ ، آجر با ملات ساروج ، گچ و در دهه اخیر سیمان بوده است که این حمام در دوره پهلوی دوم با راه اندازی لوله کشی شهری در بندرعباس به تاسیسات لوله کشی مجهز می شود و همچنین دوش داشته است.
عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص تاریخ بندرعباس می گوید: تاریخ نگاران و باستان شناسان معتقدند این منطقه در دوران هخامنشی یکی از بنادر مهم خلیج فارس بوده و داریوش بزرگ برای کنترل امپراتوری خود که تا کناره دریای سرخ امتداد داشته است از بنادر این منطقه استفاده می کرده است همچنین این منطقه در دوره اشکانی و ساسانی نیز اهمیت خاص تجاری و امنیتی داشته است.
یک فعال گردشگری نیز در خصوص جاذبه های گردشگری شهرستان بندرعباس می گوید: رودخانه نمکی در ورودی منطقه گنو و بعد از بازرسی گلوگاه می توان آنرا مشاهده کرد که در رنگ های بسیار زیبا و ابعاد مختلف تشکیل بلورهای قشنگی داده اند.
وی اضافه کرد: گندم زارها، بام و استخر فین یکی از جاذبه های تماشایی این شهرستان است که بام آن دارای منظره ای بسیار زیبا و مکانی مناسب برای اقامت است.
شیرخانی اظهار داشت: منطقه سیاهو نیز طبیعت بسیار زیبایی دارد که به واسطه تولید مرکبات مشهور است و نزدیکی اش با منطقه هماگ باعث خاص بودن این منطقه شده است.
وی خاطر نشان می کند: از دیگر جاذبه های شهرستان بندرعباس می توان به روستای بنگلایان ، منطقه هماگ و گنبد نمکی خرسین اشاره کرد.
این فعال گردشگری یادآور شد: در شرق شهر بندرعباس منطقه کوچکی از جنگل های حرا وجود دارد که دسترسی خوب و سریعی در همه روزهای سال نیز دارد ولی برای رفتن به آنجا باید بلد بومی داشت.
شیرخانی اشاره می کند: جزیره لارک منطقه دیگری برای گردشگری با جاذبه غواصی است که برای این مقصود گروه هایی هستند که هر روز تورهای غواصی برگزار می کنند و می توان اطلاعات انها را با مراجعه به اسکله شهید حقانی بندرعباس یا دریابانی نیروی انتظامی بدست آورد.
این فعال گردشگری منطقه شمیل را به لحاظ کشاورزی بسیار غنی دانست که می توان برای لذت بردن از زندگی در کنار مزرعه گوجه فرنگی، بادمجان و صیفی جات و از آب و هوای بسیار مطبوع انجا بهره برد و همچنین صیفی ها حشره های خاص خود را دارند که سفره ی بزرگی برای پرندگان محسوب می شوند و انوان گونه های پرنده مانند سبز قبا، مرغ مگس خوار، شهد خوار از این سفره استفاده می کنند.
وی می افزاید: کشاورزان، مترسک های جالب و مختلفی را برای دور کردن پرندگان و جوندگان استفاده می کنند به عنوان مثال گوجه آفتی دارد که برای مبارزه با آن شب ها در تشت آب شمع روشن می کنند و بسیاری از پروانه ها درون آن افتاده و از بین می روند.
وی اضافه می کند:فرهنگ بهره گیری از مترسک ها در کشاورزی متفاوت است که این موضوع برای فرهنگ شناسان بسیار اهمیت دارد و از آن اطلاعات مختلفی به دست می آورند.
یکی از راهنماهای گردشگری نیز در این خصوص می گوید: تماشای نزدیک تورهای ایستاده صیادی یا مُشتا در بندرعباس که انواع ماهی های درون آنها صید می شود برای مردم بسیار جذاب خواهد بود.
محمد احمدی زاده اشاره می کند: مردم می توانند از زیبایی سواحل ماسه ای شهر بندرعباس در ضلع های شرقی و غربی این شهر استفاده ببرند.
کارشناس گردشگری دیگر نیز در خصوص جاذبه های گردشگری شهرستان بندرعباس می گوید: بیشترین جاذبه های بندرعباس در بخش طبیعت گردی همچون، کوه و آبگرم گنو، نیان است که باغ های صیفی ، کشاورزی و باغاتش برای این امر مناسب است.
فرزانه زاهدی افزود:کوه گنو محیطی مناسب برای طبیعت گردی است و امکان پرواز با پاراگلایدر نیز وجود دارد و افراد علاقه مند به محیط زیست می توانند برخی گونه های گیاهی و حیوانی نادر را در این منطقه مشاهده کنند همچنین چند آلاچیق توسط میراث فرهنگی برای استفاده گردشگران احداث شده است.
وی خاطر نشان می کند: کوه های و آبشار نیان نیز جالب و جذاب است ولی به واسطه کمتر شناخته شده بودنش بیشتر افراد از وجود آن اطلاع ندارند.
این کارشناس گردشگری زمین و خاک های نزدیک روستای چاه فعله در شرق بندرعباس را برای ایجاد پیست شترسواری و مسابقات اتومبیل رانی دارد بسیار مناسب دانست.ک/4
6048



01/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن